tinker aankoopproblemen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:48

Hoi wil je mij dat verhaal van de tinkertails ook mailen.
Naar jessicaludie@hotmail.com
Ik heb zelf mijn paardje ook bij een handelaar gekocht.
Zou goed bereden zijn dit is helaas niet het geval.
ben beniewd of het de zelde handelaar is.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 12:58

Bron: Tinkertales:

Slechte ervaring met aankoop tinker:

Hallo, ik wil graag mijn slechte ervaring met het kopen van een tinker met jullie delen. Ik zal niet mijn naam en die van mijn tinker gebruiken omdat ik jullie dan gelijk vertel wie de verkoper van hem is. En omdat ik nog vaker van plan ben om over mijn tinkers te schrijven, en niet zo iemand onbedoeld te beschuldigen als is mijn verhaal echt gebeurd. En ik doe het ook een beetje uit voorzorg zodat er geen nieuwe redenen zijn voor dreigementen. Ik hoop dat u dit kunt begrijpen.

Ik heb anderhalf jaar geleden mijn eerste tinker gekocht. Dit heb ik bij een handelsstal gedaan. Het was een heel leuk hengstje van toen 5 maanden. '
Toen ik hem uitzocht had hij over zijn hele lichaam kleine kale plekjes. Ik had een kennis meegenomen met veel paardenverstand en die dacht dat hij schurft had. Op zich niet z'n groot probleem want dan had ik hem wel gekocht maar daar nog een tijdje laten staan tot hij weer beter is. Ik wist toen nog niet zo heel veel van paarden, maar wel dat schurft zeer besmettelijk was en ik wou zijn toekomstige maatje en hem niet in gevaar brengen en ik wist ook dat je een ziek paard beter niet kon verhuizen. Dus heeft mijn "adviseur"dit tegen hen gezegd, maar de mensen van de handelsstal beweerden dat ze schimmel hadden gead en dat die kale plekjes daar nog van waren. Ze beloofden ons ook dat de dierenarts een gezondheidsverklaring er bij zou doen. Dus als het schurft was zou hij het wel zien. Wij gingen hiermee akkoord, wat achteraf heel dom was maar wij gingen toen van het goede van de mens uit.

Wij wilden heel graag ons kleine hengst zelf ophalen. Maat dit mocht ( we denken nu te weten waarom en niet zogenaamd omdat hun wilden zien waar hij kwam te staan want als ze zoveel om hem gaven verkopen ze toch geen ziek paard) dus brachten ze hem twee dagen later. Toen hebben we nog heel gezellig met deze mensen gepraat en hun verteld hoeveel ze wel niet van hun paarden hielden en dat hun belangrijker waren dan geld. Maar de volgende dagen werden de plekken snel groter. Ik vertrouwde dit niet en heb toen de da gebeld. Dit kwam volgens de da doordat hij uit zijn eigen omgeving was weg gehaald. Hij kon ons binnen 5 minuten vertellen dat het schurft was. En dat het geen kale plekken van de schimmel waren en dat dit ook wel gezien kon worden door de da die hem gekeurd had.We waren dus beet genomen. Dus flink balen, maar niet voor ons maar voor het paard. Ik heb hem toen maar behandeld met een door de middel dat door de da was aangeraden en wat normaal wel helpt. Het was een middel wat je op moet lossen met water en wat je dan op de plekken aan moet brengen en moet inmasseren maar helaas hielp het niet. Ik had toen bijna elke dag contact met de da en die zei dat ik de kosten op hun moest verhalen. Dus na een week ik de handelsstal opgebeld en het verhaal uitgelegd en hun dus verteld dat hun da een grote fout had gemaakt want mijn paard was ondertussen zo ziek dat de schurft niet meer het ergste probleem was.

De da vreesde voor zijn leven omdat hij overal schurft had ook op zijn hoofd en bij zijn mond waardoor hij niet goed meer kon eten en het werd nog erger... omdat het zo vreselijk jeukte schuurde hij zich open en kreeg ook overal wondjes die hem erg veel pijn deden en hierdoor kon ik hem niet meer behandelen omdat dit te pijnlijk werd. Zij zeiden dat hij geen schurft kon hebben (goede diagnose over de telefoon) en dat ik geen verstand van paarden had ( ik had idd niet veel verstand van paarden maar ik had een hele goede da) en dat ik hem wel kon ruilen. Hier zat ik dus niet op te wachten. Ik heb toen tegen ze gezegd dat het geen koelkast was die ik ging inruilen maar een paard waar ik al na één week van intensieve behandeling vreselijk aan gehecht was geraakt en ik wist ook zeker als ik hem toen had geruild dat hij dit niet had overleeft. Ik zei dat ik alleen een vergoeding wou voor het behandelen van mijn paard wat ik redelijk vond. Maar hun niet en ze begonnen me te bedreigen. Ze zeiden dat ze wel wisten waar ik woonde. Toen heb ik de verbinding verbroken want ik had door dat er niet meer met hun te praten viel.

Ondertussen zat ik wel met een paard dat erg ziek was en niet meer te behandelen was. En niet alleen omdat het te veel pijn deed maar ook omdat hij het niet meer toe liet en helemaal in paniek raakte als we al met een emmer aan kwamen. Dus ik weer overleggen met mijn da. Hij zei dat er toen nog maar één oplossing was en dat was dat hij naar de kliniek moest komen en daar behandeld moest worden. Ik heb dus toen meteen een afspraak gemaakt. Toen moesten we hem in de trailer laden. Hij zijn wij er achter gekomen dat hij toen bang was voor een trailer. Hij zag de trailer en liet zich toen al heel moeilijk pakken, hij was nooit gek op aandacht omdat hij telkens die vreselijke behandeling kreeg waar hij vreselijk bang voor was. Maar na heel vriendelijk en geduldig wachten, roepen en met behulp van zijn maatje kwam hij toch. En toen wou hij met geen mogelijkheid in de trailer.

Maar omdat we een afspraak hadden en hij echt naar de kliniek moest hebben we hem er toen maar in getild. Hier ben ik echt een tegenstander van want het paard krijgt alleen maar meer een hekel aan de trailer en hij stond er ook niet rustig in.Eenmaal in de kliniek werd hij verdoofd omdat hij de medicijnen met een maagsonde ingegeven zou krijgen. Hierdoor ging hij gelukkig makkelijker in de trailer voor de terugreis. Hij genas gelukkig snel en was na een maand helemaal weer gezond en had toen alleen nog maar wat kale plekjes.

Tot overmaat van ramp heeft mijn tinker zijn maatje ook besmet maar die was gelukkig sterk genoeg om dit met een paar behandelingen met het eerste middel van de da te genezen.
Het drong pas echt tot mij door dat ik hem bijna verloren had toen ik een poos later weer de hoefsmid sprak die mijn paard in die periode bekapte. Hij zei tegen mij dat hij heel blij was dat mij paard het gehaald had maar dat hij het niet verwacht had omdat hij er zo slecht uit zag. En hij was toen al weer op de beterende hand en was zelfs al weer van de schurft af.

Toen ik dit goed besefte en ik me niet meer zoveel zorgen hoefde te maken over mijn paard wou ik niet dat de da en handelsstal met deze praktijken doorgingen. Ik kon helaas niets tegen de handelsstal doen maar wel tegen de da. Ik heb een klacht tegen hem ingediend en heb hem al mijn rekeningen van mijn eigen da toegestuurd waarvan hij in een telefoon gesprek, waar hij zijn fout toegaf, had belooft dat hij deze zou betalen.
Uiteindelijk heeft het nog ruim een half jaar en heel wat bellen geduurd voor hij uiteindelijk betaalde. Ik deed dit niet eens zo zeer om het geld maar meer omdat dit misschien iets in hem wakker schudde zodat hij hing beseffen dat oplichting, diermisbruik en mishandeling niet loont en dat de waarheid altijd iemand inhaalt. Ik weet niet of hij dit nu beseft maar hij is in elk geval wel voor zijn daden gestraft.

Ik heb ondertussen veel verhalen over deze handelsstal gehoord en over anderen maar ik zal hier niet verder op in gaan omdat ik niet met 100% kan vertellen og ze waar zijn. En ik hoop tegen beter weten in dat ze hun leven hebben gebeterd of dit ooit nog gaan doen.
Ik zou het mooi vinden als ook andere mensen hun verhaal gaan vertellen zodat we er allemaal van kunnen leren. Want als ik bvan te voren had geweten dat er dierenartsen en handelaren zijn die zo met hun dieren omgaan had ik mijn eigen da hem laten controleren.
Als u dus ook een slechte ervaring heeft meegemaakt met het kopen van uw tinker vertel het dan verder. Het is niet mijn bedoeling om mensen zwart te maken of te beschuldigen maar het is dus de bedoeling om andere mensen te waarschuwen.
Ook wil ik nog zeggen dat er heel veel handelsstallen en fokkers zijn in nl die goed met hun dieren omgaan. En dat u net zo goed kunt worden opgelicht door een particulier. Dus raad ik u aan om bij twijfel altijd een eigen da in te schakelen. En altijd te zorgen dat er bij elke aankoop iemand met "genoeg" paardenverstand bij is. Want vergissen is menselijk met of zonder opzet en twee weten en zien altijd meer dan een.

Ik zal mijn verhaal even eindigen met goed nieuws. Met mijn tinker is nu alles goed hij is super gezond en helemaal over zijn trailer-waterangst heen. Hij had waterangst overgehouden van de eerste behandelingen. Hij loopt nu met plezier de trailer in en hij vindt het heerlijk als hij gedoucht wordt. ook heeft hij al een tijdje zijn vertrouwen in mensen weer terug die hij na vreselijke behandelingen kwijt was. Ik denk nu dat zijn sterke band met ons komt mede door wat hij heeft meegemaakt en hij ons nu daarom helemaal vertrouwd. En hierdoor respecteer ik hem heel veel. Want alleen iemand met een geweldig karakter kan na zoveel ellende en pijn mensen vergeven en hun weer helemaal vertrouwen.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 14:55

Verschrikkelijk dat mensen dit zo doen. In de hele paarden wereld komt dit wel voor niet dat het alleen in de tinkerwereld voorkomt. Mijn vader is ook handelaar en weet wel wanneer je belazerd word of niet. Vaak is het toch de ontwetendheid en weinig kenners van de koper waar de handelaar op in gaat.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 17:22

wat een in en in triest verhaal!! Maar het zal inderdaad 1000x zo gaan helaas!!! Boos!

