informatie over dwergfriezen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

informatie over dwergfriezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 21:30

Ik doe voor mijn afstudeerstage onderzoek naar dwergfriezen, en ben eigenlijk op zoek naar zoveel mogelijk informatie over deze afwijking.
Ik doe zelf metingen aan de benen van deze beestjes, maar zoek hiernaast zoveel mogelijk literatuur over de dwergfriezen. Er is nog maar weinig over bekend, en het is moeilijk te vinden wat er al over bekend is.

Zijn er mensen die hier wel eens iets over gelezen hebben? Zo ja, waar was dat dan? (boek/tijdschrift/internet)

Alvast bedankt

Leuke dressuurpaarden te koop van oa Don Tango B, Arlando, Serano Gold, El Capone, Sorento, Riant: Stal Alberts


Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 00:45

ik weet dat er iig bij EA-TK een "minifries" te koop staat. Misschien dat de eigenaresse je er meer informatie over kan geven.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 01:44

[EA-TK] Minifriesje...

Het enige waar ik er wel eens over gelezen heb is het topic hierboven, wat maartjuh ook al zei dus...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Stinkmodder

Berichten: 7973
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 08:45

Maris is idd een mini-friesje Lachen
Weet niet of je dat ook met een dwerg-fries bedoeld? Of moeten daar de verhoudingen bij kloppen? Anders zou je altijd Afke (maessie) kunnen pb'en Lachen

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 13:16

Hoffieeeh schreef:
Maris is idd een mini-friesje Lachen
Weet niet of je dat ook met een dwerg-fries bedoeld? Of moeten daar de verhoudingen bij kloppen? Anders zou je altijd Afke (maessie) kunnen pb'en Lachen


Jouw paardje ziet er inderdaad uit als een dwerg fries, wat wil zeggen dat ie niet gewoon klein is maar ook nog eens niet in verhouding.
Heeft Afke ook een dwergfries?


Wat ik eigenlijk zoek is informatie over eventuele onderzoeken die gedaan zijn naar dwergfriesjes, maar misschien is dit er wel gewoon niet.
Bedankt voor jullie reacties in ieder geval OK dan!

Leuke dressuurpaarden te koop van oa Don Tango B, Arlando, Serano Gold, El Capone, Sorento, Riant: Stal Alberts

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 13:20

Jertadeperta schreef:
Jouw paardje ziet er inderdaad uit als een dwerg fries, wat wil zeggen dat ie niet gewoon klein is maar ook nog eens niet in verhouding.
Heeft Afke ook een dwergfries?


Ah ik heb het al gezien, de dwergfries is van Maessie. begreep even dat die van jou was.

Leuke dressuurpaarden te koop van oa Don Tango B, Arlando, Serano Gold, El Capone, Sorento, Riant: Stal Alberts

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 13:21


Je suis Charlie.

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 13:32

Cassidy schreef:
Zoek je echt informatie over dwergfriezen, of bedoel je daar ook de rassen mee die op Friezen lijken (zoals de Merens pony, of de Fell pony?)



Ja, alleen informatie over dwergfriezen. Het is niet een ander ras, zoals de Merens en de Fell pony, maar een veulen met een ongewenste afwijking die uit een normale frieze merrie geboren kan worden.

Leuke dressuurpaarden te koop van oa Don Tango B, Arlando, Serano Gold, El Capone, Sorento, Riant: Stal Alberts

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 13:37

Ik vrees dat je daar niet zoveel officiele informatie over zult vinden. Over het algemeen zijn Friezenfokkers niet zo scheutig met het vertellen dat een fokproduct van hen een ongewenste kleur, aftekeningen of maat heeft. Gaat namelijk dan toch ten koste van de naam/waarde van de ouderdieren.

Je suis Charlie.

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 13:47

Cassidy schreef:
Ik vrees dat je daar niet zoveel officiele informatie over zult vinden. Over het algemeen zijn Friezenfokkers niet zo scheutig met het vertellen dat een fokproduct van hen een ongewenste kleur, aftekeningen of maat heeft. Gaat namelijk dan toch ten koste van de naam/waarde van de ouderdieren.


Dat weet ik maar al te goed!
Het gaat mij ook niet om informatie van fokkers, maar juist over onafhankelijk onderzoek over het onderwerp.

Leuke dressuurpaarden te koop van oa Don Tango B, Arlando, Serano Gold, El Capone, Sorento, Riant: Stal Alberts

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 14:46

Op zich is er vrij veel info te vinden over de afwijking (zoek op google -dwarfism in horses ofzo), meeste amerikaans en vanuit de american miniatures, zoek je specifiek op frisian dan blijft er bar weinig over. Die struisvogelen liever denk ik.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:02

Stel de vraag ook een op et friezenforum: www.friezen.messageboard.nl daar zijn er die hier misschien wat meer over weten te vertellen.

Heb overigens wel eens gehoord dat de vader van mijn fries wel eens dwerg-friezen fokte.......... terwijl die van mij: 1.72 meter is!! Schijnheilig Schijnheilig

aiko

Berichten: 515
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:04


Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 14:49

Dank jullie wel! Ga de sites meteen bekijken.

