voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 20:29

Hallo allemaal,

ik vroeg me eigenlijk een aantal dingen af over Nederlandse/Belgische/Duitse trekpaarden.

1; welke maat stal hebben ze nodig? (alleen in de winter dan)
2; wat voeren jullie, en hoeveel?
3; over de hoeven, hoe zijn die over het algemeen en wat is
aan te raden wel/geen ijzers?
4; het rijden, hoe is dat nou en wat zijn de reële mogelijkheden
(en heb je een op maat gemaakt zadel nodig)?
5; wat zijn de gemiddelde prijzen voor een merrie
veulen/enter/twenter met papieren?
6; welk ras wordt het grootst qua stokmaat, en wat zijn nu
eigenlijk de echte verschillen tussen de rassen.

Ben erg benieuwd naar jullie info!

alvast bedankt!

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 00:26

Cynderella81 schreef:
Hallo allemaal,

ik vroeg me eigenlijk een aantal dingen af over Nederlandse/Belgische/Duitse trekpaarden.
Ik heb een Noordzweeds koudbloed maar misschien heb je wat aan mijn info
1; welke maat stal hebben ze nodig? (alleen in de winter dan)
Mijn paard staat gewoon in een 3x3 stal
2; wat voeren jullie, en hoeveel?
Stimix van Pavo en natuurlijk hooi. Als ze een periode weinig loopt, voer ik haar 2x een kwart schep + vitaminen. Als ze veel loopt ('s zomers) dan krijgt ze 2x 1 maatschep. Probeer zelf te kijken hoe het paard reageert maar let erop dat het niet teveel is!
3; over de hoeven, hoe zijn die over het algemeen en wat is
aan te raden wel/geen ijzers?
De hoeven zijn helemaal perfect! Ze zijn redelijk hard (hoefsmid klaagt hierover want hij moet flink bikken). Ze draagt rondom ijzers omdat ze ook voor de wagen loopt, dus alleen puur tegen het slijten. In principe zou ze makkelijk zonder ijzers kunnen
4; het rijden, hoe is dat nou en wat zijn de reële mogelijkheden
(en heb je een op maat gemaakt zadel nodig)?
Echt in de dressuur is niet haalbaar. Gewoon recreatief maar oefeningen in de rijbaan doe ik regelmatig ook om de gehoorzaamheid wat bij te houden *LOL* Ik rij met een Kieffer Munchen zadel. Vraag gewoon in de ruitersportzaak naar zadels die een brede boom hebben
5; wat zijn de gemiddelde prijzen voor een merrie
veulen/enter/twenter met papieren?
Ik heb mijn paard al 10 jaar dus ik ben niet op de hoogte hiervan
6; welk ras wordt het grootst qua stokmaat, en wat zijn nu
eigenlijk de echte verschillen tussen de rassen.
Geen idee!

Ben erg benieuwd naar jullie info!

alvast bedankt!

Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 18:53

Hai!

ben eens opzoek gegaan naar meer info over Zweedse koudbloeden en vond het erg leuke paarden.
Hoe groot is die van jou eigenlijk, want ik las dat ze zo ergens tussen de 1.50 en 1.60 worden.

PS; Ook nog mensen met andere zware koudbloeden in de buurt?
wil graag zoveel mogelijk info Pling .

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:32

Ik rijd een Duitse Trekpaardmerrie.. Een Westfaals Koudbloed om precies te zijn.. Tong uitsteken
Ze was eerst van mijn vader, maar is toen verkocht en nu rijd ik d'r 1x in de 2 weken ongeveer. Of 1x in de week.
Ze kunnen gewoon in een paardenbox staan, als je een extreem groot paard hebt, een Shire van 1.90 ofzo.. Tong uitsteken Dan kan je overwegen een wat ruimere box te nemen.
Trekpaarden zijn koudbloeden en hebben over het algemeen niet zo heel veel krachtvoer nodig, tenzij je er echt veel mee doet natuurlijk. Dit verscheelt ontzettend per paard, want 'Trekpaard' is een ruim begrip. Het Noordzweeds Paard (Zoals die van Huisvrouw) heeft helemaal niet zoveel krachtvoer nodig, dit is dan ook een wat compacter trekpaard. Een Clydesdale of flinke Percheron bijvoorbeeld heeft weer wat meer nodig. Natuurlijk ook afhankelijk van wat je er allemaal mee doet.
Over de hoeven valt weinig te zeggen, dit verschilt erg per paard, ik zelf ben wel een voorstander van het natuurlijk bekappen. Maar anders zou ik een Trekpaard toch wel op ijzers zetten.
En het rijden, ik vind het zelf veel fijner dan een rijpaard, maar dat is mijn persoonlijke mening. Een Trekpaard kan trouwens veel meer dan de meeste mensen denken. De Belg van m'n vader springt zo een meter als het moet. Ook dressuurmatig zou de M met een wat lichter type zeker haalbaar zijn. Dit eist natuurlijk veel training, want het een zwaar paard, en dat maakt het wel een stuk moeilijker, maar ook weer een stuk leuker, met je koudbloedpaard tussen de sportpaarden.. *LOL*
Van Imperial Riding had je dacht ik speciale Trekpaardzadels, ik heb er één. Het heeft een extra brede boom enzo. Het is gewoon een veelzeidigheidszadel. En ook van andere merken zullen er vast wel zadels bestaan die op Trekpaarden gemaakt zijn. En de gemiddelde prijzen, dat verschilt echt heel erg. Als je ziet hoe ontzettend veel Trekpaardrassen er zijn.
Ik denk zelf dat de Shire en de Clydesdale het grootst zijn. Maar ook de Percherons kunnen vaak een tamelijke stokmaat halen.
Er zijn zo ontzettend veel Trekpaardrassen, en de verschillen zijn daarom erg moeilijk uit te leggen. Ik zou gewoon is zoeken op Google ofzo. Ik kan wel wat Trekpaardrassen opnoemen, als je niet echt weet waar je op moet zoeken..? Tong uitsteken Knipoog

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:34

Cynderella81 schreef:
Hallo allemaal,

ik vroeg me eigenlijk een aantal dingen af over Nederlandse/Belgische/Duitse trekpaarden.

1; welke
maat stal
hebben ze nodig? (alleen in de winter dan)
ik rij een belgisch trekpaard bij.
maat stal weet ik niet precies, ze hebben 2 stallen met 3,maar gebruiken die enkel om te eten e, te sch**ten.
de ene stal is iets van 4*5
de grotere stal is een oude koeienstal,redelijk ruim.
6*6

2; wat voeren jullie, en hoeveel?
[b]ze heeft onbeperkt gras,het gras staat redelijk kort, dagelijks een goede berg hooi/voordroog
en dagelijks een kwart schep brokken, als de dag voor ze moet werken krijgt ze een halve schep.[/b]

3; over de hoeven, hoe zijn die over het algemeen en wat is
aan te raden wel/geen ijzers?
de hoeven zijn keihard, ze onderhouden zichzelf, en moeten heel nu en dan es bijgekapt worden 4; het rijden, hoe is dat nou en wat zijn de reële mogelijkheden
(en heb je een op maat gemaakt zadel nodig)?
ik heb ze pas 4 maanden geleden ingereden, maar nu kan ze in de piste al perfect stappen, draven en galoperen, wending om de voorhand en achterhand lukt al redelijk, de basisfiguren in stap en draf ook, balkjes en een minisprongetje ook.ik rij ze met een barefoot.


5; wat zijn de gemiddelde prijzen voor een merrie
veulen/enter/twenter met papieren?
geen idee
6; welk ras wordt het grootst qua stokmaat, en wat zijn nu
eigenlijk de echte verschillen tussen de rassen.
ik denk de shire
Ben erg benieuwd naar jullie info!

alvast bedankt!

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:55

Cynderella81 schreef:
Hallo allemaal,

ik vroeg me eigenlijk een aantal dingen af over Nederlandse/Belgische/Duitse trekpaarden.


Ik had een Belgisch Trekpaard

1; welke
maat stal

hebben ze nodig? (alleen in de winter dan)
Die van mij liep altijd beuiten
2; wat voeren jullie, en hoeveel?
Gras, hooi, kuilgras, liksteen
3; over de hoeven, hoe zijn die over het algemeen en wat is
aan te raden wel/geen ijzers?
Die van mij had supergoede hoeven en geen ijzers
4; het rijden, hoe is dat nou en wat zijn de reële mogelijkheden
(en heb je een op maat gemaakt zadel nodig)?
Ik had een westernzadel Continental en een veelzijdigheidszadel Daaleman en die pasten perfect.
Rijden ging super! Behoorlijk pittig voor een belg, kon best leuk lopen en kon een beetje springen.
Dressuurmatig zouden ze best kunnen presteren, kijk maar naar Marcel Timmerman die reed een Nederlands trekpaard M-dressuur. En Ulrika Avontuur met haar Nederlands Trekpaard Dancer reed Z-dressuur. Yvonne de Groot rijd L1 met een Nederlands Trekpaard, daar van staat een hele mooie foto van in het KVTH-stamboekblaadje. Ongetwijfeld zullen er vast wel meer zijn.

5; wat zijn de gemiddelde prijzen voor een merrie
veulen/enter/twenter met papieren?
Ze zijn niet goedkoop, althans bij een particulier zijn ze best prijzig, vooral merries met papieren. In de handel zijn ze ong. 800 euro waard. Kijk op marktplaats en www.trekpaarden.be onder aankondigingen, kun je wat prijzen van aangeboden trekpaarden zien.
6; welk ras wordt het grootst qua stokmaat, en wat zijn nu
eigenlijk de echte verschillen tussen de rassen.
De shire wordt geloof ik het grootst, zo rond de 2 meter ong. Voor de verschillen tussen de trekpaardrassen zou ik op google gaan kijken. Op internet staat verschrikkelijk veel info (en foto's) over trekpaarden!


Ben erg benieuwd naar jullie info!

alvast bedankt!

Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 06:01

Fijn al die info!!
Zit er namelijk steeds meer aan te denken om er (in de zeer nabije toekomst) een trekpaard merrie bij te nemen.
Ten eerste omdat ik deze paarden altijd al helemaal fantastisch heb gevonden!
Daar komt bij dat mijn opa (lang voordat ik werd geboren) vroeger nog met Belgen o.i.d op het land heeft gewerkt, dus ja het is voor mij ook wel een beetje nostalgie. (daarom valt de Shire dus eigenlijk af)

Ik zoek eigenlijk een jonge zwarte (of evt. echte bruine) merrie met staart en uiteindelijk een flinke stokmaat, zo rond de 1.70 o.i.d.
(Kan iemand mij vertellen welke bloedlijnen dan interessant zijn?)

Ik heb ondertussen wel wat zwarte hengsten gevonden; Ultimo K2908/ Jacco van Groot Veldhuis/ Uto van Hazelbeek.
En ook een bruine; Baron van't Zeegat.
Zijn dat goede bloedlijnen?

En wat zijn de prijzen bij een particulier voor zo'n veulen/enter/twenter met papier dan zo ong.?

Het gebruik zal voornamelijk recreatief zijn, maar ik zou het erg prettig vinden als je er inderdaad (met de juiste training) nog wel wat dressuur mee kan rijden.
Niet om naar wedstrijden te gaan maar gewoon puur omdat het goed is voor paard (en ruiter Haha! )
Verder wil ik er ook graag met paard en wagen op uit, en trekt vrijheidsdressuur me ook wel aan. Kortom van alles wat.

Ik ben al op internet wezen snuffelen maar weet nu eigenlijk nog steeds niet het exacte verschil.
Als ik het goed heb begrepen zijn Brabander en Belg hetzelfde.
Is de Ardenner een stuk kleiner als bovenstaande ras.
Maar wat verstaat men dan onder een Nederlands trekpaard, is dat dan de Brabander (dus Belg)? Verward
En wat is dan een Bels/z ??

worden jullie al moe van me Haha! ?

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:37

Er zijn zoveel bloedlijnen, ik zou echt niet kunnen zeggen welke je het beste zou kunnen nemen. Ik denk dat je het beste per paard kan kijken.
Zelf ben ik gek op de nakomelingen van Dennis uit de Hopkampen, een voshengst van 1.68 m, alleen deze geeft meestal wel vrij licht gebouwde en vrij kleine veulens, overigens wel met een geweldig karakter, meestal zijn het superaanhankelijke paardjes.
De Brabander en Belg is idd het zelfde.. En Bels/z is hetzelfde als Belg.. Knipoog Een Nederlands Trekpaard is in principe hetzelfde als een Belgisch Trekpaard (dus een Brabander of Belg/Bels/Belz), alleen dan Nederlands gefokt.. Knipoog En een Trait du Nord is een kruising tussen een Nederlands Trekpaard en een Ardenner dacht ik. Een Ardenner heeft idd een vrij kleine stokmaat, vaak tussen de 1.55 en de 1.60 en soms iets groter.
Trekpaarden zijn idd heel geschikt voor recreatief rijden en inspannen.
Zelf vind ik de Suffolk Punch en de Percheron ook heel gave paarden.
En je bent niet zo heel erg vermoeiend hoor.. Knipoog Het valt nog best mee.. Tong uitsteken

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:47

over ardenners kom je amper wat tegen op internet, het lijkt wel of ze bijna zijn uitgestorven?

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:01

Pellie schreef:
over ardenners kom je amper wat tegen op internet, het lijkt wel of ze bijna zijn uitgestorven?

Ja, idd, dat valt mij ook op.
Ik denk zelf dat ze in België alleen nog rondlopen bij boeren enzo.. Ik weet het ook niet.. Wel zonde, want het zijn leuke paarden.

Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 19:05

Oke, dan kan ik me nu dus gaan focussen op het Nederlandse/Belgische trekpaard= Brabander/Belg.
Kijk daar kan ik wel weer wat mee. (weet ik in ieder geval een beetje waar ik over praat.... Bloos )

Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 19:40

Kwam net nog iets tegen op internet;
Cartouche van het Jachthuis, zwarte hengst.
Kon alleen verder weinig info over hem vinden. Zijn er mensen die meer over hem en zijn veulens weten, zoals stokmaat, gangen karakter etc.??

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:50

Cynderella81 schreef:
Kwam net nog iets tegen op internet;
Cartouche van het Jachthuis, zwarte hengst.
Kon alleen verder weinig info over hem vinden. Zijn er mensen die meer over hem en zijn veulens weten, zoals stokmaat, gangen karakter etc.??

Ik heb er wel is van gehoord, maar ik ken hem verder helemaal niet.
Ik denk zelf dat hij wel goede gangen zal hebben, bijna alle Trekpaarden hebben goede regelmatige gangen, en als zijn gangen slecht waren was het vast geen goedgekeurde dekhengst.. Knipoog

Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 05:49

Ja daar zit wat in Knipoog .
Al vind ik het wel jammer dat ik zo op internet niet meer info kan vinden. (misschien toch maar eens een mailtje naar die stal sturen..)

Hoorde trouwens van iemand dat trekpaarden over het algemeen niet erg oud worden, is dat feit of fabel?

En wat ik me ook nog afvroeg (ben er tot op heden nog niks over tegengekomen dus het zal wel meevallen) maar hoe zit het met beengebreken enzo?
Staan trekpaarden bekend om bepaalde kwalen, of hebben ze hier in het algemeen meer/minder last van?

liesje_waal

Berichten: 2878
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: schiedam

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:29

Cynderella81 schreef:
Hallo allemaal,

ik vroeg me eigenlijk een aantal dingen af over Belgische trekpaarden.

1; welke maat stal hebben ze nodig? (alleen in de winter dan)

bij mij staan ze dag en nacht buiten op het land winter blubber stukje +bak
hij heeft op stal gestaan in een normale paarden box 3 bij 3

2; wat voeren jullie, en hoeveel?

ze krijgen bix gewoon basis brok als het mee zit 3 kilo per keer ,gras,3 granen mix of zwarte haver 1 a 2 kilo

3; over de hoeven, hoe zijn die over het algemeen en wat is
aan te raden wel/geen ijzers?

hoeven zijn super maar staat rond om op ijzers want rijden er veel mee

4; het rijden, hoe is dat nou en wat zijn de reële mogelijkheden
(en heb je een op maat gemaakt zadel nodig)?

zadel hoef niet op maat gemaakt te worden je heb eigen merk zadels voor deze paarden en een wint 2000 past er ook op

5; wat zijn de gemiddelde prijzen voor een merrie
veulen/enter/twenter met papieren?

als je nu voor een veulen gaat kijken of ouder zal het zeker onder de 1000 zitten als je op internet kijk
bij mensen voor de hobbie zijn ze altijd duurder maar de prijzen van deze paarden liggen nu niet hoog je kan gerust deze paarden van internet af halen of een handelaar (als hij zij er goed uit ziet)want zede paarden kunnen haast niet mankeren zijn sterke paarden kwa voer regen enzo : en nu brengen de hengsten geen cent meer op dus die zijn vaak nog goedkoper

6; welk ras wordt het grootst qua stokmaat, en wat zijn nu
eigenlijk de echte verschillen tussen de rassen.

de mijne is nu 2 moet julie 3 worden en was op de keuring 1 feb 1,64 ongeveer us zal nu zeker 1,68 ongeveer en dit is een belgische

Ben erg benieuwd naar jullie info!

alvast bedankt!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:35

Cynderella81 schreef:
Ja daar zit wat in Knipoog .
Al vind ik het wel jammer dat ik zo op internet niet meer info kan vinden. (misschien toch maar eens een mailtje naar die stal sturen..)

Hoorde trouwens van iemand dat trekpaarden over het algemeen niet erg oud worden, is dat feit of fabel?

En wat ik me ook nog afvroeg (ben er tot op heden nog niks over tegengekomen dus het zal wel meevallen) maar hoe zit het met beengebreken enzo?
Staan trekpaarden bekend om bepaalde kwalen, of hebben ze hier in het algemeen meer/minder last van?

Als je een Trekpaard hebt met een gigantisch gewicht over de 1000 kilo enzo, dan heb je eerder kans op wat beengebreken bij sommigen, en deze worden meestal niet ouder dan 25.. Maar dat ligt ook aan hoe je hem verzorgt natuurlijk, als jij hem altijd goed beweging geeft, en zijn benen spaart door hem altijd goed te laten bekappen, enz. Dan scheelt dat ook weer een hoop. Maar dat wil niet zeggen dat het bij allemaal zo is. Je hebt ook paarden van dik over de 1000 kilo, en die kunnen nog makkelijk mee als ze 25 zijn, en als ze 30 zijn staan ze nog vrolijk te grazen in hun wei.
Dat ligt helemaal aan de verzorging enzo, en je moet er natuurlijk ook geluk mee hebben, maar dat is niet alleen bij een Trekpaard, een warmbloed kan als tie 20 is ook beengebreken hebben. Ik ken genoeg warmbloedpaarden die 7 bijv. zijn en al rond lopen met ernstige artrose enz. Wat ik bij een Trekpaard nog nooit heb gezien, omdat de meeste goede harde sterke benen hebben.
Ikzelf houd persoonlijk wat meer van het lichtere type Trekpaard, daarom ben ik gek op Duitse Trekpaarden, Percherons, Suffolk Punch, Boulonnais enz.
Die zijn vaak net wat veelzeidiger en sneller. Maar dat is mijn persoonlijk ervaring.

