arabierenvraagje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:17

Starbreeze schreef:
Ja en waar is de achterhand op de foto? best hoog!
enne, ik zei toch al, geld niet voor alle, maar wel voor de meeste.


achterhand best hoog? Verward
het is duidelijk te zien dat de achterhand "zakt" je kunt toch zien dat de schoft duidelijk hoger is?

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:15

joepje schreef:
achterhand best hoog? Verward
het is duidelijk te zien dat de achterhand "zakt" je kunt toch zien dat de schoft duidelijk hoger is?


Ik zie niks zakken
Heb het nu over die foto van die arabier die losloopt. Als je de bak daarachter ziet dan kun je zien dat de schoft en de achterhand minstens evenhoog zijn ...

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 23:16

Hier mijn toendertijd 3-jarige aan het werk...
Afbeelding

Ik zal niet ontkennen dat er een groot aantal zijn die veel op de voorhand lopen, maar als het dier correct gebouwd is (dus niet overbouwd etc.) is het zeker geen probleem. Qua gangen kan je een Arabier simpelweg niet vergelijken met een Fries of iets dergelijks... Het zijn hele andere paarden... Knipoog

jazz-fan

Berichten: 813
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 07:46

Citaat:
Ja en waar is de achterhand op de foto? best hoog!


het is een jaarling op die foto. en je vergelijkt arabieren met friezen.. dat is net zoiets als aardbeien met paprika's vergelijken Verward

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:01

jazz-fan schreef:
het is een jaarling op die foto. en je vergelijkt arabieren met friezen.. dat is net zoiets als aardbeien met paprika's vergelijken Verward


Nou sorry hoor, we hebben het hier over arabieren, niet over friezen dat maak jij ervan. En het is op DIE foto overduidelijk. Ik weet niet welke foto jij bedoeld waar het overduidelijk is dat de achterhand zakt?

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:45

deze misschien?
Afbeelding


als je hier nog niet kan zien dat de achterhand duidelijk zakt, weet ik het ook niet meer, dan maar een bril, of gewoon geen onjuiste dingen meer plaatsen
Laatst bijgewerkt door joepje op 16-08-04 09:16, in het totaal 4 keer bewerkt

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:47

ik ben het helemaal met Youko eens,
dat als een Arabier correct gebouwd is, er helemaal nix aan de hand is,
maar dat is met elk ras zo..
en Arabieren kunnen wel beter galopperen dan sommige zwaardere rassen..
zo heeft elk ras z'n voor en nadelen

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:29

Ja die loopt super OK dan!
Prachtig dier om te zien ook!!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:32

joepje schreef:
deze misschien?
[image]


als je hier nog niet kan zien dat de achterhand duidelijk zakt, weet ik het ook niet meer, dan maar een bril, of gewoon geen onjuiste dingen meer plaatsen


Pardon heb je het tegen mij? Voel je niet aangevallen hoor. Verward Ik vind arabieren ook top. Maarja is misschien moeilijk te geloven omdat ik op een ander merkje rondrijdt nu. Heb vroeger een arabier gehad en een vriend van me is in het bezit van arabieren waaronder een dekhengst.

Beetje errug flauwe opmerking dit die totaal overbodig is. Ik ben gewoon objectief over die losdravende arabier, die buigt wel maar zakt niet, dat ziet zelfs een leek... Ik ben hier niet om arabieren af te zeiken.

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:36

Starbreeze schreef:
Pardon heb je het tegen mij? Voel je niet aangevallen hoor. Verward Ik vind arabieren ook top. Maarja is misschien moeilijk te geloven omdat ik op een ander merkje rondrijdt nu. Heb vroeger een arabier gehad en een vriend van me is in het bezit van arabieren waaronder een dekhengst.

Beetje errug flauwe opmerking dit die totaal overbodig is. Ik ben gewoon objectief over die losdravende arabier, die buigt wel maar zakt niet, dat ziet zelfs een leek...


met het woordje JE bedoel ik JE in het algemeen, volgende keer zal ik MEN schrijven...
en wat betrefd de foto, dat is een jaarling...
je zou juist denken dat zelfs een leek dat wel moet zien..
want die andere foto is een super hengst, die toch wel degelijk met de achterhand, dus ik neem aan dat je die niet bedoeld

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:41

Ik rijd ook een arabier en heb op een arabierenstoeterij gewerkt. De arabier die ik rijd heeft idd moeite met verzamelen. Niet door zijn gangen, maar doordat hij moeite heeft zijn kruis op de juiste manier te kantelen. Datzelfde zie je op de foto van de loslopende arabier. De gangen zijn super, buiging achterbeen bijzonder goed, maar hij blijft met een rechte rug-lendenen-kruis partij lopen (de eerste foto dan, die laatste is natuurlijk super!). Dat zie je veel vaker.
Op de stoeterij waar ik werkte heb ik gemerkt dat Spaans gefokte arabieren dat wel kunnen en de Egyptische hadden eigenlijk allemaal zo'n "hoog kontje". Meer mensen die hier ervaring mee hebben? Of was dit toeval?

