shet handelaars op markten voor de kindjesverkoop

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adri
Berichten: 896
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Balen - Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:26

De laatste weken zijn in Nederland, de veulens verkocht voor 15 en 20 euro naar Italie, in Italie is veulenvlees een specialiteit, zodus ze brengen niets meer op, gaan in vrachtwagens, liefst zoveel mogelijk, ze vragen zelfs de paspoorten erbij, waarom ????????? een goed verstaander heeft geen uitleg nodig, maar die kleine veulens zijn diertjes, die hun mama moeten missen, hun vrienden om tenslotte als specialiteit van Italie te dienen, PRACHTIG ZOU HET NIET OVER MIJN HART KUNNEN KRIJGEN.

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:45

tja, hier is er gewoon minder vraag naar, maar inderdaad in italie ofzo voor het vlees wel. wij krijgen thuis wel waarschijnelijk 2 shetveulens maar er word inderdaad te veel gefokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:34

Tja t liefst zou ik ze allemaal willen hebben, om ze zo te redden... maar helaas...

Mexx was ook een "slagersshet" moet je eens zien wat voor kanjer dat geworden is! dood zonde toch!

_Noraly

Berichten: 5477
Geregistreerd: 27-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:34

hoi
eigenlijk vin ik dat je groot gelijk hebt, veel mensen kopen een shetlander voor hun kind, totdat het kind erte groot voor is, en zetten hem dan te koop en kunnen hem vervolgens niej weg krijgen..
bij mij in de plaats staan echt heel veel shetlanders die echt niet verzorgd worden, die worden gewoon harstikke gemeen!!
echt belachelijk!! Boos!

-- mij

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:21

Tja, het shetlandpony stamboek is een van de grootste van Europa, alle fokkers willen het liefst een merrietje en de hengstjes gaan idd 9 van de 10 keer naar de markt. Maar om nu te zeggen dat de mensen er dik op willen verdienen!? Dan werden er vast geen minis gefokt want die leveren op de markt voor het vlees idd niet meer dan 40 a 50 euro op en dan is het al een dikke prijs. Maar al die fjorden haflingers en belgen veulens op de markt dan, die zijn echt geen beter lot beschoren hoor!!! En misschien zijn sommige ponys beter af bij de slager dan bij onwetende mensen die nog nooit van ontwormen of de hoefsmit hebben gehoord. (ik hoor de commentaar al mijn kant opkomen).

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:33

ik vind shetlanders meestal echt geen kinderponys bere sterk en beren eigenwijs ...... ik had geluk met mijne maar andere shets zijn niet zo braaf

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:51

wat ik dan niet snap is waarom die handelaren op markten soms 200 euro voor zo'n veulen zonder papieren durven te vragen. terwijl ze anders voor 20 euro naar de slacht gaan! lijkt mij toch dat e bv als ze 50/60 euro vragen, dat ze veel meer winst zouden krijgen? rare kerels hoor.

pianka

Berichten: 660
Geregistreerd: 05-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:49

Ik ben het er gedeeltelijk mee eens. Dat er te veel gefokt word met stamboekloze shets is wel zo. Die zijn, net als premieloze stamboek hengstveulentjes, bijna niet waard.
Ik vind dat ze gewoon moeten verbieden om stamboekloze shets te fokken. Dan weet je wat er rond loopt en iemand die er een fokt met papier zal hem ook veel liever verkopen aan iemand die hem niet voor kinderen wil maar om mee te fokken en naar keuringen te gaan.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:21

Mooie grote maats merries niet te vinden ?
Ik kan je er zo 10 opnoemen met super papieren die hard op zoek zijn naar een baasje.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:22

Die van mij heeft ook geen papieren.. Het is maar net hoe je het bekijkt.. Maar ik geef toe.. Veel mensen zijn op zoek naar shets met stamboek.. Om idd mee te fokken of naar keuringen te gaan.. Maar ik ben op dit moment juist op zoek naar een goedkope shet.. Voor in dubbelspan naast mijn shet.. En dat is meestal zonder papieren.. Ik heb er nu toevallig 1 op het oog met papieren.. Maar is erg goedkoop omdat hij zomerexzeem heeft.. Dit zou bij mij echter geen probleem zijn om dat ze zowat aan de duinen staan.. Maar het is maar net hoe je het bekijkt.. Maar er wordt er idd veel te veel mee gefokt.. Waardoor het grootste deel bij de slacht terechtkomt.. Verdrietig

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 22:13

Ik heb gehoord dat ze ook met bosjes naar polen gaan omdat er daar weinig zijn. Ik heb een merrie shet met stamboekpapieren, maar fok er bewust niet mee omdat ik me er ook aan erger dat er zoveel gefokt wordt. Ons ruintje had ik een keer bijna verkocht aan vermoedelijk handelaren. Ik heb het niet gedaan omdat het niet goed voelde. Nu mag hij lekker blijven. De kinderen pakken hem wel eens uit de wei en gaan er mee rond lopen, poetsen en zelfs de hoeven uitkrabben.