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:57

Cynderella81 schreef:

Hoorde trouwens van iemand dat trekpaarden over het algemeen niet erg oud worden, is dat feit of fabel?

En wat ik me ook nog afvroeg (ben er tot op heden nog niks over tegengekomen dus het zal wel meevallen) maar hoe zit het met beengebreken enzo?
Staan trekpaarden bekend om bepaalde kwalen, of hebben ze hier in het algemeen meer/minder last van?


Feit! Verdrietig
Tja een belg die niet werkt, vervet, wordt dus niet oud. Dus gewoon die belg aan het werk houden Haha! Daarnaast hebben ze wel last van beengebreken en dat was voor het stamboek een halve eeuw niet belangrijk. Vroeger toen de paarden nog werkten was er sprake van een natuurlijke selectie. Paarden met beengebreken en rotkarakters werden opgeruimd en konden deze eigenschappen niet doorgeven. Toen de trekkers kwammen en de paarden niet meer hoeften te werken was er natuurlijk geen sprake meer van een natuurlijke selectie. Alle paarden werden aangehouden, paarden met gebreken werden gewoon ingezet in de fokkerij en het stamboek keek er niet naar. Er werden statische etalageplaatjes gefokt, beenwerk en beweging deed er niet meer toe, ze werkten immers niet meer. Door alle gebreken en het niet werken werden ze nog geen 10 jaar! Jong en al versleten! Het enige voordeel aan het voortijdig uitvallen van deze paarden is dat ze hun fouten en gebreken niet langer meer kunnen verspreiden. De laatste paar jaar is het stamboek er ein-de-lijk erachter gekomen dat het beenwerk beter moet.
Het grootste beenwerkprobleem is het onderbeen-eczeem, de meeste trekpaarden leiden hieraan, er zijn maar enkelen die hier geen last van hebben. Daarnaast afwijkende beenstanden, slechte hoeven, overhoef, verbening hoefkraakbeenderen e.d. komen érg veel voor!

Ik wil je niet ontmoedigen hoor , maar zoek een paard die gezond is, uit een goede bloedlijn qua gezondheid en niet qua kleur! en laat hem keuren door een DA. Laat je informeren door verschillende trekpaard fokkers, die weten veel over bloedlijnen.

Er zijn paarden die zich goed bewaard hebben, oud en beweging hebben zoals Tonic van t Bloemenhof, Johan!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:11

schaapjuh schreef:
Cynderella81 schreef:

Hoorde trouwens van iemand dat trekpaarden over het algemeen niet erg oud worden, is dat feit of fabel?

En wat ik me ook nog afvroeg (ben er tot op heden nog niks over tegengekomen dus het zal wel meevallen) maar hoe zit het met beengebreken enzo?
Staan trekpaarden bekend om bepaalde kwalen, of hebben ze hier in het algemeen meer/minder last van?


Feit! Verdrietig
Tja een belg die niet werkt, vervet, wordt dus niet oud. Dus gewoon die belg aan het werk houden Haha! Daarnaast hebben ze wel last van beengebreken en dat was voor het stamboek een halve eeuw niet belangrijk. Vroeger toen de paarden nog werkten was er sprake van een natuurlijke selectie. Paarden met beengebreken en rotkarakters werden opgeruimd en konden deze eigenschappen niet doorgeven. Toen de trekkers kwammen en de paarden niet meer hoeften te werken was er natuurlijk geen sprake meer van een natuurlijke selectie. Alle paarden werden aangehouden, paarden met gebreken werden gewoon ingezet in de fokkerij en het stamboek keek er niet naar. Er werden statische etalageplaatjes gefokt, beenwerk en beweging deed er niet meer toe, ze werkten immers niet meer. Door alle gebreken en het niet werken werden ze nog geen 10 jaar! Jong en al versleten! Het enige voordeel aan het voortijdig uitvallen van deze paarden is dat ze hun fouten en gebreken niet langer meer kunnen verspreiden. De laatste paar jaar is het stamboek er ein-de-lijk erachter gekomen dat het beenwerk beter moet.
Het grootste beenwerkprobleem is het onderbeen-eczeem, de meeste trekpaarden leiden hieraan, er zijn maar enkelen die hier geen last van hebben. Daarnaast afwijkende beenstanden, slechte hoeven, overhoef, verbening hoefkraakbeenderen e.d. komen érg veel voor!

