Tinkeraankoopproblemen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Tinkeraankoopproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 09:12

Nog steeds worden er vaak te veel mensen belazerd bij de aankoop van hun tinker. Om deze mensen toch een beetje te beschermen wil ik graag een folder maken met dingen waar je zelf op kunt letten als je een tinker koopt. Sommigen van jullie zullen denken dat de meeste dingen vanzelfsprekend zijn, maar blijkbaar niet want er gaan nog steeds veel dingen fout.

Dus waar liep jij tegenop bij de aankoop van je tinker, of wat wil jij meegeven aan toekomstig tinkereigenaren?

Ik zal de spits afbijten:

Even wat kleine puntjes om op te letten bij tinkers:

Laat een onafhankelijke dierenarts de tanden bekijken, ik denk dat wel 40% van de mensen die tinkers kopen daarmee opgelicht worden!

Kijk goed in de sokken, mist hij behang, zitten er korsten in, schuurt hij eraan. Veel tinkers hebben mijt of zelfs erger: chronische mok. En dat is echt geen pretje.

Als je gaat proefrijden, vraag express een paar dingen die hij niet kent. Hoe reageert hij daarop? Dat zegt al veel van het karakter.

Kijk of je hem overal aan kan raken, veel tinkers zijn op zijn zachtst gezegd niet aardig behandeld en kunnen daar trauma's aan overgehouden hebben, dit kan zich ook pas later uiten. Let ook vooral of hij makkelijk voetje geeft.

Mist hij hele stukken manen of staart? Dit kan wijzen op zomerexceem. Iets waar wel meer tinkers last van hebben.

En heel belangrijk: proeftijd, kijk of je dit kunt krijgen, dat kan van groot belang zijn. Ontzie hem in die periode ook niet, zet hem eens onder de kraan, ga er mee naar buiten. Pas dan kun je zien hoe een paard reageert.


Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:15

Je zegt : let ook vooral op of hij makkelijk voetje geeft......waar doel je dan op????

Ik vind het heel goed van je dat je zo'n folder wil maken!!!!! OK dan!

Je moet niet dronken dat ik denken ben!!!!!!!!!!!!!

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:37

Ja ik ook! alleen denk ik dat de folder net te laat uitkomt Haha! morgen ga ik weer kijken Haha!

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:35

ik zou er inzetten dat je een eigen dierenarst moet meenemen voor de gezondsheids keuring.
Ik ben er bij die van ons niet bijgeweest en heb later een raar verhaal gehoord of het waar is weet ik niet maar ik vertrouw het niet meer.

Goed dat je een folder gaat maken

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:10

en hoe ga je die folder verspreiden. Hoe komt die bij de mensen terecht die het nodig hebben??

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 11:11

Die wil neerleggen in de stamboekstand op P&K denk dat daar genoeg mensen komen die zo een folder graag meenemen

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:15

tarmine schreef:
Je zegt : let ook vooral op of hij makkelijk voetje geeft......waar doel je dan op????


Je moet niet dronken dat ik denken ben!!!!!!!!!!!!!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 11:20

Voordat tinkers op de boot gaan naar Nederland worden ze bekapt. Omdat veel tinkers rechtstreeks uit een kudde komen zien de hoeven er niet altijd even goed uit en zijn ze niet altijd gewend deze te geven. De makkelijkste manier ( tsja niet de mijne in elk geval) is het om het paard dan onderuit te halen. En dan zo de hoeven te bekappen. Nou je snapt dat ze daar dan nog wel eens een flink trauma aan over houden. Ik ken genoeg tinkers die zo bang zijn dat zodra je naar de hoeven kijkt ze beginnen te meppen. Niet onoverkoombaar maar vaak wel fijn om te weten.

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:20

irish_lady schreef:
Die wil neerleggen in de stamboekstand op P&K denk dat daar genoeg mensen komen die zo een folder graag meenemen


Maar ik bedoel ook of je de kosten voor die folder over hebt om die mensen te helpen. Zo'n folder kost ook veel geld.
Ben nu bezig met de promoie voor die Tinker indoor en dan heb ik ook foldertjes gemaakt op de keuring en die waren nog maar eenvoudig, maar kost wel geld. veel mensen nemen een folder mee op zo'n beurs en beland thuis weer in de prullebak. Zonde.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 11:23

Ik denk dat die kosten wel meevallen, vooral als ik mijn moeder lief aankijk of ik het bij haar bedrijf mag doen. Ik denk dat gewoon aan een drieluikfolder met 1 of 2 foto's.

