mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppig

mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 19:25

er is altijd wel een soort duscussie over friese paarden in de dressuur.
er zijn mensen die zeggen dat je emt een fries niet ver kan komen in de dressuur en sommige mensen vinden het ook neit mooi.

ok zijn er juries die een fries niet de dressuur thuis vinden horen.

zelf heb ik een fries die ook wedstrijden loopt.
wat is jullie mening over friese paarden in de dressuur?
kunne ze ver komen? of juist niet?

groetjes

_Pansy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:58

ik vind het geweldig gave paarden! maar ik weet et vdder oowk niej, heb wel vaak gehoord dat bepaalde jury's een hekel hebben aan friezen.
ook heeft Anky (op haar fanclubdag) gezegd dat Friezen koudbloeden zijn en dat je er daarom niet zo meej kan rijden zoals zij met haar paarden doet.
maar volgens mij moet je wel ver kunnen komen met friezen,kijk maar naar Friso bijvoorbeeld (komt ff in me op ) die kan oowk vet veel!

snoeppig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 22:06

jah daarom.
dat anky dat heeft gezegd weet ik. ik vind het raar want zelf hefet ze het nooit geprobeert om zo ver met een fries te komen.
wie zegt dat het neit kan.
er zijn er ok echt die heus wel zo ver kunnen komen dat weet ik zeker.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:28

Wie zegt dat Anky dat niet geprobeert heeft?? Heb jij haar al haar levensjaren dag en nacht gevolgt??

Maar sommige friezen kunnen in goede handen wel degelijk goed scoren in de dressuur. Maar het is geen ras wat het van nature in zich heeft en de ruiter zal erg zijn best moeten doen om het eruit te krijgen. Het grote deel van de friezen zal het ook niet redden.
Maar alles kan, de vraag is of het paard het leuk blijft vinden als er dingen worden gevraagt die hij eigenlijk niet in zich heeft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:30

Ik ben van mening dat een fries het met goede training zeker kan!
misschien doen ze er wat langer over (of dat nou slecht is trouwens?), maar sommige kunnen het zeker! Tussen de KWPN'ers zitten er ook genoeg die het NIET kunnen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:32

Sjonniej schreef:
Maar alles kan, de vraag is of het paard het leuk blijft vinden als er dingen worden gevraagt die hij eigenlijk niet in zich heeft.

Jaaa daar ben ik het helemaal mee eens!! Maar ik vind dat als een fries goed kan lopen dat de jury daar niet over moet zeuren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:34

Als je een paard op een goede manier traint, blijft ie het meestal wel leuk vinden... en anders is het een kwestie van kiezen voor jezelf, of voor het paard!

_Pansy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:38

en Tineke Bartels heeft tog oowk een Fries?? hebk pas foto's van gezien, ziet er vet gaaf uit
en ik vindt et oowk fout als een jury er al vooroordelen over heeft
en wat hierboven genoemd wordt, ben ik het mee eens.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:40

bij mij op stal staat een fries die nu in de Z1 of Z2 word uitgebracht.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:41

Het is dus wel degelijk mogelijk

snoeppig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 12:46

nou het gebeurt wel degelijk dat juries als eerste kijken naar het ras (fries)
ik heb het zelf ok meegemaakt--> er waren proeven die echt supper gingen en echt eerlijk beoordeeld was er neit.

maar ik heb het ook precies andersom gehad. dan had ik mijn rpef verknalt en dan dan had ik 160 en 161 punten!! dus dat klopt niej helemaal.

maar met een fries moet je gewoon supper veel geduld hebben want je krijgt geen meter voor nix. maar als je er echt voor gaat en je gewoon nis aantrekt van iedereen en je gewoon voor 100% inzet voor je paard an geloof ik heus wel dat je er komt.
maar ja idd het is wel moeilijk en het gaat nou enmaal wat langzamer maar met het juiste paard...... ja ik geloof er wel in

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:49

Kijk eens naar Tietse, Adel, Goffert..
Natuurlijk komt het Friese paard aan de top niet zo vaak voor als KWPN'ers e.d, maar ze komen goed mee hoor!

Friezen moeten niet onderschat worden

gillian

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:20

Hoeveel KWPNers zijn echt geschikt voor de top?? en dan bedoel ik ook de échte top!!
Dat zijn er ook niet zoveel hoor.

Een goede Fries kan met een goede ruiter heel ver komen, kijk maar naar bv Peter Spahn met Adel.

