Friese hengst (Adel357) wint Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:36

ik vind het echt knap!! heel gaaf een fries in de grand prix! *LOL*

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:03

Mariek87 schreef:
Ik kan het toch niet laten om hier even op te reageren Haha!

Een Fries is in principe gewoon niet gemaakt voor het dressuurwerk, het zijn van nature toch 'tuigpaarden', en hebben imo ook teveel tuigpaardgangen om er echt tussen te horen (knieactie e.d.), de meeste jury's kijken ook niet graag naar Friezen, maarja, ze lopen er tussen en je moet ze toch jureren. Bovendien mogen ze niet afgerekend worden op hun gangen en bouw (wel op het uitvoeren van de oefeningen).

Deze vergelijking vind ik niet helemaal opgaan, want een kind van een bouwvakker hoeft helemaal niet op zijn vader te lijken qua interesses óf qua kunnen, en is dus misschien wel heel geschikt om te gaan studeren.
Terwijl een Fries zijn gangen e.d. gewoon niet mee heeft om een dressuurpaard te zijn.

Hierbij wil ik overigens niemand aanvallen of alle Friesen over 1 kam scheren, want er zijn er heus wel bij die een leuke proef kunnen lopen.



Weet je soms niet dat tegenwoordig friezen veel meer dressuurtypisch gefokt zijn dan? Dat je *net als bij het kwpn* de tuigers en de rijpaarden hebt? Probeer je svp eerst eens te verdiepen in een ras alvorens je zulke ongenuanceerde uitspraken doet.

Hoezo kun je in een dressuurproef afgerekend worden op exterieur, bedoel je soms die 8 voor presentatie onderaan op mijn protocol?? en de zuiverheid van de gangen worden bij mij meestal met een 7 beoordeeld. Jury's die liever geen friezen zien? Hahaa ik kan je tig protocollen laten zien waarop staat geschreven hoe geweldig ze mijn fries vinden!

En een enkeling die wel een leuke proef kan lopen? zijn 2 winstpunten per proef tussen de bruinen genoeg voor je of zouden het er 3 moeten zijn om je te overtuigen?

Een fries is een showpaard bij uitstek, ik zie 10x liever een fries door de ring dansen dan dat geslof wat je bij sommige kwpn-ers ziet. Ik ben het met je eens dat je in ieder ras uitschieters naar boven en naar onder hebt, zo hebben we ook niet allemaal een Bonfire of wel..

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:05

starbreeze OK dan! Ik vind een kwpn mooi, je hebt ook lelijkerds, is net als bij de fries.. Maar een fries met van die prachtige manen en staart, en dan als hij nog netjes kan lopen is echt zo gaaf!!!!Dat vind ik dan veeeeeel mooier en specialer dan een 'gewone' kwpn!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:06

_Romana_ schreef:
starbreeze OK dan! Ik vind een kwpn mooi, je hebt ook lelijkerds, is net als bij de fries.. Maar een fries met van die prachtige manen en staart, en dan als hij nog netjes kan lopen is echt zo gaaf!!!!Dat vind ik dan veeeeeel mooier en specialer dan een 'gewone' kwpn!



Ik ook, ik hou van alle paarden. Van oudsher is een KWPN ook een mengelmoesje van ik geloof gelderse en groningse paarden... dus dat is dan ook geen echt dressuurpaard toch en moet je nu eens zien Knipoog

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:11

ja indd!! Friezen zijn dan misschien nog wat minder ver in hun ´´evolutie´´ ( ik weet ff geen ander woord) naar een dressuurpaard, hoeft ie ook niet echt te worden hoor, maar dat maakt ze niet minder! je hebt van elk ras een betere en een slechtere! liever een goede fries dan een slome, lelijke kwpn in de ring! Ik bedoel wat maakt t eigenlijk uit wat er rijd, als hij netjes loopt, en het beeld ziet er mooi uit en het is een leuk beest om te zien, dan maakt t mij niks uit!

Ik hoop echt ooit nog een fries in een kür te zien! lijkt me zo mooi!
Ik vind een fries net ff mooier door die manen! Geef mij een kwpn met zo'n staart, en die manen, en zo'n hals, haha Knipoog Maar een fries die je naar het Z rijd vind ik toch alweer leuker, tis toch wat specialer vind ik, niet 1 waarvan er nog duizenden zijn.. Dat lijkt mij juist een heel leuk doel zeg maar, om dan toch ver te komen met een nog niet zo geaccepteerd paard in de ring!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:21

_Romana_ schreef:
ja indd!! Friezen zijn dan misschien nog wat minder ver in hun ´´evolutie´´ ( ik weet ff geen ander woord) naar een dressuurpaard, hoeft ie ook niet echt te worden hoor, maar dat maakt ze niet minder! je hebt van elk ras een betere en een slechtere! liever een goede fries dan een slome, lelijke kwpn in de ring! Ik bedoel wat maakt t eigenlijk uit wat er rijd, als hij netjes loopt, en het beeld ziet er mooi uit en het is een leuk beest om te zien, dan maakt t mij niks uit!