DianaH

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Munnekeburen (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:44

Laat dit asjeblieft een waarschuwing zijn voor toekomstige Tinker- en paardeneigenaren.
Wat ik ook al op mijn site geschreven heb: het is geen pakje suiker wat je koopt.
En goddank inderdaad dat de Tinkerhype weer overwaaid. (tenminste, dat hoop ik)
Laten we toch in godsnaam met z'n allen verstandig zijn en niet afgaan op mooie praatjes. Inmiddels zijn er een aantal goede en betrouwbare mensen die je kunnen adviseren en die ook alle tijd nemen om je te infomeren. Een goed voorbeeld is Miranda van de Bonte Parels.

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 08:51

Hoi Lonneke,

had je m'n mail uiteindelijk nog ontvangen met ons verhaal (met of zonder foto's ? hahaha...mail met foto's kwam steeds terug, dacht dat je misschien je mailbox vol had)

groetjes Annemarie

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:06

DianaH schreef:
En goddank inderdaad dat de Tinkerhype weer overwaaid. (tenminste, dat hoop ik)


hmmm ik denk het nog niet diana. gezien de absurde prijzen op Marktplaats te zien en, waar we het in Tinkerpraat nog over hadden, 2 jarige merries die worden aangeboden die al zadelmak gemaakt worden en volgens de eigenaresse over een half jaar al beleerd kan worden... Boos!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:07

Hmmz dit was toch allemaal al lang bekend? Is al jaren zo in de paardenwereld... geen verrassing toch?

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 15:10

Helaas niet Leon anders zouden er niet zo veel mensen intuimen denk ik!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:02

Dat zal altijd blijven... net als dat er altijd mensen in andermans ogen onverstandig met paarden bezig blijven... dat zijn dingen waar je niets tegen kan doen, alleen voor jezelf je ogen en oren open houden...

DianaH

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Munnekeburen (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:02

Ik ben het met bovenstaande berichtjes helemaal eens.
En ik heb mijn twee dikkerds maar eens flink geknuffeld en verteld hoe ik het met ze getroffen heb! Eerlijk gezegd heb ik Gijs ook op de verkeerde manier gekocht. Van een particulier welliswaar maar zonder bijv. een keuring. Maar ik heb daar flink van geleerd. En het was gelukkig een goede aanschaf, maar dat kan je pas later bekijken.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:58

Natuurlijk is het geen verrassing leon maar alleen maar goed dat mensen willen waarschuwen voor dit soort praktijken... want zij zal niet de enige zijn bij deze handelaar.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 19:37

Er zijn nog altijd mensen die een leuke pony voor de kinderen willen kopen en dan kiezen voor een tinker.
Zonder gehinderd te worden door enig verstand van paarden komen ze dan bij zo'n handelaar terecht.
Dit zal altijd blijven gebeuren,zulke mensen bereik je pas als ze zich in het fenomeen paard gaan verdiepen,wat helaas meestal pas is na de aanschaf.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:00

Nu ben ik ook heel nieuwsgierig geworden,Ik heb 2 jr geleden mijn tinker gekocht en gelukkig geen problemen mee gehad. kan iemand het artikel naar mij pb en
alvast bedankt

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 07:36

als je iets verder naar boven scrollt staat het er!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:02

Pellie schreef:
Natuurlijk is het geen verrassing leon maar alleen maar goed dat mensen willen waarschuwen voor dit soort praktijken... want zij zal niet de enige zijn bij deze handelaar.


Er wordt niet specifiek een handelaar genoemd, dat wilt ze juist niet omdat ze bang is... Als je iets wilt beginnen tegen deze handelaar, doe dat dan meteen goed in het openbaar...

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 11:30

Ze heeft mij de belofte gegeven dat als er meer mensen zijn die door deze handelaar belazert zijn hun verhaal met naam en toenaam willen vertellen, zij dit ook willen doen!

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 19:27

Ik heb mijn Belle ook van een handelaar gekocht zonder keuring. Je hebt echt wel in de gaten wanneer je belazerd word en wanneer niet. Mijn vader is mee geweest en die is zelf handelaar. Wij hebben haar laten draven op het harde en op een volte en een buigproef gedaan en dat was allemaal goed.

Ik blijf erbij dat het de ontwetend heid van de mensen is en ook het imago wat de tinker helaas nog steeds heeft.
Leon heeft wel gelijk dat dit niets nieuws is, in de paardenwereld gaat het helaas wel vaker zo en dat zal ook wel zo blijven.