Dat jouw mening is dat mensen die direct weer weggooien moet je zelf weten, maar al help ik er 1 persoon mee om een miskoop te voorkomen dan vind ik dat ik mijn werk al gedaan heb.

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:41

irish_lady schreef:
Dat jouw mening is dat mensen die direct weer weggooien moet je zelf weten,


Waarom val je me nu meteen weer aan Verward . ik weet dit uit ervaring. Ik bedoel dit helemaal niet afkrakend naar jouw, maar ja, ik merk alweer dat ik hier teveel ben.

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:42

Ik vind de opzet super OK dan! vooral omdat je zoveel negatieve dingen hoort over de aankoop van een tinker. Doe je de folders tzt als ze straks klaar zijn ook mailen?. Zoja mag je er mij eentje doorsturen.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 11:44

Dat is helemaal niet zo, maar uit jouw berichtje krijg ik dan meteen weer het gevoel: Zonde dat je het doet, want mensen gooien het direct weer weg. Ik vind het juist belangrijk dan een stamboek mensen met expertise over aankoop te woord kan staan, je wilt toch dat iedereen gelukkig is met het paard wat hij koopt. Een folder is daarbij een goed hulpmiddel, ik vind het dan zo jammer dat je meteen weer van het kwade van de mens uitgaat hierbij. De bedoeling is namelijk goed, alleen wordt er meteen weer zwart/wit gekeken.

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:47

irish_lady schreef:
De bedoeling is namelijk goed,


Ik heb nooit beweerd dat bedoeling niet goed is. Ik vind het prima dat je zoiets doet.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:49

OK dan! hopen dat je ma/het bedrijf mee wil werken en idd als je 1 iemand helpt heeft het al nut gehad.

Neem aan dat het hier vooral over aankooptips speciaal voor tinkers gaat, want algemene tips zijn overal op internet wel al te vinden (die kun je er natuurlijk wel altijd bij vermelden)

Ik heb ook gemerkt dat mensen van een stal/stoeterij anders zijn/ praten als ze weten dat je een paard wilt kopen. Dus als de mogelijkheid er is niet meteen al laten weten dat je misschien een tinker wilt kopen, maar eens vrijblijvend rondkijken, een lesje volgen e.d.... Vraag wat over de verschillende paarden enzovoorts. Gewoon interesse tonen voor het ras/de stal maar niet over eventuele koop. Zo zie je misschien ook hoe veel de dieren gemiddeld moeten lopen e.d. (als ze ineens veel minder hard hoeven te werken, kan dat nogal wat invloed hebben op het karakter met rijden e.d.)
Bij een goede indruk kun je daarna beginnnen over kopen of daarvoor nog een keer terug komen.

Kijk ook goed naar de algehele conditie van een paard --> klinische keuring met eigen dierenarts is idd aan te raden
Veel tinkers komen met wormen, luis, mijt aan op het vaste land. Sommige tinkers zijn al zo ernstig aangetast door wormen dat ze altijd diarree hebben en slecht in conditie blijven en in het ergste geval daaraan overlijden Scheve mond . Mocht je toch een magere tinker willen kopen, denk er dan aan dat deze veel sneller/moeilijker te rijden kan worden als deze eenmaal op conditie is!!

en idd probeer het paard op proef te krijgen, maar probeer ook zoveel mogelijk al uit voor koop!!! Als je bv veel buiten wilt rijden --> Probeer hem/haar dan ook al buiten uit. Zelf uit de wei halen/ zelf poetsen/ opzadelen e.d. zodat je ook daar al zijn/haar karakter kan ontdekken. Denk erover na (ga niet over een nacht ijs) en ga hem/ haar een week later of zo nog eens bekijken/ rijden...

En, misschien nog wel het belangrijkste, neem iemand mee die het allemaal objectief kan bekijken en er veel verstand van heeft !!!

