Wat vinden jullie van rassen kruisen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 20:30

Ik vind het opzich niet zo goed.
Want ik neem even een voorbeeld.
Een ijslander met een welsh kruisen.
Ik bedoel daar 'verpest' je toch beide rassen mee.
Je kruist toch ook geen fries met een falabella Tong uitsteken ...

dorientjuh

Re: Wat vinden jullie van rassen kruisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:37

Nou, soms komt er ook weleens iets heel moois uit hoor, zo stond er een keer op marktplaats een prachtige kruising tussen een haflinger en een fries. Haflingerkruisingen vind ik sowieso meestal wel mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:19

ligt eraan wat het doel is om 2 rassen elkaar te kruisen.
Maar ik zelf hou wel meer van zuivere rassen.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:28

Kruisingen vind ik wel oke.
Arabs x Anda's zijn voor mij goed, 2 aanwezig dus.

rooiesabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:00

ik vind het ook geen probleem heb zelf een mooie kruising FRIESxKWPN!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 20:59

ik ben weg van kruisingen en zelf ook in het bezit van een kruising Fries/ Clydesdale. Ons vorige paardje was ook een kruising Fries/Draver. Ik vind het leuk om te zien wat er uit komt zolang er niet word gefokt met uiterste( bijv. Shetlander/ Fries of ander klein ras met iets wat veel groter is). Er zijn denk ik heel wat mooie kruisingen te vinden en gelukig smaken verschillen

Boris mijn kruising Fries/Clydesdale van 3 jaar en 1.71 hoog:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto=QKQ6PNPU[img]

dan maar geen ras maar voor mij is het een kanjer en ik vind t een mooi gelukte kruising

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:00

Afbeelding

Sassielvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:47

Ik vind het kruisen van rassen ook prima. Er komen vaak mooie beesies uit.

M'n halfpension Saskia is ook een kruising (we denken welshxNF-erx iets groters)
Afbeelding

Vreemde kruisingen daarentegen vind ik niet echt goed, ik heb wel ns over een kruising-veulen gelezen die een kort nekkie had en lange benen, dat vin ik erg zielig.

-Kim-

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:53

Het ligt eraan met welke rassen.
Jessica is een Arabier x New Forest, dus eigenlijk pittig x leuke pony.
En dat is ze ook; een lekker pittig ding met een knuffelkarakter die graag werkt en erg betrouwbaar is. Ze heeft, naar mijn idee, de positieve punten van beide rassen!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:59

dorientjuh schreef:
Nou, soms komt er ook weleens iets heel moois uit hoor, zo stond er een keer op marktplaats een prachtige kruising tussen een haflinger en een fries. Haflingerkruisingen vind ik sowieso meestal wel mooi.

Mijn hafje is een keer per ongeluk gedekt door een fries, en het resultaat van lang niet slecht. Romy is uiteindelijk als tweejarige verkocht, en toen was het een leuk ponytje. Een soort van luxe grote maat rijpony. Ik scan van de week wel even een foto in. Ik heb helaas alleen maar veulenfoto's.

tussen twee haakjes, weet je toevallig nog wanneer die advertentie op marktplaats stond?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:18

Kruisingen kunnen hele leuke paarden/pony's zijn.
Het moeten natuurlijk wel een beetje realistische kruisingen blijven, dat je nie teen Shire met een Shetlander gaat kruisen. Of een Belgisch Trekpaard met een Arabier. Dat word mij te gek, en het risico dat daar een heel slecht en zwak gebouwd paard uit komt is groot.
Maar voor de rest zou ik niet weten waarom je het zou moeten laten.
En waarom zou je beide rassen daarmee verpesten?? Dat doe je niet, tenzij je zegt dat, als je bijv een kruising tussen een Welsh en een Fjord hebt, je zegt dat het gwn een Welsh is. Want het is geen Welsh en ook geen Fjord, maar een kruising.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:28

ik vind ook dat er vaak mooie paarden uitkomen en zolang er geen extreme kruisingen gedaan worden vind ik het niet erg.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:35

bij mij in de buurt staat een kruising draverxfries en ik vind het een heel leuk paard om te zien bruin van kleur met zeg maar zo'n beetje de bouw van een fries... niet slecht gelukt dus
k denk dat je met een kruising best mooie paarden kan krijgen als je maar geen uitersten met elkaar kruis...

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:06

Ik vind dat je rassen beter zuiver kunt houden. Ben dus niet zo'n voorstander van kruisingen, en al helemaal niet van totaal verschillende rassen zoals bijvoorbeeld een arabier en een fjord.
Al kunnen kruisingen toch vaak leuke paarden op leveren.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:31

Er kan soms wel wat moois uitkomen..
Maar ik vind niet dat het teveel gedaan moet worden dit verpest bijvoorbeeld het zuivere ras van de Fries (of andere rassen)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:48

soms komen er wel leuke paarden uit, maar je moet idd geen rare kruisingen maken

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 01:18

Ikzelf ben er geen voorstander van, ben geen voorstander van vermeerderen, wel van fokken.

Zou er dus nooit 1 kopen.

Niet dat ik zeg dat het geen leuke beesten kunnen zijn

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:55

ik heb er niks op tegen, maar zelf hou ik liever van de raszuivere.
alhoewel me een kruising met een arabier en een goed springras wel leuk lijkt, een topkarakter en een topspringer
maarja, je kunt evengoed het tegenovergestelde krijgen

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 13:09

Ik ken een Arabier x Fjord..
Dat is dan een valkkleurig, breedgebouwd paardje van 1.58 met een aalstreep..heel leuk beest hoor

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:22

ik heb er niks op tegen. ik heb zelf ook een kruising een kruising tussen een fries en kwpn tuiger

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 14:58

tja,om de rassen zo zuiver mogelijk te houden zou het natuurlijk beter zijn als er niet gekruist zou worden..
maar de meeste rassen bestaan uit kruisingen van allerlei rassen,om uiteindelijk tot 1 ras te worden.

ik heb zelf een andalusier met een fries gekruist,ik hou het veulen zelf,alhoewel er heel veel gevraagd wordt of ik haar wil verkopen...

en soms snap ik bepaalde kruisingen niet,en soms zitten er echt zulke mooie paarden tussen!!

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 15:14

Ik denk dat je met kruisen best goede paarden kunt krijgen. Als je bewust de slechte punten van je paard wilt verbeteren en dat kan met een ander ras vind ik dat prima. En kruisingpaarden kunnen hartstikke leuk zijn. Extreem moet je idd niet doen denk ik, maar dat is al gezegd .

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 16:19

Sommige kruisingen kan ik inderdaad niet begrijpen, Belsxarabier kwam ik wel eens tegen. En zo zijn er nog wel een paar combies te bedenken.
Rare kruisingen geven vaak ook paarden die in stukjes zijn gebouwd. Hoofd van ras 1, lichaam van ras 2, poten van ras 1 etc. Dat is geen gezicht.

En vergeet niet dat heel veel rassen veredelt zijn met Arabisch bloed! Ik vind dat je warmbloed rassen en koudbloed rassen gescheiden moet houden.

Maar neem nu een New Forest pony, over het algemeen bom-vrij, betrouwbaar, rustig. Maar voor bijvoorbeeld eventing of mennen, heb je net wat meer pit nodig, Arabisch bloed erbij en de kans op een super pony is groot.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 21:20

Kruisen vind ik persoonlijk prima, mits er een goede reden voor is!

Ik heb zelf een tinkerhengst en die heeft een draver, een fries (dit jaar wordt deze voor de 3e keer gedekt), 2 keer een KWPN'er, een haflinger en een kruising arabier*appaloosa gedekt.

Alle eigenaren van de merries fokken met hem om een flinke maat te krijgen, het coole karakter en iets meer stevigheid. Allen zijn particulieren die voor eigen gebruik hebben gefokt. Alleen de arabappa niet, die is van mijzelf (geweest). Het 1e veulen is verkocht maar staat nog wel bij ons op stal en het 2e veulen wat elk moment wordt geboren wordt ook verkocht, maar dan wel volgens het principe goed tehuis is belangrijker dan de prijs. Ik hoef er niks aan te verdienen eigenlijk.

edit: mijn hengst is van het luxe type en erg groot (165) voor een tink

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:02

ik zou niet zomaar een paard kruisen want ik vind dat je alle rassen zo zuiver mogelijk moet houden, maakt niet uit of het ras uit kruisen is ontstaan. Ik vind wel dat er hele leuke paarden uit kunnen komen.