welk ras is nu volgens jou in de "mode"?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 16:59

Citaat:
Het kan zijn omdat ik er zelf eentje heb, maar ik zie toch steeds meer andalusiers en lusitano's verschijnen ook... Ze zijn niet zo populair als bijvoorbeeld de haflinger was, maar er is toch een heuse opkomst aan de gang (wat ook merkbaar is in de prijzen natuurlijk...)


Ik ga met Idra mee.

Friezen/Tinkers hebben hun tijd gehad. Ook ik hoor vooral om me heen dat de spaans/portugezen steeds populairder worden.
Maar hier in de regio is bv het ijslandse paard inmens populair.


De reden waarom de fjord en de haflinger popie is is simpelweg omdat het dier niet te groot is, kwpn is al snel 1.65 a 1.70m.
De hele familie kan erop, ze zijn sterk, voor alles inzetbaar dus de hele week rijden en op zondag met de wagen. Ze zijn sober dus vreten niet zoveel. Sterk op de benen en sterk in de gezondheid.

Kwaliteiten die ik bij het kwpn niet zo vaak zie, daar hoor ik heel veel problemen met karakters en beenwerk.
Moet wel even toegeven dat ik bij het fjorden ras nogal vaak hoef problemen zien(brokkelpoten enzo).

Persoonlijk vind ik wel dat de haflinger en fjord meer kwaliteit hebben om in de sportklasses mee te draaien. Ze zijn minder tuigtypisch gebouwd(gefokt) dan de tinker.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:31

Die Tinkers zijn echt door de strot geduwt, en daar komt mijn negatieve beeld ook vandaan - ik zie akelig veel mensen rondhobbelen op zo'n "Van nature mak en braaf dier, ideaal voor beginners" die ik nooit de bak uit had gelaten.

Er zijn er hier laatst een paar aan de ren gegaan en ik geloof dat er nog steeds iemand op de medium care ligt... Ze zijn zo hard gemarket dat elke kneus er nu eentje koopt, want die doet nooit wat! En dat kan natuurlijk niet goedgaan.

Ze zijn wel over hun hoogtepunt heen nu merk ik; ook ik zie de Spaanse en Portugeese paarden opkomen in populariteit.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:34

Blij trouwens dat ik de Welsh Cob nog niet in het rijtje Fjord, Haflinger, Tinker heb gehoort. Qua temperament is het iets heel anders en hoe vaak ik mensen al uit heb moeten leggen dat hoewel hij 'een beetje op een bruine Tinker lijkt' (lees: hij heeft sokken) het absoluut geen beginners of kinderpony is.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:59

ik vind welsh populairder wordt

Konijntjuh

Berichten: 256
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Gasselternijveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 22:31

Haflinger is heeel erg populair volgens mij
veel bokkers ook met een haf Haha!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 22:58

Gewoon andere paarden dan de 'gewone bruine' paarden dan als je het mij vraagt Lachen Is niet erg, wordt het een lekker kleurrijk geheel op wedstrijd

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 00:38

Wat eerder ook gezegt is; toch maakt een bepaalde kleur wel veel uit met bijv. de verkoop. Een kleur zoals Palomino, Valk of Bont trekt sneller de aandacht van mensen die op zoek zijn naar een paard omdat het gewoonweg meer opvalt...
Wij hebben momenteel 2 palomino's tussen alleen maar vossen staan.. Maar om de palomino's te kopen staan ze in de rij... We hebben zelfs gehad dat mensen pony's vanaf de snelweg zagen en kwamen vragen of "die ene palomino" te koop was...

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 02:56

Ha ha volgens mij raken we een beetje offtopic Tong uitsteken hele verhalen hoe een tinker nu wel of niet is en hoe het komt dat de prijzen zo hoog zijn --> >;) weet toevallig dat ze bij de importeur de prijzen (nog) niet omhoog geschoten zijn Knipoog al geeft hij wel aan dat het vinden van goede tinkers steeds moeilijker wordt, maar in NL onstaat al wat eigen fok dus... maar bij de handelsstallen is de prijs dus wel enorm gestegen....trek zelf je conclusies Schijnheilig

maaruh Bloos Tong uitsteken zullen we weer verder gaan met wat volgens bokkers de "hype" van nu is Knipoog Schijnheilig ...