En Inien: dan is het dus mogelijk dat jou fries ook drager is, en ook een dwergje ter wereld kan brengen. Of is de jouwe een ruin, dan maakt het natuurlijk helemaal niets uit Knipoog

Leuke dressuurpaarden te koop van oa Don Tango B, Arlando, Serano Gold, El Capone, Sorento, Riant: Stal Alberts

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 14:50

aiko schreef:
Op deze website staat wat over dwergfriezen, ik weet niet of het is wat je zoekt, maar er zal allicht wat bij staan:

http://www.awfa.org/dwarfism.phtml


Hmm, deze tekst had ik dus al. maar toch bedankt voor de moeite *LOL*

Leuke dressuurpaarden te koop van oa Don Tango B, Arlando, Serano Gold, El Capone, Sorento, Riant: Stal Alberts

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:54

Jertadeperta schreef:
Dank jullie wel! Ga de sites meteen bekijken.

En Inien: dan is het dus mogelijk dat jou fries ook drager is, en ook een dwergje ter wereld kan brengen. Of is de jouwe een ruin, dan maakt het natuurlijk helemaal niets uit Knipoog


Neuh.. hij is ruin.. dus kan niks gebeuren!! Haha! Haha!

maessie

Berichten: 5718
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:52

Onze marissa is idd een dwergfriesje. als je wat wilt weten dan hoor ik het wel! (als je een goed plekje voor dr weet mag je ook bellen:D ) Heb je het al in de faculteit van utrecht geprobeerd?? daar hebben ze onderzoek naar minifriesjes gedaan. Ik moet nog ergens een nummer van die man hebben, maar dan moeten ik even heel grondig spitten ben k bang, laat maar ff horen of je dr wat aan hebt!

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 18:58

maessie schreef:
Onze marissa is idd een dwergfriesje. als je wat wilt weten dan hoor ik het wel! (als je een goed plekje voor dr weet mag je ook bellen:D ) Heb je het al in de faculteit van utrecht geprobeerd?? daar hebben ze onderzoek naar minifriesjes gedaan. Ik moet nog ergens een nummer van die man hebben, maar dan moeten ik even heel grondig spitten ben k bang, laat maar ff horen of je dr wat aan hebt!


Ik ben bezig met onderzoek aan de faculteit utrecht, dus alle informatie die ze daar hebben heb ik al Knipoog

Leuke dressuurpaarden te koop van oa Don Tango B, Arlando, Serano Gold, El Capone, Sorento, Riant: Stal Alberts

maessie

Berichten: 5718
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:59

ow sorry ok...

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

Nikkitje
Berichten: 1072
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:15

Ik kende vroeger een Shetlander die uiterlijk v. een Fries had, zeg maar Zwart, Sokken aan dr benen, korte rug, hoog geplaatste nek, enz...
Heel apart...

-

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:33

Ik dacht dat ze dat onderzoek al afgesloten hadden bij utrecht
Want mijn dwergfries heeft daar ook gestaan voor die onderzoeken

Als je iets wil weten ofzo pb je me maar

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:51

Ik heb er 1 gekend, maar die is overleden, dus weet niet of je er wat aan hebt.

Afbeelding

Afbeelding

Als je denkt dat ik iets voor je kan betekenen stuur je maar een PB

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 15:14

meisje schreef:
Ik dacht dat ze dat onderzoek al afgesloten hadden bij utrecht
Want mijn dwergfries heeft daar ook gestaan voor die onderzoeken

Als je iets wil weten ofzo pb je me maar


Ze hebben inderdaad eerder onderzoek gedaan aan levende dwergfriesjes wat inmiddels is afgerond, ik ben nu onderzoek aan het doen met ingevroren benen van deze beestjes.
Alle informatie over eerder onderzoek aan de faculteit heb ik al verzameld.

Leuke dressuurpaarden te koop van oa Don Tango B, Arlando, Serano Gold, El Capone, Sorento, Riant: Stal Alberts

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 15:45

Jertadeperta schreef:
Ze hebben inderdaad eerder onderzoek gedaan aan levende dwergfriesjes wat inmiddels is afgerond, ik ben nu onderzoek aan het doen met ingevroren benen van deze beestjes.
Alle informatie over eerder onderzoek aan de faculteit heb ik al verzameld.

iel dat je daar tegen kunt.... Scheve mond
Ik wil ook wel meer weten over deze minifriesjes, heel apart! Lachen
Kan dat bij elk paard gebeuren?? Dat er ineens een miniveulen uitkomt..? Haha! (bij elk ras ofzo..)

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-04 17:41

Marloez schreef:
iel dat je daar tegen kunt.... Scheve mond
Ik wil ook wel meer weten over deze minifriesjes, heel apart! Lachen
Kan dat bij elk paard gebeuren?? Dat er ineens een miniveulen uitkomt..? Haha! (bij elk ras ofzo..)


In principe kan er bij ieder ras en iedere soort dwerggroei voorkomen, alleen bij friezen komt het vrij vaak voor omdat er veel inteelt in het ras is.
Bovendien lijkt er bij de dwergfriesjes nog wat meer aan de hand omdat hun verhoudingen niet meer kloppen, waardoor ze als het ware door de benen zakken (is niet bij iedere dwergfries even erg) en steeds moeilijker kunnen lopen. Bij de meeste dwerggroei functioneert alles nog wel normaal (zoals bijvoorbeeld bij lilliputters).

Leuke dressuurpaarden te koop van oa Don Tango B, Arlando, Serano Gold, El Capone, Sorento, Riant: Stal Alberts


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers