Tinkers

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 13:38

Hey allemaal!

Er zijn hier veel tinker liefhebbers.
Aan jullie heb ik een vraag:

Wij zijn een fanatieke paarden familie. Ik heb twee dochters van 10 en 15 jaar.
Mijn oudste dochter is een fanatieke wedstrijdamazone. Mijn jongste dochter rijd liever recreatief. Wel naar de ponyclub en af en toe een wedstrijdje.
Zij wil graag een tinker(tje). Wij hebben stallen en een buitenbak. Dus de pony's komen om de beurt een of meerdere uurjes naar buiten.
Nou is mijn vraag: Kan een tinker in een zandbak staan en dan voornamelijk op stal? Is een tinker geschikt voor een meisje van 10 jaar.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Bedankt alvast!


Tinks
Berichten: 521
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:49

Nou ik zal je mijn persoonlijke mening geven.
Zelf heb ik 3 Tinkers en ik ben tegen het houden van Tinkers op stal. (niet alleen Tinkers trouwens).
Hier blijven ze buiten totdat het donker wordt. En in de zomer zijn ze zo af en toe ook 's nachts buiten.
Deze zouden ook niet anders willen. Een dag op stal en je wordt helemaal gek van het gehinnik of de chagerijnige hoofden. Veel Tinkers komen uit Engeland of Ierland en zijn daar opgegroeid zonder stal. Alleen een hele grote groep Tinkers op een paar hectare (of paarhonderd hectare). Ze zitten ook ieder vrij moment met de neus aan de grond ETEN!!!!!!!! Dus als je een Tinker in de bak zet moet je wel oppassen denk ik.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:22

En of ze geschikt zijn voor een meisje van 10 is ook nog maar de vraag.
De dame die wij rond hebben lopen wil nog wel eens een loopje met je nemen dus zo een zou niet geschikt zijn.
Ze is veel te sterk.
Je moet op zoek gaan naar een tinker die wat kleiner en rustig is.
Maar inderdaad de wei ontzeggen is nogal wat voor deze paarden.
Voor alle paarden is weidegang beter dan op een bak staan.

And then she realized nothing would change...

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:01

Hallo,
Veel op stal staan is voor de meeste Tinkers een ramp. Lekker de hele dag in de wei staan en een schuilstalletje is het meest ideaal voor een tinker. Als je op zoek gaat naar een tinker voor je dochter zou ik zeker zoeken naar een wat kleinere tinker. Eentje die kinderen gewend is. En goed uitproberen of hij niet te sterk is voor je dochter. Zeker niet zonder proeftijd een tinker kopen. Dit is mijn mening op je verhaal, misschien komen er nog meer reacties. Hopelijk heb je er wat aan.
groetjes Cindy en Spetter (die het gelukkigst is als ie lekker in de wei staat)

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
En toen stond Kit in onze wei <3
R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:32

eigenlijk ben ik het wel met de rest eens. Wij hebben ze zomers 24/7 op de wei en in de winter overdag op de bak. Ze zouden niet de hele dag op stal kunnen, dan zijn ze echt niet te pruimen.
Een tinker voor een meisje van 10? mmmh, dan moet je echt een brave hebben.
Als voorbeeld die van mij: 2 merries van 8, die niet groot zijn, maar echte heethoofden en driftkoppen. Niet gemeen of agressief. Maar gewoon een sterke eigen wil. Mijn hengst is een brave, maar niet met kinderen. Maar die is hengst, als hij tijdig was geruind, had het mijn zijn karakter wel gekund, maar dan was is wel loeigroot geweest >160
Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar een oudere kleinere ruin die echt door en doorbraaf is. Maar of hij het aankan om maar een paar uur per dag buiten te staan??

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:59

Ik snap de vraag denk ik niet helemaal.
Een tinker is een paard/pony en dus net als jullie andere pony van welk ras dan ook.

Persoonlijk ben ik er nooit voor enig paard het grootste gedeelte van de dag op stal te houden maar het gebeurt toch overal en jullie doen dat dus ook zo. Wat maakt het dan uit voor een nieuwe pony (of dat nou tinker is of niet) ?
Maar waarom niet beide pony's tegelijk naar buiten en dan lekker de hele dag ? Jammer dat het geen wei is maar heerlijk als ze zomer en winter op die manier lekker hun gang kunnen gaan en ook een zeer gezond sociaal contact kunnen houden met een ander paard/pony.

Wat betreft de vraag of een tinker geschikt is voor een 10-jarige is het eigenlijk ook een beetje hetzelfde : de ene tinker is de andere niet en of je nu een tinker koopt of een NRPSer of een kameel.....het betreffende paardje moet passen bij de ruiter.
Wel komt het vaak voor dat tinkers wel eens wat eigenwijs kunnen zijn en dan hun gewicht in de schaal willen gooien. Sommige kinderen van 10 malen daar niet om en anderen kunnen dat niet aan.

Allemaal dingen die je volgens mij het beste zelf kan inschatten.

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:07

Gaitkeeper schreef:
Ik snap de vraag denk ik niet helemaal.
Een tinker is een paard/pony en dus net als jullie andere pony van welk ras dan ook.


aan de ene kant heb je gelijk maar aan de andere kant ben ik het niet helemaal met je eens. Veel tinkers zijn nog import, dus gewend, zomer en winter, dag en nacht buiten te staan. Dan is 21 uur per dag binnen een grote omschakeling lijkt mij....

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

DianaH

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Munnekeburen (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:49

Ik zal ook mijn mening er even bijzetten...
Ik ben het zeker met bovenstaande eens.
Maar er is nog 1 ding wat ik erbij wil zetten: Verdiep je in het ras wat je aan wilt schaffen. Er zijn inmiddels diverse Tinkerboeken en veel ook over koudbloedrassen in het algemeen. Ook zijn er veel nuttige sites waar je veel aan kunt hebben.
Tinkers verschillen inderdaad sterk van karakter en de meesten zijn best pittig. Je hoort over merries die dat kunnen zijn maar mijn ene ruin kan er ook wat van.
Zoek een ras dat bij je past (en ook bij je leefomgeving uiteraard), dat voorkomt teleurstelling...
Want ook al val je helemaal voor het rustige uiterlijk van een Tinker, het sterke en vrijgevochten karakter hebben de meesten toch in zich.

Lees ook mee in mijn online Dagboek!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:21

Leonoor"]
[quote="Gaitkeeper schreef:
Ik snap de vraag denk ik niet helemaal.
Een tinker is een paard/pony en dus net als jullie andere pony van welk ras dan ook.


aan de ene kant heb je gelijk maar aan de andere kant ben ik het niet helemaal met je eens. Veel tinkers zijn nog import, dus gewend, zomer en winter, dag en nacht buiten te staan. Dan is 21 uur per dag binnen een grote omschakeling lijkt mij....
[/quote]

Ach dat geldt voor veel paarden: tinker of niet. Als je een ander soort paard bij een handelaar koopt heb je ook geen idee hoe die gehouden is tot jij hem kocht. Paarden passen zich wel aan hoor. Ze zullen wel moeten.

Hetzelfde met nederlandse paarden die uit een opfok komen....ook deze paarden moeten omschakelen als ze beleerd worden en op een pensionstal terecht komen....is echt niet speciaal voor tinkers, die vrijheid.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:33

Alleen past een tinker zich minder gemakkelijk aan misschien?

And then she realized nothing would change...

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:55

Ik denk niet dat een tinker zich minder makkelijk aanpast dan een ander paard. Dat is geheel paardafhankelijk. Immers de meeste 'nederlandse' paarden hebben als het goed is als jong paard in de opfok gestaan waar ze ook veel meer vrijheid hadden dan een stalpaard. Bovendien groeien veel tinkers in Ierland of Engeland niet op 'in het wild', een aantal wel, maar een heel groot deel niet.

