welk type tinker?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:55

SuperQuinta schreef:
waarom zou het stamboek de foto's beschermen? Verward
het zijn toch de foto's van mariel zelf...


Zo zie ik het dus ook. Het zijn mijn foto's (al zit ik dan in het bestuur). Ik besteed hier vele uren aan en ga die niet uitlenen aan iemand die geen respect kan opbrengen voor ons stamboek. Kom dat zelf maar foto's maken, als je bewijs wilt.
Laatst bijgewerkt door Bonte op 24-09-04 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Berichten: 10516
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:55

SuperQuinta schreef:
waarom zou het stamboek de foto's beschermen? Verward
het zijn toch de foto's van mariel zelf...
Op de site van het NTS zeggen ze voor foto`s klik hier. Ging er dus van uit dat het de foto`s van het stamboek waren, want andere foto`s kan ik niet vinden op de NTS site.

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:57

Mariska_28 schreef:
Op de site van het NTS zeggen ze voor foto`s klik hier. Ging er dus van uit dat het de foto`s van het stamboek waren, want andere foto`s kan ik niet vinden op de NTS site.


het stamboek is toch niet verplicht om zelf foto's neer te zetten. Er staat duidelijk op mijn homepagina dat het MIJN site is en dat er copyright op staat. de mensen kunnen de foto's bij mij bestellen.

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:58

yarka schreef:
Hey bonte, ff off topic. Wanneer je bijvoorbeeld een ICS veulen koopt, kan deze dan overgeschreven worden naar het NSvT? Of moet het dan een ICS veulen blijven.
Of zal het dan als register veulen worden opgenomen in het NSvT?


Tuurlijk kan dit. Dit is nl op onze laatste keuring ook gebeurt. iemand had een ICS veulen gekocht, maar heeft het laten uitschrijven en het is bij ons opgenomen als register veulen.

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:59

Thanks!

Mariska_28

Berichten: 10516
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:00

Bonte schreef:
het stamboek is toch niet verplicht om zelf foto's neer te zetten. Er staat duidelijk op mijn homepagina dat het MIJN site is en dat er copyright op staat. de mensen kunnen de foto's bij mij bestellen.
Ik dacht dat je de foto`s voor het stamboek maakte. Maar die hebben dus geen eigen foto`s? Maakt verder niets uit hoor (Hoef er geen discussie over please).

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:04

Mariska_28 schreef:
Ik dacht dat je de foto`s voor het stamboek maakte. Maar die hebben dus geen eigen foto`s? Maakt verder niets uit hoor (Hoef er geen discussie over please).


Je weet dus nu hoe het werkt.

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:57

mariska:

zou je de stamboeknaam misschien goed kunnen afkorten:
Nederlands Stamboek voor Tinkers= NSvT
wij praten toch ook over het ICS in plaats van CSI....

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:20

Mariska_28 schreef:
Er wordt inderdaad steeds meer een verschil gecreeerd tussen de naam Tinker en de naam Irish Cob. Dit omdat het ten eerste moet van het PVE, en ten tweede omdat het voor de mensen duidelijk moet zijn wat nou het verschil is tussen die 2. Als jij vind dat er geen verschil is, dan raad ik je toch eens aan op een ICS keuring te gaan kijken... En anders moet je het maar eens aan Djana vragen (zo heet ze hier op bokt).

Maar waarom is het een steek onder water naar het NTS als ik mijn paard Irish Cob noem i.p.v. Tinker? In de hele wereld zijn er veel meer mensen die dat doen... en de meesten kennen het NTS niet eens. Het feit dat jij je paard Tinker noemt is toch ook niet als anti-ICS bedoeld? Kun je mij het uitleggen waarom het dan als steek onder water overkomt bij jullie?


Ik ben sowieso erg benieuwd hoe eea er aan toegaat op een ICS keuring, zoals ik je ook al eens heb gePBt. Ik ben zeker van plan eens een (objectief) kijkje te nemen.

