De typische tinkervlek

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 21:59

Sam is geen Tinker, maar heeft wel zo'n vlek. Haha!

Afbeelding

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 14:23

Haarbal"]
[quote="Supertje"][quote="Haarbal schreef:
Okay, dus Sabino hoeft geen vlekken hoger dan de benen. Is Sheek dan Sabino-bont? Verward


Nee gewoon Sabino. Sabino kan zo uitgebreidt zijn dat het een bont paard lijkt, maar genetisch is het geen bonte.
[/quote]

Hij heeft wel een bonte papa, mama weet ik niet 100% zeker.
Uhm, is het in prinicipe dan hetzelfde als de "breedingstock" bij de Paints? (Alleen heeft Shakebeest geen kiwi's meer... Knipoog)
[/quote]

Het principe is inderdaad hetzelfde als bij breedingstocks ja.
Dat hij een bonte pappa en evt. mamma heeft, maakt niets uit. Bont is dominant, maar dat wil niet zeggen dat bont x bont = bont. Dominant wil zeggen dat als een paard het bont-gen erft, het altijd te zien zal zijn.
Een paard kan homozygoot bont zijn en heterozyoot bont zijn. Homozygoot wil zeggen dat een paard 2 bont-genen heeft, heterozygoot wil zeggen dat een paard 1 bont-gen heeft i.c.m. een ander gen.
Als T staat voor het Tobiano gen, kan een bont paard TT (homozygoot) of Tt (heterozygoot) zijn. Eén van die T's wordt doorgegeven aan het nageslacht.
TT x Tt geeft TT of Tt, en zal dus altijd een bont veulen geven, omdat de eerste ouder altijd bont zal doorgeven.
Tt x Tt geeft TT (bont), Tt (bont) of tt (niet bont).

Sheek heeft de bont-genen dus niet geerft, maar wél het Sabino-gen (wat ook dominant is). Genetisch is het dus geen bonte.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje te volgen is, ben niet zo goed in uitleggen.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 07:58

Ja hoor, ik doe HBO veehouderij, dus het hele verhaal homo-heterozygoot is bekend. Ik vind het alleen redelijk vreemd, gezien bont dominant is, zijn ouders (voor de hoeveelste generatie?) bont zijn, dus bonte genen hebben, en dat Sheek'es dan net pech heeft en twee kleine letters krijgt.

Ach, het doet er ook niet toe, ik noem hem stiekum lekker toch gewoon bont! Knipoog

window

Berichten: 2451
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:06

Afbeelding
je ziet het niet echt maar ze heeft een witte kont