kan deze persoon op een Fjord rijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: kan deze persoon op een Fjord rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:41

lvanbattum schreef:
Ik ben van mening dat als iemand 100 kg weegt maar wel 1.87m lang is dat het gewicht aardig over het lijf verdeeld zit en dus zit er ook gewicht aan de benen en niet allemaal aan het bovenlichaam.


IK geef toe dat een langer persoon met hetzelfde gewicht het gewicht meer over zijn lichaam verdeelt heeft. Maar dat maakt nog helemaal niets uit hoe die persoon zit, of hij balans heeft, en met de beweging mee kan gaan. Ik maak uit jouw opmerking op dat iemand met 1.85nm en 100 kg makkelijker op je paard past dan iemand van 1.55m en hetzelfde gewicht. En dat is dus niet waar.

Nielojram

Berichten: 7833
Geregistreerd: 14-02-02

Re: kan deze persoon op een Fjord rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:18

Cassidy schreef:
lvanbattum schreef:
Ik ben van mening dat als iemand 100 kg weegt maar wel 1.87m lang is dat het gewicht aardig over het lijf verdeeld zit en dus zit er ook gewicht aan de benen en niet allemaal aan het bovenlichaam.


IK geef toe dat een langer persoon met hetzelfde gewicht het gewicht meer over zijn lichaam verdeelt heeft. Maar dat maakt nog helemaal niets uit hoe die persoon zit, of hij balans heeft, en met de beweging mee kan gaan. Ik maak uit jouw opmerking op dat iemand met 1.85nm en 100 kg makkelijker op je paard past dan iemand van 1.55m en hetzelfde gewicht. En dat is dus niet waar.


cassidy, ik ben het helemaal met je eens!

Ik ben zelf 1.65, en zoals je uit mijn foto op kan maken, neem ik aan, een stevige tante. uit de reactie van ivanbattum haal ik uit dat ik dus bv niet op mijn fjord kan zitten...maarrr, bij mij is het zeer goed verdeeld, dus de lengte zegt imo helemaal niets.

Ook de stelling dat een spriet een paard net zo kan hinderen als een dikkiedik, vind ik ook kloppen als een bus.
PE een scherp bit kan dezelfde inwerking hebben als een trensje, tís maar hoe scherp de handen van de ruiter zijn....

pubelia

Berichten: 9995
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: kan deze persoon op een Fjord rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:11

ik ben het er helemaal mee eens dat iemand van bv 1.80 en 100 kilo weegt of bv ik van 1.60 en (over) de 100 kilo weegt dat het het geen verschil is. ik heb geleerd dat ik altijd het paard mee moet helpen. een groter iemand van 100 kilo kan net zo in de weg zitten voor een paard als iemand die net zo als ik niet de grootste is. het ligt dus echt aan de persoon zn rijkunsten, en het paard...

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: kan deze persoon op een Fjord rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:34

lvanbattum schreef:
Ik ben van mening dat als iemand 100 kg weegt maar wel 1.87m lang is dat het gewicht aardig over het lijf verdeeld zit en dus zit er ook gewicht aan de benen en niet allemaal aan het bovenlichaam.


maar dan ben je veel te lang voor een paardje van 1.30 lijkt mij..
dan zit je die pony weer in de weg met je benen..

@ bitch..
het lijkt wel of die fjord een beetje een doorgezakte rug heeft.. maar dat kan aan mij liggen.. ben soms wat scheel..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: kan deze persoon op een Fjord rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:31

OemmiejO schreef:
@ bitch..
het lijkt wel of die fjord een beetje een doorgezakte rug heeft.. maar dat kan aan mij liggen.. ben soms wat scheel..


Goh, paard is 21.....komt die rug door de leeftijd of het gewicht van de ruiter?

Hoe is trouwens ook een beetje verkeerd...denk bij deze foto eerder aan een overbouwd paard dan aan een doorgezakte rug.

Nielojram

Berichten: 7833
Geregistreerd: 14-02-02

Re: kan deze persoon op een Fjord rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:24

Cassidy schreef:
OemmiejO schreef:
@ bitch..
het lijkt wel of die fjord een beetje een doorgezakte rug heeft.. maar dat kan aan mij liggen.. ben soms wat scheel..


Goh, paard is 21.....komt die rug door de leeftijd of het gewicht van de ruiter?

Hoe is trouwens ook een beetje verkeerd...denk bij deze foto eerder aan een overbouwd paard dan aan een doorgezakte rug.


de rug zal idd door de leeftijd komen, ook een van de redenen dat hij dus in 13 jaar tijd 4 centimeter gekrompen is.. ik ben qua gewicht meegegroeid overigens, dat ik hem kocht was ik ook al stevig, maar niet zoals nu...(eigen schuld, elk pondje komt door het mondje..)

Ik heb een fjord oude-type zeg maar, dus veel front, idd overbouwd. Maar swoh, ik heb hem al 13 jaar en op wat sacroiden en een stro-allergie na, nog helemaal een fris manneke!

izabella
Berichten: 940
Geregistreerd: 29-10-04

Re: kan deze persoon op een Fjord rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:29

oakly schreef:
100 kg ?
da´s voor een fjord een lachertje.

Nou, dat vind ik nogal afhankelijk van het type fjord en de rijkunst van de ruiter! Voor de meeste fjorden is dit echt te zwaar, maar ja, het is maar net hoe lang je met je paard wil doen.

lvanbattum
Berichten: 315
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Rijswijk zh

Re: kan deze persoon op een Fjord rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:17

@cassidy & @ bitch:

Hoho, jullie begrijpen mij verkeerd ik reageerde op de ts met het verhaal over het LANGE meisje van 100kg.
Het gewicht zit wat meer verdeeld maar het gewicht blijft hetzelfde ongeacht klein of groot.

Ik bedoelde duidelijk te maken dat een fjord dat makkelijk aankan en dat iemand van dat gewicht (klein of groot) ook op mijn smalle iele draver kan rijden en ze dat makkelijk aankan. Dus waarom deze fjord niet?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12749
Geregistreerd: 27-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:54


OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:55


DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: kan deze persoon op een Fjord rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:48

Gek hè, als de link naar precies hetzelfde topic gaat

Nimmy

Berichten: 3947
Geregistreerd: 01-02-03

Re: kan deze persoon op een Fjord rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:06

izabella schreef:
oakly schreef:
100 kg ?
da´s voor een fjord een lachertje.

Nou, dat vind ik nogal afhankelijk van het type fjord en de rijkunst van de ruiter! Voor de meeste fjorden is dit echt te zwaar, maar ja, het is maar net hoe lang je met je paard wil doen.


moet kunnen, de meeste paarden kunnen echt wel wat hebben, en vooral koudbloedpaardjes.... vind een wat zwaarder iemand op een forse pony trouwens ook een veel mooier gezicht dan de zelfde persoon op een iel en groot paard...

ik zou gewoon kijken naar de combi, heeft die fjord plezier als zij er op rijdt (neem aan dat je dit wel even bekijkt voor je weg gaat) dan is t geen probleem, zie je dat ie er veel problemen mee heeft... dan zou ik idd een andere oplossingen zoeken. maar ik denk dat t best wel kan

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:54

Ik zou nooit iemand van 100 kg op een fjord laten rijden, op geen enkel paard trouwens. Hoe goed deze persoon ook kan rijden, 100 kg is zwaaaaaaarrrr....

pubelia

Berichten: 9995
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:04

nikkigioa schreef:
Ik zou nooit iemand van 100 kg op een fjord laten rijden, op geen enkel paard trouwens. Hoe goed deze persoon ook kan rijden, 100 kg is zwaaaaaaarrrr....

weet je wat pas zwaar is...?

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: kan deze persoon op een Fjord rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:10

nou.. ?

als je paard op JOU gaat zitten.. ?

pubelia

Berichten: 9995
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: kan deze persoon op een Fjord rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:19

nee als ik op haar ga liggen, maar weet je wat nog meer?

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: kan deze persoon op een Fjord rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:21

nee..

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:24

nikkigioa schreef:
Ik zou nooit iemand van 100 kg op een fjord laten rijden, op geen enkel paard trouwens. Hoe goed deze persoon ook kan rijden, 100 kg is zwaaaaaaarrrr....



beetje overdreven he? er zijn ook MANNEN van 100 kg. die helemaal niet "dik" zijn.. die kunnen toch ook in de paardensport terecht.. maar dan wel op een paard meestal..

er zullen vast ook wel topruiters van 100 kg zijn hoor.. mannen wegen vaak zwaarder dan vrouwen.. maar dat zie je niet omdat ze niet "dik" zijn

met dik bedoel ik echt overgewicht.. niet gewoon een beetje stevig gebouwd...

pubelia

Berichten: 9995
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: kan deze persoon op een Fjord rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:29

zij kan mij houden dus waarom een paard niet

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: kan deze persoon op een Fjord rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:36

huh?
Citaat:
Weet je wat pas echt zwaar is.. ?

Citaat:
zij kan mij houden dus waarom een paard niet

pubelia

Berichten: 9995
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: kan deze persoon op een Fjord rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:43

als ik op haar ga liggen gaat ze toch ook niet dood dus waarom kan een paard mij niet dragen, kijk eens de foto's in mn pro...

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:44

Citaat:
liever een zwaar iemand die kan rijden dan een anorexia kind die er de ballen vanaf weet.


die link naar anorexia en de ballen verstand ervan hebben zie ik nou niet echt. Er worden toch geen opmerkingen over jou gemaakt of wel? Hou het dan ook even netjes voor de sprietjes ( ook diegene zonder anorexia ) Wanneer je het er zo neer zet lijkt het meer een beetje op jalouzie . Veel gewicht of weinig gewicht ze kunnen allebei het paard in de weg zitten ..

Even ontopic: Ik zou het meisje wel de fjord laten rijden alleen dan niet dagelijks. 2 of 3 dagen in de week ofzo. Heeft zij geen afgewezen gevoel en van die paar dagen loopt het beest echt niets op. De andere dagen kan iemand anders hem dan doen

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: kan deze persoon op een Fjord rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:53

mamamika schreef:
Hoi
Nou ik kom net terug van de fries en heb het met de eigenaresse er over gehad en we hebben besloten dat ik haar ga longeren om de dag en een goeie vriendin van mij die rijdt zelf ook endurance met haar haflinger wil hem wel 2x per week rijden.
Dus het probleem is opgelost alleen hebben we nu een heel verdrietig buurmeisje
Groetjes Natasja


uhm.. ik geloof dat het probleem een halve maand geleden al was opgelost..

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: kan deze persoon op een Fjord rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 00:55

Ligt helemaal aan de Fjord....een hele smalle en niet zo;n sterke...daar zou ik haar niet op laten...daar ga ik zelf ook niet op zitten!

Maar zo een waar ik wel op zit...die kan dat wel... Hij stortte ook niet in toen mijn vader er op ging zitten...die is 98 kilo.

En ik denk dat als de ruiter indd gewoon meewerkt en meegaat met bewegingen niet bonkt enzo...dat het geen probleem moet zijn voor een mooi stevige fjord!

mamamika
Berichten: 512
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: Varsseveld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 00:46

Hoi Dames en heren
Nou hier ff een update we hebben toch het buurmeisje een keertje laten rijden en dat ging echt super de fjord had er ook helemaal geen last van.
Het gaat nu zelfs zo goed dat ze 2x per week op hem rijd en daarvan 1x naar les gaat met die kleine dondersteen.
Zelf ben ik nu sinds een week flink in training om de fries ook klaar te stomen voor de enduarance het leek me erg leuk en me verzorgpaard is in een super conditie en de eigenaresse vindt het een tof idee dat ik het ook wil doen dus we gaan nu heerlijk samen rijden normaal rij ik 2 a 3 keer per week nu 6x per week ze krijgen 1 dag rust. Zal binnenkort is ff wat fotos maken en het een en ander laten zien van de fries en fjord zijn echt schatjes

Groetjes Natasja