shetlander

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 17:57

Ook hier wat vraagjes over de shetlander...
Wie heeft er hier een eigen shetlander en;

1.Wat eet het beestje per dag aan:
*Brok
*Hooi
*Extra voer, zoals Musli, luzerne enz.) geen snoepjes!!

2.Hoevaak moet de hoefsmid komen?

3.Hoevaak krijgt hij/zij per jaar wormenkuur en hoeveel?

4.Evt. extra perodieke verzorging?

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:01

mijn verzorg shet die staat samen met een haf en ze krijgen aardig wat hooi per dag .
en krijgt een klein hapje brok met muslie. .
die hoefsmid komt altijd gewoon om de 2 a 3 maand omdat zijn hoeven niet echt hard groeien.
wormen keur krijgt hij gewoon om de 2 a 3 maand ,hoe veel weet ik niet want dat ik doe ik nooit maar de eiegenaar.
en hoeveel staat wel op het doosje moet je bij de groote kijken.

wil je een shet kopen dan?

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 18:03

lovergirl schreef:
mijn verzorg shet die staat samen met een haf en ze krijgen aardig wat hooi per dag .
en krijgt een klein hapje brok met muslie. .
die hoefsmid komt altijd gewoon om de 2 a 3 maand omdat zijn hoeven niet echt hard groeien.
wormen keur krijgt hij gewoon om de 2 a 3 maand ,hoe veel weet ik niet want dat ik doe ik nooit maar de eiegenaar.
en hoeveel staat wel op het doosje moet je bij de groote kijken.

wil je een shet kopen dan?

Nee, ik wou nina kopen Verdrietig. Nee het is een opdracht voor school...
Ik moet wat weten over de Connemara en de Shetlander, vandaar...
Ik heb neit echt zin om het voedernormenboekjes helemaal gaan uit
te pluizen, en ik vind dit ook veel leuker, dit is in het echt, en dat boekje
is meer wat HOORT het te krijgen. Maar in de praktijk kan het altijd weer
anders vallen, dat zie ik ook bij de connemara van mn nichtje...
En ik heb geen eigen paard, vandaar dat met de wormenkuur, ik heb geen
doosje hier liggen Knipoog

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:52

Dennis krijgt ong 1 kilo biks per dag verdeeld over 2 voerbeurten(een krape kilo als hij die dag stil staat, een goeie kilo als hij gewerkt heeft).
Hij krijgt 2 plakken hooi.
En na het rijden of als ik hem binnen zet krijgt hij wat brood(meestal 2 sneedjes) of winterwortels(net wat ik heb liggen).

De smid komt nooit. Zijn hoeven zijn zo mooi dat er bijna niets aan gedaan hoeft te worden. Daar komt ook bij dat ik het beetje wat er aan gebeuren moet zelf doe.

Hij word iedere 6 weken voor 200 kg ontwormt(hij is zelf 180 kg, is van de zomer op de weegschaal geweest).

Iedere 9 maanden word hij ingeent.

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:18

Cor krijgt 's morgens, 's middags en 's avonds een klein handje brok omdat dan alle paarden gevoerd worden en het anders voor hem niet leuk is. En 's avonds krijgt hij ook een klein beetje hooi puur omdat de rest het dan ook krijgt.

Maar eigenlijk hoeft een shetlander niet veel te hebben als het over eten gaat, aan gras hebben ze al meer dan genoeg Knipoog

Hij krijgt een wormenkuur als de rest van de paarden het ook krijgt maar ik weet zo niet hoeveel keer per jaar dat is, daar zorg de staleigenaar voor.

Hij is ook nog nooirt bij ons naar de hoefsmid geweest, zijn hoeven blijven op zich wel netjes Lachen Maar de smid neem er wel meestal een kijkje naar.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:25

Onze shets krijgen een beetje afhandelijk van de maat en arbeid gemid. 2pl hooi pd en wortels met brok, gewone basisbrok (ong 1/2 kg), dit is als ze niks uitvoeren op een dag.

Als ze dragend zijn (altijd in het voorjaar bij ons) dan staan ze op de weide, maar krijgen ze wel extra brok (na 3 a 4 mnd ong).
Als ze eenmaal voor de wagen staan, dat duurt nog even dan krijgen ze meer brok.

Verder natuurlijk lekkere dingetjes als fruit/brood/snoepjes enzo. Haha!

De hoefsmid/ontwormen enz is hetzelfde als bij het paard, dat maakt niks uit, alleen doe je met een kuurtje wat langer Knipoog

Natuurlijk is bij ieder paard vachtverzorging erg belangrijk, persoonlijk besteed ik veel aandacht aan de manen en staart van de ponys omdat deze erg dik en lang zijn, bij een rolbeurt kunnen ze goed in de klit raken Verdrietig

Ik vind dat shets niet teveel; aan extras moeten krijgen wbt het voer dan he, daar worden ze niet gezonder van, shets staan bekend als een sober ras, ze hebben dus genoeg aan minder.

Daarnaast kunnen shets snel last krijgen van overgewicht, met soms ernstige gevolgen.
8 van de 10 shets zijn te dik of aan de dikke kant, dat is zonde want waarom veel voeren als het niet nodig is?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:42

yvvv schreef:
Ook hier wat vraagjes over de shetlander...
Wie heeft er hier een eigen shetlander en;

1.Wat eet het beestje per dag aan:
*Brok
*Hooi
*Extra voer, zoals Musli, luzerne enz.) geen snoepjes!!

2.Hoevaak moet de hoefsmid komen?

3.Hoevaak krijgt hij/zij per jaar wormenkuur en hoeveel?

4.Evt. extra perodieke verzorging?


1: M'n bijna 2 jarige shetlandmerrie die nu nog niks uitvoert alleen rondjes rennen en m'n paard pesten krijgt s'ochtends een handje biks en s'avonds een handje biks en een handje muesli.
Ze krijgt s'ochtends hooi, s'middags rond een uur of 17.00 en sávonds rond een uur of 23.00. Dit deelt ze dan samen. Hoeveelheid is meestal 2 plakken per keer. Ze krijgt ongeveer 1x in de 3/4 weken een beetje slobber, tegelijk met m'n paard.

2: Ze gaat tegelijkertijd met m'n paard naar de hoefsmid. Dus om de 7 weken ongeveer.

3: Wormenkuur is rond de 6 weken, ze krijgt dan 1 streepje.

4: Ligt helemaal aan jezelf. Ik scheer m'n shetlandmerrie der derde oortje en hou haar sokken bij (vind veel behang niet mooi)..

bollebeer

Berichten: 461
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:15

Mijn grote verzorgshet krijgt ik denk ong. ¾ kilo muesli per dag (eet geen brok).
En daar doe ik dan meestal brood en een paar penen of appels ofzoiets bij.
En knoflook!
Verder staat er altijd wel hooi enzo voor d'r stal wat ze dan kunnen eten...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 00:50

Wie heeft er hier een eigen shetlander <<<IK

1.Wat eet het beestje per dag aan:
*Brok <<<hij krijgt elke avond een prutje van één koffiebekertje gedroogde pulp, ééntje maïsvlok, ééntje gerstevlok, ééntje zemelen, ééntje broodkruim, handje basisbrok en handje kruidenmix, 2 liter water erop en dagje laten wellen.
*Hooi <<<één dikke plak per dag, meestal is het hooi pas op kort voordat het nieuwe komt.
*Extra voer <<<1 suikerbiet per dag

2.Hoevaak moet de hoefsmid komen? <<<beslis ik op zicht, in de zomer is dat sneller dan in de winter, ongeveer om de tien weken

3.Hoevaak krijgt hij/zij per jaar wormenkuur en hoeveel? <<<seizoensgebonden en ik geef voor 250 kilo (zeer grote shet)

4.Evt. extra perodieke verzorging? <<<entingen heeft ie nu twee keer gehad omdat hij niet bijgehouden was.

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:08

ik heb geen vaste tijd voor de hoef smid als ze te lang worden laat ik ze bekappen (de eene keer gaat het sneller dan de andere keer) en mijn shet krijgt als ze weer op stal gaat een wormen spuitn in oktober ongeveer in en als ze weer et land in gaan en dan doe ik tussen de tijd dat ze naar buiten gaan en op stal ook een keer (januarie ongeveer) en halver weege het land periopde (augustus ongeveer)
mijn shet krijgt ongeveer 5 keer per dag een beetje hooi en als ze gewerkt heeft krijgt ze altijd wat biks (sportbrok):')

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:28

yvvv schreef:
Ook hier wat vraagjes over de shetlander...
Wie heeft er hier een eigen shetlander en;

1.Wat eet het beestje per dag aan:
*Brok
*Hooi
*Extra voer, zoals Musli, luzerne enz.) geen snoepjes!!

2.Hoevaak moet de hoefsmid komen?

3.Hoevaak krijgt hij/zij per jaar wormenkuur en hoeveel?

4.Evt. extra perodieke verzorging?


1. Brok > Ik geef Timon 1x per dag een handje basisbrok
Hooi > 3x per dag 1 plak
Extra voer > 1x per dag stuk of 3 wortels

2. Ik kijk net waarneer ik nodig is. Aan gezien Timon vaak over de weg loopt niet echt snel nodig en ik heb een gratis smid Haha!

3. tussen de 6/8 weken 200 kg

4. 1x in het jaar inenting en hou er altijd rekening mee dat hij ziek kan worden.

Dat was het geloof ik wel zo'n beetje

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:20

ik heb zelf ook een paar shets.

1.Wat eet het beestje per dag aan:
ze krijgen kuilgras en soms muslie.


2.Hoevaak moet de hoefsmid komen?
ze hebben vrij goede hoefen.
dus als ze iets te lang zijn vijl ik ze zelf bij.

3.Hoevaak krijgt hij/zij per jaar wormenkuur en hoeveel?
om de 8 weken krijgen ze een wormenkuur.

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 19:09

okee bedankt hier heb ik wel wat aan!
Jammer dat er zo weinig zijn die wat over de perodieke verzorging
vertellen, maar ik kom er wel uit!
Bedankt!
Groetjes Yvvv

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:22

yvvv schreef:
Ook hier wat vraagjes over de shetlander...
Wie heeft er hier een eigen shetlander en;

Ik heb een eigen shetlander, Bas, ruintje , 4,5 jaar, 1.10 m

1.Wat eet het beestje per dag aan:
*Brok -> handjevol, omdat het lekker is, hij doet verder niet veel en ik wil hem niet moddervet hebben
*Hooi -> 2 dikke plakken per dag, ligt een beetje aan wat voor hooi het is, soms meer als het van dat pluizige weinig-hebbende hooi is.*Extra voer, zoals Musli, luzerne enz.) geen snoepjes!! -> geen

2.Hoevaak moet de hoefsmid komen? -> Doe ik op zicht, ik kijk gewoon hoe z'n hoeven er bij staan, als ik het tijd vind worden voor de smid bel ik en dan is hij er 2 dagen later.

3.Hoevaak krijgt hij/zij per jaar wormenkuur en hoeveel? -> Gewoonlijk elke 8 weken, de laatste tijd heb ik hem wat extra vaak gegeven omdat hij een worminfectie had. Ik geef hem voor 300 kilo, het is een uit de kluiten gewassen shet en ik geef liever een klein beetje overdosis.

4.Evt. extra perodieke verzorging?
-> Ik weet niet precies wat je onder periodieke verzorging verstaat maar ik zit nu bv met luizen, ik moet Bas nu een aantal keer wassen met Neocidol, met pozen van 8 dagen er tussen.
Hij heeft afgelopen maandag zn eerste enting gehad en krijgt over 6 weken de volgende enting. Vanaf dan eens per jaar een enting.

Verder kun je denken aan shetten met eczeem die behandelt moeten worden daarvoor bv.
Of andere kwaaltjes...

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:49

.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 20-05-23 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:22

yvvv schreef:
Ook hier wat vraagjes over de shetlander...
Wie heeft er hier een eigen shetlander en;

1.Wat eet het beestje per dag aan:
*Brok
*Hooi
*Extra voer, zoals Musli, luzerne enz.) geen snoepjes!!

2.Hoevaak moet de hoefsmid komen?

3.Hoevaak krijgt hij/zij per jaar wormenkuur en hoeveel?

4.Evt. extra perodieke verzorging?


mijn verzorgshetten krijgen: (ze kriijgen wel elke dag volop beweging dus ik weet niet wat je ermee wilt doen.

1 's ochtends brok met lijnzaadolie en knoflook en wat hooi'
's middags een appeltje en een peentje en een biet
's avonds muslie voor de shetten bieten en hooi

2 bij ons om de 3 maanden ong. maar het is niet altijd nodig bij sommige maar bij frits wel hoefijzers.

3 om de 6 'a 7 weken en dan gewoon het gewicht van de shet.

4 ze worden elke dag gepoetst je kan eventueel scheren maar dat hebben mijn verzorgpony's niet. niet teveel voeren als ze niet veel beweging krijgen want ze raken anders vrij snel hoefbevangen Bloos!

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:14

yvvv schreef:
Ook hier wat vraagjes over de shetlander...
Wie heeft er hier een eigen shetlander en;

1.Wat eet het beestje per dag aan:
*Brok
*Hooi
*Extra voer, zoals Musli, luzerne enz.) geen snoepjes!!
misschien 6 korreltjes brokken. echt heel weinig. (ze rijd ook niet intensief) + een paar korrelttjes muesli. 's morgens en 's avonds een plak hooi.

2.Hoevaak moet de hoefsmid komen?
net als bij een gewone pony
3.Hoevaak krijgt hij/zij per jaar wormenkuur en hoeveel?
ik doe dat zo om de 8 weken geloof ik en dan zet ik haar op 200 kg.
4.Evt. extra perodieke verzorging?
umhz net als mijn andere pony lekker poetsen en wandelen en heel soms een klein ritje maken (ik ben t egroot )

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:37

Ik heb er 3.
Polly (waar mee gewerkt wordt).

- 1/4 schep Havens Kentucky 's morgens en 1/4 subli ponybrok savonds
- 2x daags 1 plak hooi
- door de bix krijgt ze een handje Subli Kruidenmuesli
- 1x in de 3 maanden Equest wormenspuit (voor 150kg)
- de hoefsmid komt 2 á 3x per jaar langs.

Daarnaast heb ik een jaarling en een veulen van afgelopen jaar staan.
Die krijgen 's morgens en 's avonds een handje bix en 2x per dag 2 plakken hooi (samen)

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:56

Ik heb twee Shetlanders. Er wordt momenteel (bijna) niets mee gedaan.
Ze krijgen samen één plak hooi op een dag. En dan ieder een handje ponybrok, een halve appel, en een halve wortel. Bij heel slechte weersomstandigeheden wat meer. En ze krijgen van die knoflookpilletjes.
Eén heb ik nu 5 maanden en de ander 2 maanden. Voor de eerste is de hoefsmid twee keer geweest, voor de wteede nog maar één keer. Maar in de winter groeien de hoeven niet zo hard natuurljk. Wormenkuur krijgen ze één keer in de drie maanden.