Andalusier: voor- en nadelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Andalusier: voor- en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 17:58

hallo

ik ben van plan me een andalusier te kopen. We zijn nu druk op zoek naar een geschikte anda. Ik vroeg me nu alleen af, wat zijn de voor- en nadelen van een andalusier?
Zo zeggen ze bv. dat ze niet goed kunnen strekken of dat ze hun achterhand niet onder brengen...

Wat zijn jullie ervarringen met anda's ?

Hoe zijn ze qua karakter of hangt dat van paard tot paard af?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:05

Ik neem later ook een Andalusier. Het is een barok paard en kan juist beter verzamelen en dus ook zijn achterhand eronder brengen.

Bij de klassieke dressuur gebruiken ze ook voornamelijk barokke rassen.

Het karakter is geloof ik over het algemeen wel wat pittiger en ze hebben meer voorwaartsedrang. Maar een slechte ruiter rijdt dat er ook zo uit.

Ik heb zelf nog nooit op een Andalusier gereden, dus kan je helaas niet vertellen hoe ik het ervaren zou hebben. Maar mijn instructeur werkt vaak wanneer hij aan het trainen is bij Richard Hinrichs in Duitsland met Andalusiers en het is wel een van zijn favoriete rassen om mee te werken.

ThinkTwice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:09

De achterhand treedt na mijn mening juist wél erg onder, en strekken kunnen ze ook prima. Misschien af en toe ietsje minder, omdat ze een beetje kort zijn in de rug (niet allemaal hoor)
Ik vind ze wel erg geschikt als je een lekker dressuurpaard zoekt. Ik heb zelf ook een Andalusiër gereden en vond het erg prettig om er mee te werken. Hebben een fijn karakter.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:18

Het zijn wereld paarden. We hebben er 3, 2 fokmerries en 1 hengst bijna naarling. Ze zijn errug slim. Ze zijn beledigd als je ze onterecht straft. Ze zijn braaf en gevoelig. Ze zijn laat rijp, dus inrijden als ze 4 jaar zijn. Je moet ze anders benaderen dan een KWPNer.

Je moet uitkijken als je een Andalusier gaat kopen dat je geen getraumatiseerd paard koopt. In Belgie net over de grens bij Roermond is een zeer goede stal met eigen fokprodukten. http://www.yeguada-residelca.com/frame.htm
1 van onze merries komt daar vandaan. Ga daar eens kijken. Ze hebben van veulen tot hoog opgeleide paarden staan. Een zoon van onze merrie staat daar en is te koop. Hij heet Duque, een schat van een hengst. Hij is dit jaar 5 geworden en vorig jaar ingereden. Ons veulen is ook te koop. Hij wordt 12 april 1 jaar. Hij is een zoon van Polaco II.

Delphi2

Re: Andalusier: voor- en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:23

Ik denk dat een andalusier prima kan strekken en de achterhand eronder rijden, mits goed gereden, maar dat geld voor elk paard.

Ik denk alleen dat je bij de barokkere rassen zoals de anda goed moet opletten dat je die achterhand er goed onder rijdt en dat ze de rug goed gebruiken en niet achter de teugel gaan lopen met een weggedrukte rug.

Wij een merrie en ze heeft een super karakter, ze is slim, gevoelig maar wil erg graag voor je werken en is heel mensgericht.

xxxcatjuxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:33

had even een boekje der bij gepakt ben zelf ook wel nieuschirig nou hier het hele verhaal (oo kwat waar je niet naar vraagt )

andalusier:
herkomst:
spanje, andalusie, provincie cadiz, sevilla, medina sidonia. stoeterij: jerez de la frontera.

stokmaat:
tussen 1,55 en 1,61 m

kleur:
de karakteristieke kleur voor een andalusier is schimmel.

karakter:
de andalusier is eerlijk, trots, inteligent en heeft een vurig temperament. Het werkt graag en leert gemaklijk.

