vraag voor shetlanderkenners

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

vraag voor shetlanderkenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 11:12

Ik heb dus in november een shetlandertje gekocht, een veulentje nog. Hij krijgt elke dat wat brokken en voordroog. Nu hij echter aan de dunne is, zijn we gestopt met voordroog en krijgt hij in plaats daarvan stro. Hi zit goed dik in zijn vachtje, en ziet er verzorgd uit. Hij is echter nog wat aan de magere kant naar mijn zin. (ik heb hem overigens wel al een keer ontwormd, dat wil ik nu wel weer doen maar eerst moet ik die darmen weer op orde hebben).

De brokken die hij krijgt zijn brokken voor grote, volwassen paarden. Maar hij is nog een veulentje. Is het raadzaam om veulenbrok voor hem te kopen? Zou dat beter voor hem zijn, of is dat weer te rijk? Is er anders nog speciaal voer aan te raden?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:39

Voordroog hooi is voor die shetters niks, gewoon hooi uit een baalte wat niet in plastic zit. Spetter kan daar ook heel slecht tegen Scheve mond Ontwormen kan je zeker nog een keer doen, laatst hebben wij dat gedaan bij een jong paard en die knapte er echt van op. Veulenbrok hoeft niet, heb je basisbrok? Dat is goed.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:40

maispulp schijnt het goed te doen voor paardjes die wat aan de dunne kant zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 13:42

zou mijn veulentje ook maispulp mogen hebben? Voortaan maar geen voordroog meer dus.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:49

Geen voordroog voor shetten, die van mij raken daar ook onmiddelijk van aan de dunne.
Goed droog hooi, liefst van het jaar ervoor. Aan brokken voer ik Subli ponybrok omdat daar veel minder eiwit inzit dan in de doorsnee ponybrok.
Zo'n jaarlingding als jij hebt, heeft aan een handje genoeg en daarnaast gewoon veel droog hooi. Winterwortelen zijn ook een goede aanvulling Knipoog

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:49

Maispulp kan.. en lekker hooi en stro dan is hij zo weer van de race kak af en lekker dik...
wat je ook nog kan geven is witlof wortel... dat heeft dezelfde voedingswaarde als mais, is lekker bitter en moet zeggen onze paardjes lusten het allemaal... en wij krijgen het gratis.. (we staan tegenover een witlof kweker Haha! ) dus als je een zak wil dan wil ik die wel brengen. (kunnen we meteen je paardjes bewonderen)
Veulenbrokjes kan voor de extra vitaminen.. maar shetje geef je snel veels teveel. Een handje per dag is genoeg.
Succes..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 13:55

wortels krijgt ie al elke dag, dus daar ontbreekt het hem niet aan. MAar te veel brok... ik kan zijn ribbetjes toch voelen!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:58

Wacht maar tot het jonge gras er weer staat, dan voel je binnen een week geen ene ribbetje meer Haha!
Zonder gekheid, voor een shet is het veel beter een beetje schraal te zijn en zeker bij een jaarling voel je nogal eens de ribbetjes.
Zet anders eens een foto van hem neer, ben wel benieuwd hoe Japemans er nu uitziet Knipoog

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:59

dan ietsje meer brok om lekker dik te worden en voor de rest onbeperkt hooi.... er lopen bij ons 3 shets en die hou ik lekker dik met veel hooi en stro en een handje brok.
Wortels is goed voor caroteen maar voor de rest is 80% water.... daarom is het wel goed om lekker de darmpjes schoon te spoelen maar geef je het met brok dan heeft de maag niet de kans om al het goede uit de brok te halen.

Dennis

Berichten: 31467
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:10

Ik zou hem als hij aan de dunne kant is onbeperkt hooi, een handje brok(hoeft echt niet veel te zijn, puur voor de vitamine, ik krijg Dennis ook niet dik met brok) en wat extra'tjes als wortels.

Een handje luzerne bij de brok helpt misschien ook. Dat helpt bij Dennis iig altijd wel erg goed.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 15:13

ik ben bang dat lucerne helemaal te rijk is voor hem. maar hooi hebbben we niet op stal. Dan moet ik dat bijkopen.

Hier is japie:
Afbeelding

Dennis

Berichten: 31467
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:18

Idd, lurzerne moet je (zeker een shet) niet veel voeren. Een klein handje doet al wonderen. Ik doe rustig 2 maanden met een zak.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 16:33

Ik denk dat hij zowiezo veel te veel tekort gekomen is. En dat is waarschijnlijk al begonnen tijdens de dracht. DAt zijn moeder al niet voldoende goed eten kreeg.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:35

Dees,
Debo had pas zo'n topic over haar Mexx dat die ook niet dik te krijgen was. Daar staan ook nog aardig wat tips in, ik kijk of ik het voor je kan vinden.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:39

Hier krijgen ze lekker veel hooi en GEEN (!!) biks. Dat ze geen biks krijgen is omdat ze dit jaar niet drachtig zijn en ze ook niet meer in de groei zijn. Toen ze nog maar een jaar waren kregen ze wel wat brok (was ook niet veel hoor, maar om ze op gang te houden Haha! ) en ook gewoon veel, droog hooi. En idd, zoals Irene ook al zegt; helemaal nu het voorjaar er aankomt is het -helemaal voor shetjes- niet zo erg dat ze aan de magere kant zijn.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:39


Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:40

Desiree schreef:
Ik denk dat hij zowiezo veel te veel tekort gekomen is. En dat is waarschijnlijk al begonnen tijdens de dracht. DAt zijn moeder al niet voldoende goed eten kreeg.



Nu ik dit lees; wij hebben hier ook zo'n krummel; ze wordt komend jaar al 3, maar haar moeder is tijdens de dracht heel erg ziek geweest. De pony zelf is dus ook wat flutterig, idd helemaal het eerste jaar, nu ze wat ouder is is het helemaal bijgekomen. Ze blijft wat kleiner dan de rest, maar 't is nu wel een echte pony geworden Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 17:09


LegallyBlond
Berichten: 199
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:48

Ja hooi, geen voordroog en wat brok erbij! (Trouwens, wat een leukerd is dat! *LOL* )

pril85

Berichten: 1589
Geregistreerd: 07-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:31

jah ff offtopic: ik vind hem wel iets weghebben van een beer haha Haha! leuk ding hoor