zijn er ook mensen met Lusitanas?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

zijn er ook mensen met Lusitanas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 18:11

Dus met merries van het ras Lusitano? Ik heb het idee dat er meer hengsten en ruinen in Nederland zijn dan merries, klopt dat?

labe

Re: zijn er ook mensen met Lusitanas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:09

Ik heb er 3: 1 merrie gefokt in Frankrijk, 1 merrie gefokt bij Companhia das Lezirias en in Portugal goedgekeurd en een 2-jarige merrie, is dochter van laatstgenoemde merrie.

Ik heb "iets" met merries, maar ik sluit niet uit dat er ooit nog een lusitanohengst bij komt (als ik mister Right tenminste nog tegenkom).

Verder weet ik dat er meerdere lusitanomerries in Nederland zijn, naar mijn gevoel is de verdeling tussen de hengsten en merries in Nederland evenredig, ruinen wat minder geloof ik. Wellicht zijn er gegevens hierover bekend bij de lusitanovereniging?

(en ik denk eigenlijk dat het houden van hengsten in Nederland vaak op bezwaren stuit bij stalhouders, ze worden vaak als "gevaarlijke" dieren gezien)

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:54

Ik wou in eerste instantie wel een merrie, maar er werd een hengstje geboren en ik werd tja... een beetje verliefd...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 00:33

labe schreef:
Verder weet ik dat er meerdere lusitanomerries in Nederland zijn, naar mijn gevoel is de verdeling tussen de hengsten en merries in Nederland evenredig, ruinen wat minder geloof ik. Wellicht zijn er gegevens hierover bekend bij de lusitanovereniging?

(en ik denk eigenlijk dat het houden van hengsten in Nederland vaak op bezwaren stuit bij stalhouders, ze worden vaak als "gevaarlijke" dieren gezien)

De vereniging schijnt ook niet echt een goede inventaris te hebben, maar werkt daaraan.

Ik vind het jammer dat ze in Nederland zo achterlijk doen in verband met hengsten. Een hengst is gewoon een manljk paard. Geen monster.
Er zijn zat merries die gevaarlijker zijn!

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:02

Lusitana: mensen kun je nu eenmaal moeilijker veranderen dan paarden. Er is een bepaald beeld van hengsten wat niet te veranderen valt, ik ben met je eens dat er vaak overdreven, soms zelfs hysterisch word gereageerd op hengsten (en niet alleen bij lusitano's).
Ik denk dat er veel te overdreven mee om word te gegaan en een hengst per definitie ten onrechte word gezien als een dier dat zich laten leiden door gierende hormonen.

En soms werkt het ook wel op mijn lachspieren: ik heb wel eens meegemaakt dat met dikke, grote letters teksten op de boxdeur van een hengst stond geschreven: niet aaien!! Hengst!! pas op, hij bijt!! Stond er een soort suffig paard in de betreffende stal die zich van geen kwaad bewust was, had zelf nog niet eens in de gaten dat hij "iets" had. Ook buiten stal en onder het zadel was het een uitermate kalm en braaf dier, maar hij is evengoed gecastreerd. En zo zijn er veel meer voorbeelden.

En verder kan ieder dier gevaarlijk worden als je er verkeerd mee omgaat, hengst, ruin of merrie.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 12:18

Allemaal een tijdje in Portugal laten wonen, worden ze vanzelf relaxter tegenover hengsten

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:27

Niet iedereen kan met hengsten omgaan , consequent zijn is voor sommige mensen best moeilijk. En die verpestten het voor de rest.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 13:24

Ja, maar die mensen verpesten ook een paard van een ander geslacht, hoor.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:14

Een bokker rijdt momenteel 2 lusitana's, een schimmel en een vosje. Ze zal denk ik wel reageren als ze het topic ziet

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:41

Bij ons op stal staan 1 hengst en 1 merrie

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 18:02

Tot nu toe dus 6.

R0X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:05

Ik heb ooit meegelopen op een stoeterij, en daar waren er fokmerries waar niet mee gereden werd; er werd alleen gereden met de hengsten.
Ze zijn ongelofeiljk zachtaardig van karakter, helemaal niet zo typisch hengst als KWPN'ers bv.
Net als bij Andalusiers is het zo dat in het oorsronkelijke land zelf bijna niet geruind word. Dit betekent dat er wel iets heel erg mis is met het paard. Maar in NL is het veel normaler dat hengsten geen hengst meer blijven.

Maar ik zou gewoon jouw hengst houden hoor. Ze zijn erg lief!

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:52

Lusitana schreef:
Tot nu toe dus 6.

Nee joh, er zijn er echt veel en veel meer, ik weet er sowieso nog 13.

De merries worden hier, voor zover ik weet, gewoon gereden, er zijn er niet zo veel die uitsluitend voor de fok gebruikt worden. Ik denk dat het geen fluit uitmaakt qua rijden, zelf merk ik bijvoorbeeld amper als mijn merries hengstig zijn, hoeft imo geen belemmering te zijn om ze bijv. in de sport uit te brengen. En ze kunnen trouwens net zo hard gillen als een hengst....