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:44

ik ben ook van mening als je paard goed gebouwd is en je rijdt hem netjes,je aan een arabier een heel goed paard kan hebben...mijn arabier kan stappen als een Kwpner,draven als Bonfire Haha! en met 3 sprongen in galop is hij aan de overkant van de bak...zo ruim in zijn gangen dus! Haha!
Afbeelding

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:53

Dit is de easp goedgekeurde hengst Surprice van mijn instructrice. Geen volbloed arabier dus, maar ik dacht iets van 75%

Afbeelding

Zoals je ziet kan hij prachtig gaan, idd ook met flinke buiging, maar ook hij blijft ook altijd wat recht in de rug. Verder heeft hij 3 supergangen hoor, het is verder ook een goede sportpony.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:54

joepje schreef:
met het woordje JE bedoel ik JE in het algemeen, volgende keer zal ik MEN schrijven...
en wat betrefd de foto, dat is een jaarling...
je zou juist denken dat zelfs een leek dat wel moet zien..
want die andere foto is een super hengst, die toch wel degelijk met de achterhand, dus ik neem aan dat je die niet bedoeld


Ik heb al gezegt dat ik die andere prachtig vind? En zelfs bij jonge paarden is vaak al duidelijk hoe ze de achterhand gebruiken, dat zie ik zelfs bij veulentjes al.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:44

ankie1 schreef:
ik ben ook van mening als je paard goed gebouwd is en je rijdt hem netjes,je aan een arabier een heel goed paard kan hebben...mijn arabier kan stappen als een Kwpner,draven als Bonfire Haha! en met 3 sprongen in galop is hij aan de overkant van de bak...zo ruim in zijn gangen dus! Haha!


Ik heb even op je website gekeken en jouw arabier doet ongeveer hetzelfde als wat ik beschreef, over de benen goed maar niet kantelen. De arabier die ik rij heb ik veel kunnen leren, hij doet oa draf- en galopappuyementen, travers, schbw, changementen om de drie en vier op de volte, allemaal geen probleem, hij is heel slim en leergierig.
Ik geloof dus best wel dat een arabier in staat is om de Z te bereiken qua oefeningen. Maar als je juryleden tegenkomt die de juiste verzameling voor dat niveau ook willen zien heb ik een probleem want dan kan hij dus niet, achter zakken en voor oprichten is onmogelijk, strekken enzo lukt wel over de benen, maar niet met de juiste oprichting.
Herken je dat? Of geloof je dat die van jou omdat hij nog jong is het nog wel zal kunnen leren? De arabier die ik rij is ondertussen acht jaar.

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:57

Hoi,
Ik heb ook op jou website gekeken,leuk die friesen!erg gaaf!!
Maar nu weer over de arabier,Ik ben het wel helemaal eens dat je veel arabieren ziet die inderdaad niet op hun kont kunnen zitten,ik denk dat er ook maar weinig zijn,hoeft natuurlijk niet altijd aan het paard te liggen zal ongetwijfeld ook aan de ruiter liggen.
Pajk gaat op dit ogenblik erg goed,hij is nu 6 en loopt M dressuur,ik rij verschillende paarden(arabier,fries,en een wpner) maar merk gelukkig dus niet dat Pajk meer moeite heeft met verzameling dan de andere,hij vind het nog wel moeilijk,maar das logische als je 6 bent vind ik Haha! dus ik doe kleine stukjes met hem en dat pakt hij goed op.Ik denk ook dat er weinig arabieren onder het zadel zijn die 3 korrekte gangen hebben..gelukkig kan Pajk dat dus wel.Tot nu toe heeft hij alle zadelrubrieken gewonnen waar hij aan mee heeft gedaan. Ik ben dus superblij met mijn rijarabier Haha!

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:03

horseyfries schreef:
Ik geloof dus best wel dat een arabier in staat is om de Z te bereiken qua oefeningen

Elk goed gegymnastiseerd en correct gebouwd paard kan Z-dressuur lopen. Vergeet niet dat de klasse Z nog tot het principe Basis-sport hoort Knipoog

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:11

horseyfries schreef:
Ik rijd ook een arabier en heb op een arabierenstoeterij gewerkt. De arabier die ik rijd heeft idd moeite met verzamelen. Niet door zijn gangen, maar doordat hij moeite heeft zijn kruis op de juiste manier te kantelen. Datzelfde zie je op de foto van de loslopende arabier. De gangen zijn super, buiging achterbeen bijzonder goed, maar hij blijft met een rechte rug-lendenen-kruis partij lopen (de eerste foto dan, die laatste is natuurlijk super!). Dat zie je veel vaker.
Op de stoeterij waar ik werkte heb ik gemerkt dat Spaans gefokte arabieren dat wel kunnen en de Egyptische hadden eigenlijk allemaal zo'n "hoog kontje". Meer mensen die hier ervaring mee hebben? Of was dit toeval?

