IJslander op stal houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jamezy

IJslander op stal houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 20:47

Waar ik benieuwd naar was... IJslanders zie je over het algemeen lekker buiten staan, wat ze volgens mij (maarja, welk paard niet?) het allerfijnste vinden. Wanneer je over IJslanders hoort of leest, gaat het eigenlijk altijd over dat ze " het beste" buiten gehouden kunnen worden, dus ik vroeg me af...

Zijn er mensen die hun IJslander overwegend op stal houden? En zo ja, hoe zijn je ervaringen hiermee?

glodis

Re: IJslander op stal houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:30

Ik heb mijn ijslander het grootste gedeelte van het jaar 's nachts op stal. Dit heeft te maken omdat ik haar gewoon door train en ik haar niet bezweet (Helemaal niet met die lange wintervacht) weer in de wei wil zetten omdat ze geen schuilstal heeft o.i.d.
Alleen in de zomer staat ze overdag en 's nachts buiten.

Ik heb niks tegen op paarden op stal, dus mijn ervaringen hiermee zijn gewoon goed.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:34

Wij hebben de paarden alleen met echt vies weer op stal.
In de winter als ik de paarden rijd heb ik gelukkig nooit van last van natte paarden. Ze zweten wel een beetje maar als ik ze goed uit stap kunnen ze zo de padock weer op. Dus inpreciepe hebben we ze altijd buiten behalfe het echt vies weer is of als het eten weg waait. Dan moeten ze er achteraan rennen haha

Jamezy, als je een IJslander hebt moet je ze niet dag en nacht op stal zetten, dat vinden ze verschrikkelijk. Maar alleen snachts kan geen kwaat. Alhoewel.. scheelt per IJslander. Skundi van ons vind het heerlijk om met vies weer droog te staan. Muska wil liefer buiten dan in de stal.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 11:24

Glossi schreef:
Jamezy, als je een IJslander hebt moet je ze niet dag en nacht op stal zetten, dat vinden ze verschrikkelijk. Maar alleen snachts kan geen kwaat. Alhoewel.. scheelt per IJslander. Skundi van ons vind het heerlijk om met vies weer droog te staan. Muska wil liefer buiten dan in de stal.

Neenee, zo is het niet Heb geen IJslander, ben ook niet van plan er één aan te schaffen... (ben superblij met mijn New Forest!) Gewoon honger naar kennis Ik was dus even benieuwd, omdat ik eigenlijk van mening ben dat bijvoorbeeld Haflingers en Fjorden ook op de wei horen. Toch worden ze veelal op stal gehouden, al dan niet met dekens in de winter.
Zoals ik al zei, wanneer je over IJslanders hoort of leest, kom je dat zelden (lees: nooit) tegen, dus ik vroeg me af "hoe het zit".

En wat betreft het "op stal staan verschrikkelijk vinden"; dat lijkt me logisch als ze gewend zijn 24/7 lekker buiten te lopen...

Maar ik ben echt op zoek naar ervaringen met box-IJslanders (Dus echt het grootste deel op stal, in de zomer logischerwijs buiten, maar dat is even van minder belang!)

Alvast bedankt!

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:01

"mijn" ijslanders staan gewoon dag en nacht buiten, weer of geen weer. Het is gewoon kwestie van goed uitstappen als ze flink nat zijn en lekker laten rollen natuurlijk. Ik heb wel een ijslander gereden die een schuilstal had en die s nachts binnen stond, maar dit was door zomerexceem.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 14:34

mirjam_kl schreef:
"mijn" ijslanders staan gewoon dag en nacht buiten, weer of geen weer. Het is gewoon kwestie van goed uitstappen als ze flink nat zijn en lekker laten rollen natuurlijk. Ik heb wel een ijslander gereden die een schuilstal had en die s nachts binnen stond, maar dit was door zomerexceem.

Maar je houdt je paard dus niet op stal... (dat was mijn vraag )

_Lonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:41

Mijn verzorgpony (ijslander ) Staat altijd op de wei behalve als het 's nachts gaat stormen ofzo.

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:25

Die van mij staat sowiezo 's nachts op stal, zomer en winter. Zij is nogal gevoelig voor hoefbevangenheid, hoefbevangheid wil ik voorkomen dus vandaar dat ik heb besloten om haar 's nachts op stal te zetten. Vies weer, zoals regen en wind vindt ze absoluut niet erg. In het begin wou deze IJslander natuurlijk niet 's nachts op stal, maar nu ze eraan gewend is vindt ze het niet meer zo erg

Freykja staat samen met een andere IJslander 's nachts op stal. Die IJslander heeft namelijk zomereczeem. Als Freykja alleen op stal 's nachts had moeten staan, had dat denk ik wel problemen gegeven ....

Stopcontact

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:57

Op de manege waar ik reed, stond ook een Ijslander. Blaus. Een geweldig ding. Stond ook gewoon binnen.

Charret

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:59

Punkie, de Ijslander hier op stal staat eigenlijk ook het grootste deel van het jaar op stal.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 00:43

Volgens mij kom je niet IJslanders tegen die het helejaar binnen staan. Weet wel op een manege die dat doet maar die heeft ook geen verstand van IJslanders.. Paard heeft ook een deken op in de stal

*edit* toch wel, lees net bovenstaande berichten..

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:43

ik heb die van mij ook in de winter binnen staan.
ze hebben ook vroeger wel gewoon buiten gestaan in de winter.
sta nu op een stal waar ze in de winter wel naar binnen moeten.
maar ze vinden het niet erg.
met rijden is het ook wel lekkerder dat je niet eerst een half uur uit moet stappen voor dat je ze terug de wei in kan zetten.
gr.

lettir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:29

bij ons staan ze over het algemeen ook buiten behalve swinters na het rijden als ze bezweet zijn en omdat we niet super veel land hebben staan ze met heel erg slecht weer op stal omdat ze anders ons land stuk maken dus dan gaan ze met een pluk kuil of hooi lekker op stal Lachen en als het hard vriest gaan ze ook meestal naar binnen alleen omdat we geen gebroken benen willen of zulk soort ongein Bloos

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 15:10

Glossi schreef:
Volgens mij kom je niet IJslanders tegen die het helejaar binnen staan.

Precies, daarom ben ik er ook benieuwd naar Haha! Maar er moet toch zeker wel iemand zijn die het zo doet, zeker gezien "ruimtegebrek" op sommige plaatsen in Nederland...? Vooral wanneer je je IJslander in pension stalt, waar niet altijd ruimte is om het hele jaar door 24/7 buiten te lopen, lijkt me?

In ieder geval vast bedankt voor jullie reacties so far!

Zoeyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:28

Ijslanders komen voor aankoop vaak uit een situatie, (bijv. 1e 3 jaar op de begrazing), waarin ze 24/7 buiten staan. Het is dan logisch om ze daarna zo te blijven houden; in kuddeverband en buiten. Mensen die ze aanschaffen zoeken over het algemeen paarden die zo gehouden moeten worden. Het is ook makkelijk en ze functioneren zo het beste. Veel prikkels gedurende de hele dag en veel bewegen.
Als je die mogelijkheden niet hebt moet je gewoon zoeken naar iets anders. Waarom een paard nemen als je geen plek hebt om hem te houden?

Onze ijslanders staan ook 24/7 buiten en hebben een schuilstal die ze alleen gebruiken in de zomer als het heel zonnig is. Verder wordt ie vaak gebruikt als wc....
Mensen vergeten vaak dat paarden geen dag en nachtritme hebben en daarom vind ik snachts op stal altijd zo'n maf iets. Alsof ze dan "lekker" gaan slapen. Ze zitten hun tijd uit en zullen van verveling misschien soms in slaap sukkelen.
Als je je paard liever niet veel op de wei hebt, zorg dan voor een zandpaddock, net zo geschikt.

lettir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:12

helemaal mee eens Knipoog

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 14:00

Zoeyj schreef:
Het is ook makkelijk en ze functioneren zo het beste. Veel prikkels gedurende de hele dag en veel bewegen.

Geldt dat eigenlijk niet voor ieder paard? Lachen

Voor de duidelijkheid; ik overweeg niet om een IJslander aan te schaffen! (ben helemaal gelukkig met mijn paardje Bloos)

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 00:48

@ Zoevj : Jouw verhaal lijkt me erg logisch. Is het ook. Mijn IJslandertje staat alleen niet op stal om te rusten, maar staat op stal zodat ze zich niet kapot kan eten. Rusten doet ze toch niet ..... en daar gaat het bij mij ook niet om. Snap echter wel wat je bedoelt, alleen wil hier alleen maar mee zeggen dat niet alle IJslanders 's nachts op stal staan om te rusten, sommige staan echt 's nachts op stal met een rede .... Knipoog

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:21

Ik vind persoonlijk een IJslander hoort buiten. Knipoog
Bij ons hebben ze in de winter schuilmogelijkheid. Als ik mijn IJsco op stal zet word ze sjagerijnig en ze breekt echt de stal af.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:57

Is maar net hoe ze dat gewend zijn... Ook KWPN'ers staan over het algemeen tot hun derde dag en nacht in de opfok buiten...
Daarna worden ze beleerd en gaan ze s'nachts op stal in de winter, over het algemeen.