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 19:50

Zeker. Ik wil ook beslist geen onderscheid maken, maar ben nieuwsgierig naar de verhouding.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:41

Ow en er komt hier van de week nog een merrie op stal staan als het goed is

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:45

Mijn tante heeft een Lusitano merrie, Liçia, geimporteerd uit Portugal, haar veulen Rosie (of Roosje) was toen 3 maanden en na de opfok heb ik haar ingereden en ik mis haar nog steeds heel erg, had zo'n klik met haar! (ze is naar Zeeland gegaan en rijdt vrij hoog mee, wie ow wie kent haar?).
Liçia heeft nu een jaarling, een hengstje, Amadeus. Het plan is dat ik die ook in ga rijden. Het beest heeft kuren, maar is zeker niet gemeen of eng ofzo!

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:14

Ja hoor, er zijn nog wel "Lusitanas". Naast mijn 2 eigen paarden (haflinger en Noriker) verzorg ik ook de bijna 4 jarige Lusitanomerrie van mijn vriendin. Zij is samen met mijn merrie vanaf veulens af aan opgegroeid.

Zij is in Nederland geboren, en is van de hengst Honesto (staat nu ook weer in Portugal geloof ik).

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:36

Ik ben blij te horen dat het ongeveer gelijk verdeeld lijkt. Misschien komen de hengsten wat meer in de belangstelling en worden de merries recreatief gereden en hoort men er daarom haast niet van?

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:07

laurenta schreef:
Ja hoor, er zijn nog wel "Lusitanas". Naast mijn 2 eigen paarden (haflinger en Noriker) verzorg ik ook de bijna 4 jarige Lusitanomerrie van mijn vriendin. Zij is samen met mijn merrie vanaf veulens af aan opgegroeid.

Zij is in Nederland geboren, en is van de hengst Honesto (staat nu ook weer in Portugal geloof ik).

Grappig, mijn "veulen" van bijna 2 is ook van Honesto. Ze is donkerbruin van kleur en een heel chic type qua bouw en beweging, ze is al zeker zo'n 1.60 hoog. Ze heeft niet zo'n heel gemakkelijk karakter, is werkelijk nergens bang van en heel erg eigenwijs, maar begint de laatste tijd gelukkig heel fijn en makkelijk in de omgang te worden, ze wil altijd maar bezig gehouden worden, net een hondje dat kwispelend achter je aan loopt met een speeltje.

Naar horen zeggen is Honesto verkocht.

Lusitana, in het verenigingsblad staan regelmatig lusitanomerries vermeld die meedoen aan wedstrijden en/of clinics, ik denk niet dat er merries voor uitsluitend recreatie of fokkerij worden gebruikt. Misschien staan sommige hengsten iets meer in de belangstelling omdat ze, mits goedgekeurd, worden aangeboden voor de dekdienst en daarbij sportieve prestaties als positieve eigenschap kunnen worden aangemerkt.

Waarom vraag je niet eens zo'n exemplaar aan van het verenigingsblad? Misschien leuk om te zien hoe de lusitano door de eigenaren zelf in Nederland beleefd word?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 12:06

Goed idee, daar er al twee foto´s van mij voor het blad gebruikt zijn die ik dus nog niet gedrukt heb zien staan...

Tot wie moet ik me dan richten?

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:29

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:45

laurenta schreef:

Honesto stond op die stoeterij waar ik het over had. En ja die staat nu in Protugal, alleen het plan was om de paarden daar ook te verkopen e.d. maar dat lukt niet goed in het land zelf. Erg jammer, ze hebben nu onwijs veel koeien en stieren om aan hun geld te komen.
Grappig dat ik de naam nog s tegenkom op bokt.

Vorig jaar heeft die eigenaress mij nog gevraagd of ik de stoeterij weer in NL wilde vestigen (zij beheren nl nog steeds de (lege) stoeterij)... jammer genoeg geen tijd!!!

Hoe heet die merrie die je verzorgt? Want grote kans dat ik daar toen bij was, toen ze geboren werd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 14:58

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 15:00

quote="roxje21"]
[Vorig jaar heeft die eigenaress mij nog gevraagd of ik de stoeterij weer in NL wilde vestigen (zij beheren nl nog steeds de (lege) stoeterij)... jammer genoeg geen tijd!!!
[/quote]Er is haast geen markt voor Lusitanos in Nederland, waarom zou je daar aan willen beginnen?

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:02

ik heb zelf geen Lusitano, maar geef wel 2 Lusitano ruinen les (afstamming zou ik moeten navragen) fijne paarden, die de tijd moeten krijgen om zich positief te ontwikkelen (qua beweging)

http://www.lusitano-paarden.nl geen bokker, maar wel een kennis van me
Laatst bijgewerkt door rhijnauwen op 24-05-06 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt