Advies over fokken met shetlander

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Advies over fokken met shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 20:28

Mijn schoonvader heeft 4 shetjes, waarvan 1 met papieren.
Hij fokt normaliter met een hengst zonder papieren, maar het lijkt mij gewoon heel leuk om een stamboekveulentje te fokken en ermee naar een keuring te gaan.

De merrie heet Lentester van de Gathe en het papier is opgestuurd om over te zetten na het chippen. en heb ik helaas niet bij de hand, maar volgens mij komt ze uit Violette van de Gathe. De merrie is 8 of 9 jaar en heeft ooit een tweede premie gehaald. Ze is 86 cm.

Ik weet niet of ik nou het beste bij een mini of kleine maat kan fokken en waar ik in de buurt (zwolle/apeldoorn) een leuke hengst kan vinden? Op welk dekgeld ik moet rekenen, en wat voor lijnen eventueel goed aansluiten. (liefst vos of zwart)

wie kan me helpen om wat wijzer in de shettenfok te geraken?

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:39

Ik ken wel iemand uit omgeving zwolle die hengstjes met papieren heeft.
Zijn wel van die stippenpaardjes dacht ik. Kan wel even voor je informeren. Dekgeld? Geen idee

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:30

kippie17 schreef:
Ik ken wel iemand uit omgeving zwolle die hengstjes met papieren heeft.
Zijn wel van die stippenpaardjes dacht ik. Kan wel even voor je informeren. Dekgeld? Geen idee


Dan zijn het geen shetlanders, die hebben geen appaloosa tekening.
En als ik het zo lees wil ze volgends mij een echte shetlander.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:27

Wat voor papier zit er verder achter? Wat is je doel(welke kleur, iets groter of juist niet)?

Meestal ligt het dekgeld bij shetlanders rond de 100/125 euro(daar heb ik zelf ook nog niet zoveel ervaring mee, ben ook maar een beginnende fokker).

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 21:15

Heb het papier dus helaas niet bij de hand en heb het niet onthouden (namen zeggen me dus ook helemaal niets) Doel voor de kleur is zwart en kwa maat weet ik niet zo goed, dat was juist ook mijn vraag wat is verstandig? Met deze merrie kan ik beide kanten op. Ik weet niet of er veel verschil in prijs of kwaliteit is tussen mini of kleine maat!