Kruisinf Fries x Arabier, meer info?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Kruisinf Fries x Arabier, meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 22:43

Hoi!

Ik werk in een supermarkt en 1 van de klanten begon afgelopen week over een kruising van een Fries x Arabier. Deze heeft een speciale naam, maar ik weet niet meer wat ze nu juist zei, haha. Kent iemand de naam ervan?

Heeft iemand foto's van zo een kruising?? Die vrouw zei dat het echt prachtige beesten zijn, maar wil daar nu graag eens een foto van zien! Ik ben dol op Arabieren en Friezen, maar ze verschillen toch een pak, dus ben wel benieuwd wat zo een kruising geeft!

Die vrouw zei ook dat ze hier (in België dan) nog niet veel voorkomen en dat die kruisingen nog ontzettend duur zijn. Wil toch graag zo eens een foto zien! Dus als iemand een foto van zo'n kruising heeft, posten maar

Alvast bedankt!

Groetjes

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:04

Ze heten arabofriesen.Ik vind het persoonlijk helemaal niks.Ik ga wel een foto zoeken.
gevonden
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door LindyH op 01-02-17 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd. Plaats geen foto's zonder toestemming.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:14

Die eerste pony/paard vind ik echt niet mooi!
Die onderste is wel wat anders...
Ik vind er ook niets aan hoor

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 18:47

Ja arabofriesen, dat was het hahaha, ik wist dar er arab en fries in voorkwam maar wist echt niet meer wat de juiste combinatie was hahaha.

Nou die eerste vind ik niet echt zo mooi, maar volgens mij is die foto gewoon op een verkeerd moment en tijdstip getrokken. Die 2e daarentegen vind ik wel mooi eigenlijk. Ach ja zal het eens met men eigen ogen moetten zien hè...

Alvast bedankt hè

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:18

Die eerste is een jaarling, oftewel, naarling,daar kan je ook niet zoveel over zeggen dan....

Alhoewel ik die kruisingen ook niet echt waardeer (friezen geven meestal hun grote hoofd en grote voeten door, stel je voor een arabier met een lomp groot hoofd, innimini lichaam en enorme voeten... hahaha, nee, niet mijn ding)

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:31

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 19:58

@ toydoll, nee idd als je het zo voorstelt dan vind ik het ook niet echt mooi *lol* Maar ik vind friesen op zich wel mooi, net zo als arabieren... Vraag me gewoon echt af wat zo een combinatie geeft...

Dat die 1ste een jaarling was, wist ik dat bedoelde ik met dat de foto op een verkeerd moment en tijdstip is genomen haha.

@JoSav, bedankt voor het adres! Zal eens een kijkje nemen

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:56

Had de fotos op de site verwijderd.(was even vergeten dat ze hier dan ook niet meer zichtbaar waren,blond he :D )

Hier zijn ze nog een keer

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door LindyH op 01-02-17 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd. Plaats geen foto's zonder toestemming.

Loontje_

Re: Kruisinf Fries x Arabier, meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:35

Ik vind ze wel mooi!

Afbeelding

Afbeelding

[img]http://www.arabofriesiansporthorses.net/frames/fotos/arabofriezen_dark_ynte_00057.jpg[img][/img]

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 22:26

Ik vind ze eigenlijk meer Fries dan Arabier... Dacht toch dat ze iets meer arabische uitstraling zouden hebben... Vind ze nogal een lange rug hebben.

Het is niet echt mijn ding, maar lelijk zijn ze zeker niet...

Ik hou het toch maar bij pinto-arabieren haha

Bedankt iedereen!

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:51

tweety_be schreef:
Ik vind ze eigenlijk meer Fries dan Arabier... Dacht toch dat ze iets meer arabische uitstraling zouden hebben... Vind ze nogal een lange rug hebben.

Het is niet echt mijn ding, maar lelijk zijn ze zeker niet...

Ik hou het toch maar bij pinto-arabieren haha

Bedankt iedereen!

Ze hebben ook 10-20% arabisch bloed, meer fries bloed dus .

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 11:15

Hmmm vreemd ik dacht dat als je een Fries kruist met een volbloed arabier dat het veulen toch 50% arabisch bloed heeft, of niet?

Nou ja er is mss meer Fries in gefokt dan arabier, ik heb het meer voor de arabieren dan voor de Friesen dus ja.

Ach ja ieder zijn ding hè

spencer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:02

Kijk eens op de officiele site der arbofriezen, er wordt niet zomaar lukraak gefokt, de tot stand koming van arbofriezen is wel een proces geweest van meer dan 30 jaar.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:33

@ CestMii: deze foto deed het niet

Afbeelding

Ik vind ze trouwens best wel mooi. Ze hebben deze kruising tog gamaakt zodat de fries meer longinhoud krijgt??

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 06:55

ik vind ze ook heel mooi
ik wil mijn arabische merrie laten dekken door een fries dat veulen blijft dan gewoon van mij, maar als ik het zo bekijk zit er toch gewoon 50% arabier en 50% fries in of zie ik dat helemaal verkeerd hoor het graag van jullie

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:19

ik vind ze ook maar niks. snap niet hoe ze die rassen zo kunnen verprutsen!

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 22:06

Met kruisingen verpruts je toch geen ras??? Soms is het om beter eigenschapopen te fokken, maar meestal is het gewoon voor de fun en voor iemand die eens wat anders wil... Meeste kruisingen worden niet in een stamboek opgenomen en worden gewoon gefokt om eens te zien wat voor veulen het geeft. Soms kan je echt een mooi beestje krijgen zoals barock-pinto's , bonte friezen vind ik het, maar ik vind ze wel wat hebben. En tja sommige kruisingen zijn dan ook weer niks, het is gewoon afwachten.

Tevens vind ik een kruising van een pinto x arabier helemaal zo slecht niet! Als er dat dan een bont veulen geeft, kan het effect soms echt prachtig zijn!

Maar ja, smaken verschillen natuurlijk! De arabofriezen zijn niet echt in men smaak gevallen, maar ik heb een ongelooflijk zwak voor pinto-arabieren. Dus ja zo zie je maar, ieder zen ding!

SSDesign

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 07:39

Vind sommige in dit topic wel mooi, andere minder. Moeilijke keuze dus.

PaolaPromise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:31

kimmy1986x schreef:
ik vind ze ook heel mooi
ik wil mijn arabische merrie laten dekken door een fries dat veulen blijft dan gewoon van mij, maar als ik het zo bekijk zit er toch gewoon 50% arabier en 50% fries in of zie ik dat helemaal verkeerd hoor het graag van jullie

Dan krijg je inderdaad geen officiele 'arabofries' omdat het dan 50/50 is.. Een echte arabo fries mag maar max 20% arab in zitten. Zodat het eigenlijk gewoon friezen blijven, maar dan net iets ranker en vaak zonder sokken.. Ze wilden de Fries dus eigenlijk net iets verbeteren als sportpaard denk ik.. Ik vind et niet echt een ras, maar das mijn mening..

Ben wel benieuwd hoe het veulen uit jouw merrie eruit komt te zien!! Zal waarschijnlijk wel een zware dekking/ bevalling voor haar worden Ik hoop voor je dat de verhoudingen mooi worden en niet dat et een slanke arab met sokken en een groot hoofd word

Poppetjes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:15

De een is mooi, de ander weer niet, het zal wel erg veel verschillen denk ik...
Maar het is niet echt mijn smaak
Echte Friezen vind ik persoonlijk mooier

mirjamvd

Re: Kruisinf Fries x Arabier, meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:36

Ook wel "turbo friezen" genaamd.

Tja smaken verschillen.....
Bij mij op stal hebben ze jaren geleden een arabische merrie en een friesche hengst bij elkaar gezet. voor de fun......daar is dus ook zo'n combi uitgekomen.
Geen echte arabo fries dus maar gewoon een leuk dier. Zelf zou ik er voor passen maar t is wel een grappige verschijning.

Freshh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:43

elinax21 schreef:
ik vind ze ook maar niks. snap niet hoe ze die rassen zo kunnen verprutsen!

Dat zul je niet begrijpen als je ze niet mooi vind .. Voor mensen die ze wel mooi vinden snappen dat natuurlijk wel. Maar goed.

Hier nog een Arabofries: (de 1e vind ik echt heel mooi, echt die Arabische passen)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:53

Ik vind ze best mooi. Ik vind het eigenlijk wel mooi dat ze er niet zo heel arabisch uitzien.

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:09

tja ik vind dat er mooie en minder mooie tussen zitten, maar dat is ook zo met raspaarden, je hebt mooie, maar ook minder mooie tussen zitten...

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 00:58

@Fressh
hij heeft een klein dishje
ik vind ze wel mooi en ze worden ook door een bepaald doel gefokt.