Ik hoop echt ooit nog een fries in een kür te zien! lijkt me zo mooi!
Ik vind een fries net ff mooier door die manen! Geef mij een kwpn met zo'n staart, en die manen, en zo'n hals, haha Knipoog Maar een fries die je naar het Z rijd vind ik toch alweer leuker, tis toch wat specialer vind ik, niet 1 waarvan er nog duizenden zijn.. Dat lijkt mij juist een heel leuk doel zeg maar, om dan toch ver te komen met een nog niet zo geaccepteerd paard in de ring!



Ik voel me volledig geaccepteerd in de ring hoor *LOL* mensen die dat niet vinden, moeten (vind ik) eens kritisch naar zichzelf en het paard kijken, en zien hoe ze een oefening nou werkelijk uitvoeren. Issie volgens het boekje met juist achterbeen gebruik etc.? nou prima, en zoniet...? dan niet zeuren of de jury de schuld geven maar beter je best doen Knipoog

Volgens mijn gevoel word ik eerder bevoordeeld, die van mij doet zowieso echt niet onder voor de bruintjes Knipoog Ze pikt dingen net zo vlug op en voert ze met het grootste gemak uit. Momenteel (sinds maart vorig jaar onder het zadel) rij ik haar in het L2 met 5 winstpunten en ik train al M2 oefeningen. Een fries kan je echt net zo rijden als een KWPN (of welk ander ras dan ook Knipoog ) Als jij het je paard gewoon goed aanleert, dan komt dat er vanzelf uit, of dat nou een fries, kwpn of weet ik wat is Haha!
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 25-07-04 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:22

echt gaaf...
zo zie je dat koudbloeden best kunnen presteren in de dressuur sport!! Haha!

Dyyy

Berichten: 5360
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:09

Super dat Adel de GP heeft gewonnen!
Echt goed OK dan!!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:25

Ik vind het krom gezegd dat een fries geen dressuurpaard is!
Ik rij dressuur met mijn fries (Z1+7 winstpunten.. maar dat ff terzijde), dus is het voor mij een dressuurpaard!
Wie bepaalt er nou werkelijk wat een dressuurpaard is?

Ieder z'n eigen mening hoor.. maar iets meer onderbouwen vind ik.
Je hebt ook genoeg kwpn'ers lopen, waarvan ik denk: nou, zet maar voor de kar! Maar zijn dat dan wél dressuurpaarden?? Omdat het kwpn'ers zijn?
Je hebt idd ook genoeg friezen die het NIET in zich hebben om 'dressuurpaard' te worden.
Maar om nu te zeggen een fries is niet gefokt om te dressuren vind ik een beetje in het verleden blijven hangen! Meegaan met de tijd, dat doen ze in de fokkerij ook, of dat nu bij de friezen is of bij de kwpn'ers!

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:00

Wouter24 schreef:
Kijk dit bedoel ik dus... Hij was de winnaar omdat er maar twee deelneemden in de klasse, en die ander had vrijwillig de ring verlaten Haha!

Tja dus dan word ie eerste...

Uitslagen (helemaal naar beneden scrollen voor de GP):
http://www.v-d-r.be/pdf-vp/WAASMUNSTER% ... 7-2004.pdf


Maar wel in de Grand Prix Wouter 24 en dat doen wij hem toch echt niet na Tong uitsteken, beetje onaardig om zijn prestaties zo naar beneden te halen, het is gewoon ongelofelijk knap.

Jnien, wat een prachtige Fries heb je, weer zo'n dressuurcrack. Het zijn dus echt geen uitzonderingen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:39

ik wou al zeggen 'kom op wouter, nu jij nog' maar ik heb geen idee in welke klasse jij hobbelt. Haha!

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:04

SUPER , leve de baroque!!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:13

Vasthi schreef:
Jnien, wat een prachtige Fries heb je, weer zo'n dressuurcrack. Het zijn dus echt geen uitzonderingen.


Dankje!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:43

Pellie schreef:
ik wou al zeggen 'kom op wouter, nu jij nog' maar ik heb geen idee in welke klasse jij hobbelt. Haha!


Dus omdat ik geen GP rijd mag ik alleen maar, wat goed van die fries roepen Verward Knipoog

Hebben jullie het blad IdS? Moet je de column van DWR maar even lezen, is precies hoe ik erover denk Scheve mond

Hartstikke leuk hoor voor dat paard en hem dat ie gewonnen heeft als ie de enigste deelnemer was OK dan!

vind het knap dat ie er GP mee is geworden, maar dit zijn nog geen prestaties waar ik stijl van achter over val Knipoog

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 13:43

Wat een rare lui zijn dat toch he.. de mensen die beweren, denken of hopen dat een fries geen dressuurpaard is.. Wat maakt een dressuurpaard nou een dressuurpaard.. zn prestaties toch? Deze fries heeft toch duidelijk bewezen dat die kan presteren in de dressuuur dus is het toch een dressuurpaard Verward

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:06

Wouter24 schreef:
Dus omdat ik geen GP rijd mag ik alleen maar, wat goed van die fries roepen Verward Knipoog

Hebben jullie het blad IdS? Moet je de column van DWR maar even lezen, is precies hoe ik erover denk Scheve mond

vind het knap dat ie er GP mee is geworden, maar dit zijn nog geen prestaties waar ik stijl van achter over val Knipoog


Nee, daarvoor hoef je geen GP te rijden, mag zo ook! Lachen Lachen

Nee, ik heb et blad IdS niet, zou je die column hier neer willen zetten?

Superknap dat hij er GP mee is geworden, maar heb je zijn andere prestaties ook gevolgd?
Ik heb ADEL een aantal keren in et echie mogen aanschouwen en daar kan menig KWPN'er wat van leren (menige fries ook overigens)!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:09

Ik vind het superknap dat hij dit gepresteerd heeft, alleen volgens mij praten jullie allemaal langs elkaar heen wat betreft de discussie wat nu een dressuurpaard is...

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:20

Wie/wat is DWR Verward ik heb IdS ook niet, maar ik vind wel dat er met wat meer respect gesproken mag worden over de enige Fries die op dit niveau meedoet.

Misschien ben je zelf meer gecharmeerd van een ander ras, prima, maar doe dan niet zo denigrerend over Adel's prestaties.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:25

Geweldig, de stoeterij waar Adel staat is hier vlakbij en ik kom Adel en Peter regelmatig wel eens tegen in het bos of in de manege of zo. Pracht beest.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:51

Lientje schreef:
Geweldig, de stoeterij waar Adel staat is hier vlakbij en ik kom Adel en Peter regelmatig wel eens tegen in het bos of in de manege of zo. Pracht beest.

Waar is dat dan? *LOL*

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:51

Ik vind het prachtig, barokke paarden. Ergens kan ik me wel voorstelen dat ze door de fokgeschiedenis misschien minder geschikt zijn dan paarden die puur voor de dressuur gefokt zijn, maar ik vind barokke of gekleurde paarden een zeer welkome afwisseling in de ring

Maar vanwaar de discussie? Zeker over dit onderwerp zullen er altijd verschillen van mening zijn en voor beide meningen is ook wel wat te zeggen, maar feit is dat veel mensen vaak de neiging hebben om af te geven op iets 'dat niet hoort' (niet alleen op landelijk niveau, ook bij de ruitervereniging om de hoek) en als vreemde eend in de bijt weet je dat van tevoren en moet je je neus ophalen voor dat soort opmerkingen. Zolang jij en je paard maar plezier hebben is alles goed, toch? (en het is natuurlijk helemaal mooi als jij met je knol een duur luxe dressuurpaard eruit rijdt *haha*)

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:59

een paard is een paard is een paard is een paard! Clown

toppie Adel OK dan!

en de discussie dat friezen niet mee zouden kunnen komen (net als alle andere barokke paarden) omdat ze voor de ploeg gemaakt zouden zijn?

*zocht naar een smilie met zijn middelvinger omhoog*

Adel heeft maar eens lekker het tegendeel bewezen!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:17

Vasthi schreef:
Misschien ben je zelf meer gecharmeerd van een ander ras, prima, maar doe dan niet zo denigrerend over Adel's prestaties.


Ik ken dat hele paard niet en doe er ook niet denigerend over! Het gaat mij puur om o.a. de titel van dit topic! Hij was in zijn EENTJE dan is het niet zo gek dat ie gewonnen heeft Verward

Dat vind ik dus geen prestatie hij was zowiezo eerste geworden al reed ie de proef achterstevoren Scheve mond

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:20

Wouter24 schreef:
Ik ken dat hele paard niet en doe er ook niet denigerend over! Het gaat mij puur om o.a. de titel van dit topic! Hij was in zijn EENTJE dan is het niet zo gek dat ie gewonnen heeft Verward

Dat vind ik dus geen prestatie hij was zowiezo eerste geworden al reed ie de proef achterstevoren Scheve mond


Misschien heeft het een reden dat de anderen zich hadden afgemeld? Ik vind het een hele prestatie dat de ruiter van Adel toch doorgezet heeft ondanks de omstandigheden! De rest gaf het gewoon vantevoren al op... Gaat dus niet eens omdat ie gewonnen heeft, maar dat hij het lef toonde en slaagde de proef nog netjes te rijden ook!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:23

snowdon schreef:
Misschien heeft het een reden dat de anderen zich hadden afgemeld? Ik vind het een hele prestatie dat de ruiter van Adel toch doorgezet heeft ondanks de omstandigheden! De rest gaf het gewoon vantevoren al op... Gaat dus niet eens omdat ie gewonnen heeft, maar dat hij het lef toonde en slaagde de proef nog netjes te rijden ook!


Super helemaal mee eens OK dan!

Maar dan nog vind ik de titel en de openingspost gruwelijk overdreven Knipoog

Titel: Friese hengst trekt als enige door de modder in de Grand Prix Schijnheilig