PINTALOOSA

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:20

Anke, je hoeft je helemaal niet te verdedigen!! Daar gaat het zoals ik al eerder zei helemaal niet om! Het gaat erom dat men er wat van leert (als men dat leuk lijkt).
Inderdaad, je zei niet dat er uit 2 niet-schimmels een schimmel kan komen, je zei dat schimmel een generatie over kan slaan, daar las ik uit dat je bedoelde dat je dus een schimmel uit 2 niet-schimmels kan krijgen, dat dacht ik dat je bedoelde met een generatie overslaan.

probeer deze "discussie" niet persoonlijk op te vatten, zo is het van mijn kant uit in elk geval absoluut niet bedoeld, maar het zit nu eenmaal in mij om mensen wat te leren over kleuren, omdat er zoveel misverstanden over bestaan.

Meavey, ik denk ook dat het een Pintaloosa is. Een homozygote Tobiano heeft inderdaad Pawprints, maar deze "stippen" doen mij ook echt denken aan Appaloosa stippen. Dat je aan de hoeven niks kan zien kan prima komen doordat ie witte benen heeft.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:22

Meavey, ik denk ook dat het een Pintaloosa is. Een homozygote Tobiano heeft inderdaad Pawprints, maar deze "stippen" doen mij ook echt denken aan Appaloosa stippen. Dat je aan de hoeven niks kan zien kan prima komen doordat ie witte benen heeft.
_________________


hihi...heb ik misschien toch nog een beetje gelijk?!....(smile)

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:24

Wat dat betreft denk ik dat je niet een beetje gelijk hebt, maar helemaal OK dan! Knipoog !

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 01:01

Anke schreef:
dit gaat boven mijn pet.....
Zo ver ga ik het in elk geval niet zoeken.
ik fok voor de hobby en heb wel over genetica en zo gelezen, maar uiteindelijk komt er uit wat eruit komt....

ik heb overigens niet gezegd dat uit 2 niet-schimmels een schimmel komt?!
Wel: uit 2 schimmel een niet schimmel kan komen.

Maar daar gaat dit topic helemaal niet over en nu heb ik toch weer het idee dat ik me hierin moet verdedigen, terwijl ik eigenlijk niet zie waarom?!


he je hoeft je niet te verdedigen!
ik dacht namelijk ook dat uit 2 wel schimmels een niet schimmel kan komen, aangezien het feit als je rekent met heterozygoot en homozygoot. jeddah schijnt er voor geleerd te hebben, dus wil ik wel weten hoe het dan echt zit... ik leerde de kruisingsschema's alleen maar op school, maar ik snap dat dat niet voldoende is om een kleur te bepalen!

no hard feelings ! Lachen

trouwens ik dacht ook dat een kleur een generatie over kon slaan!
kan dus niet begrijp ik?? (ben nu wel heel erg benieuwd gaat worden) ik heb namelijk geleerd dat at wel kan.. Verward

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 01:47

Pawprints .... nog nooit van gehoord! Kan iemand dit fenomeen wat meer uitleggen voor me?

Off-topic, anke, jammer dat je niet echt dicht bij me woont, ik ben op zoek naar een leuk karretje voor m'n twijfelgeval-vroeger-nu-pintaloosa pony Haha!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 10:58

ik heb ook nog nooit gehoord van pawprints?? Verward

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:27

Hier zie je een goed voorbeeld van PawPrints,ook wel Inkspots genoemd, deze hengst is Homozygoot voor de Tobiano gen en dus zullen al zijn veulens Bont zijn. http://www.dutchpainthorseclub.homestea ... erBar.html

Cow-horse, uit 2 schimmels kan ook een niet schimmel komen, lees maar even terug, het was alleen wat verwarrend want Anke en ik begrepen elkaar even niet helemaal Knipoog .

Een kleur kan ook wel een generatie overslaan, of lijken alsof het een generatie over is geslagen, alleen kan Tobiano dat niet, Schimmel ook niet, Vos kan dat wel, die is ressecief, die kan zich "verstoppen".

Met een generatie overslaan bedoel ik je hebt een Schimmel, die dek je met een Schimmel, er komt geen schimmel uit. Dat veulen, een niet-Schimmel dek je met een niet-Schimmel en er komt een Schimmel uit. Dat kan dus niet.
Om een Schimmel te hebben MOET 1 van de ouders Schimmel zijn, net als met Tobiano, 1 van de ouders MOET het zelf ook zijn. Het kan dus niet zomaar van een Opa komen.

(ik heb er niet voor geleerd, ik "studeer" het al een hele lange tijd als hobby die verslaving is geworden, heb erg veel boeken enz erover en lees ontzettend veel erover.)

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:42


Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 15:11

okee ik snap het zo ongeveer ik ga es even op die site kijken Lachen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:39

Inkspots ken ik wel Haha! Ik wist niet dat dit ook pawprints genaamd werd! Ik vraag me soms wel af hoe snel er sprake is van inkspots. Mijn hengst heeft een paar kleine vlekjes, maar of die nu inkspots zijn of gewoon kleine plaatjes Verward

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:12

Pfoeh...dit wordt wel goed opletten...
Maar ik leer graag nieuwe dingen...dus....

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:00

Met Inkspots worden vaak ookl de kleinere vlekjes aangeduid, zoals die die ook weleens op de kroonrand zitten bij een paard met een wit voetje, met Pawprints worden de grotere vlekken meestal bedoeld. Er zijn geen officiele richtlijnen voor, het fenomeen is (zo ver ik weet) ook (nog) niet helemaal bestudeerd door de deskundige.

Maar goed, we dwalen nu wel heeeeeel erg af van de topic Pintaloosa's!! Zelf heb ik er geen een, en ik moet ook bekennen dat ik liever een Appaloosa of Pinto zie dan beide patronen door elkaar, vind dat ze minder mooi zijn als ze samen zijn, maar ja, dat is puur smaak!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 21:00

ik vind het wel interessant jeddah! Haha!
zo kom je dingen tegen waarvan ik nog nooit heb gehoord en dus ook niet wist wat het was, nu wel.
ik leer graag nieuwe dingen maar denk dat ik me ook ga verdiepen in de kleurvererving (ik weet het wel zeker eigenlijk Knipoog )