waar komt het bont vandaan? [tinkers]

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

waar komt het bont vandaan? [tinkers]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 11:44

wij als tinkereigenaren hebben het er al eens eerder over gehad, en ook als ik de sites van het stamboek en de vereniging doorlees, of boekjes... ik kom er niet achter.

waar komt dat bonte toch vandaan? de rassen die verweven zijn in tinkers, clydesdale, shire, fell en dales dragen toch ook geen bont?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 11:54

Clydesdales niet bont ? Heb je de mijne wel eens goed bekeken ? Haha!

Ik denk dat het voor een groot deel van de Clydes vandaan komt en waarschijnlijk ook van de Shires. Clydes mogen grotere witte aftekeningen hebben als Shires, dus hoge witte benen en vlekken op buik en hoofd.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:50

volgensmij werd bont niet opgenomen in een stamboek en dat daarom de bonte paarden goedkoper bij de ziguners kwamen en die zijn er weer verder mee gaan fokken.
en daarvoor zullen het gewoon af en toe "foutjes" zijn geweest van moeder natuur denk ik

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:27

Ik heb geen idee.
Maar ik ken mensen die beweren dat het van een kruising met koeien komt................ Knipoog


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 22:22

neej Duncan is niet bont da's meer een toverschimmel! Haha!

en verder vind ik het bonte van tinkers niet terug in clydesdales of shires, het is allemaal net even iets anders.

ja die koe is sterk, die houden we er in Haha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:24

Thirza schreef:
volgensmij werd bont niet opgenomen in een stamboek en dat daarom de bonte paarden goedkoper bij de ziguners kwamen en die zijn er weer verder mee gaan fokken.
en daarvoor zullen het gewoon af en toe "foutjes" zijn geweest van moeder natuur denk ik

Hier ga ik mee mee.. *LOL*

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 22:26

en dat de travellers/gipsy's dat toch wel erg bijzonder vond en besloot er mee door te fokken....?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:29

Ja ookal hebben we t eral over gehad maaruh ....De bonten werden niet ingepikt door de Engelsen, die vielen teveel op in gevechten e.d., dus werd er express bont gefokt anders was je je paard zo weer kwijt

En trouwens Welsh is ook gebruikt in de fok en is toch ook regelmatig bont, maar dat mag niet voor t stamboek dus....

en zo'n witte vlek op buik was toch ook een teken van een soort "bont"factor...

Ben benieuwd wie er nog meer info heeft
Laatst bijgewerkt door grid op 11-06-04 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:31

Pellie schreef:
en dat de travellers/gipsy's dat toch wel erg bijzonder vond en besloot er mee door te fokken....?

Niet alleen dat.. In die tijd was er veel oorlog tussen Ierland en Engeland. Veel paarden werden door het leger in beslag genomen.. Behalve die bonte paardjes van de travellers want die vielen veel te veel op op het slagveld..

Zie dat grid dat ook net neerzet.. Tong uitsteken Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 23:45

ja maar over welke jaartallen hebben we het dan?

de bonte paardjes zijn er in ieder geval zo'n 150 jaar... maar daarvoor? kweenie Verward

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

twist

Berichten: 701
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:44

jajaja die koe dat is um ik weet het zeker het kan
niet een zeebera zijn geweest dat kan niet Knipoog

maar goed ik vind het bont grappie en daar gaat het om Haha!

groet jaimy

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:06

Het bont komt van oorsprong waarschijnlijk bij de Andalusiers vandaan, die waren jaren en jaren geleden alle kleuren van de regenboog, inclusief bont. Later raakte bont "uit de mode" en zullen veel van die paarden afgestoten zijn, en door andere (arme) mensen opgevangen zijn. Het Sabino bont komt zeker bij de Clyds en Shire vandaan, maar de platenbont moet haast wel bij de Anda's vandaan komen. Vroeger vonden (ik heb het over jaren 1500 enzo) de Spaanse dat prachtig, zo ook is het bont overgewaaid naar de VS en is daaruit de Paint Horse uiteindelijk ook ontstaan en zijn veel Spaanse Mustangs ook nog steeds bont.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:52

Bij de tinkers werden juist de bont gekleurd paarden geliefd en doorgefokt omdat deze makkelijke te zien waren 'snachts op de straat. Beter verkeersveiligheid.

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:27

En wat nog een voordeel was om bont te fokken, er zijn nooit twee dezelfde. Bij diefstal had je dan ook meer kans dat je, je eigen tinker snel terugvond.

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:02

Ik denk inderdaad dat bont veel minder geliefd was, en dat deze paarden goedkoper waren, en zo door de zigeuners opgekocht werden, vanwege de prijs, en ook omdat die van meer kleur houden.
Dat het aan de oorlog tussen engeland en ierland ligt, lijkt me eerlijk gezegd een beetje te 'geromantiseerd', een paard zie je sowieso al wel aankomen lijkt mij. Bovendien was die oorlog naar mijn weten al wat eerder.
Bont kwam vroeger onder andere paardenrassen inderdaad wel meer voor dan tegenwoordig, dat is er grotendeels uitgefokt.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Maitjuh

Berichten: 19
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:09

haallo allemaal!!!

Om te weten waar het bont vandaan komt, ga dan even naar gifts4all.nl en naar tinkerboeken!! Er is een tinkerboeken reeks waar het allemaal in uitgelegd wordt op een leuke manier.
Voordat mensen de koeien erbij halen lees eerst zo'n boekje Tong uitsteken !!
Mijn Tinker is blauw-bont, een kleur die niet vaak voorkomt, zoiets en nog veel meer staat in die boekjes.

Groetjes Anne-Mai en Tinker Demi

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:15

Maitjuh: jouw Tinker heeft zo te zien zo'n beetje dezelfde kleur als mijn Clydesdale Lachen

Toevallig zag ik verleden week in een Engels blad (de Heavy Horse World) een foto van een bonte Shirehengst. Die worden niet opgenomen in het stamboek en grote kans dat die vroeger dus gebruikt werden door zigeuners.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 21:16

anne mai, ik heb alleen nog maar deel 1 en koop op de keuring deel 2. staat er daar wat over in dan?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 07:17

Pellie, deel 2 gaat over de aanschaf, de keuze van het ras en waarom een tinker + bijlage van de 4 types.

Maitjuh

Berichten: 19
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:03

Deel 2 gaat inderdaad over de aanschaf, maar er staan ook gewoon nuttige dingen in! Ik weet dat de volgende deeltjes nog meer van de tinker uitleggen, ook o.a de kleur en dergelijke! Dus.... afwachten op de volgende deeltjes Haha!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:37

mmm die boekjes heeft Miranda toch geschreveen? die nieuwe reeks bedoelen jullie he?

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 19:32

ik heb deel 1 maar weet niet meer of er iets over de bonte kleur in stond. Haha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 2 bezoekers