Fries => Adel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Fries => Adel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 19:30

heeft er hier iemand een afstamming van Adel?
hoe zijn jullie ervaringen hiermee? gehoord dat ze minder gewild zijn?

wij hebben een afstammeling staan van Adel (moeder = Tietske B.)
ze is vrij rank gebouwd, heeft erg weinig behang, maar heeft wel een gouden karakter, ze wordt eind april 3
nu wordt ze lichtjes beleerd aan de longe, ze pakt het allemaal erg vlug en vlot op, bitje, zadel, beugels, allemaal geen probleem...

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:11

Ik heb een tijdje een Adel verzorgt. Ze was een schatje! Ook bijna 3 , erg werkwillig en gewoon een droppie, zij had juist veel behang (Qua manen)
Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 20:18

met behang doelde ik meer op de benen
manen heeft ze niet zoveel, ze heeft lichte zomerexceem, en ik vermoed dat de ezeltjes haar manen opeten :'(

bayaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:46

hoi,
ik heb ook een adel nakomeling. hij wordt in mei 3 hij heeft een superkarakter, hij is nog hengst en zolang hij zich gedraagt mag hij dit blijven, wel is hij enorm bang voor nieuwe dingen.zal even een foto plaatsen
Afbeelding
Afbeelding
adels zijn laat volwassen, kitano is nu op nog geen maant tijd maar liefst 2 cm gegroeit ! hij is wel geen 100% fries, de moeder is een arabier gekruist met een fries en deze hebben we laten dekken door adel. ook hij heeft zomerexceem. zijn behang is niet overdreven, maar hij is dan ook geen zuivere fries

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 20:08

kitano en kalypso kun je wel nog vergelijken van bouw vind ik, ze zijn praktisch evenoud.
is deze foto recent?
anders maak ik morgen ook eens nieuwe foto's als het weer wat meezit, en meet ik ze eens op als ik het niet vergeet.
dus zomerexceem is wel degelijk overerfelijk?
van het schrikkerige: ze schrikt inderdaad vlug, maar is wel vrij goed in de hand te houden...

bayaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:52

deze foto's zijn van vorige week donderdag, ik weet niet over zomerecxeem erfelijk is, daar zijn vele discusies over, bij mij is het goed in de hand te houden. kitano is niet zwaar gebouwt, wel is hij enorm beginnen uitzetten en zelfs 2 cm gegroeit in de voorbije maand. ook is hij nog maar 1m56 ik was ook ongerust om zijn ranke bouw, maar blijkbaar zijn adels laat volwassen dus nog niet echt ongerust worden;) . groetjes
ps ik zal donderdag nog eens wat fotootjes nemen

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 10:11

Kalypso is ook vrij tenger, en niet echt groot.
het exceem valt ook goed mee, het is niet heel erg...
maar wel teovallig dat 2 nakomelingen van adel beide zomerexceem hebben...

bayaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:18

wij hebben maar 2 van de vele nakomelingen van adel. ik zou hierin ook wel wat dieper willen gaan. het spijtige is dat er blijkbaar niet zo veel nakomelingen van adel te vinden zijn. het is voor mij een paard van goud en hij gaat ondanks zijn zomerrui niet weg bij mij, goe inpakken en smeren en ervoor zorgen dat hij zo weinig mogelijk jeuk heeft

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 14:04

Afbeelding

deze zijn van gisteren

Afbeelding
hier ligt het zadel er voor de 2 de maal op tijdens het longeren, de erste maal gaf ze 2 bokjes, nu totaal niks nie meer.
ze is wel wat gespannen => ik maakte een foto terwijl ik longeerde en was wat aan het klungelen

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:24

Ik heb een Adelmerrie van 5 jaar. Super braaf, maar wel wakker. Fijn te rijden, maar neit door iedereen.

Ik heb een Adelruin gehad (helaas overleden) super braaf, een echte knuffelbeer en super werkwillig
Zijn volle zus is een stermerrie van Adel.

