welk ras te kopen...?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
R1200

Berichten: 38
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Tilburg

welk ras te kopen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 22:13

Hoi,

ik ben (op termijn) op zoek naar een eigen paard.
Nu rij ik voornamelijk recreatief, dus het hoeft geen hoog niveau dressuur paard te worden.
Wel wil ik er graag mee leren mennen en mogelijk ook springen.

Omdat ik 80kg en bijna 1.90 ben zoek ik toch wel een redelijk formaat paard.
Ben helemaal weg van Friezen maar die springen niet zo heel goed heb ik begrepen.

Wat zou een ras (of kruising) zijn waar ik wel alles mee kan doen?

Ik ben nog aan het orienteren, dus het heeft niet zoveel haast.
Hoor het graag wat voor ideeen jullie hebben.

SilverSan

Berichten: 202
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: In Belgiƫ

Re: welk ras te kopen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:15

Goh, persoonlijk ben ik helemaal weg van de Connemara, echt zeer veelzijdig, maar ik denk dat die net wat te klein gaan zijn. Als je zulke flexibele eisen hebt, zou ik gewoon lekker op mijn gemak gaan rondkijken en dan kom je vanzelf wel het perfecte paardje tegen. Aan je gewicht zal het niet snel liggen, eerder je lengte. Misschien zo'n nieuw type Edelbloed halfinger? Bij koudbloeden moet je inderdaad op het springen letten, ze zijn er niet voor gebouwd en je kan er dan snel blessures mee oplopen. Ik weet dat er ook spring-tinkers zijn, maar let bij aankoop weer heel goed op de benen en dergelijke. Laat hoe dan ook een keuring doen voor aankoop. Succes!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Re: welk ras te kopen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:15

Tja wat zijn je eisen over het springen. Wil je dit echt regelmatig gaan doen en dan echt in de hoogte of gewoon af en toe eens een sprongetje? Zit natuurlijk verschil in.
Haflinger zou kunnen maar gezien je lengte misschien niet helemaal ideaal al worden de haflingers ook wel steeds groter.
Een tinker is ook een zeer veelzijdig paard. En als je gaat proefrijden kun je altijd vragen om een sprongetje te maken dan merk je vanzelf of ze het kunnen en leuk vinden.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: welk ras te kopen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:18

ga gewoon bij mensen kijken naar wat voor paarden je aanspreken en staar je niet blind op een ras.

Welke zouden kunnen
- Tinker (groter en breeder formaat) Stalnijmegen heeft een vriend die ongeveer die lengte heeft en rijd op tinks van rond de 1,50

- Shire (vindt ik zelf geweldig en kunnen lekker lopen

- Wat stevigere (gronings/gelders/oud duits.Nederlands bloed) en rustige warmbloeden (kijk dan niet naar het ras maar naar type)

En probeer paarden uit je kan altijd kijken en je hoeft niet te kopen zo kom je erachter wat je zelf wilt en wat ook past.

belle_boef

Berichten: 10739
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: welk ras te kopen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:23

Ik zou niet perse op een ras zoeken maar gewoon een paard wat je aanspreekt en aan je eisen voldoet. Er zit altijd wel wat tussen.

sjakie73
Berichten: 28
Geregistreerd: 14-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:45

Ik zou als ik jou was een wat groter warmbloedpaard zoeken. Je komt toch wel bij een wat groter paard uit, aangezien je lengte. Gewoon een leuker KWPN'er, die heb je in verschillende prijsklasse, soorten en maten.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:49

een Groninger, die heb je ook in verschillende types. Hebben een karakter waar een recreatie ruiter wat mee kan en zijn lekker veelzijdig.

tiwi1969

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:56

Een Groninger zou een goede keuze kunnen zijn, er zijn er die echt goed kunnen springen.
Omdat een Groninger meer breedte heeft dan een meer veredeld paard(o.a. KWPN), zullen lange benen niet zo snel onder het paard uitkomen en daar door minder opvallen.

R1200

Berichten: 38
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 13:32

Bedankt voor de tips.

Wellicht is een ras-orientatie niet de beste insteek. Ik zal zeker de voorgestelde opties meenemen.

melissa140
Berichten: 44
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: denhaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:47

mijn eerste voorkeur is een fjord of haflinger want die kunnen geloof ik wel iets zwaardere mensen dragen. :+

danger1978

Berichten: 46
Geregistreerd: 12-06-08

Re: welk ras te kopen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 00:09

mijn voorkeur gaat uit naar de shire maar dat komt omdat ik er zelf 1 heb en een veulen heb gekocht......maar inderdaad gewoon eens rondkijken en iets wat je aanspreekt is altijd de beste keus hoor....en je zult zelf wel een idee hebben van wat je graag zou hebben