Help wat zal ik met de manen van mijn tinker doen...??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Help wat zal ik met de manen van mijn tinker doen...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 11:46

Mijn tink heeft best lange manen, in de 4 jaar dat ik hem heb heb ik er nooit veel aan gedaan behalve zo af en toe een beetje bijpunten en ze (vooral in de zomer,vanwege de warmte want hij zweet dan natuurlijk vreselijk onder al dat haar) in de vlecht houden. Echt heel dik zijn ze nooit geweest maar nu de laatste tijd wordt het toch behoorlijk wat dunner en dat vind ik heel zonde eigenlijk.
Nu zit ik erover te denken om eind september (na ons wedstrijdseizoen) de boel er maar af te halen of anders heel kort te maken in de hoop dat ze dikker terugkomen. Dat is (hoewel ik stiekem altijd wel benieuwd ben hoe hij eruit ziet met korte manen ) best een grote stap dus nou zou ik graag willen weten wie dat al eens gedaan heeft met z'n tink (of bijv. haf), of die manen echt dikker zijn teruggekomen en hoelang het heeft geduurd voor ze weer een beetje mooi op lengte waren.
Enne....foto's van tinkers met korte manen zijn ook wel welkom eigenlijk
Die steeds dunner wordende sprieten vind ik niks, maar ben ook weer bang dat ik er erg spijt van ga krijgen...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: Help wat zal ik met de manen van mijn tinker doen...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:51

nee!!! niet doen!

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Re: Help wat zal ik met de manen van mijn tinker doen...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:57

Ben benieuwd hoe de manen er dan nu uitzien...

Tinker Jordy hier op bokt heeft de stap gezet en ik moet eerlijk zeggen dat het bij hem wel stoer staat


Zou t zelf niet zo gauw doen, maar als t nu niet mooi is misschien dan beter.

Ken 1 tink die korte manen had toen ze kwam en die heeft een mega dikke bos terug gekregen. Is in ca 1 jr van handbreedte tot ca 40 cm gegroeid, maar de structuur van haar haar was ook erg dik en stevig...

Een paar met genetisch "slierthaar" krijgt niet ineens een dikke bos, maar t kan denk ik best verbeteren ... in Engeland smeren ze al vanaf veulen af aan babyolie op de haarhuid om t mooier te laten groeien

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Re: Help wat zal ik met de manen van mijn tinker doen...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 12:05

De eerste helft van zn manen (vanaf zn oren gezien) is nog redelijk zoals het was, de tweede helft wordt maar dunner en dunner
Het gekke is ook: het witte gedeelte valt nog mee (da's ook het eerste stuk) daarna krijgt ie een baan zwart waar -afgezet tegen wat hij had- helemaal niet veel meer van over is en het witte stuk daarna, tot zn schoft is ook een stuk dunner aan het worden.
Zoals ik al schreef echt superdik waren ze al niet, zullen ze ook wel nooit worden: hij heeft ook niet van die dikke sokken, maar wel weer een superdikke staart die ook gewoon dik blijft dus hoe het nou komt dat die manen ineens zo dun worden...??

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Help wat zal ik met de manen van mijn tinker doen...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:50

Jordy zijn manen zijn er idd helemaal afgegaan vorig jaar. Hij had ook nog maar een heel zielig en erg kort bosje over, je keek er dwars doorheen. Bij hem was de schuldige een fjord die bij hem in de wei stond, die heeft alles afgebeten (ook zijn staart helaas, en die was echt gigantisch dik...).
Het stond Jordy wel heel erg stoer moet ik zeggen Ik vond het bij hem echt mooi.
Na iets minder dan een jaar zijn zijn manen nog maar zo'n 30 cm lang, groeit dus niet giga hard. Wél komen ze weer onwijs dik terug!
Helaas is er nu weer een paard aan zijn manen begonnen En mist hij weer een heel stuk... Trouwens ook alleen het zwarte deel, en dat is ook het enige deel wat hij schuurt als hij de kans krijgt (misschien toch iets te maken met dat het warmer is = meer jeuk?)
Foto's van Jordy met stekelcoupe:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op deze foto's is het wel al allemaal weer wat langer, heb helaas geen goede foto's waar het net geknipt is...

jacky2

Berichten: 2854
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: stellendam

Re: Help wat zal ik met de manen van mijn tinker doen...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:03

Macho zijn manen worden ook maar dunner en dunner,
heb er alles voor gedaan maar ik vind het erook niet uitzien.
De bovenkant is heel dik en naar onderen heel dun,maar knippen zie ik niet zitten over twee weken keuring !

morris01

Berichten: 206
Geregistreerd: 23-11-03

Re: Help wat zal ik met de manen van mijn tinker doen...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:10

ik hoor steeds meer tinkereigenaren die er last van hebben, persoonlijk vind ik het niet zo mooi die korte manen maar als ze zo dun zijn is het misschien wel goed om een keer de schaar er in te zetten.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Re: Help wat zal ik met de manen van mijn tinker doen...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 15:05

Sja voor mij scheelt het dat ik geen keuringen met 'm afloop en het daar dus niet voor hoef te laten. Heb ik 1 keer gedaan en dat was leuk maar heeft voor mij eerlijk gezegd niet zo heel veel waarde al is het alleen maar omdat ik een ruin heb.
Maar ik rij wel wedstrijden met 'm (western) waarvoor ik het toch wel belangrijk vind dat zn manen mooi en verzorgd uitzien.