Voor foto's zie me profiel!

bayaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:21

hij heeft zelfs dezelfde lengte van manen als kitano, hij lijkt er inderdaad vrij hard op kwa bouw. hoe oud is hij nu ongeveer? wacht maar tot de zomer eenmaal bezig is en hij wat gereden wordt dat gaat dag en nacht verschil zijn.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 09:29

eind april wordt ze drie, het is trouwens een merrie
is kitano al onder het zadel?
Kalypso is nu net zadelmak (en daarmee bedoel ik: ze accepteerd bit en zadel, en er eens gaan opzitten en een rondje stappen (los!) is geen probleem) verder ben ik nog niet geweest en gaan we voorlopig nog niet, gewoon heele kleine stapjes met een keer

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:42

ik heb hier een adel hengst op stal gehad,een vreselijk nerveus paard,heel bang voor alles...

wel bloedje mooi...hij had vreselijk zadeldwang,daar ben ik nog een poos mee bezig geweest,tot hij me vanuit het niets bijna doodtrapte...

ik ben toen ff goed de ziekenboeg ingegaan,en het paard is naar de woonplaats eigenaresse verhuist en geruint,hij schijnt nu een stuk braver te zijn,maar ze kunnen er nog steeds niet op,omdat hij bij het minste geringste op zijn achterbenen staat...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 20:34

inderdaad een echt mooi dier zeg!
had zijn gedrag enige oorsprong?

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:53

geen idee,ik kreeg hem hier om in te rijden,en hij was elders al een beetje beleerd,en daar had ie zadeldwang opgelopen...

was niet echt grappig,want hij is echt diverse keren dwars door de opzadelplaats gejumpt...(en ik heb hier van die rubber vastzet dingen...,die dus levens gevaarlijk werden)

warom hij ook zo trapte is ook onbekent...was echt totaal uit het niets,ik liep zeker nog anderhalve meter van hem af,aan zijn zijkant
hij is gedraait en heeft me met 2 benen vol weggemept,was niet grappig!!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 09:57

kan ik me wel voorstellen!
we hebben hier ook een paard staan dat vrij gevaarlijk wordt, er loopt ergens een topic over ook, maar die is heus zo erg nog niet!

bayaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:23

ik ben donderdag voor de eerste keer heel even op hem gaan zitten, hij was er helemaal niet gerust in ff gestuitert maar na wat geruststellende woorden was hij eigenlijk vrij snel terug kalm, ik heb hem een aantal keren aan de longe gehad en dit pakt hij vrij goed op, zadel heeft hij vrij veel angst voor en dit blijft ook zo, bijna elke dag probeer ik een dekje of een zadel op zijn rug te leggen, maar hij blijft panisch maar we gaan gewoon door. bit vindt hij lekker. ik doe het rustig aan , ik heb nog alle tijd van de wereld

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 16:25

wat ik gemerkt heb van het zadel: als je van te voor geruststeld staat de mijne ook te stuiteren, maar als ik gewoon doe als bij een doorgeleerd paard => dus gewoon erop aflopen, zadel erop, singel vast, andere kant, aansingelen, dan is de schrik plots weg en staat ze heel kalm te suffen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:25

@Kimmie; Jammer van zo'n mooi dier is dat nou he, wat een paard zeg..

Heb geen afstammeling van Adel, heb een Time

bayaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:47

ik ben er een paar weken mee bezig geweest, wat natural horsemanship en vandaag kon ik hem voor het eerst helemaal los in een wei van 3 hectare een zadel en een zadeldoek opleggen en fier dat we allebei waren, een paar keer links erop gelegt een paar keer rechts en alles ging goed, ik ben natuurlijk enorm tevreden over mijn ventje

Jitske

Re: Fries => Adel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:58

@ kimmie261: woooooow wat een gaaf beest!!!!!! mn mond zakte open en hij is nog steeds niet dicht

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:54

heb er nog stapels foto"s van hoor....ik vond hem alleen minder lief na die trap...maar mooi was ie zeker!

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 09:01

Ik heb bij die van mij totaal geen problemen gehad bij het zadelmak maken, allebei heel braaf.

De foto's in mijn onderschrift zijn van mijn Adelmerrie

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:10

kimmie261: Jammer van zn karakter want het is echt een plaatje zeg

squitward

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:07

Wij hebben een Adel x Nykle hengst van 3 jaar, hij loopt nog lekker in het land, van 't zomer gaan hem beleren.

Afbeelding
De rechtse, Links is Gerryt x Nykle hengst 4 jaar oud.

Afbeelding