Jammer vind ik dat wel... ook dat zijn namelijk paarden, loopdieren dus.
Vind het balen dat ik in de stad woon en daardoor gewoon minder mogelijkheid heb mijn pony buiten te houden. Nu in de zomer staat hij dag en nacht op de wei... In de winter helaas op stal en iedere dag een tijdje in de paddock.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:52

Ik ken wel een aantal ijslanders die (in de winter) dag en nacht op stal staan. Maar de meeste staan inderdaad buiten. Ik vind dat alle paarden zo veel mogelijk naar buiten moeten, ongeacht het ras.
Dat ijslanders veel vaker buiten worden gehouden komt denk ik vooral door de soort mensen die ijslanders hebben, niet omdat het voor ijslanders nou zo veel belangrijker is om buiten te staan.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 00:44

Lisa_Melody schreef:
Ik ken wel een aantal ijslanders die (in de winter) dag en nacht op stal staan. Maar de meeste staan inderdaad buiten. Ik vind dat alle paarden zo veel mogelijk naar buiten moeten, ongeacht het ras.
Dat ijslanders veel vaker buiten worden gehouden komt denk ik vooral door de soort mensen die ijslanders hebben, niet omdat het voor ijslanders nou zo veel belangrijker is om buiten te staan.

Ik denk ook dat het aan de soort mensen ligt. Denk dat veel meer soorten paarden vaker naar buiten moeten ....
Vind het zelf al erg jammer dat die van mij voor haar eigen best wil 's nachts op stal moet staan, het liefst had ik haar ook 's nachts buiten gehad ... De gezondheid van het paardje gaat dan toch voor ... Tong uitsteken .... Misschien dat ze over een tijdje wel lekker 's nachts het land op kan ...

jultje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:25

ik heb 4 ijslandse verzorgpony's die hebben een in loop stalletje waar ze kunnen schuilen als het regent of als er veel vliegen zijn verder staan ze lekker in het weiland
groetjes jultje

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 13:09

Lisa_Melody schreef:

Zo ver was ik ook al... Haha!

Lisa_Melody schreef:

Ja, en dat is dus precies wat ik me afvraag Lachen

Helaas heb ik nog niet echt veel vernomen van mensen die hun IJslander overwegend op stal houden (en dan bedoel ik dus niet beschikking over een schuilstal of alleen 's nachts op stal - zomer of winter o.i.d.) en de ervaringen hiermee... Toch vast nogmaals bedankt voor alle reacties!

Zoeyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:14

Jamezy schreef:
Zoeyj schreef:
Het is ook makkelijk en ze functioneren zo het beste. Veel prikkels gedurende de hele dag en veel bewegen.

Geldt dat eigenlijk niet voor ieder paard? Lachen

Voor de duidelijkheid; ik overweeg niet om een IJslander aan te schaffen! (ben helemaal gelukkig met mijn paardje Bloos)

Ja, dat geldt voor ieder paard, maar helaas wordt dat door veel mensen vergeten Huilen
En ik denk dat paarden die veel vrijheid gewend zijn extra lijden onder een overgang naar stal.
Vandaar dat ik dat benadruk bij ijslanders.
Ik denk ook dat het inderdaad een type mens is die voor de ijslanders gaat, mensen hun paarden 'natuurlijk' houden. En ijslanders komen vaak voor in grote kuddes, de meeste mensen laten het er niet bij één. En meerdere paarden opstallen is veel duurder.

Dat neemt niet weg dat ijslanders op de grotere stoeterijen ook gewoon de hele dag op kleinere paddocks staan en hengsten snachts op stal.
Maar je vindt er nooit zoveel stallen als dat er paarden zijn.
In de ijslanderwereld wordt je er ook op aangekeken als je je paard de hele dag opstalt.

Libertylove: wat ik vooral bedoel is dat veel mensen zich schuldig maken aan het vermenselijken van paarden. Zetten hun paarden op stal als het een beetje regent "want dan blijft ie lekker droog".
Of doen snachts de staldeur dicht met het gevoel alsof ze hun baby net lekker in bed hebben gestopt. "welterusten schatje, slaap lekker in je warme stalletje".
Ik vind dat zo krom en snap nog steeds niet dat zoveel mensen zichzelf voor de gek houden met die redeneringen. Weet in ieder geval wat voor een dier je verzorgt.

Tja, je paard op stalzetten omdat ie zichzelf niet kapotvreet. Een legitieme reden, dat snap ik wel.
Waarschijnlijk heb je niet de mogelijkheid van een zandpaddock of een stuk wei met heel kort gras wat opgeoffert mag worden (de meeste staleigenaren/boeren gaan stijgeren bij dat idee),... wat ik persoonlijk altijd zou verkiezen boven een stal. Als je die mogelijkheid wel hebt en toch kiest voor een stal zou ik pas raar opkijken.