fjordenpaarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:08

ach ja maar jij hebt natuurlijk ook eigenpaarden ik niet en ik vind fjordjes het leukste al heb ik zelf ook andere verzorgponys maar ik ken het ras noriker niet echt wel is wat van gehoord maar niet echt wat voor kaakter heeft die van jou dan?

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:28

laukjefreak schreef:
ach ja maar jij hebt natuurlijk ook eigenpaarden ik niet en ik vind fjordjes het leukste al heb ik zelf ook andere verzorgponys maar ik ken het ras noriker niet echt wel is wat van gehoord maar niet echt wat voor kaakter heeft die van jou dan?


Bedoel je dat kwa uiterlijk? Want het karakter is ook verschillend. Niet alle fjorden hebben hetzelfde karakter. Stel je verzorgt een fjord die je niet leuk kwa karakter vind. Vind je fjorden dan nog steeds het leukste ras? Of bedoel je het niet op die manier Schijnheilig Lachen

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:55

ze zijn superveelzijdig. Je kan ze voor de wagen zetten/dressuur/springen/voltige/freestyle/ noem maar op!
En doordat ze vaak koel in hun hoofd zijn (dus niet sloom, maar gewoon koel ) zijn ze ook uitstekend geschikt voor buitenritten!! En ze hebben vaak een heel goed uithoudingsvermogen en lekkere gangen, zodat je nog uren door kan rijden


(ff gequote uit me vorige reactie in dat andere topic Knipoog )

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:30

Zazoutje"]
[quote="laukjefreak schreef:
ach ja maar jij hebt natuurlijk ook eigenpaarden ik niet en ik vind fjordjes het leukste al heb ik zelf ook andere verzorgponys maar ik ken het ras noriker niet echt wel is wat van gehoord maar niet echt wat voor kaakter heeft die van jou dan?


Bedoel je dat kwa uiterlijk? Want het karakter is ook verschillend. Niet alle fjorden hebben hetzelfde karakter. Stel je verzorgt een fjord die je niet leuk kwa karakter vind. Vind je fjorden dan nog steeds het leukste ras? Of bedoel je het niet op die manier Schijnheilig Lachen
[/quote]

ik blijf fjorden wel supper beestjes vinden en dat zal ook altijd zo blijven ik ken wel een fjord die een ieritand karakter heeft maar daar kan hij eigenlijk niks aanden zijn vorige baasje was niet bepaald lief voor hem maar deze wel en het begint te minderen maar ik bedoel dat ik van kleins af aan eigenlijk al gek ben van fjorden en ze gewoon supper cool vind dusss Bloos Lachen *LOL* Lovers Hyper! Nagelbijten / Gniffelen

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:37

Maar dat komt dan wel voornamelijk vanwege z'n uiterlijk denk ik. Ik ben in eerste instantie ook voor de fjord gevallen vanwege z'n uiterlijk Knipoog

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:39

ja das waar gewoon supper lief paardjes haha maar de meeste zijn ook wel lief een een tikkeltje eigewijs al is mijn vz pony stront eigewijs hahah maar nog supper lief

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:06

Evy schreef:
Maar dat komt dan wel voornamelijk vanwege z'n uiterlijk denk ik. Ik ben in eerste instantie ook voor de fjord gevallen vanwege z'n uiterlijk Knipoog

Ik ook! Maar als je ze eenmaal leert kennen zijn ze ook mega lief (fjorden hebben nogal eens de neiging zich eerst gemeen voor te doen om je af te schrikken Schijnheilig )

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:56

l_a_u_r_a"]
bedankt voor de reacties, bij elk parrdenras heb je natuurlijk vervelende exemplaren er tussen zitten maar dat hou je toch,
[/quote]
Idd, en gewoon altijd eerst van te voren een keer gaan kijken, zelf mee bezig zijn in de omgang (poetsen, opzadelen e.d.) en wat rijden liefst in de bak oid en dan nog wat 'buiten' zodat je kan voelen hoe hij op eventueel verkeer reageerd (wanneer het beestje al bereden is).

[quote="l_a_u_r_a schreef:
zijn er nog mensen die weten waar ik ze het beste vandaan kan halen

phoe... Ik ken wel een aantal adressen een aantal zijn al genoemd. Ik weet dat Carree uit Zeist (Ut.) vaak leuke Fjorden heeft staan en ook de Wildkamp uit Wijk bij Duurstede hebben vaak Fjorden te koop of weten particuliere mensen die een Fjord te koop hebben staan.