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:59

volgens mij komen de spaanse paarden straks de mode in
andalusiers en lusitano's enz

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:59

Cowgirl schreef:
Ik ga met Idra mee.
Friezen/Tinkers hebben hun tijd gehad. Ook ik hoor vooral om me heen dat de spaans/portugezen steeds populairder worden.
Maar hier in de regio is bv het ijslandse paard inmens populair.


Ik had nog nooit van een Tinker gehoord voor ik op Bokt kwam Haha! eerlijk waar, in de rassenboeken die ik als pennymeisje kocht, stonden ze nog niet en in de manèges waar ik kwam hadden ze er geen.

Ik vind het wel erg jammer dat de Iberische paarden zo populair worden. Je ziet toch vaak dat het de kwaliteit van de paarden niet ten goede komt. En als snel wordt er iets verkocht dat van ver wat kenmerken heeft van een anda/lusi, maar dat er geen is... Worden ook veel te hoge prijzen voor gevraagd. En dan zijn er nog de importeurs die vaak en masse paarden invoeren uit Spanje die ze ginds aan de straatstenen niet kwijt geraken en ze hier voor veel geld verkopen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:25

Cowgirl schreef:

Friezen/Tinkers hebben hun tijd gehad. Ook ik hoor vooral om me heen dat de spaans/portugezen steeds populairder worden.
Maar hier in de regio is bv het ijslandse paard inmens populair.



Ehm friezen hun tijd gehad Bloos! Dat klinkt wel erg drastisch *LOL* Pas op he Tong uitsteken Knipoog

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:57

Idra schreef:
Het kan zijn omdat ik er zelf eentje heb, maar ik zie toch steeds meer andalusiers en lusitano's verschijnen ook... Ze zijn niet zo populair als bijvoorbeeld de haflinger was, maar er is toch een heuse opkomst aan de gang Tong uitsteken (wat ook merkbaar is in de prijzen natuurlijk...)


Yep is zo ..enfin in Brussel toch Knipoog
Heb ook een anda maa hoor het meer en meer..en TINKERS of course

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:59

Yuna schreef:
Al hoop ik voor het ras dat ze niet écht in de 'mode' komen...


Dat zijn ze al...en de prijsen zijn ook absuurd duur en niet altijd verantwoord!..wacht een paar jaar en het wordt gelijk de arabieren nu...nie duur meer.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 15:01

Idra schreef:
En dan zijn er nog de importeurs die vaak en masse paarden invoeren uit Spanje die ze ginds aan de straatstenen niet kwijt geraken en ze hier voor veel geld verkopen.


Idd, je moet erg oppassen dat je hier geen afdankertjes koopt.

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 15:03

Mariska_28 schreef:
Dat koudbloedtype hoeft niet eens.. Is ie bont en heeft ie wat vetlokjes, dan is het een Tinker.... Bah


Vraag en aanbod hé....da zullen ze vlug door hebben ! Maar basis zijn Tinkers SPOT goedkoop...verkopers profiteren daar dus nu van Knipoog
Heb al verschillende reprotages gezien in Ierland , dan trek je je ogen open Bloos!

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 15:45

Een Fjord!! Waarom? omdat ik er eentje heb.
Nee ik weet echt niet. voor mij de Fjord laten we het daar maar ophoude

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:16

Twaalf jaar geleden heb ik ook 6000 gulden voor mijn eerste tinkermerrie betaald. Bloos
Naar mijn idee zijn de prijzen dus gelijk gebleven,ondanks dat ze nu wel IN zijn,toen was het natuurlijk duur ,omdat het iets zeldzaams was.. Schijnheilig
Maar in ieder geval even ontopic:wel degelijk de tinker!
Ik schrik ervan als ik nu zie hoeveel mensen een tinker hebben,terwijl toen ik altyd rond reed met de mijne,de meesten er nog nooit van gehoord hadden(laat staan gezien)! Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:06

toch weer jammer dat het een negatieve tinker topic is geworden en dat sommige mensen alleen in prestatie-paard-termen kunnen denken.

liefde voor het dier, draait het daar nog wel om, ongeacht ras of prijs?


ik heb met liefde €2500,- voor mijn maatje betaald en nu ik weet wie hij is zou ik net zo lief het dubbele voor hem neerleggen.

GHIS_1990

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-08-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:31

Tinkers zijn echt super gaaf! Ik heb zelf een haf maar wou vroeger ook een tinker, als ik nu een paard zou kopen zou ik meer voor de sport/dressuurpaarden gaan, want die vind ik ook wel leuk Haha! , maar ik houd mijn haffie er natuurlijk ook bij want die zou ik nooit weg doen , want die is ook super. Arabiertjes vind ik ook heel gaaf! Allemaal toppie! OK dan!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:59

Hmmmmm ik denk inderdaad ook dat Anda's/lusitano's nu nogal in zijn. Een paar jaar terug had ik ze nog nooit gezien, en nu lopen er hier in de buurt toch wel redelijk wat.

Ik ben het er ook mee eens dat de populariteit van de friezen wat gedaald is en ik hoop ook dat dat heel snel voor Haflingers gaat gelden, ik ben er zeker van dat dat de kwaliteit van de paarden ten goede komt.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:56

Amulet schreef:
Ik ben het er ook mee eens dat de populariteit van de friezen wat gedaald is


kun je zien dat alles maar betrekkelijk is want hier in friesland kan ik niet spreken van een daling in populairiteit. de weilanden hebben er nog nooit zo vol mee gestaan en ik hoop dat dit ook nog jaren zo blijft. Lachen

en ook blijf ik het raar vinden dat er verder niemand de kwpn noemt Verward waarom wordt die over het hoofd gezien?

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:07

Pellie schreef:
toch weer jammer dat het een negatieve tinker topic is geworden en dat sommige mensen alleen in prestatie-paard-termen kunnen denken.

liefde voor het dier, draait het daar nog wel om, ongeacht ras of prijs?


ik heb met liefde €2500,- voor mijn maatje betaald en nu ik weet wie hij is zou ik net zo lief het dubbele voor hem neerleggen.


Ach joh, laat lekker Knipoog Lol met je knol, daar gaat het om
Alsof iedere kwpn'er een prestatiepaard bij uitstek is? I think not Knipoog

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:14

Starbreeze schreef:
Ach joh, laat lekker Knipoog Lol met je knol, daar gaat het om
Alsof iedere kwpn'er een prestatiepaard bij uitstek is? I think not Knipoog

OK dan! ,helemaal mee eens!! *LOL*

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 01:01

Pocahontas schreef:
Twaalf jaar geleden heb ik ook 6000 gulden voor mijn eerste tinkermerrie betaald. Bloos


Wow! moest hier even op reageren. Bloos! Wat veel Ziek (zeker voor toen)

Een vriendin van mij heeft 4 jr geleden een mega gave coole Kwijl 3 kleur tinker gekocht voor fl 2000 en nu staan ze gemiddeld voor €3000 te koop, vind dat een behoorlijk verschil!!

En pellie --> Knipoog denk dat misschien de meesten geen KWPNer noemen, omdat deze er al sinds jaar en dag zijn. Ik persoonlijk vind dat dan ook geen mode/hype, zeker omdat ze tegenwoordig minder makkelijk verkocht worden voor gelijke prijzen.
Maar tinkers en ook andere "vreemde" rassen raken steeds meer "in" met bijbehorende prijsstijgingen e.d. Ziek
Zo was dat voorheen ook met Friezen --> maar nu hebben veel mensen er al één (gehad) en worden de prijzen en aantal geïnteresseerden weer lager...

Verder zijn er, denk ik, ook gewoon steeds meer mensen met paarden. Stond er vroeger hier of daar een paard/pony en waren er een paar stoeterijtjes/stallen/maneges. Nu lijkt het wel of ze elk min of meer bruikbaar stukkie gebruiken om een paard/pony neer te zetten Scheve mond .
En er zijn (hier tenminste) ondertussen ook veel meer stallen en maneges.

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 08:47

grid schreef:
:wow: moest hier even op reageren. Bloos! Wat veel Ziek (zeker voor toen)

Een vriendin van mij heeft 4 jr geleden een mega gave coole Kwijl 3 kleur tinker gekocht voor fl 2000 en nu staan ze gemiddeld voor €3000 te koop, vind dat een behoorlijk verschil!


Jaaaahh,maar de mijne was al zes en was ingereden en liep voor de kar,enz...(dus niet,was ook maar net drie)!!
Hahaha,het was liefde op het eerste gezicht en ik zei meteen JA toen ze uit de stal gehaald werd,zonder eerst eens te rijden ofzo... Blond
Al heb ik er nooit spijt van gehad hoor..,het is inderdaad maar net wat de gek er voor betaald.. Bloos