extrieur.
de andalusier oogt elegant en is een aantrekelijk paard. het hoofd is lang en heeft vaak een ramsneus, de ogen zijn groot en sprekend. andere kenmerken zijn: zware manan, kleine oren, gespiertde schouders, de schoft is laag en rond, envenals het kruis.
de staart is laag ingeplant. het beenwerk is sterk met korte koot en pijp. manen en staart zijn van zijdezacht haar.

gebruiksmogelijkheden:
de andalusier is een licht rijpaard en een uitstekend dresuurpaard. veredeld met engels volbloed en onglo-arabisch volbloed is hij zeer geschikt als springpaard. opmerkelijk is zijn groto populariteeit als circuspaard.

beweging:
de beweging is verheven. de gangen zijn weinig ruim mar gelijkmatig. met een kenmerkende hoge knieactie.

mischien eti wat je zocht maar toch he je er wat aan (of neit natuurlijk )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:49

Het hengstveulen van PhiaBink is echt een plaatje hoor! Ben er nog steeds op verliefd!

Alle kenmerken die hier worden genoemd kloppen inderdaad wel. Andalusiers moet je inderdaad echt met respect behandelen (ieder paard natuurlijk!) en dan gaan ze echt voor je door het vuur.

Ik wil later zoals ik al eerder zei ook een Andalusiër, maar wil er dan ook Hogeschool dressuur mee gaan rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:30

Over een Anda kunnen we heel kort zijn: Weet waar je aan begint!!
Met Anda's is niks mis, zolang je weet wat je in handen hebt. Mislukte Anda's komen vrijwel altijd bij mensen vandaan die zich niet hebben verdiept in het wezen van de Anda. Natuurlijk kun je elk paard verprutsen, maar Ik ken toch relatief veel Anda's die dat is overkomen.
We hebben een Anda op de stal staan en dat is een scheet van een paard, maar je wilt niet weten hoeveel werk de eigenaar en zijn verzorger in dat paard hebben gestoken.
Een Anda is als een supersnelle sportauto, als je niet precies weet wat je doet, ligt ie tegen de eerste de beste lantaarnpaal.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:00

Ze zijn zeer gevoelig en intelligent,maar je kunt ze ook snel beledigen daardoor en dan bouwen ze een muur om zich heen zeg maar..je moet er kundig genoeg voor zijn...maar oooowww wat een wereldpaarden!! Mijn hele stal mag wel vol staan met die schoonheden!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:02

Ik sluit me aan bij Ikke, en Elisa 2, maar dan spreek ik eigenlijk meer over de Lusitano, maar daar zit weinig verschil tussen...

Het zijn erg gevoelige paarden, de ene dan wel wat meer dan de ander, maar over 't algemeen genomen...

Het zijn paarden waarbij je veel rust en geduld in je moet hebben.
Je moet ze consequent aanpakken, maar wel in hun waarde laten...

SandravdB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:05

Je moet erop letten waar je hem koopt. Niet bij een handelaar die er zo eentje heeft staan voor paar duizend euro want dan kun je ervan uit gaan dat het een slachtpaard is dat ingevoerd is en kun je er veel ellende mee krijgen. Als ze een kruisje op de schouder hebben laat hem dan zeker staan want dat krijgen ze als ze afgekeurd zijn. Ze zijn super kwa karakter en als je van een goede stal er een koopt heb je er een super paard aan dat op late leeftijd ook goed fit is doe je dat niet dan kun je echt pech hebben lees mijn topic maar is bij verslag van de dag, laatste dagen met senorito. Dat is een paard dat door slechte handelaar ingevoerd is en onder de littekens zit en niets als ellende meebrengt maar waar je wel op verliefd wordt als je hem ziet.

Lhundol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:04

Ik heb in spanje een week met andalusiers gereden, en een vriendin van me heeft er eentje. Het valt me op dat het energieke maar werkwillige paarden zien die nog echt 'hard' zijn. Daarmee bedoel ik dat ze niet zo zijn doorgefokt als bijvoorbeeld KWPN, het zijn geen sportpaarden maar werkpaarden. Je kan er van alles mee doen en voor de dressuur zijn ze erg geschikt!
Kijk wel uit waar en wat je koopt!

