Eriskay Pony >> wie heeft ervan gehoort?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Eriskay Pony >> wie heeft ervan gehoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 11:32

al een tijdje terug las ik over de 'Eriskay pony' volgens die website komen ze nog niet in nederland voor ik vind het echt geweldige beestjes het zijn net grote shetlanders Haha!

Afbeelding

Afbeelding


naja ik hoop dat er wat op dit topic gereageerd word ik vind het zelf wel leuke pony's heel jammer dat ze dus niet in nederland voorkomen Boos!

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:49

Denk niet dat er veel mensen van gehoord hebben, ze zijn behoorlijk zeldzaam en komen ook in haast geen enkel paardenboek voor. toch heb ik er al een tijd geleden wat over kunnen vinden voor mijn site:


Eriskay


--------------------------------------------------------------------------------

Soort: pony
Herkomst: Eriskay, Hebriden-eilanden, Noord-Schotland >> Groot-Brittanië

Afbeelding

Over de Eriskay
De Eriskay is afkomstig van het eiland Eriskay, gelegen bij de Hebriden-eilanden. Het dier heeft daar jaren zonder invloeden van andere rassen geleefd, en zonder in contact te komen met andere mensen. Toch is het een zeer vriendelijk dier, met een zacht karakter.
De Eriskay was bijna uitgestorven, maar inmiddels is het aantal Eriskays en liefhebbers sterk toegenomen, en er bestaat nu al een stamboek voor dit ras. In Nederland komen voor zover bekend geen Eriskays voor. Het ras is nog steeds vrij onbekend.

Afbeelding

Karakter en verzorging
De Eriskay is een lieve pony, met een zachtaardig karakter. Hij heeft veel uithoudingsvermogen, intelligentie en is werkwillig. Ook hebben ze genoeg aan een beetje eten, en zijn toch sterk. Ook voor kinderen zijn het geschikte pony's; ze zijn dol op aandacht en lief voor kinderen.


Gebruiksmogelijkheden
Het dier is zeer geschikt voor kinderen; een stokmaat van ca. 1.25 meter, een lief karakter, en de pony is dol op aandacht.

Afbeelding

Geschiedenis
Op de Hebriden, een groep eilanden ten Noordwesten van Noord-Schotland, leefden verschillende soorten pony's. Bij elk eiland hoorde een pony die specifiek was voor dat eiland. Hoewel de eilanden dicht bij elkaar lagen, vond er vrijwel nooit een uitwisseling plaats. Pas toen het medio 1850 makkelijker werd om te reizen, werden er pony's van de verschillende eilanden uitgewisseld. Ook hengsten van het Schotse vasteland kwamen naar de eilanden om de rassen van de eilanden te verbeteren. Een voorbeeld van zo'n resultaat is de Highland Pony. Het eiland Eriskay deed nooit mee aan uitwisselingen, waardoor het oorspronkelijke ponyras van het eiland niet veranderde.
Pas in 1968 werd de Eriskay weer ontdekt door Dr. Robert Hill. Hij zag op het eiland Eriskay pony's lopen die niet op de Highlander leken. Met dierenarts Beck bestudeerde hij de pony's, en ontdekte zo dat de Eriskays alle eigenschappen van een al eeuwelang bestaand ras hadden. Deze twee onderzoekers kochten twee merries van de eigenaar op Eriskay, en kochten op het eiland Barra, de woonplaats van Dr. Hill, een hengst die zeer veel eigenschappen had en net zoveel op de Eriskay leek. Zodoende werden er pony's gefokt.
In 1972 waren er al zoveel Eriskays en liefhebbers van dit ras, dat er een vereniging werd opgerocht voor de Eriskay. De vereninging kocht in 1973 een hengstenveulen van het eiland South Uist. Ze beschikten immers maar over één dekhengst. Deze hengst, Eric, zorgde voor genoeg nakomelingen, maar de hengst stierf helaas al op 5-jarige leeftijd.

Afbeelding

Exterieur
De Eriskay is geen schoonheid om te zien, maar heeft wel een erg goed karakter.
Hoofd: Zijn hoofd is groot, en de mond is erg klein. De benen zijn slank.
Kleur: De vachtkleur van de Eriskay is donker als hij pas geboren is, maar later wordt hij een vliegenschimmel, roan of schimmel. Een bijzondere kleur bij een volwassenen Eriskay is een toffee-achtige kleur, met een lichtgrijze ondergrond.
Vacht: De Eriskay is een robuust en sober ras, die uit een koud klimaat komt. Daarom krijgt hij een zeer dikke wintervacht, en een zomervacht pas in juni. Deze vacht behoud hij maar kort, omdat de zomers in Schotland nooit lang en warm zijn.
Stokmaat: Zijn stokmaat ligt tussen de 1.20 en 1.30 meter hoog.

BRON: http://equus.fasthost.tv

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 11:57

Girl In The Mirror schreef:
Denk niet dat er veel mensen van gehoord hebben, ze zijn behoorlijk zeldzaam en komen ook in haast geen enkel paardenboek voor.



nee klopt.
er is ook niet superveel over te vinden maar toch...
het zijn super pony's of niet?
van die lieve wollige beertjes Haha!

ze doen me echt aan shetjes denken Lachen

Peach

Berichten: 632
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:05

Er heeft eerder wel eens een stuk van in de Penny gestaan, vandaar dat ik ze wel ken Lachen

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 13:06

Jorieke schreef:
Er heeft eerder wel eens een stuk van in de Penny gestaan, vandaar dat ik ze wel ken Lachen

hehe Haha! dat wist ik niet Haha!
ik lees volgens mij al wel een jaar de penny niet
kep nooit zin om naar de winkel te gaan en 1 te halen... had namenlijk vorig jaar mijn lidmaatschap opgezegt Haha!

maar nu weet ik nog steeds niet wat iedereen nou van deze pony vind Haha! ?

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 14:03

Jorieke schreef:
Er heeft eerder wel eens een stuk van in de Penny gestaan, vandaar dat ik ze wel ken Lachen

yep, daar heb ik de meeste info ook van. Was een oude Penny Plus tho. 1993, 1994 ofzo?

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 14:12

owh toen had ik nog geen geheugen hoor Haha!
whahah toen was ik 4 of 5

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:52

tja, ik heb bijna alle Penny's (vanaf 1980) en Plussen (1990) dus dat zegt op zich niet zoveel Tong uitsteken

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:58

kunnen ze ook tolten?

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 21:38

geen idD. misschien staat er meer over op http://www.google.nl Lachen
als dat zo is zoijn het net kleine ijslanders Haha!

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 11:20

Ik heb die penny's vast nog wel ergens, volgens mij ken ik die beestjes daar ook van Haha!

Ik weet nog wel dat ik vroeger altijd een Eriskay wilde hebben *LOL* Haha! Ik vond ze zooo leuk, en ik kon er makkelijk eentje hebben naast Spike vond ik toen Haha!

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 08:41

whaha maar je kon gen vinden?

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:39

ik heb er wel van gehoord maar nooit eentje gezien Lachen

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 09:44

Muizje schreef:
ik heb er wel van gehoord maar nooit eentje gezien Lachen

ze komen ook niet in nederland voor >> van wat ik ervan begreep

Mo_I_Rana

Berichten: 7503
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:48

ik heb er ook al van gehoord. waar komen ze wel voor? zijn er in een buurland?