Wél vind ik dat ieder paard de weide op moet kunnen, bij voorkeur ook 's winters. Als 's winters op de wei niet mogelijk is, moeten ze IMO toch minimaal een aantal uur per dag buiten komen in de bak of paddock, liefst met andere paarden. Nooit de wei op of samen met andere paarden in een bak o.i.d. vind ik eigenlijk niet kunnen.
Vraagje; Waarom kunnen de pony's niet samen buiten?

En of een tinker geschikt is voor een jong meisje is ook geheel afhankelijk van het paard. Over het algemeen denk ik toch dat je onder de tinkers relatief meer brave exemplaren zult vinden dan tussen de 'warmbloedrassen'. Maar ze hebben inderdaad erg veel kracht, en ik ken aardig wat tinkers die het niet schuwen het tegen je te gebruiken.
Ik heb zelf een tinker die onder begeleiding wel geschikt zou zijn voor een kind, die is erg braaf, maar daar heb ik in het begin ook heel wat mee te stellen gehad, het heeft een half jaar geduurd voor ik normaal op kon stappen en weg kon rijden, hij knalde alleen maar in volle galop weg.

En een paard wat erg veel tijd op stal doorbrengt, en niet zoveel gelegenheid krijgt zichzelf uit te leven, zal natuurlijk meer energie hebben en frisser zijn dan een paard wat veel buiten komt.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 06:28

Hey, allemaal bedankt voor de eerlijke antwoorden!!

Onze pony's vinden het prima op stal, en zijn niet anders gewend.
Ik geef ze 5 keer per dag hooi en twee keer per dag bix. Zodat ze zich niet hoeven vervelen.
Ze staan samen buiten, behalve een pony die niet samen met de anderen kan.
Ik begrijp dat het mooier zal zijn om ze in een weiland te zetten, maar helaas heb ik die niet en is ook niet te huur bij ons. Ik ben al heel blij dat we ze bij huis hebben en ook buiten kunnen zetten.
We hebben nu NRPS ers. Ik denk zelf ook dat een tinker zich prettiger voelt als hij/zij de hele dag lekker in het land staat.
We gaan niet overhaast een paardje kopen voor mijn dochter hoor. We zijn een paardenfamlilie in hart en nieren en weten maar al te goed hoe alles in z'n werk gaat. Maar van tinkers weet ik niet veel af, vandaar mijn vraag. Ik wil goed geinformeert zijn over alles voordat we een tinker gaan kopen of toch voor een andere pony kiezen.

Nogmaal bedankt!

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 07:46

ik wil toch nog wel even reageren op Gaitkeeper die zo makkelijk stelt "een paard past zich wel aan, hij moet wel". Allereerst klinkt dat in mijn oren lekker egoistisch vanuit de mens gezien...
Tuurlijk is het voor ieder paard het meest ideaal als hij iedere dag buiten kan zijn.
Er zijn vast genoeg Tinkers die zich er ook in schikken om de hele dag binnen te staan op stal. Echter, er zijn er ook genoeg bij die echt vervelend worden. Niet makkelijk meer te hanteren als ze dan buiten komen of als er mee gereden wordt. Ken 1 Tinker die er ronduit agressief van werd. En om dan maar te zeggen "hij heeft geen keus, hij MOET maar"....sorry....maar begin d'r dan gewoon niet aan!
En zeker niet als je dan zo'n Tinker treft waarbij het misschien niet goed uitpakt het grootste gedeelte van de dag op stal en hij is dan van een kind. Dat zal jammer zijn voor zowel het paardje als het kind.

Maar aan de andere kant...misschien loop je tegen een brave wat kleinere Tinker aan die het al gewend is om op stal te staan...in dat geval zou het prima kunnen gaan natuurlijk!!! Lachen

lieve Hyena....mis je...

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:28

Nou mijn tinker heb ik een poos op stal gehad terwijl ik aan het studeren was. Dat was een regelrecht drama! Van een vrolijk vriendelijk paardje werd het een shagerijnige bijtknol die als klap op de vuurpijl ook nog ging luchtzuigen!