De 250 paarden die in spanje op de ranch stonden leefden in grote kampen/weilanden het hele jaar buiten in grote groepen. Dit kon je bij de paarden goed merken, ik heb ritten gemaakt met 4-5 jarigen die nog zo eerlijk en puur van karakter waren. Niet wat je bij KWPN ziet waar de paarden niet naar buiten mogen want dan kunnen ze zich bezeren enz.... de spanjaarden gaan er makkelijker mee om terwijl de paarden alles voor ze zijn. Tenmiste zo ervaarde ik het op de ranches waar ik geweest ben!

Nee voor mij zeker een anda later!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:42

Nouvel schreef:
Ik sluit me aan bij Ikke, en Elisa 2, maar dan spreek ik eigenlijk meer over de Lusitano, maar daar zit weinig verschil tussen...

Het maakt niet zoveel uit welke zuiderling je neemt, Anda, Lusitano, PRE, het zijn uiteindelijk allemaal variaties op het thema.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:58

heb zelf een anda gehad , WERELD PAARD , was echt mijn kindje
deze was wel beetje eenkennig , een vreemde kreeg m niet zomaar bij mij weggestuurd , erg gevoelig maar je moest ozo enorm consequent zijn
kon erg goed strekken en de achterhand er onder is geen probleem
je moet wel durven been geven en loslaten
meeste mensen voelen het temperament en houden van voren vast en vergeten te drijven

nou was de mijne wel erg licht aan de hulpen )vraag kimmie261 maar )
ik had slechts 1 probleem op een hete dag (meestal een warme dag koude dag was hij erg braaf ) dat hij moeilijk uit te zitten was en ik kan niet meer lichtrijden

hij ging voor mij door het vuur bijwijze van spreken
dacht mee tijdens een buitenrit (heeft voor en nadelen)
en mijn kleine reed er zo mee weg en wandelde er vaak mee
naast mij stond hij bekant te piafferen maar aan de wandel met die kleine was het net een afgekeurde ouwe boeren knol

mooie paarden om te zien maar de meeste wel met een behoorlijke bijsluiter

zou eens kijken of je der een paar kan uitproberen of het temperament en loop wijze is dat wat je ervan verwacht (al zitten er tussen de ene anda en de andere ook een wereld van verschil)
meeste anda's die hier komen zijn "afgekeurde"vaak met een verleden
en daarom enigzins betaalbaar , de goede moet je een flinke duit voor meebrengen

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:00

Een Lusitano is een iedereen vriendje en een Andalusier is meer op 1 persoon gericht.
Kwa uiterlijk zijn er ook verschillen. Bij een Lusitano zie je vaak een ramshoofd. Een Andalusier heeft een kleiner sierlijk hoofd.

Andalusiers kunnen heel mooi en goet strekken, zie filmpje van Polaco II, vader van ons veulen

http://www.yeguada-residelca.com/video/yeguada_1.wmv
http://www.yeguada-residelca.com/video/yeguada_2.wmv

Dat Andalusiers verheven lopen ben ik het niet mee eens.

Dit is Furia, 1 van onze fokmerries

Afbeelding

Dit is Famosa, onze andere fokmerrie met een paar uur oude Athletico

Afbeelding

Dit is Polaco

Afbeelding

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:02

hum niet helemaal eens phia , kennis van mij heeft een lusitano met een sierlijk hoofd en mijn anda had een ramsneus ..

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:05

Ik heb er zelf 3 met een mooi hoofdje. Famosa is grover.
Als ik bij Residelca ben, zie ik zo 35 Andalusiers staan zonder ramshoofd.?????

Nouvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:08

PhiaBink schreef:
Een Lusitano is een iedereen vriendje en een Andalusier is meer op 1 persoon gericht.
Kwa uiterlijk zijn er ook verschillen. Bij een Lusitano zie je vaak een ramshoofd. Een Andalusier heeft een kleiner sierlijk hoofd.

Daar ben ik het niet mee eens...

Lusitano's zijn ook vaak eenkennig en gericht op 1 persoon die ze goed kennen en die veel met zo omgaat.
De paarden bij ons op stal in ieder geval, die kijken eerst echt de kat uit de boom als een vreemde iets van ze wil...

Lusitano's hebben ook lang niet allemaal een ramshoofd. Het is wel een gevraagd raskenmerk, maar zeker niet alle paarden hebben het...

Van de 4 paarden bij ons op stal heeft er maar eentje een ramsneus...

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:20

dus dit is een ...?

Afbeelding
Afbeelding

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:02

Je moet gewoon niet alles over 1 kam scheren. Bij allebei de rassen komen ramshoofden voor, en bij allebei de rassen heb je paarden die wat verhevener lopen en met meer knie-actie, maar je hebt ook meer rijtechnisch gefokte paarden die meestal ook wat hoger zijn, die ruime gangen hebben, vlakker lopen, en super kunnen strekken.

Een nadeel van deze paarden is dat ze vaak klein zijn. Bij de echte fokkers worden ze nu ook groter gefokt, maar dan nog zit alles rond de 1.60. Meestal zijn ze wel breder gebouwd (hihi de mijne is dan weer een uitzondering ) dus valt het kleine niet zo op.

De vergelijking die Ikke maakt met de sportauto is echt een hele goede! Mag ik die quoten trouwens?
Maar het is helemaal waar. Het zijn ontzettend fijngevoelige paarden. Dat kan in je voordeel werken als je weet waar je mee bezig bent, een stille en goede houding hebt, en het geduld hebt om jezelf daar helemaal op te fine-tunen. Heb je dat niet, dan rijd je zo'n paard echt heel snel naar de filestijnen. Veel van deze paarden zijn ontzettend gevoelig, op alle fronten. Ze voelen heel snel aan hoe de baas zich voelt bijvoorbeeld, maar ze zijn ook vaak gevoelig op veranderingen in hun omgeving, veranderingen in voer etc. Ze zijn erg licht aan de hulpen. Ik hoef bv maar met mijn bekken te draaien of mijn paard gaat al die richting op. Zelfde met schoudervoor: ik ga zitten en hij doet het. Hij denkt ook heel erg mee: ga ik 3x achter elkaar afwenden en wijken, dan doet hij het de vierde keer zelf wel hoor Dat rijdt natuurlijk heel super, maar zit jij niet recht, dan loopt je paard ook niet recht. Als je dat zelf niet door hebt en denkt: waarom loopt mn paard nou zo raar, ga je dat herstellen met voor het paard erg tegenstrijdinge hulpen. Of bv als je de bocht doorgaat en je houdt je buitenbeen en buitenteugel er niet aan, gaat hij over de buitenschouder weg en zwaait zijn achterhand uit. Dit zijn natuurlijk persoonlijke voorbeelden, maar even om je een idee te geven.

Ik vind het heerlijke paarden om mee te werken (ik heb in Spanje bijna 2 jaar op een stal gewerkt): ze zijn erg intelligent, gevoelig, doen hun best voor je. Ze proberen je ook wel eens uit, zeker de hengsten zullen jouw waardigheid als leider vaak aan de tand stellen. Maar als je hun respect eenmaal hebt, doen ze echt alles voor je, en zijn ze ook super aanhankelijk.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:10

idd ik had een hengst (bleek na een bloedproefje ) en was een echte ras knuf , was een perfect leerpaard voor velen
als die ruiter scheef zat liep hij ook scheef , erg simpel
mijne was dan wel wat groter (165 )

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 13:16

bedankt voor de reacties allemaal !!

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:24

Pffff ik ben echt zoooo verliefd op dat ras (en alle rassen die er veel op lijken) Later als ik groot ben wil ik er ook zo een

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:29

VMR -> RP

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:22

oordelen: ze zijn om te kwijlen
nadelen:
als je heel veel keus wilt moet je ze laten expoteren. maar in Nederland zijn d'r ook genoieg dus zeker geen paniek.

maar het zijn wel geweldige diertjes