tips gevraagd voor mooie gezonde lange manen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leintje24
Berichten: 507
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: alphen aan den rijn

tips gevraagd voor mooie gezonde lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 19:30

Mijn tinker heeft op zich wel redelijk lange manen, maar ze zien er niet geheel mooi uit! Ik ga er zeker een stukkie afhalen ik denk dat dat wel scheelt, maar nu is er van de zomer iets afgeschuurd helaas, dus er is 1laagje wat nog net is gaan groeien, de onderste sprieten zijn een beetje dun geworden, dus die moeten eraf

maar hoe hou je ze mooi!! en hoe krijg je ze nog verder mooi!!

groetjes Marjolein

Libertylove

Berichten: 2312
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:35

Kam jij de manen van je Tinker altijd uit? Dat kan je dus beter niet doen. Ik weet niet of je wedstrijden rijdt ofzo.... Maar je kan ook een antiklitspul op je paard z'n manen doen (en eventueel staart) Dat antiklitspul werkt echt, ik gebruik dat namelijk ook bij me verzorghaffie Lachen.... je hoeft dan de manen dus niet te kammen en trek je dus niet alle onnodige haren dr uit Haha!..... = mooiere + vollere manen Tong uitsteken... hopleijk heb je hier wat aan!

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:53

hmm tja ik knip af en toe de onderste puntjes eraf, maar dat is waarschijnlijk een soort bijgeloof van mij.

En verder als je een warme poetsplaats tot je beschikking hebt, wassen met babyshampoo en daarna anti-klit.

mistykampie
Berichten: 14
Geregistreerd: 16-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:35

mijn pony heeft ook lange manen ik heb ze lang gekregen om ze goed te verzorge: niet te ''hard'' borstelen, een beetje antiklit in spuiten (niet te veel anders word het een plakboel!!!) en elke maand ofzo(ligt eraan hoe erg de manen zijn) de doodde puntjes er afknippen, ook als je warm water tot beschikking hebt af en toe met paarden shampoo te wassen(!!!!omdat mensen spullen slecht voor de paarden zijn!!!!)zodat de viezegheid en het vettige eruit is gewassen.
ik hoop dat je er iets aan hebt -xxx-ies *LOL* Party!!

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:44

Libertylove schreef:
Kam jij de manen van je Tinker altijd uit? Dat kan je dus beter niet doen. Ik weet niet of je wedstrijden rijdt ofzo.... Maar je kan ook een antiklitspul op je paard z'n manen doen (en eventueel staart) Dat antiklitspul werkt echt, ik gebruik dat namelijk ook bij me verzorghaffie Lachen.... je hoeft dan de manen dus niet te kammen en trek je dus niet alle onnodige haren dr uit Haha!..... = mooiere + vollere manen Tong uitsteken... hopleijk heb je hier wat aan!


ja dit helpt echt!!
gewoon niet teveel kammen..en anders uitpluisen.
en ik zou eerst een stukje van de manen afknippen zodat alles oip gelijke hoogte is dan groeit het verder samen wel weer goed bij *LOL*

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:52

Ik heb een arabier met heel lange manen.
Gewoon altijd anti-klit erin en met een zachte borstel heel voorzichtig borstelen.
Verder vlecht ik de manen met rijden ook altijd zodat ze niet beschadigen als de teugels er steeds langs heen wrijven ( rij western)

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:56

Je moet ook vooral geen manenkam gebruiken om uit te kammen... Ik gebruik voor m'n ijslanders (niet zulke lange manen) en paso peruano (wel lange manen) een borsteltje, een soort van harde borstel maar dan met het formaat van een hoofdborstel. Die werkt erg goed, ik kam de manen van de paso niet heel vaak uit maar als ik ze uitkam zien ze er mooi uit, ik heb geen problemen ermee en het borsteltje haalt de klitten er ook gewoon uit. Antiklitspul vind ze eng, echt HEEL eng, dus dat zit er niet echt in. Haha! En ik vind het zelf stinken Bloos, dus ben wel blij met m'n borsteltje! OK dan!

Op de manege waar ik reed mochten we de manen van de tinkers ook nooit kammen.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:49

Hier een expert ( wat wil je met manen van 1,25!)

De do's:

*zeker wel uitkammen, maar alleen met een haarborstel en zeker niet met een manenkammetje.
* In vlechten doen, dit beschermt de manen tegen geschuur en slijten.'
* creme in de manen voordat je ze uitkamt: groome's choise of cowboy's magic.

Don't:

* absoluut geen antiklit in de manen, dit beschadigt het haar en is eigenlijk gewoon bende.
* Geen manenkammetjes gebruiken
* te vaak vlechten, laat vlechten er maar wat langer inzitten, ik doe de manen elke 5 a 6 weken opnieuw in de vlechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:07

niet borstelen....ik borstel die van me hafje alleen als ze gewassen zijn...en geen antiklit gebruiken dat beschadigd de manen

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:23

hier zijn al veel topics over Haha!

naja
ik spuit er vaak en veel anti klit in...
niet te veel uitkammen...
en uh naja verder laat ik het een beetje geworden Lachen

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 15:10

Grappig dat de meningen over anti-klit zo verdeeld zijn.
Ik hoor van veel mensen met parden met lange manen (echt lang dus) dat anti-klit juist voor breken zorgt.
En vamn mensen met gewoon lange manen (dus niet super) dat het wel werkt.
Wie zal het zeggen...?
Zelf gebruik ik graag cowboy magic om echt goed uit te pluizen.
Maar dat is mischien 1 maal per 7 weken.

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 15:44

0ojannekeo0 schreef:
niet borstelen....ik borstel die van me hafje alleen als ze gewassen zijn...en geen antiklit gebruiken dat beschadigd de manen


Niet met een kam, maar zoals irish_lady al zei met een borstel kan het wel. Ik doe de staart en manen van m'n ijslanders en paso ook met een borsteltje, als ik de staart niet doe gaat ie in dreadlocks omdat ie zo enorm vol is, en ook al kam ik het voor elke wedstrijd (niet dat dat zo vaak is... Clown) en zo af en toe uit, hij blijft hartstikke mooi en vol hoor! OK dan!

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:38

Toen ik mijn paardje kocht, had ze haar halve manenkam eraf geschuurt, ik heb toen alles erafgeknipt, en nu 1,5 jaar later heeft ze weer een mooie volle bos, bij de tinkerstal waar mijn paardje gestald staat zeiden ze dan ook dat je (als de manen er niet meer mooi uitzien) ze beter helemaal kunt afknippen. Daarna word de bos alleen maar mooier en voller, ik spuit de manen nu altijd eerst in met anti klit spray, en daarna kam ik het heel zachtjes door, het is dus ook een kwestie van goed verzorgen. Kijk maar bij mijn profiel, daar staan foto's van 1,5 jaar geleden en van nu.

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:23

tja wel of geen antie klit enzo denk dat paarden net als mensen verschillend haar hebben, dus verschillende behandeling
ik heb een andalusier mooie volle lange staart en manen kam er niet te veel aan af en toe even een zachte borstel erover en een keer in de week wat baby olie of cocus wax (heel soms equstar maar niet te vaak daar worden zijn punten heel droog van) en dat werkt prima en het onderste deel leg ik een dikke vlecht in voor het rijden tegen het schuren van de teugels maar ik gebruik stoffen elastiekjes want die paarden dingen zijn scherp en breken sneller de manen
denk dat het per paard ofzo een beetje uitproberen is

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:49

Als ik de staart van m'n paarden niet kam, komen er allemaal dreadlocks in... Toen we ze kregen hadden ze dat echt heel extreem, het zag er niet uit... Bloos ivm de paar wedstrijdjes en evenementen dit najaar is die van de ijslander wel helemaal uitgekamt nu, maar die van de paso nog steeds niet helemaal. (is veel werk om te doen en ik heb er ook niet altijd zin in, regenachtige middagen zijn daar erg geschikt voor. Haha!)

Methodiek
Berichten: 1827
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:52

Charos schreef:
hmm tja ik knip af en toe de onderste puntjes eraf, maar dat is waarschijnlijk een soort bijgeloof van mij.

En verder als je een warme poetsplaats tot je beschikking hebt, wassen met babyshampoo en daarna anti-klit.

die onderste puntjes eraf knippen doe ik ook
en het is geen bijgeloof waant het helpt echt..
Mijn pony's manen zijn een stuk langer en
heeft geen dooie punten meer

Methodiek
Berichten: 1827
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:52

Roskur schreef:
Als ik de staart van m'n paarden niet kam, komen er allemaal dreadlocks in... Toen we ze kregen hadden ze dat echt heel extreem, het zag er niet uit... Bloos ivm de paar wedstrijdjes en evenementen dit najaar is die van de ijslander wel helemaal uitgekamt nu, maar die van de paso nog steeds niet helemaal. (is veel werk om te doen en ik heb er ook niet altijd zin in, regenachtige middagen zijn daar erg geschikt voor. Haha!)

Dat wil ik wel zien
heb je dara nog een foto van..Knipoog

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:13

Wat, de dreadlocks? Tong uitsteken Wacht even, in het topic in m'n onderschrift staan foto's van beide paarden dus zal even een mooie selecteren. Over Rusk's staart krijg ik altijd complimenten hoe vol ie is... Haha!

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:17

Roskur:
Afbeelding

Domi:
Afbeelding
Dit is de enige foto waar je het goed op kan zien... En verder heb ik alleen foto's van haar dat ik hem net had geborsteld... Clown Als je wil kan ik wel een detailfoto maken, haha.

Ik heb Domi's staart van het najaar twee keer een half uur geborstelt ofzo, toen zag het er wel weer redelijk uit maar eigenlijk moet ik het af en toe weer eens doorborstelen, of had ik het nog twee keer een half uur moeten doen, wie weet. Bloos Die van Rusk is het laatst vorige week uitgeborsteld, zaterdag op gangenwedstrijd, en de foto is van gisteren. Lachen

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:49

mistykampie schreef:
afknippen



Je moet ze echt niet knippen want dat is vreselijk lelijk Knipoog Je kan ze beter snijden of een klein stukje trekken maar niet knippen, dat lijkt vaak zo ontzettend nepperig

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:58

Ik doe eigenlijk niks met Santos' manen! Ik knip ze ook niet en als het nodig is om ze te knippen dan koop ik wel een trek kammetje Tong uitsteken . Ik borstel ze af en toe met mijn oude haarborstel Knipoog . Glansspray doe ik ook nooit in haar manen , dat vind ik troep...

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:54

Ja, inderdaad... Ik trek de manen van de paso (laatste foto van hierboven) zo af en toe. Ze gaan er na een tijdje een beetje slordig uitzien, dooie punten e.d. en ik heb tot nu toe 1 keer ofzo (in een jaar, van de zomer heb ik dat gedaan) ongeveer een halve cm ofzo eraf getrokken, dus een uiteindetje van de manen vastpakken, en dan met een schaar of mesje heel ietsje eraf halen. Ik weet niet of het helpt, maar het ziet er iig een stuk netter uit daarna! Lachen

Whaha, ik heb het ook bij de ijs (bovenste foto) geprobeerd... Ik heb wel het idee dat z'n manen ietsje langer worden, maar ik geloof niet dat dat komt door dat stukje trekken, dat is bij hem nml erg lastig gezien de dikte van de manen. Knipoog

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:06

ik gebruik kokos wax er in. Dat is tegen breken en beschermt het haar.
Daarna in vlechten. ik moet ze elke week op nieuw doen omdat ze niet meer mooi zitten,. en redelijklos laten. ik kam ze niet maar haal ze met me handen uit de knoop. en door de wax worden ze lekker soepel en vet en gaan ze zo uit de knoop. Die wax Wordt neit hard is juist tegen kroes haar
Maar het werkt wel !!!

Ik zie Offie zn manen hard groeien.. nu cayuse nog pffffffffff

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:23

Cayusejuhh schreef:
ik gebruik kokos wax er in. Dat is tegen breken en beschermt het haar.
Daarna in vlechten. ik moet ze elke week op nieuw doen omdat ze niet meer mooi zitten,. en redelijklos laten. ik kam ze niet maar haal ze met me handen uit de knoop. en door de wax worden ze lekker soepel en vet en gaan ze zo uit de knoop. Die wax Wordt neit hard is juist tegen kroes haar
Maar het werkt wel !!!

Ik zie Offie zn manen hard groeien.. nu cayuse nog pffffffffff


Aah! Dat stinkt ! Mijn bescheiden mening Knipoog .

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:44

Ben ik nou echt de enige die de lange manen niet in vlechten heeft? Knipoog En ze blijven toch echt prachtig... Haha!