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:52

Spetter is zo'n paard die superbraaf en lief is. Maar zet je hem 24 uur op stal verandert hij in een gefrustreerd paard die boos wordt en soortgenoten gaat aanvallen. De vorige eigenaar kwam hier achter omdat ze tijdens de MKZ crisis binnen moesten staan. Ik kon Spetter dan ook alleen kopen als ik kon garanderen dat ie buiten kon staan. In de winter staat hij 's nachts wel binnen, maar weer of geen weer, overdag gaat hij naar buiten. Vanaf half april staat Spetter al weer 24/7 buiten. Iets eerder als gebruikelijk op de pensionstal, maar Spetter stond al te zweten in zijn stal. Dusssssssss er uit! Spetter zal zich dus niet aan kunnen passen als ie 24/7 op stal moest staan.
groetjes Cindy en Spetter

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
En toen stond Kit in onze wei <3
R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:13

DianaH schreef:
Verdiep je in het ras wat je aan wilt schaffen. Er zijn inmiddels diverse Tinkerboeken en veel ook over koudbloedrassen in het algemeen. Ook zijn er veel nuttige sites waar je veel aan kunt hebben.


En neem eens contact op met de twee stamboeken hier in Nederland via hun websites:
www.tinkerstamboek.nl en www.irishcob.nl
Zij kunnen je vast ook veel meer vertellen over de voor- en nadelen van een Tinker.
Maar pas op: het Tinkervirus is erg besmettelijk Knipoog

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:33

IndianaJones schreef:
ik wil toch nog wel even reageren op Gaitkeeper die zo makkelijk stelt "een paard past zich wel aan, hij moet wel". Allereerst klinkt dat in mijn oren lekker egoistisch vanuit de mens gezien...
Tuurlijk is het voor ieder paard het meest ideaal als hij iedere dag buiten kan zijn.
Er zijn vast genoeg Tinkers die zich er ook in schikken om de hele dag binnen te staan op stal. Echter, er zijn er ook genoeg bij die echt vervelend worden. Niet makkelijk meer te hanteren als ze dan buiten komen of als er mee gereden wordt. Ken 1 Tinker die er ronduit agressief van werd. En om dan maar te zeggen "hij heeft geen keus, hij MOET maar"....sorry....maar begin d'r dan gewoon niet aan!
En zeker niet als je dan zo'n Tinker treft waarbij het misschien niet goed uitpakt het grootste gedeelte van de dag op stal en hij is dan van een kind. Dat zal jammer zijn voor zowel het paardje als het kind.

Maar aan de andere kant...misschien loop je tegen een brave wat kleinere Tinker aan die het al gewend is om op stal te staan...in dat geval zou het prima kunnen gaan natuurlijk!!! Lachen


IndianaJones....misschien moet je even verder lezen en dan zie je dat ík mijn paarden niet op stal houdt.
Maar het is toch gewoon zo dat een paard zich maar aan moet passen aan de manier waarop wíj ze willen houden ?
En volgens mij maakt het echt geen bal uit of dat paard tinker heet of arabier of whatever.

Wirona zegt bijv. zelf dat haar andere ponies het prima vinden op stal. Waaraan leidt zij dat af ? Deze paardjes hebben zich ook gewoon aangepast......maar of ze het echt leuk vinden Verward

En vervolgens zeg je zelf ook dat het misschien wel mogelijk is een brave kleine tinker te vinden die dat wel prima vindt...
Dus alle paarden die geen tegengas geven vinden het leuk op stal...en dan vind je het plots wel kunnen ????? Persoonlijk vind ik dat nou echt egoïstisch klinken.