Ik moet er even voor zitten (en ik zit op m'n werk, dus...) om te kunnen verwoorden waarom het af en toe lijkt alsof ICSers anti NST zijn. Het is een gevoel dat ik krijg als ik de diverse topics lees. (ik moet er wel bij zeggen dat ik me realiseer dat de intonatie van email correspondentie verkeerd over kan komen, maar vaak is het zo dat het woord Tinker alleen al aanleiding is om er patsboem door heen te komen met opmerkingen als "Tinkers zijn geen Irish Cobs" en vaak komt er naar boven dat men bepaalde zaken van het NST maar raar vindt (bijvoorbeeld de gang van zaken rond de afkeuring van Kieran en het al dan niet bijhouden van het aantal dekkingen van hengsten, om maar eens wat te noemen) Het lijkt wel alsof bepaalde ICSleden een Irish Cob geen Tinker noemen om zich op die manier te distantieren van het NST, ookal gaat het om hetzelfde paard. Want nogmaals, ik begrijp nog steeds niet waarom men zegt dat een Tinker en Irish Cob niet hetzelfde is terwijl men op de site van het ICS wel aangeeft dat het hetzelfde paard is.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitleg wat erachter mijn opmerking schuilt?

Mariska_28

Berichten: 10516
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:35

MelanieS schreef:
Ik ben sowieso erg benieuwd hoe eea er aan toegaat op een ICS keuring, zoals ik je ook al eens heb gePBt. Ik ben zeker van plan eens een (objectief) kijkje te nemen.

Ik moet er even voor zitten (en ik zit op m'n werk, dus...) om te kunnen verwoorden waarom het af en toe lijkt alsof ICSers anti NST zijn. Het is een gevoel dat ik krijg als ik de diverse topics lees. (ik moet er wel bij zeggen dat ik me realiseer dat de intonatie van email correspondentie verkeerd over kan komen, maar vaak is het zo dat het woord Tinker alleen al aanleiding is om er patsboem door heen te komen met opmerkingen als "Tinkers zijn geen Irish Cobs" en vaak komt er naar boven dat men bepaalde zaken van het NST maar raar vindt (bijvoorbeeld de gang van zaken rond de afkeuring van Kieran en het al dan niet bijhouden van het aantal dekkingen van hengsten, om maar eens wat te noemen) Het lijkt wel alsof bepaalde ICSleden een Irish Cob geen Tinker noemen om zich op die manier te distantieren van het NST, ookal gaat het om hetzelfde paard. Want nogmaals, ik begrijp nog steeds niet waarom men zegt dat een Tinker en Irish Cob niet hetzelfde is terwijl men op de site van het ICS wel aangeeft dat het hetzelfde paard is.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitleg wat erachter mijn opmerking schuilt?
Bedankt voor je reactie. Wel grappig trouwens, bij mij is het juist precies andersom. Ik heb juist het idee dat er veel NST Haha! aanhangers erg anti-ICS zijn. Het zijn toch steeds mensen met hun paarden daar ingeschreven die met vage mailjes en/of berichten komen over het ICS. Dan heb ik ook zoiets van "waar maak jij je druk om?". Ik zal de 1e zijn die toegeeft dat het ICS nog verbeterd kan worden, maar de NST aanhangers doen soms alsof hun stamboek gewoon perfect is, en daar kan ik niet tegen. Zo`n mooi spreekwoord van splinters en balken..

En natuurlijk zullen we het nooit eens worden, maar een goede, nette discussie op zijn tijd kan nooit kwaad. Daardoor gaan jullie misschien iets beter naar jullie stamboek kijken en wij naar die van ons..

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:09

Om even weer terug te komen op de topicstarter:

Voor zover ik wat kan zien op jouw foto's lijkt hij mij, afhankelijk van zijn hoogte, een Cob of een Vanner (volgens NST "regels").

Verder kan ik jullie alleen maar 2 voorbeelden laten zien van een Romany Grai

Fayette, geboren 2000, in 2002 1e premie NST, in 2004 2e premie NST
Afbeelding
Afbeelding

Lowara, geboren +/- 1997, in 2002 2e premie NST
Afbeelding

Moeder (Lowara) en dochter (Fayette) overigens Haha! Vader onbekend.

Verder bemoei ik me niet met de discussie. Iedereen weet onderhand wel bij welk stamboek ik zit en het bevalt me daar uitstekend OK dan!

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:32

Mariska_28 schreef:
Bedankt voor je reactie. Wel grappig trouwens, bij mij is het juist precies andersom. Ik heb juist het idee dat er veel NST Haha! aanhangers erg anti-ICS zijn. Het zijn toch steeds mensen met hun paarden daar ingeschreven die met vage mailjes en/of berichten komen over het ICS. Dan heb ik ook zoiets van "waar maak jij je druk om?". Ik zal de 1e zijn die toegeeft dat het ICS nog verbeterd kan worden, maar de NST aanhangers doen soms alsof hun stamboek gewoon perfect is, en daar kan ik niet tegen. Zo`n mooi spreekwoord van splinters en balken..

En natuurlijk zullen we het nooit eens worden, maar een goede, nette discussie op zijn tijd kan nooit kwaad. Daardoor gaan jullie misschien iets beter naar jullie stamboek kijken en wij naar die van ons..


Dat is ook een beetje waar ik op gehoopt had; dat we in het vervolg misschien met andere ogen naar elkaar kijken, omdat er misschien wel helemaal niets kwaads achtersteekt. We zullen het op sommige fronten idd wel nooit eens worden, want ik vind Kieran nog steeds net zo veel Tinker als Irish Cob Knipoog

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:38

Afbeelding
Vanner

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:12

Hier nog een voorbeeld van een Vanner:

Mijn tink Tinka (jah, originele naam he, zo heette ze al hoor Haha! ), is volgens het Nederlandse Tinkerstamboek een Vanner. Ze is 1.60m hoog.

Afbeelding

Mero

Berichten: 643
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:21

Bonte schreef:
Ja, maar zij zegt ook dat het NST wel alle Irish Cobs zal opnemen, maar andersom niet. Nou, dit is dus echt niet zo, kijk maar naar de hengsten.


Ja, dat weet ik. Al zijn de hengsten hier niet echt een goed voorbeeld van. Bijv. ik heb hier een 3-jarige typische Grai thuis lopen. Sierlijk, super gangwerk maar ook minder sok. Absoluut het tegenovergestelde van de beschreven Irish Cob. Het grappige is dat als ik lid wordt van het ICS en haar laat keuren, zij een full pedigree ICS paard wordt omdat beide ouders als IC zijn opgenomen.

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:26

Damian is alleen als veulen gekeurd en is dus een stamboek veulen bij het nsvt.
de fokker zegt dat het een Gray is en ik denk dat het een Vanner is als hij uitgegroeid is.
maar wat zou het dan zijn voor het ics??
misschien kan Mariska, hier wat van zeggen.
eigenlijk zou je gewoon bij allebij de stamboeken mee moeten kunnen doen aan keuringen toch??
dit is Damian net 2 jaar oud.
Afbeelding

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:30

kijk.. je kan je wel drukmaken over types maar als een jury van het NSvT
je tinker keurt en en tot een type benoemd dan weet je bij het NSvT dat het klopt, daar wordt je tinker beoordeeld door een officiele jury die daar een langdurige opleiding voor heeft gehad dus die weet wel waar hij over praat.
hoe zit dat dan bij het ics mariska?

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:35

Ik zou zeggen tegen de mensen die nog niet weten welk stamboek...
Ga eens naar keuringen van beide en oordeel dan pas... heb ik ook netjes gedaan en je weet zo waar je bijhoort.... Haha!

Mero

Berichten: 643
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:23

Annick schreef:
Damian is alleen als veulen gekeurd en is dus een stamboek veulen bij het nsvt.
de fokker zegt dat het een Gray is en ik denk dat het een Vanner is als hij uitgegroeid is.
maar wat zou het dan zijn voor het ics??
misschien kan Mariska, hier wat van zeggen.
eigenlijk zou je gewoon bij allebij de stamboeken mee moeten kunnen doen aan keuringen toch??
dit is Damian net 2 jaar oud.
[image]


Hoi Annick,

Ik denk dat het een Vanner wordt. Hij is nou toch al behoorlijk aan de maat en zal ook nog een stuk uitzwaren. Grai's zijn toch meestal wat kleiner en sierlijker. Denk dat hij nog wel een aantal kilo's erbij zal krijgen Lijkt hij op Merlin?? Mel is een echte Vanner....

Mariska_28

Berichten: 10516
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:18

SuperQuinta schreef:
kijk.. je kan je wel drukmaken over types maar als een jury van het NSvT
je tinker keurt en en tot een type benoemd dan weet je bij het NSvT dat het klopt, daar wordt je tinker beoordeeld door een officiele jury die daar een langdurige opleiding voor heeft gehad dus die weet wel waar hij over praat.
hoe zit dat dan bij het ics mariska?
Dit soort opmerkingen hadden we het over he MelanieS?

De keurmeesters bij het ICS hebben een opleiding gekregen binnen het stamboek. Het enige ras dat ze keuren zijn Irish Cobs, en daardoor weten ze ook precies hoe er gekeurd wordt. De jury bij het NST zijn wel opgeleide keurmeesters, maar die meerdere rassen keuren. Dus qua Tinkers zijn het leken.. Dus kijken zij vooral naar gangen en minder naar Tinkertypische eigenschappen.. Zoooo zo`n andwoord wou je toch SuperQuinta?

Mariska_28

Berichten: 10516
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:20

Annick schreef:
Damian is alleen als veulen gekeurd en is dus een stamboek veulen bij het nsvt.
de fokker zegt dat het een Gray is en ik denk dat het een Vanner is als hij uitgegroeid is.
maar wat zou het dan zijn voor het ics??
misschien kan Mariska, hier wat van zeggen.
eigenlijk zou je gewoon bij allebij de stamboeken mee moeten kunnen doen aan keuringen toch??
dit is Damian net 2 jaar oud.
[image]
Hij wordt volgens mij wel opgenomen als Irish Cob. Het is moeilijk hem echt te beoordelen, aangezien hij pas 2 is. Hij heeft in ieder geval een mooie hals en kont..

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:59

Mariska_28 schreef:
Dit soort opmerkingen hadden we het over he MelanieS?

De keurmeesters bij het ICS hebben een opleiding gekregen binnen het stamboek. Zoooo zo`n andwoord wou je toch SuperQuinta?


haha ja dit bedoelde ik!!
bedankt! jij maakt mijn dag!

Mariska_28

Berichten: 10516
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 20:12

SuperQuinta schreef:
haha ja dit bedoelde ik!!
bedankt! jij maakt mijn dag!
Tjee 19 en dan toch nog zo kinderachtig... zulke quotes..

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 20:39

bedoelde ik er iets verkeerds mee dan?.. Clown

ach jij hoeft je leeftijd ook niet mee te hebben om volwassen over te komen hoor... OK dan!

CayeJarig

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:17

maar wat ik vreemd vind dat O malley wel hij het NST ingeschreven staat. terwijl hij ook bij het ICS staat? het is toch geen tinker maar een irisch cob?? althans H.jansen is een grote naam in het ICS gebeuren.. waarom kiest hij er dan voor om 2 hengsten bij het stamboek aan te melden? jij komt en ziet Henk vaak dus mischien heb je daar een antwoord oP?

Dus o'malley is dus geen ras zuivere cob.. want anders had hij hem wel bij het NST uit geschreven... dus ook jou veulen is een mengelmoes van een halve tinker? of zie ik dat verkeert Bloos!