Ik wil je niet ontmoedigen hoor , maar zoek een paard die gezond is, uit een goede bloedlijn qua gezondheid en niet qua kleur! en laat hem keuren door een DA. Laat je informeren door verschillende trekpaard fokkers, die weten veel over bloedlijnen.

Er zijn paarden die zich goed bewaard hebben, oud en beweging hebben zoals Tonic van t Bloemenhof, Johan!

Dat wist ik niet eens! Bloos!
Erg zonde!
Maar gelukkig word er nu tenminste weer goed gekeurd.
Het onderbeenexzeem is idd minder, dat zie je idd best veel. Maar is dat niet voor een groot deel te voorkomen? Gewoon zorgen dat de sokken goed schoon blijven enzo..
Wat ik nog wil zeggen is, laat je niet ontmoedigen om een Trekpaard te kopen, wees alleen heel kieskeurig, niet zo van, ow die is wel lekker goedkoop zeg, dat is natuurlijk niet voor niks.. En ga idd ook heel veel fokkerijen af. En je kan misschien ook is bij allerlei verschillende Trekpaardrassen gaan kijken.

Milou1984

Berichten: 295
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: Zeewolde

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:02

Ik zou zelf wel graag een Belgisch trekpaard willen hebben, maar ik ga in September weer een studie aanvangen dus ik ben bang dat ik er dan geen tijd meer voor zou hebben.

Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 19:32

@Manuutje en Schaapjuh; wees maar niet bang, ik ben niet zo snel te ontmoedigen hoor Lachen Durf zelfs wel eerlijk toe te geven dat ik behoorlijk eigenwijs ben....

Nou aan de beweging en aan de verzorging zal het niet liggen Knipoog . Dus daar maak ik me dan eigenlijk niet zo'n zorgen over, ga er gewoon van uit dat dat gedeelte wel goed zit.
En inderdaad kleur en prijs zijn absoluut niet belangrijker dan een goede bloedlijn en gezondheid.
En daar ga ik me natuurlijk dus ook op richten en als ik eenmaal denk het juiste paard(je) gevonden te hebben zal ik die idd laten keuren.
Het is namelijk wel de bedoeling dat paard(je) de rest van haar leven bij mij blijft.

Ik wil ook keuringen en shows (stallen/fokkers) gaan bezoeken om wat bekender te worden in Belgen/Brabander land. Want ik zit helaas in een regio waar deze paarden moeilijk te vinden zijn.

Weet iemand of er eigenlijk ook boeken zijn over Belgen/Brabanders, dus echt puur op dit ras gericht?
Ik heb bijv. "het boerenpaard" van Wim Romijn in de kast staan maar dat is toch meer een prentenboek.
Maar een echt info boek hierover ben ik nog niet tegengekomen, of ben ik kippig Verward

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:59

Cynderella81 schreef:
@Manuutje en Schaapjuh; wees maar niet bang, ik ben niet zo snel te ontmoedigen hoor Lachen Durf zelfs wel eerlijk toe te geven dat ik behoorlijk eigenwijs ben....

Nou aan de beweging en aan de verzorging zal het niet liggen Knipoog . Dus daar maak ik me dan eigenlijk niet zo'n zorgen over, ga er gewoon van uit dat dat gedeelte wel goed zit.
En inderdaad kleur en prijs zijn absoluut niet belangrijker dan een goede bloedlijn en gezondheid.
En daar ga ik me natuurlijk dus ook op richten en als ik eenmaal denk het juiste paard(je) gevonden te hebben zal ik die idd laten keuren.
Het is namelijk wel de bedoeling dat paard(je) de rest van haar leven bij mij blijft.

Ik wil ook keuringen en shows (stallen/fokkers) gaan bezoeken om wat bekender te worden in Belgen/Brabander land. Want ik zit helaas in een regio waar deze paarden moeilijk te vinden zijn.

Weet iemand of er eigenlijk ook boeken zijn over Belgen/Brabanders, dus echt puur op dit ras gericht?
Ik heb bijv. "het boerenpaard" van Wim Romijn in de kast staan maar dat is toch meer een prentenboek.
Maar een echt info boek hierover ben ik nog niet tegengekomen, of ben ik kippig Verward

Ik weet niet echt een boek.. Ik vind wel het Brieschend Paard een gaaf boek, echt zeeuws.. Tong uitsteken

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:01

* De Nederlandse Trekpaardfokkerij, d. T.H. Huisman, C.J. Colenbrander, M.P.H.M. Roumen
* Trekpaarden, d. Jr. Maliepaard
* Power and Grace - the working horse, d. klaus Alvermann
* Kaltblut Pferde - dicke freunde, starke typen, d. Gine Willrich
* Het paard en zijn werk (videoband)
* De geschiedenis van het Belgisch Trekpaard en de invloed van Indigène du Fosteau op de Nederlandsche Trekpaardfokkerij, d. Dr. P.C. La Bouchere
* Het Belgisch Trekpaard, d. A. van Broekhuizen
* Trekpaarden in Zeeland, d. J. Bruins
* Het Belgisch Trekpaard , een levend monument, d. Paul de Brouwer ( ISBN 90 209 58291)

De meeste heb ik in mijn bezit, mis er nog enkele. Ongetwijfeld zullen er nog wel meer boeken zijn over trekpaarden.

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:18

Cynderella81 schreef:
Hallo allemaal,

ik vroeg me eigenlijk een aantal dingen af over Nederlandse/Belgische/Duitse trekpaarden.

1; welke maat stal hebben ze nodig? (alleen in de winter dan)

Mijn paard heeft een 3 x 3,5 stal

2; wat voeren jullie, en hoeveel?

Ik voer in de zomer niets bij en in de winter krijgt ze veel hooi en een handje krachtvoer (basisbrok) per dag

3; over de hoeven, hoe zijn die over het algemeen en wat is
aan te raden wel/geen ijzers?

Hoeven zijn vaak hard en groot en het ligt eraan wat je ermee wil gaan doen of je ijzers nodig hebt


4; het rijden, hoe is dat nou en wat zijn de reële mogelijkheden
(en heb je een op maat gemaakt zadel nodig)?

Het zijn erg veelzijdige paarden en je kan er veel mee doen. Ik zelf heb geen op maat gemaakt zadel, maar het heeft wel jaren geduurd eer dat ik eindelijk eens een goed passend zadel heb, dit omdat ze vaak erg rond zijn en geen schoft hebben.

5; wat zijn de gemiddelde prijzen voor een merrie
veulen/enter/twenter met papieren?

Van prijzen heb ik geen verstand, maar wat ik her en der om mij heen zie hoef je er niet veel voor uit te geven (zelf zou ik er max. 1.000,= voor uitgeven)

6; welk ras wordt het grootst qua stokmaat, en wat zijn nu
eigenlijk de echte verschillen tussen de rassen.

Bij mij weten is de Percheron de grootste in zijn soort en de echte verschillen? Dat weet ik niet.. ik weet wel de overeenkomsten: groot, lief, aanhankelijk, braaf en .. koudbloed! Haha!

Ben erg benieuwd naar jullie info!

alvast bedankt!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:03

@ TheSam: De Percheron is niet de grootste hoor. Knipoog De meeste hebben een stokmaat tussen de 1.60 en de 1.70, en hier en daar heb je wel is een uitschieter. Ik denk dat over het algemeen de Shire of de Clydesdale het grootst is. Ja

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Re: voor de trekpaarden fans/kenners..... (info gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:22

Je hebt gelijk.. de Shire is de grootste, maar ik ken(de) een Percheron die ruim 1.80 is/was Bloos