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 15:25

ik wil hier toch even op reageren.
Mijn pony's vinden het niet erg op stal! Ik merk dit doordat ze altijd vrolijk zijn. Ze presteren goed op wedstrijden en zijn bijna nooit ziek!
Wel hebben we buiten stallen.
Er zijn heel erg veel paarden die gewoon nooit buiten komen, bv. sportpaarden en ook op veel maneges staan de paarden 24 uur per dag op stal.
Tuurlijk is het mooi voor paarden als ze buiten in een weiland kunnen staan.
Maar een paard wat op stal staat is niet bij voorbaat een zielig paard!!
Ik heb wel al begrepen dat een tinker zich niet pretiig zal voelen veel op stal. Ik zal dus geen tinker kopen.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:21

heb al de reacties eens doorgelezen en wil ook graag even iets zeggen. Wat voor ras je ook besluit te kopen......een paard moet buiten kunnen zijn (al is het maar voor een paar uur per dag). Je hebt nu besloten om GEEN tinker meer te kopen maar alle bovenstaande argumenten gelden natuurlijk voor ieder ras. Hoe goed wij het als mens ook willen doen.....er zijn maar bitter weinig mensen die een paard een perfect onderkomen kunnen bieden dus zal het paard ten allen tijde concessies moeten doen die wij (als mens) het dier opleggen. Wil daarmee niet zeggen dat wij deze dieren hiermee ongelukkig maken. Ikzelf heb ook een tinker en deze staat nu voor 3 of 4 maanden op een wei van ongeveer 5000 m2 en ze is super gelukkig maar dan komt ze weer terug naar de pensionstal en zal ze zich moeten aanpassen aan een bak (uiteraard wel met andere paarden) en krijgt ze weer alle aandacht (hetgeen zij ook heel prettig vindt). Dat een paard chagerijnig wordt van veel op stal staan......dat geloof ik graag......echter er zijn ook uitzonderingen. Wegens het geloof van mijn pensionhouders, hebben ze liever niet dat de paarden op zondag naar buiten gaan en blijven dus op stal. Als wij dan op maandag bij de paarden komen is er niets aan het handje en zijn allemaal super tevreden (en bij ons staan een fries, een tinker, een haf en een paar KWPN-ers. Het is voor die beesten ook een kwestie van gewenning. Een paar weken geleden had mijn tinker koliek gehad dus was het nodig dat ze wel op zondag naar buiten moest.......nou ik zal je vertellen.....ze was doodongelukkig en wilde wel weer kruipend naar binnen (ze stond op lekker gras Verward ).Maar ze vond het verschrikkelijk ofschoon ze door de raampjes de andere paarden kon zien (en horen). Dan denk je dus het beest een plezier te doen en reageert ze als een boer met kiespijn.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:34

ik kan alleen uit mijn tinker ervaring spreken en dat is dat Gammon het een drama op stal vindt!!! Hij snapt totaal niet waarom hij opgesloten wordt en elke dag dat hij in de box staat wordt ik met grote vragende ogen aangekeken of ik hem er alsjeblieft uit wil laten. Ik moet zeggen dat de eerste winter het veel erger was dan afgelopen winter (zijn 2e winter in nederland) maar nog steeds is het erg voor hem.

Om eerlijk te zijn zie ik verschil tussen hem en de kwpn-ers en nrps-jes op stal, die boeien het veel minder, of laten het niet blijken.

en ik vind persoonlijk dat er prima een meisje van 10 jaar op hem kan rijden alleen moet dit losjes gezien worden, moet hij werken of heeft hij teveel eigen zin dan wordt het een probleem Lachen dat heb ik zelfs al met hem hahaha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

DianaH

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Munnekeburen (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:07

Mijn Tinkers staan alleen 's nachts op stal. Ze weten precies wanneer het gaat schemeren en gaan dan bij het hek staan. Omdat ze aan huis staan kun je dat prima zien. Heel leuk is dat. Ze krijgen iedere avond een bakje wortels, brood en een halve appel. Als het te lang duurt staan ze echt te draaien en hinneken luid. Iedere morgen vroeg ben ik er weer om ze eruit te laten. Nu in deze tijd tussen 7 uur en half 8 en 's winters wat later. Ook dat weten ze precies. Lekker met ze tutten en dan kunnen ze de wei in. Dat consequente is ideaal. Op stal is dus totaal geen probleem voor ze. Ook als het bijvoorbeeld erg vies weer is kunnen ze zo hun stal in en uit en ik merk dat ze toch daar graag staan.