Je hebt gelijk hoor, maar met die opmerking begeef je je wel op glad ijs....Wat ik nu ga zeggen geld niet voor alle egyptische maar voor het overgrote deel. Egyptisch gefokte arabjes hebben vaak een hoge croupe en een stijl achterbeen. De Spaanse zijn wat rijtypischer gebouwd.

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:15

Hier nog een goed voorbeeld over de fantastische rij eigenschappen van de (meeste) arabier Afbeelding
Met een duidelijk ondertredend achterbeen onder het zadel


Hier nog een duidelijk zakken van de achterhand van een Egyptisch gefokte hengst. Zoals ik al aangaf geld een stijl achterbeen en zo'n dakje niet voor allemaal he, dat is hier wel duidelijk
Afbeelding

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:44

wat een geweldige foto's , Spettic!
Weer een duidelijk voorbeeld hoe fantastisch Arabieren zijn! OK dan!

Mo_I_Rana

Berichten: 7503
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:45

Arabieren kunnen geweldig lopen, maar wss zullen ze wel iets moeilijker aan teugel te krijgen.
ik heb vroeger een KWPN'er (verzorgpaard) gehad die goed en makkelijk aan teugel kwam, met mijn arabier gaat het iets lastiger, maar als je blijft oefenen komt dat wel. Trouwens Arabieren zijn in nog heel wat andere dingen goed, neem nu racen of endurance, daar zijn ze de beste in.

over die uitgestrekte draf: arabieren hebben mooie gangen, maar hun galop is de beste. Draf is iets minder

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:45

spettic schreef:
Elk goed gegymnastiseerd en correct gebouwd paard kan Z-dressuur lopen. Vergeet niet dat de klasse Z nog tot het principe Basis-sport hoort Knipoog


Heb ik gezegd dat ze dat niet kunnen dan? Verward

Zoals je kunt lezen kan de arabier die ik rijd meer dan Z oefeningen, alleen zeg ik dat als ik een jury heb die echt let op correcte verzameling, achter zakken, voor omhoog komen dat het dan moeilijk wordt om in de Z nog punten te halen maar daarmee zeg ik niet dat hij geen Z kan lopen Haha! Juryleden genoeg die voor correct getoonde oefeningen al punten geven zonder zich te bekommeren over de juiste graad van verzameling in die oefeningen.
Heeft er iemand ooit een arabier een correcte piaffe zien uitvoeren? Foto's? Gewoon nieuwsgierig hé.. *LOL* OK dan!

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:57

Kowloon1 schreef:
Arabieren kunnen geweldig lopen, maar wss zullen ze wel iets moeilijker aan teugel te krijgen.
ik heb vroeger een KWPN'er (verzorgpaard) gehad die goed en makkelijk aan teugel kwam, met mijn arabier gaat het iets lastiger, maar als je blijft oefenen komt dat wel. Trouwens Arabieren zijn in nog heel wat andere dingen goed, neem nu racen of endurance, daar zijn ze de beste in.

over die uitgestrekte draf: arabieren hebben mooie gangen, maar hun galop is de beste. Draf is iets minder

Niet mee eens
Onze arabjes hebben super gevoelige mondjes waardoor ze al nageven op het sluiten van je hand.

Afbeelding
Kunnen ze minder draven Haha!

En ze kunnen ook crossenAfbeelding

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:10

horseyfries schreef:
Heb ik gezegd dat ze dat niet kunnen dan? Verward

Zoals je kunt lezen kan de arabier die ik rijd meer dan Z oefeningen, alleen zeg ik dat als ik een jury heb die echt let op correcte verzameling, achter zakken, voor omhoog komen dat het dan moeilijk wordt om in de Z nog punten te halen maar daarmee zeg ik niet dat hij geen Z kan lopen Haha! Juryleden genoeg die voor correct getoonde oefeningen al punten geven zonder zich te bekommeren over de juiste graad van verzameling in die oefeningen.
Heeft er iemand ooit een arabier een correcte piaffe zien uitvoeren? Foto's? Gewoon nieuwsgierig hé.. *LOL* OK dan!


Geen foto van piaff Knipoog Deze hengst Gomel genaamd is Prx St. George
Afbeelding
Afbeelding

En dit is toch ook prachtig nietwaar KnipoogAfbeelding

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:11

Ja Spettic, helemaal met je eens! Dat supergevoelige hebben alle arabieren die ik gereden heb ook, dus moeilijk aan de teugel? Op je pinkjes krijg je ze naar beneden!
Wat ik wel tegenkom is dat mensen te harde handen hebben en de Arabier in de verdediging schiet en tegen de hand komt juist omdat hij zo gevoelig is! "Minder doen is meer resultaat" in dat geval.