Heb het inderdaad ook al meer gehoord, op een ander forum las ik ook al van iemand die inmiddels radicaal de schaar erin heeft gezet maarja dat is nog maar pas geleden dus kan daar nog niet echt zien hoe dat teruggroeit.

Denk dat ik eerst eens een poging ga wagen om er een mooie hengstenvlecht in te leggen, misschien hoeft er dan niet geknipt en zo kan ik meteen zien hoe een kort kapsel hem staat

Pieder
Berichten: 437
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Enschede

Re: Help wat zal ik met de manen van mijn tinker doen...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:15

Je kunt ook het volgende proberen:

Een hengstenvlecht maken en die 1 week laten zitten, dan eruit halen en 1 week los laten hangen (niet gaan kammen of borstelen, gewoon laten gaan) dan weer 1 week hengstenvlecht enz.enz.enz.

Je zult zien dat de manen steeds voller worden (kost effe tijd maar is minder rigoreus dan afscheren).


Groetjes Pieder

Anoniem

Re: Help wat zal ik met de manen van mijn tinker doen...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:34

Je kunt ook proberen het goed te wassen, en daarna te vlechten (hengstenvlecht), en als die er uit is nog niet borstelen,
dat werkte met de haflingers van de manege ook heel goed

Groetjes [***]

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Re: Help wat zal ik met de manen van mijn tinker doen...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 23:00

Ik heb mijn tinks manen eigenlijk continue vast en ik merk dat ze dikker en dikker worden. En ook langer. De onderkant is ook wat dunner bij Sjim. Maar ik merk dat als ik het vastdoe dat dit ook minder wordt.

Ook knip ik 1 keer in de maand zijn manen bij. Dan knip ik de lelijke punten gewoon eraf, knappen zijn manen mooi van op.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Re: Help wat zal ik met de manen van mijn tinker doen...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 23:10

Nou da's juist het rare: sinds zeker 2 jaar heb ik ze ook bijna altijd in de vlecht zitten. Zeker nu in de zomer staat hij eigenlijk alleen met losse manen als ik net wedstrijd heb gehad. In de winter wil ik het nog weleens een weekje of 2 laten hangen maar goed, sinds ik vlecht merkte ik in eerste instantie ook duidelijk dat het dikker werd. Het dunne is echt iets wat in de laatste maanden langzaamaan gekomen is. En het vlechten wissel ik altijd wel af: de ene keer 3 of 4 grote vlechten, de andere keer wat meer kleinere zodat hij niet telkens precies op dezelfde plaats vlechten heeft.
Zat net wat foto's van langer geleden te bekijken en het is echt een groot verschil: vooral het zwarte gedeelte is vergeleken met een tijd terug maar een miezerig bosje geworden.
Heb nog een beetje hoop dat het straks als ie weer in de wintervacht gaat komen weer wat dikker gaat worden...

Anoniem

Re: Help wat zal ik met de manen van mijn tinker doen...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:53

ik hoop het ook voor je,
want het is zonde als zijn manen dun blijven, een tinker hoort juist een hele bos manen te hebben

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Help wat zal ik met de manen van mijn tinker doen...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:33

gam's manen groeien ook maar door en door. vorig jaar heb ik ze flink korter gemaakt en uitgedund, want als je ze alleen maar korter maakt krijg je zo'n dik lekijk gordijntje.
met een uitdunmesje (scheermesje met tandjes zodat je niet alles er in één keer afhakt) heb ik ze sliertje voor sliertje uitgedund zodat de lijn weer wat natuurlijker lijkt.

net gekortwiekt
Afbeelding

en hier, begin zomer, net uit de vlecht
Afbeelding

volgend jaar wil ik weer met hem naar de keuring, omdat het zo leuk was, ik weet alleen niet of ik ze voor de tijd nog een keer moet bijwerken. dan zou ik dat over een paar weken al moeten doen

edit:
gam's manen vorig jaar keuring. té lang en hippiemodel!!
Afbeelding


misschien is korter maken en uitdunnen ook iets voor jou?

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: Help wat zal ik met de manen van mijn tinker doen...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:11

Mijn Tinkermerrie had ook mooie lange en dikke manen, totdat ze begin dit jaar een veulen kreeg die er graag een hapje uitneemt (uhh meerdere )
Zit ook enorm te twijfelen wat ik ermee doe, de voorkant is nog lang en dik, maar bij de schoft is het heel dun en kort..

Bij jordy vind ik het idd wel heel stoer staan hoor, en bij gammon zijn ze zo te zien mooier en dikker terug gekomen! (beetje offtopic, maar wat heeft Gammon een geweldige schietschijf op z'n kont! )