Het komt wel eens voor dat het zo vies buiten is met hagel bijv. dat ze een keer een dagje binnenblijven. Mijn Tinks zijn bevoorrecht, met veel land, schaduw en een lekkere bomenwal rondom. IK besef dat ook zeker.
Maar ik ben dan ook pas aan paarden begonnen toen we hier alles op orde hadden. En ik wilde al een paard vanaf mijn 13de ofzo..
En twee paardjes is erg leuk en prima te behappen qua zorg en aandacht.
Mijn beide Tinkers hebben hiervoor (bij hun vorige eigenaars) veel op stal gestaan. Maar kwamen ook regelmatig buiten. Maar gezien hoe hun karakters zijn heeft het geen "schade" aangericht.
Maar niets is zo heerlijk als ze als twee blije kinderen de wei in stieren en helemaal uit hun dak gaan!! Tinkers horen buiten...da's een feit.
(ik heb ze dus uit veiligheidoverwegingen binnen staan 's nachts)

Lees ook mee in mijn online Dagboek!

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:21

Ik heb een tinker die in de winter op stal staat en nu voor 3 maanden op het land staat. In de winter komt ze ook veel buiten en staat ze regelmatig in de paddock.
Ik heb een hele lieve tinkermerrie maar absoluut niet geschikt voor jonge kinderen. Ze is te sterk,tijdens buitenritten heb ik ook moeite haar bij me te houden.
In de buitenbak rent ze zo de bak uit als ze maar even het idee krijgt de leiding te hebben.
Dit is ook weleens gebeurd met een jongen van 12 erop met aardig wat rijervaring.
Mijn tinker is sterk geworden door training (endurance) en haar eigenwijze karakter OK dan!
succes met je keuze

Tinks
Berichten: 521
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:29

Aangezien er ook een paar reacties zijn van ach waarom niet gewoon op stal gaan mijn handen jeuken en wil ik wat typpen.
Mijn Tinkers kunnen dus geen dag op stal. Heel soms gebeurd het wel als het dan keihard regent of onweer wordt voorspeld en ik gewoon naar school moet en ze dus niet voor de onweer binnen kan zetten. Dan krijgen ze onbeperkt hooi wat als ik dan kom zeker nog niet op is. Maar er wordt zoveel gehinnikt.
De inmiddels ruin is gecastreerd en daarom moest hij 3 dagen op stal blijven. Gelukkig kon ik ook niet rijden. Want als ik langs liep dan beet hij al. Niet raak maar wel zo van weet niet wat de bedoeling is maar dit pik ik niet hoor!
Ken nog wel een paar voorbeelden van andere paarden.
Een stal waar NRPS-ers staan.
1 is een fanatiek luchtzuiger. Heeft geen tanden meer in zijn mond.
1 loopt continue rondjes in zijn stal.
1 heeft van verveling het schuren ontdekt.
en de meeste trekken hun stalmatten overhoop.
Dat doen ze vast niet omdat ze zo super gelukkig zijn met hun oersaaie stal.
Ieder paard moet naar buiten tuurlijk. En de meeste kunnen er vast wel aan wennen. Maar wennen is wat anders dan 100% gelukkig zijn!
En dat is toch wat wij eigenaren willen? Een gezond en gelukkig paard.
Dan maar meer wintervacht ze zijn er blij mee hoor onze paardjes!