Ik heb ook dressuur gereden met mijn Fries en ben nooit benadeeld omdat ik een Fries reed.
Degene die zoiets zeggen moeten vrees ik eens kijken naar hun eigen rijden
Als je een goede proef neerzet, krijg je je punten echt wel!!

pressent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:28

Ik denk dat je het met plezier en een hoop geduld idd wel redt hoor.Ik vind het raar dat sommige jury's op het ras gaan letten vindt ik nog steeds, net zoals een fjord die zogenaamd niet in de dressuur thuis hoordt als ruiter en paard er plezierin hebben en het ook nog lekker gaat waarom niet zou ik zeggen!

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:09

Vind het zelf juist erg leuk om een fries in de dressuurring tegen te komen. Denk ook zeker dat met de juiste training ook op hoog niveau kunnen lopen alhoewel het ook wel ligt aan het paard maar dat is hetzelfde met het kwpn er zitten er een aantal tussen die het wel kunnen maar ook genoeg die er niks van bakken.

Afbeelding

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:21

@ Quarterh0rse: Ik vind het idd ook altijd leuk om een fries in de dressuurring tegen te komen!
En idd met de juiste ruiter en training moeten ze toch ook wel ver kunnen komen

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:25

pressent schreef:
Ik denk dat je het met plezier en een hoop geduld idd wel redt hoor.Ik vind het raar dat sommige jury's op het ras gaan letten vindt ik nog steeds, net zoals een fjord die zogenaamd niet in de dressuur thuis hoordt als ruiter en paard er plezierin hebben en het ook nog lekker gaat waarom niet zou ik zeggen!

Idd ,ga hier in mee

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:29

Net als bij ieder ander ras heeft de ene wel aanleg en de andere niet.
Ik ben met Fedde tot de M gekomen. Dat was ook mijn doel. Ik wist al dat hij heel veel moeite had met de galop en hoe hoger je komt hoe zwaarder tellen de galop-oefeningen mee.
Er zijn genoeg Friezen die wèl een goede galop hebben, en genoeg KWPN-ers die dat net als Fedde niet hebben.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:43

Over jury-oordelen vind ik gewoon onzin.
Als jij een spetterende proef rijdt, dan krijg je je punten. Ook al vind die jury een KWPN'er mooier, als jij perfect rijdt kunnen ze jou niet zonder winstpunt naar huis sturen.
De vraag is of wat jij een spetterende proef vind ook echt zo spetterend is in vergelijking met de andere combinaties. Wat voor jouw minder getalenteerde paard Super is, is voor een getalenteerd paard matig.

Maar dat was mijn bescheiden mening

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:06

Ik vind het echt prachtig om een Fries in de dressuur te zien lopen. Eigenlijk veel mooier dan een KWPNner ofzo.
Een Fries heeft zo'n lekker hoog showgehalte, daar houd ik wel van.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:34

Kijk dit is mijn fries, als dat geen elegant paard is weet ik het niet
meer, ze is enorm soepel, waarom zou dat niet kunnen?

Ik kan geen wedstrijden met haar rijden omdat ze alleen
maar hard wil, en ik ben misschien niet sterk, maar
om niets staan al haar spieren gespannen..
Ik heb er lang overna gedacht. Maar ik wil het paard
niet nog gekker maken

Afbeelding

je kan haar alles leren wat je wil, ze wil voor je werken..
Als je maar rustig bent, en een rustige situatie is.

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 01:34

Als je bereid bent om serieus veel te trainen ben ik er van overtuigd dat je met een fries echt wel ver kan komen
ik denk wel dat je dan het iets luxere type moet hebben

Aman_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:04

Ben het met OemmiejO eens.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:08

LoveLeandro schreef:
ik vind het geweldig gave paarden! maar ik weet et vdder oowk niej, heb wel vaak gehoord dat bepaalde jury's een hekel hebben aan friezen.
ook heeft Anky (op haar fanclubdag) gezegd dat Friezen koudbloeden zijn en dat je er daarom niet zo meej kan rijden zoals zij met haar paarden doet.
maar volgens mij moet je wel ver kunnen komen met friezen,kijk maar naar Friso bijvoorbeeld (komt ff in me op ) die kan oowk vet veel!

Friezen zijn toch zeker geen koudbloeden.
Wel erg vreemd als anky zich daar in vergist hihi

liies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:05

Hoii Ik vind dat Haflingers ook wel sportpaardee zijn maar ik vind die belgische trekpaardee geen sportpaardee maarjah!!!!!!!