Succes! Vergeet niet een aankoopkeuring te doen via een door jouw gekozen dierenarts, just to be shore!

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:17

Ik had vroeger 2 fjorden dat waren echt top beesten kon er alles mee bewijze van 'lezen en schrijven'. Echt heerlijke paarden.

Het zijn lieve vriendelijke paarden met een mooie aparte uitstraling.
Goed in allerlei takken van de sport je ziet ze nu ook leuk overal aan mee doen.

Lekkr knuffelpaard.

gr

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:19

Mijn paardje die kwam bij Jonker vandaan uit Drenthe.
Hij is nu verhuisd met zijn paarden naar Tjechie maar de beste man is helaas jammer genoeg overleden.

gr

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:50

ik heb sinds 10 weken ook een fjord en het bevalt prima,je kan er van alles wat mee *LOL* soms rij ik lekker buiten met mooi weer soms spring ik of dressuur ik lekker hoor Tong uitsteken

l_a_u_r_a

Berichten: 132
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 09:41

Waar heb jij die vandaan dan, van een particulier?

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:31

ja uit lekkerkerk meisje moest goed gaan leren (VWO) en ze had er geen zin en tijd meer voor vandaar........

l_a_u_r_a

Berichten: 132
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 21:43

Ik heb ook zo veel zin om er 1 te kopen, maar ik heb nog geen geschikte gevonden.
Ik wou eens een keer naar stal Nijend bellen............
Heeft iemand daar ervaring mee?

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:54


l_a_u_r_a

Berichten: 132
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 09:24

Wat een leuke site!
Ik heb twee maand geleden stak Nijend gebeld, maar toen hadden ze nog niks. Ze zeiden toen dat ik in de lente maar moest komen kijken, en aangezien het nou redelijk weer begint te worden zal ik ze eens bellen.

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:56

Zazou komy van Les Cheveaux. Daar zijn ook wel genoeg fjorden

ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:29

Hier nog iemand bij wie het Fjordenvirus overgegaan is hoor! Ik heb jaren Fjorden gehad (ze zijn er trouwens nog wel) maar heb nu een IJslander!

1 keer tolten, altijd tolten!!!
Nog veel verslavender!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:20

haha maar het fjordenvirus is ook lekker hoor,maar tolten lijkt me wel tog Haha!

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:47

elk paard heeft wel iets aparts Party!!

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:21

HESTEGAARDEN! Ze hebben daar regelmatig onwijs goede fjordjes

http://www.hestegaarden.nl (de merrie bij verkoop is al verkocht, maar ik zou ze zeker eens bellen)

robir

Berichten: 327
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Dwingelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:38

neem niet zomaar een fjord!
vele fjorden hebben namelijk vandoor gaan trucjes let altijd goed op zo'n beestje als je hem koopt je kan hem ook niet het hele jaar dor in het weiland zetten! maaar opzich zijn het hele leuk beestjes Lachen

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 23:07


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 02:37

fjorden hebben niet meer of minder ervandoorgaan truukjes als een ander ras,
ze hebben een sterkere eigen wil als andere rassen, maar ik ben nog nooit een echte foute tegengekomen
fjorden kunnen wel het hele jaar het land op , maar zoals ieder paard dat nodig heeft is een schuilhok ook voor een fjord erg gewenst

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 06:40

robir schreef:
neem niet zomaar een fjord!
vele fjorden hebben namelijk vandoor gaan trucjes let altijd goed op zo'n beestje als je hem koopt je kan hem ook niet het hele jaar dor in het weiland zetten! maaar opzich zijn het hele leuk beestjes Lachen


Je hebt misschien zelf een slechte ervaring met fjorden maar de vijf fjorden bij ons op stal zijn staan vinden het over het algemeen te vermoeiend om er van door te gaan. Ook kunnen ze het hele jaar buiten staan, maar op een gegeven moment moet je toch echt bij gaan voeren want dan is het gras op. In de zomer moet je uit kijken dat je ze niet een te groot stuk gras geeft want er zitten er tussen die behoorlijk aanleg hebben om dik te worden.

Misschien moet je bij een fjord wel wat langer door zoeken als je een goed ingereden fjord zoekt. Er zijn boertjes die het gewoon leuk vinden om er 1 achter het huis te hebben en elk jaar een veulentje vinden ze dan ook prachtig, en uiteindelijk zijn ze vijf en nog steeds niet ingereden.

Maar een fjord is toch zeker een goed recreatie paard, en makelijk sober te houden.