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 07:16

Gaitkeeper"]
[quote="IndianaJones schreef:
ik wil toch nog wel even reageren op Gaitkeeper die zo makkelijk stelt "een paard past zich wel aan, hij moet wel". Allereerst klinkt dat in mijn oren lekker egoistisch vanuit de mens gezien...
Tuurlijk is het voor ieder paard het meest ideaal als hij iedere dag buiten kan zijn.
Er zijn vast genoeg Tinkers die zich er ook in schikken om de hele dag binnen te staan op stal. Echter, er zijn er ook genoeg bij die echt vervelend worden. Niet makkelijk meer te hanteren als ze dan buiten komen of als er mee gereden wordt. Ken 1 Tinker die er ronduit agressief van werd. En om dan maar te zeggen "hij heeft geen keus, hij MOET maar"....sorry....maar begin d'r dan gewoon niet aan!
En zeker niet als je dan zo'n Tinker treft waarbij het misschien niet goed uitpakt het grootste gedeelte van de dag op stal en hij is dan van een kind. Dat zal jammer zijn voor zowel het paardje als het kind.

Maar aan de andere kant...misschien loop je tegen een brave wat kleinere Tinker aan die het al gewend is om op stal te staan...in dat geval zou het prima kunnen gaan natuurlijk!!! Lachen


IndianaJones....misschien moet je even verder lezen en dan zie je dat ík mijn paarden niet op stal houdt.
Maar het is toch gewoon zo dat een paard zich maar aan moet passen aan de manier waarop wíj ze willen houden ?
En volgens mij maakt het echt geen bal uit of dat paard tinker heet of arabier of whatever.

Wirona zegt bijv. zelf dat haar andere ponies het prima vinden op stal. Waaraan leidt zij dat af ? Deze paardjes hebben zich ook gewoon aangepast......maar of ze het echt leuk vinden Verward

En vervolgens zeg je zelf ook dat het misschien wel mogelijk is een brave kleine tinker te vinden die dat wel prima vindt...
Dus alle paarden die geen tegengas geven vinden het leuk op stal...en dan vind je het plots wel kunnen ????? Persoonlijk vind ik dat nou echt egoïstisch klinken.
[/quote]


Nee niks egoistisch...
Je begrijpt mij totaal verkeerd! Ik vind het zelf 10x niks om een paard de hele dag of een groot gedeelte van de dag binnen te houden. Maar goed, als mensen geen andere keuze hebben, dan kan ik alleen maar zeggen "zoek dan een Tinkertje waarvan je weet dat hij/zij er niet vervelend van wordt". Want geloof me, zo'n buffel die er echt vervelend en naar van wordt wil je niet!!!
Mijn Tinker schikt zich er prima in als hij op stal moet. Hij staat 's winters 's nachts op stal en voor de rest van de dagen staat hij buiten. Zomers dag en nacht en 's winters de hele dag. Ook al kan hij er prima tegen, ik zelf zou er niet voor kiezen om mijn paard de hele dag binnen te zetten. Maar goed...een heleboel mensen hebben gewoon geen andere keus. En ik ken gewoon een aantal Tinkers die er echt mega chagerijnig van worden etc en hun gedrag dan dat wil je echt niet!

Maar zouden ze toch echt graag een Tinker willen hebben, dan kan ik dus alleen maar zeggen "zoek er dan een die er wel tegen kan". Niet dat ik zeg "goed zo, laat ze de hele dag maar binnen!" dat is niet mijn idee erbij, ik vind het niks, maar niet iedereen heeft die keuze altijd!

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 11:41

Het lijkt mij nu dat jullie denken dat de pony's hier de hele dag op stal staan.
Dat is absoluut niet zo hoor.
Ze komen 's morgens een paar uur buiten.
's Middags worden ze gereden en regelmatig 's avonds nog weer een tijdje buiten.
Ik heb alleen geen weiland waar ze in kunnen staan. Wel een buitenbak.
Misschien dat het jullie nu iets duidelijker wordt?
Ik ben niet ze bekend met tinkers, ik vind ze fantastisch leuk! Ik rijdt zelf ook en het leek me leuk om samen met mijn jongste dochter een tinker te berijden. Maar als een tinker al bekend staat dat hij veel liever buiten staat dag en nacht, dan moeten we niet zomaar een tinker kopen.
Toch bedankt voor het advies!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers