Bewust kruisingen fokken?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zou je een kruising kopen?

Ja alleen voor onder de 5000 euro
184 (51%)
Ja ook voor boven de 5000 euro
102 (28%)
Nee
45 (12%)
Ik fok liever zelf
17 (4%)
Anders namelijk...
12 (3%)

Totaal aantal stemmen: 360


Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:56

De vader is een palomino, zou het even op moeten zoeken hoe hij ook alweer heet :+ Ik kende hem niet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:59

Ketly schreef:
De vader is een palomino, zou het even op moeten zoeken hoe hij ook alweer heet :+ Ik kende hem niet.


Edmundo denk ik dan.

Dat is een Gelderse hengst. Dat kan qua type heel goed met een Fries.

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:00

Nee het was niet Edmundo, was een andere hengst!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:05

Ketly schreef:
Nee het was niet Edmundo, was een andere hengst!


Maar jij had het over KWPN bloed?

Was het toevallig Goedhart? IHW hengst?

Das ook een Gelderse.

Anders ben ik zeer nieuwsgierig.(mag via PB hoor, wordt wel off-topic)

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:45

Ketly schreef:
Ik ben ook erg blij met de goedgelukte kruising die ook bewust is gemaakt. Hij komt uit een friese stermerrie en een goedgekeurde hengst. Vind hem mooi in proportie en heb het idee dat de minpunten die een fries normaal wel eens heeft qua bouw hier gecompenseerd worden door het KWPN bloed. Hij was wel iets duurder dan een gemiddelde kruising.

[ [url=m/LQ4hCj.png]Afbeelding[/url] ]


Dat zie je er dan ook wel aan af :+

Prachtige, donkere valkkleur en appeltjes! Super mooi.

Ik vermoed dat zijn gangen gezien zijn bouw meer lijken op die van zijn moeder dan op die van zijn vader?

Ibbel

Berichten: 49238
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:01

Er worden al heel wat jaren bewuste kruisingen gemaakt.

Quarab (Arabier x quarter), Henderson (Fjord x Selle Français en Anglo-Normand), Aegidiënberger (IJslander x Paso), Ierse Hunter (Irish Draught Horse x Engels Volbloed), Arabian Walker (Arabier x Tennessee Walker), Tennuvian (Tennessee Walker x Paso), Arabofries, Barok Pinto... er is een aardig lijstje te maken van bewuste (en ook doordachte) kruisingen die het idd in de praktijk goed blijken te doen.
En daar zitten ook best wel wat kruisingen bij waarvan je op eerste gezicht zou zeggen: twee uitersten. Irish Draught en EV? Fjord en Anglo Normand? Dat ligt best wel ver uit elkaar. IJslander en Paso dan weer helemaal niet zo.

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:02

Boras schreef:
Ketly schreef:
Ik ben ook erg blij met de goedgelukte kruising die ook bewust is gemaakt. Hij komt uit een friese stermerrie en een goedgekeurde hengst. Vind hem mooi in proportie en heb het idee dat de minpunten die een fries normaal wel eens heeft qua bouw hier gecompenseerd worden door het KWPN bloed. Hij was wel iets duurder dan een gemiddelde kruising.

[ [url=m/LQ4hCj.png]Afbeelding[/url] ]


Dat zie je er dan ook wel aan af :+

Prachtige, donkere valkkleur en appeltjes! Super mooi.

Ik vermoed dat zijn gangen gezien zijn bouw meer lijken op die van zijn moeder dan op die van zijn vader?


Hij heeft inderdaad qua lopen wel iets fries, maar is wel wat lichtvoetiger en beweegt erg makkelijk. Als hij straks wat meer in training staat kan ik daar denk ik iets meer over zeggen, hij loopt nu sowieso nog een beetje stijf omdat hij recent gecastreerd is.

Neon

Berichten: 4947
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:10

Blussem schreef:
Krusingen kunnen heel leuk zijn.

Alleen ik betaal niet meer dan 2.000,- voor een paard. Maak niet uit of het een kruising, ras, enz is.



Veel succes met er 1 kopen dan in de huidige tijd... :( we zitten tot een prijs van 4500 te kijken.. tot nu toe echt geen succes... ik bespaar je de details... maar een paard kopen nu... is geen lolletje aan...


Ik vind een kruising geen enkel probleem... zitten erg leuke paarden tussen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:12

Neon schreef:
Blussem schreef:
Krusingen kunnen heel leuk zijn.

Alleen ik betaal niet meer dan 2.000,- voor een paard. Maak niet uit of het een kruising, ras, enz is.



Veel succes met er 1 kopen dan in de huidige tijd... :( we zitten tot een prijs van 4500 te kijken.. tot nu toe echt geen succes... ik bespaar je de details... maar een paard kopen nu... is geen lolletje aan...


Ik vind een kruising geen enkel probleem... zitten erg leuke paarden tussen...


Ja zijn duur.. maar ook wel logisch want fokken en opfokken kost ook heel veel geld.

Neon

Berichten: 4947
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:16

En toch is 4500 euro voor een recreatief paard wat licht bereden gaat worden en 10 a 14 jaar oud is naar mijn mening geen oneerlijke prijs...

Ibbel

Berichten: 49238
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:20

Ik snap het probleem van de aanschafprijs niet zo. Eén jaar later op pension heb je dat bedrag al zowat opnieuw uitgegeven - 300 euro per maand is voor stalling een vrij gewoon bedrag en dan tel ik andere zaken niet eens mee.

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:22

Afbeelding
Afbeelding

Deze kruising hebben wij bewust gemaakt; vader AF Barahbay ox uit een Holstein gefokte merrie, naar ons idee goed gelukt en een super fijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:23

Ibbel schreef:
Ik snap het probleem van de aanschafprijs niet zo. Eén jaar later op pension heb je dat bedrag al zowat opnieuw uitgegeven - 300 euro per maand is voor stalling een vrij gewoon bedrag en dan tel ik andere zaken niet eens mee.

Is meer het idee dat een paard vrij kwetsbaar is. Hij kan binnen een dag zijn been breken of koliek krijgen. Dus veel mensen hebben wel een maximum bedrag wat ze willen besteden omdat het een risicovolle aankoop is.

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:23

galgo schreef:
[ [url=m/xZIDSi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LVrASQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze kruising hebben wij bewust gemaakt; vader AF Barahbay ox uit een Holstein gefokte merrie, naar ons idee goed gelukt en een super fijn paard.


Wauw erg mooie kruising!

Sizzle

Berichten: 35723
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:24

Ik vind het een lastige vraag als het gaat om paarden.
Type fokkerij of type kruisingen zijn vaak doordacht.
Kruisingen als in: laat ik voor de lol een spaanse zwarte hengt op mijn fjord of ijslander zetten is aan mij niet besteed.
Een baan-arabier (galopper) met een baan-volbloed vind ik wel een logische combinatie voor vreemd bloed en veredeling.
Zo vind ik ook knabstrupper x Fredriksborger niet echt een kruising want die zijn al historisch verwand.
Groningers x kwpn zie ik ook niet echt als een kruising, dat is gewoon oud bloed terug fokken.

Wat hij moet kosten laat ik me niet over uit.

_Caithlynn

Berichten: 921
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 13:25

Wat een fijne antwoorden komen voorbij. En ook veel leuke gelukte kruisingen. Diegene die ze niet bewust hebben gefokt maar gekocht. Kijk je dan naar een ras die je er graag in wilt. Of kijk je naar het totaal plaatje. Wat heeft je getrokken om een bepaalde kruising aan te schaffen. En welke schofthoogte.

Zelf Fok ik met springpaarden. Maar ik zie om me heen veel mensen die niet echt een geschikt paard vinden. En diverse gekruiste paarden die ik zie vind ik erg leuk. En allround gebruik dat vind ik er belangrijk

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:30

Neon schreef:
Blussem schreef:
Krusingen kunnen heel leuk zijn.

Alleen ik betaal niet meer dan 2.000,- voor een paard. Maak niet uit of het een kruising, ras, enz is.



Veel succes met er 1 kopen dan in de huidige tijd... :( we zitten tot een prijs van 4500 te kijken.. tot nu toe echt geen succes... ik bespaar je de details... maar een paard kopen nu... is geen lolletje aan...


Ik vind een kruising geen enkel probleem... zitten erg leuke paarden tussen...

Toch heb ik totaal geen problemen met vinden van correcte paarden in een lagere prijs klasse, okee zijn wel allemaal zonder papier. En tot nu toe hebben ze ook nog nooit wat gemankeerd, oer sterke paarden die bastaards.

En met die Corona crisis van nu zal ook in je voordeel moeten werken.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:32

_Caithlynn,
Wanneer ik opzoek ga naar een kruising dan moet 50% bepaald ras zijn wat ik zoek. Voor de rest correcte bouw, geen zomer eczeem of andere gebreken.

Sizzle

Berichten: 35723
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:35

Het ligt aan wat je zoekt.
Ik heb een keer een knappe, gezonde, aanhankelijke en doodbrave tuiger met ster predikaat gekocht voor erg weinig. Echter al richting de 10, op de minimale stokmaat grens en nog groen dus dat zoekt niemand.
Een half jaar later liep het braaf onder het zadel over bruggen, door water, door tunnels, langs koeien etc etc. die is voor 4x de aankoopprijs verkocht.

Het ras was die kopers om het even, hebben ze niet eens om gevraagt want het ging puur om de grote mooie ogen en het doodbraaf zijn.

Als ie kant en klaar moet zijn dan is de vraag hoger en de prijs dus ook.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 26-05-20 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:36

Ik zocht een gezond paard voor de recreatie en basissport, boven de 1.57 en vooral heel koel in het hoofd. Mijn wat hetere KWPN merrie heb ik verkocht dus nu wilde ik wat een nuchterder paard. Ik wilde absoluut geen fries omdat ik dat vrij 'saai' vind dus zonder te weten wat ik precies zocht paste deze kruising precies in mijn plaatje.

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:42

Ik heb gekeken naar waar ik graag heen wil en daar een hengst bij gezocht.
Waar ik erg op gelet heb is of het type van de hengst matcht met de merrie.
Ik heb een merrie met van nature veel oprichting en een sterk achterbeen en heb een hengst uitgezocht die daarbij aansloot.
Iemand bood mij ook haar paint aan, leuk dier, maar een heel ander type dan mijn merrie, totaal geen oprichting, en heel andere gang, schuift zijn achterbeen onder ipv ondertreden met veel sprongbuiging.
Dat past totaal niet en is een enorme gok hoe zoiets uitpakt.

Ik zou dus nooit twee uitersten nemen om te fokken.

Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:48

Geen enkel probleem met kruisingen!
Ik had hiervoor een paint, zuiver. En nu een haflinger, zuiver. Maar in beide gevallen toeval eigenlijk, ik zocht een bepaald type en bepaalde maat. En ja, dit viel daarin.
Mijn haf merrie zou ik gerust laten dekken buiten het ras hoor. Ik zou daar best een camargue op durven gebruiken bijv. om een iets pittiger WE paardje te fokken. Of, als het doel een rijpony is, een new forest of connemara of duitse rijpony. Ik houd niet van groot, en zou niet té ver buiten haar type willen gaan, maar dit zijn dingen die ik gerust zou durven. Het eerste om een fijn gebruikspaard voor mezelf of soortgelijke volwassenen te fokken, en het andere om een fijne grote maat kinderpony te fokken. Mijn haf is overigens niet het moderne sporttype, maar ook niet het kleine, grove. Ze zit er mooi tussenin, beweegt als een grote pony ook, niet als een sportpaard.

Roos_h

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-03-20
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:54

Ik ben super fan van kruisingen, tenminste als het een doordachte keuze is. Vaak zorgt het toch voor een fijn evenwichtig karakter met een beetje van beide ouders. Vooral voor de recreatie, zijn kruisingen vaak heel geschikt!

Waar ik dan weer wel heel slecht tegen kan is de veredeling van bepaalde rassen. Ik snap totaal de noodzaak niet van luxe haflingers/tinkers/friezen. Heb het idee dat tegenwoordig alles maar luxer en hoger op de poten moet, en dat vind ik zonde.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:11

Mits goed overdacht is er niks mis met een kruising. Fokken met twee ontzettend uiteenlopende types paarden zou ik zelf niet snel doen.

Officieel heb ik een kruising, mijn Gelderse merrie (nouja, officieel KWPN tuigpaard geregistreerd) is destijds gedekt door een Groninger hengst. Veulentje is ingeschreven bij het Groninger paarden stamboek, naar de keuring geweest en daar oa een 8 voor zijn type gekregen. Maar nu zijn Geldersen en Groningers dicht bij elkaar liggende types, dus kan je redelijk nagaan wat voor veulen je uit de combinatie krijgt.

Ik heb er een geweldig fijn paard aan, hij is me echt goud waard.
Afbeelding
Afbeelding

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18191
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:27

Omdat dit topic beter thuishoort op RPA, verplaats ik het even.