Predicaat model (Fjord) - hoe werkt het ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skreiandor
Berichten: 677
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rotterdam

Predicaat model (Fjord) - hoe werkt het ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 20:44

Mijn merrie is nu dus voorlopig model en moet ik een proef doen om te zorgen dat ze het predikaat model krijgt. Nu is mijn vraag hoe dit nou allemaal van begin tot eind in elkaar zit. Wanneer moet je zo'n proef doen, waar en hoe. enz............
Ik wacht jullie antwoorden af!!! Knipoog

[edit] Titel aangepast ter verduidelijking
Oscar [/edit]

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:17

Fjordenstamboek? dit lijkt me meer iets voor rassenpraat ofzo...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:53

Ik heb je topic verplaatst naar Rassenpraat.
Tevens heb ik je titel aangepast zodat het wat duidelijker wordt wat precies je vraag is ("Vraagje" dekt niet echt de lading Knipoog).

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:12

Hoi je moet dan een verrichtingsproef doen (trek/men of zadelproef) hier moet hij geloof ik minstens een b certificaat voor halen om definitief model te worden. ze kijken dan naar gedrag bij opzadelen, gangwerk,gewilligheid bij buitenrijden en springen(bij zadelproef dan) en bijvoorbeeld bij trekproef wijze van trekvastigheid gedrag tijdens optuigen wijze van gaan in stap/draf enz.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:34

Als je paard is ingeschreven bij het fjordenstamboek wat mij wel duidelijk lijkt krijg je elk voorjaar een boekje waar alles in staat over de keuringen en hoe je hem voor moet brengen en de proefjes dingen bla bla dat soort dingen en ander zou ik het stamboek ff bellen dan weet je zeker dat je het straks goed weet!

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:16

Je kan een Ibop (ook wel Abop) proef doen. Daar zijn drie verschillende van: de zadelproef, de menproef en de trekproef. Hiervoor moet je minimaal een B halen. De Ibop-proeven worden altijd in het najaar gehouden (november-december). Wat je per proef moet doen staat waarschijnlijk binnenkort weer in het boekje.

Je kan ook fjordsportproeven gaan doen, voor model heb je L dressuur en B springen nodig.

Voor het predicaat ster heb je een A voor een verrichtingsproef of LL dressuur en B springen nodig.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:06

Pebblesje schreef:
Als je paard is ingeschreven bij het fjordenstamboek wat mij wel duidelijk lijkt krijg je elk voorjaar een boekje waar alles in staat over de keuringen en hoe je hem voor moet brengen en de proefjes dingen bla bla dat soort dingen en ander zou ik het stamboek ff bellen dan weet je zeker dat je het straks goed weet!

Als ze geen lid was van het stamboek, kon ze ook niet mee doen aan de keuring.
Maar inderdaad, in het boekje staat een hoop.
Maar als ze pas bij het verschijnen van het boekje merkt wat haar paardje moet kunnen voor de proeven dan kan het wat kort dag zijn.

Weet je al voor welke proef je wilt gaan? Dan kan er gemakkelijker een duidelijker antwoord gegeven worden.
Is je paardje dit jaar voorlopig model geworden? Dan kun je ook in de herfst 2005 nog voor de abopproeven gaan om definitief model te worden.
Dan kun je dit jaar eens gaan kijken bij enkele proeven om te zien wat ze van je verwachten, of bij een abop- oefendag langs te gaan, deze worden in ieder geval een keer in Ridderkerk en in Heemstede gegeven.

Skreiandor
Berichten: 677
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 19:57

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik wil de zadelproef gaan doen en waarschijnlijk wel dit jaar omdat ze nu lekker loopt. Dus als jullie mijn nog wat meer kunnen vertellen graag en ik wacht ook gewoon tot het boekje binnen is en lees ik daar de rest. Ik heb wel gehoord dat je ook een sprongetje moet doen, is dit waar? Niet dat ze niet kan springen want dat kan ze wel!

Bedankt!! :

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:08

De zadelproef bestaat uit vier verschillende onderdelen:

1. Opzadelen; hierbij is het belangrijk dat je paard braaf stil blijft staan, je krijgt meer punten als je het helemaal alleen kan doen

2. Dressuur; je moet een dressuurproefje rijden, het gaat hierbij om de gangen van het paard, hij hoeft dus niet perse helemaal dresuurmatig gereden te worden. Liever ongedwongen en niet afgebogen, dan gespannen aan de teugel.

3. Springen; een steiltje van 60 cm en een oxer van 60 hoog, 80 breed, springen op elke hand. (dus in totaal 4 sprongen, 2 keer steil en 2 keer oxer)

4. Buitenrijden; je gaat met de mensen die op dezelfde dag een zadelproef een stukje (afgezette) weg op. De bedoeling is dat je paard braaf blijft buiten, dat hij anderen kan inhalen en inghaald kan worden, in stap en in draf.

Skreiandor
Berichten: 677
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 20:14

Moet je met een trensbit rijden of mag het ook met wat anders. Rijdt mijn fjord buiten namelijk altijd met een stang

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:27

Even voor je opgezocht in het boekje Lachen

ZADELPROEF

condities:
Afmetingen rijbaan 20x40 meter.

Optoming paard/pony:
Trenshoofdstel met africhtingsneusriem, engelse- of gecombineerde neusriem, een gebroken gladde trens, enkele of dubbele teugel. Het gebruik van een stang, hulpteugels, pijpkousen, bandages en strijklappen zijn niet toegestaan.
Het gebruik van sporen is toegestaan mits de sporen stomp zijn en niet langer dan 15 mm. Een karwats van maximaal 75 cm lengte mag eveneens worden gebruikt.
De amazone of ruiter, die het paard/pony berijdt, dient een cap te dragen.

Het onderzoek bestaat uit 4 onderdelen te weten:

A. Het voorbrengen, opzadelen en opstijgen
Het te onderzoeken paard dient door de ruiter ten aanschouwe van de jury aan een halster te worden voorgebracht, een hoofdstel te worden aangedaan, te worden opgezadeld en te worden bestegen.
Tijdens het optomen, opzadelen en opstijgen mag het paard door één ander persoon aan het hoofd worden vastgehouden. Doch hoe minder hulp, des te hoger het cijfer.

B. Een dressuurproef
Het afleggen van onderstaande rijproef. In draf lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd.
1. Bij A binnenkomen in stap.
2. Bij X halthouden en groeten.
3. Voorwaarts in stap, bij C op de rechterhand.
4. Bij B draf, daarbij doorzitten, bij A slangenvolte met 3 bogen, daarna lichtrijden.
5. Tussen K en H middendraf tonen.
6. Bij B tweemaal door een S van hand veranderen (doorzitten).
7. Tussen A en K in galop rechts aanspringen, bij B grote volte éénmaal, tussen K en H middengalop, voor M draf.
8. Bij M van hand veranderen en de overgang maken naar de stap. Van F naar M halstrekken, bij M de teugels op maat maken.
9. Bij C in draf, daarbij lichtrijden.
10. Tussen F en M middendraf tonen.
11. Bij E tweemaal door een S van hand veranderen (doorzitten).
12. Tussen A en F in galop links aanspringen, bij E grote volte éénmaal rond, tussen F en M middengalop.
13. Voor A in draf overgaan en bij A afwenden.
14. Bij X halthouden en groeten.
15. Voorwaarts in vrije stap bij C op de linkerhand bij A halthouden en afstijgen.
16. Met het paard aan de hand naar X.

C. Een springproef
Twee hindernissen dienen elk twee keer te worden gesprongen, dus minimaal 4 sprongen.
De hindernissen dienen als volgt te zijn gebouwd:
hindernis 1: steilsprong van 2 bomen en voorzien van een grondlijn hoogte 60 cm. De grondlijn dient 20 cm voor de hindernis te liggen.
Hindernis 2: doublebar parallel met voor en achter 2 bomen en aan beide zijden voorzien van een grondlijn hoogte 60 cm, breedte 75 cm. De grondlijn dient 10 cm voor de hindernis te liggen.
Beide hindernissen staan op de lijn B-E. De ene hindernis 2 meter uit de hoefslag bij E, de andere 1 meter uit de hoefslag bij B.

Het 3x weigeren in de springproef wordt beoordeeld met een 0, maar het overige gedeelte van de proef mag gewoon worden afgelegd, zodat er toch een eindtotaal cijfer kan worden gegeven.

D. Een buitenrit
Er dient een buitenrit te worden afgelegd van ongeveer 2000 meter. Hiervan dient ongeveer 1000 meter in stap en ongeveer 1000 meter in draf te worden gereden.
De buitenrit vindt plaats op een afgezette zandweg of in een weiland. In geen geval mag de buitenrit plaatsvinden op de openbare weg. De jury heeft het recht om ter wille van de beoordeling van de betrouwbaarheid van het paard tijdens het buitenrijden (beoordelingsfactoren f, h en j) verlangen, dat men het paard langs of door kunstmatig opgestelde hindernissen (bijvoorbeeld wapperende valggen, tuinparasol, rijdende tractor) wordt gereden.

Beoordeling
De jury zal bij de verrichtingen de volgende onderdelen beoordelen:

a. Gedrag van het paard bij het opzadelen, het aanvaarden van het ruitergewicht en opstijgen.
b. Wijze van gaan in stap.
c. Wijze van gaan in draf.
d. Wijze van gaan in galop.
e. Gewilligheid en het zich laten rijden bij het springen.
f. Gedrag en gehoorzaamheid bij het buitenrijden.
g. Gehoorzaamheid, het zich laten rijden in de proef.
h. Wenbaarheid en souplesse.
i. IJver en temperament.
j. Karakter.
k. Algemene indruk.

Bovenstaande onderdelen a t/m k kunnen gewaardeerd worden met een cijfer 0 t/m 10. Op grond van bovenstaande bevindingen wordt het onderzochte dier op geschiktheid als rij/zadel paard/pony ingedeeld in de kwaliteitsklassen:

AA wanneer de som der cijfers teminste 90 bedraagt en geen cijfer lager dan 8 voorkomt.

A wanneer de som der cijfers tenmiste 88 bedraagt en voor karakter, gehoorzaamheid en temperament tenminste een 7 is gegeven.

B wanneer de som der cijfers tenminste 77 bedraagt en voor karakter, gehoorzaamheid en temperament tenminste een 6 is gegeven.

C wanneer de som der cijfers tenminste 66 bedraagt en voor karakter, gehoorzaamheid en temperament tenminste een 6 is gegeven.

D wanneer de som der cijfers minder dan 66 is zal dat worden geregistreerd en zal aan de eigenaar een kopie van deze registratie worden overhandigd.

Geen indeling in een kwaliteitsklasse volgt indien niet voldaan wordt aan de hierboven onder AA, A, B, C of D gestelde eisen.

jessie1234
Berichten: 327
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 17:23

1 van mijn verzorg fjorden gaat ook z'n proef afleggen.
niet door mij maar door iemand anders.
hoop dat ze het gaat halen.
jessie

Skreiandor
Berichten: 677
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 21:08

Hoi Saar, bedankt dat je het even voor me opgezocht hebt. Echt super!

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:49

hihi met de buitenrit valt mijn scheurijzertje ook uit Tong uitsteken

Maar model heb je hem zo, als hij braa fis met opzadelen, een beetje redelijk springt (niet weigert enzo) en buiten goed verkeersmak is en te stoppen, en hij heeft normale gangen en je proef is redelijk heb je je model al.

Zo veel stelt dat niet voor. Een b certificaat hoef je niet zulke hoge cijfers voor te halen.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:55

Inderdaad voor een B moet je gemiddeld een 7 scoren.