Wat kan een breedgebouwde arabier dragen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 21:11

Arabieren zijn mijns inziens ook erg stevig gebouwd, het toont iel maar er zit toch wel degelijk veel kracht in.....
Ik heb tot nu toe niet het idee dat ze er moeite mee heeft gehad om zo´n 68 kg mee te slepen. En denk dan ook dat het inrijden door mijzelf gebeurd, omdat ze toch wel erg eenkennig is....De combinatie van inrijden wat al voor veel spanning kan zorgen en onbekend mens zie ikzelf niet zitten.
In ieder geval alweer bedankt voor de reacties. Heb nu zelfs ontdekt dat ik nog te licht zou zijn voor endurance...Joepie!!!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:21

Coby schreef:
Heb nu zelfs ontdekt dat ik nog te licht zou zijn voor endurance...Joepie!!!!


Dat geldt pas bij FEI-wedstrijden (internationaal dus) en die heb je vanaf 80 km, dus je hebt nog even te gaan... Knipoog

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:24

ik ben zelf 1.80cm (heb geen weegschaal maar 75kg weeg ik zeker wel Bloos ) , mijn arabier heb ik sinds ze 3 was en ze is nu over 2 maanden 22 jaar, officieel is ze 1.47,5cm. Haar rug is nog steeds kaarsrecht, ze heeft bijna geen schoft. Ik heb met haar heel veel gesprongen, zelfs wekelijks les bij een prof tot haar 19e (ben alleen gestopt wegens verhuizing) Ze is zelfs op deze leeftijd, bijna niet in het zweet te rijden, en zelfs Da's schatten haar 10 jaar jonger.
Iemand eerder zei al, het ligt er niet aan hoe zwaar je bent, maar je rijkunsten maken het voor een paard zwaar...of niet (daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ik goed kan rijden of zo- ik heb gewoon een sterk paard Haha! ) Maar de theorie gaat IMO wel op!

Dit is ze (foto is 3wkn oud)
Afbeelding

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:32

mijn halfbloed van 1.40m draagt tot 90kilo incl tuig. over in ieder geval afstanden vergelijkbaar met klasse I. kennisje van me had 1.55m middelstevige volbloed arabier die over de 100 kilo droeg over 160km wedstrijdkilometers, en dit jarenlang over bergen en in woestijn op hoge snelheden (ook t/m ong 20km/uur). ze zijn beretaai en de draagcapaciteit wordt vaak onderschat.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:34

Natuurlijk kan niet iedere Arabier zo'n gewicht met gemak dragen. Maar dat geldt ook voor andere rassen, je hebt altijd exemplaren die wat minder kunnen hebben. En bij de exemplaren die het wel kunnen, is het uiteraard ook een kwestie van training. Je loopt niet zomaar 100 km met 100 kg op je rug.

Maar de redenatie dat Arabieren per definitie niet zo veel gewicht kunnen dragen omdat ze zo ielig zijn en dunne beentjes hebben, dat gaat er bij mij echt niet in.