Dit komt er op dit moment in mijn hoofd. Bloos sorry als ik misschien een beetje te uitgebreid heb omschreven (maarja anders wordt het misschien weer zo snel maar half of verkeerd geïnterpreteerd Bloos )

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 11:53

Kijk dat soort dingen moeten we hebben super OK dan!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:08

Citaat:
En, misschien nog wel het belangrijkste, neem iemand mee die het allemaal objectief kan bekijken en er veel verstand van heeft !!!

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten.
Het idee vind ik overigens niet verkeerd, het realiseren ervan lijkt me iets lastiger.
Ook omdat je waarschijnlijk een folder wilt maken die mensen opvalt, het moet pakkend zijn, zodat hij opgemerkt en bewaard wordt.
Zijn er mensen die de vormgeving voor je doen?
Dat is namlijk moeilijker dan het lijkt, vooral omdat je concept in mijn ogen pakkend en origineel moet zijn.
Ach ja, mijn kunstacademie-verleden heeft toch nog iets opgeleverd, soms schiet me ineens wat te binnen... Lachen
Veel succes in ieder geval!


Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:14

Het is een goed plan, maar kan zoiets niet het beste in samenwerking met de stamboeken gebeuren? Dat heeft de beste uitstraling naar leken toe.

tip:

Iemand meenemen die verstand heeft van Tinkers, er zijn paardjes die als Tinker verkocht worden terwijl ze dat niet zijn.

Vragen aan mensen met een Tinker naar aankoopadressen waar ze goede/slechte ervaringen mee hebben.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 12:21

Ik heb het groene licht van het stamboek hoor Vasthi, die staan achter mijn plannen.

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:24

irish_lady schreef:
Ik heb het groene licht van het stamboek hoor Vasthi, die staan achter mijn plannen.


Ohhhhh, je doet dit dus alleen voor het ICS

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:24

Ok, staat altijd goed als het onderschreven wordt door het stamboek (liefst door beiden). Wie weet kunnen voor deze folder even de handen ineen geslagen worden?

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 12:25

Bonte schreef:
Ohhhhh, je doet dit dus alleen voor het ICS



OOOOOOOO gaan we weer, ik sta namens het ICS op P&K, maar als er vanuit het andere stamboek ook belangstelling is valt er natuurlijk wel wat te regelen.

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:34

irish_lady schreef:
OOOOOOOO gaan we weer, ik sta namens het ICS op P&K, maar als er vanuit het andere stamboek ook belangstelling is valt er natuurlijk wel wat te regelen.

nee, daar gaan we niet weer, maar ik dacht dat je aan alle mensen dacht en nu gaat het dus meerderndeel voor ICS mensen. Niets mis mee, maar ik dacht uit jou bericht dat het voor beide stamboeken was. Einde discussie dus voor mij. veel succes ermee
P.S. Er bestaat ook al een heel leerzaam boekje over de aanschaf van een Tinker.
http://www.gifts4all.nl/pag/artikelen/001/02big.html

Keeva

Berichten: 4127
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:35

Het zou leuk zijn als er eindelijk 'ns iets SAMEN gedaan zou kunnen worden .... maar ik ben bang dat dat altijd een onbereikbaar doel zal blijven ... jammer.
Veel succes met je folder verder, ik vind het een goed initiatief. Misschien kun je dit ook in samenspraak met www.hooghewaerd.nl doen, die willen mensen ook begeleiden in hun aankoop van zo'n bont gevlekt paardje ....

;-)

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 12:39

Bonte schreef:
nee, daar gaan we niet weer, maar ik dacht dat je aan alle mensen dacht en nu gaat het dus meerderndeel voor ICS mensen. Niets mis mee, maar ik dacht uit jou bericht dat het voor beide stamboeken was. Einde discussie dus voor mij. veel succes ermee
P.S. Er bestaat ook al een heel leerzaam boekje over de aanschaf van een Tinker.
http://www.gifts4all.nl/pag/artikelen/001/02big.html



Huilen Huilen Huilen

Lees nou eens, alsjeblieft. Ik weet dat er vanuit de ICS behoefte is aan zoiets, en nee ik weet niet of dat vanuit de nst ook zo is. Mocht dat zo zijn dan wil ik me natuurlijk ook inzetten voor hen. Mijn god, het gaat me om de mensen, wat kan mij de stamboeken nou schelen, dacht dat ik daar zo langzamerhand wel duidelijk in was. Helaas wordt dat vertrouwen me niet gegund.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers