Irish Draught Horse/Iers Trekpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mcrielaard

Irish Draught Horse/Iers Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 20:58

Hallo,

Zijn er mensen die een Irish Draught Horse hebben, of die eigenaren, fokkers, etc. kennen?
Of heeft iemand misschien ervaring met dit ras?
Ik vraag dit omdat ik het heel leuke paarden vind. Ja
En weet iemand misschien hier ook de gemiddelde prijs voor een twenter merrie van dit ras?

Alvast bedankt!
Groetjes Manuela!

mcrielaard

Re: Irish Draught Horse/Iers Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 21:53

Niemand? Scheve mond

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:55

Ik heb zelf een Tinker waarvan ze op de keuring zeiden dat er Irish Draught Horse inhaar zat.
Verder weet ik er jammer genoeg ook niets over.. Heb er wel eens naar gezocht op internet maar kon er bar weinig over vinden...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 22:36

Jellie schreef:
Ik heb zelf een Tinker waarvan ze op de keuring zeiden dat er Irish Draught Horse inhaar zat.
Verder weet ik er jammer genoeg ook niets over.. Heb er wel eens naar gezocht op internet maar kon er bar weinig over vinden...

Ik ben ook niet verder gekomen dan wat plaatjes..
Ik vind het wel heel mooie paarden.. *LOL*
Ondanks hun vrij brede bouw, schijnen ze heel goed te kunnen springen.
De Irish Draught is toch een kruising tussen een Trekpaard en een Engels Volbloed?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 22:40

Hier wat plaatjes:

Afbeelding

Een wat zwaardere:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kwijl

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:43

Ik ken 't ras niet, maar ze zijn wel lief Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 11:25

die schimmels zijn gaaf manuutje.......

ben benieuwd of je er meer info over kan vinden

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 23:44

sylleke op bokt rijd er 1,misschien kan zij je verder helpen...

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:08

Ja idd Ja.

Olga (mijn verzorgpaard) is een Irish Draught: Foto's van deze week.

Olga heeft geen papieren ofzo, maar ze is geïmporteerd uit Ierland en ze zijn er dus haast zeker van dat ze er één is, ook omdat ze de meeste kenmerken wel heeft Lachen.

Ik heb een tijdje geleden geprobeerd info te vinden, maar je vind bijzonder weinig eigenlijk, tenminste in het Nederlands. Ik had ook al eens een topic gestart, maar bleek dat er nog maar één iemand was die er ééntje had, ik zal nog wel eens opzoeken wie dat was Lachen.

Olga heeft een fijn karakter, als je zelf zeker bent, doet ze gewoon alles en is ze echt koel in der hoofd. Maar je moet ook wel streng zijn, anders peelt ze met je voeten Lachen.

En de meest voorkomende kleur is schimmel.

Het schijnt dat ze in Ierland veel gebruikt worden voor de jacht. Het zijn goede springers, Olga houdt er ook enorm veel van, maar ik niet zo Lachen. Ik heb ergens gelezen dat ze niet zo goed zijn in dressuur, maar ze zijn wel heel werkwillig, en dat merk ik ook bij Olga Ja.

Ik ga even zien of ik nog wat site's heb, want daar heb ik de meeste info van Lachen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:27

Subtiel schopje Schijnheilig.

Blijkbaar toch niet zo bekend hier Lachen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:30

Ik kan een Irish Draught toch echt geen trekpaard vinden, eerder een zwaar warmbloed. Ik ken er helaas geen, maar vind het wel hele mooie paarden. Schijnen in Ierland en Engeland vaker voor de jacht ingezet te worden.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:48

Cassidy schreef:
Ik kan een Irish Draught toch echt geen trekpaard vinden, eerder een zwaar warmbloed.

Dat was ook het erste wat ik dacht!
Bij trekpaarden denk ik aan iets koudbloedigs.
Naar mijn weten ken ik 'in real life' geen Irish Draughts overigens.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 18:16

Het zijn eigenlijk Ierse Warmbloeden, waar de koudbloedelementen nog duidelijk in te vinden zijn. Ja
Wat zwaardere, kortere benen, dan een gemiddelde warmbloed. De hals is ook wat steviger, het hoofd wat groter, maar niet grof. En een steviger romp. Ze hebben ook wat meer het vierkantsmodel, terwijl de meeste warmbloedpaarden een echt rechthoeksmodel hebben.
Tegenwoordig worden ze steeds luxer gefokt.
Het ras is ook volgens mij altijd een kruising tussen een echt Trekpaard en een Engels Volbloed.
Vroeger waren ze erg nuttig op de boerderij, buitenom dat ze sterk genoeg zijn om hun bijdrage te kunnen leveren in de landbouw, zijn het ook erg fijne rijpaarden. Doordat tegenwoordig hun taak op de boerderij weggevallen is, zoals bij alle Trekpaarden, worden deze steeds luxer gefokt om ze steeds geschikter te maken voor de topsport.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 14:20

Nee, de Ierse Hunter is nog iets anders Lachen. Een Ierse Hunter is een kruising tussen een Irish Draught en een Engelse Volbloed Lachen.

Ik vind persoonlijk ook dat je er toch wel Koudbloedkenmerken uit kunt halen, zoals bv. die stevige benen. Ik vind ook dat bv. Olga een echte 'knollenkont' heeft *LOL*.

En Olga heeft een immens hoofd, dat valt niet echt op, het is gewoon in verhouding enzo, maar ze heeft wel een heel groot hoofd en dan zo 'n klein, smal mondje. Ze heeft nu een Full hoofdstel, maar eigenlijk is het net ietsje te klein om mooi te passen. Het zit goed, daar niet van, maar voor het mooie kan het beter zitten Lachen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 14:22

Oh ja, ik denk dat het Trekpaard is genoemd omdat ze vroeger wel gekruisd zijn met Shires enzo (ik dacht dat ik dat ergens gelezen had). Vandaar dus wsl die koudbloedelementen.

Maar vaak vind je ook gewoon info als je zoekt op Iers sportpaard.

Tarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:15

Hey,
Op het paspoort van ons paard staat dat ze een kruising tussen een Tinker en een Fries is. Wat je niet echt aan haar kan zien, ze lijkt veel meer op een Irish Draught horse. We hebben de stoeterij gebeld en ze hebben gezegt dat Tarka geimporteert is uit Ierland. We hebben wat opgezocht op google, en de meeste foto's komen echt overeen met haar. En haar karakter klopt precies: ze is erg koppig en slim, maar als je haar echt rijdt dan doet ze alles voor je, als je maar streng bent! Ze is ook dominant, maar niet dat ze de baas is. Als een paard haar aanvalt, vecht ze gewoon terug. Ook de manege is erg blij met haar, omdat ze toch een trouw karakter heeft.
Ze zeggen dat het ras een echt springtalent heeft, maar dat kunnen we niet zeker zeggen over Tarka.. Ze heeft niet echt een sterke achterhand, maar dat kan komen omdat ze spierbevangen is geweest. Wat we wel weten is dat ze het erg leuk vind om te springen, als je ook hier streng bent. Het kan voor sommige lastig zijn om een Irish Draught horse te rijden, omdat ze gewoon erg sterk en koppig zijn.
Ik weet niet waar fokkerijen in NL zijn die dat ras fokken, maar er zijn vast genoeg paarden die geimporteert zijn. ;)
Gr,