IJslandse PONY!!!????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:17

De ijslanders die ik ken huppelden vrolijk met kindjes van 6 tot 20 op hun rug, zonder maar een stap opzij te doen.
Oke dit waren dan niet de jonkies met het echte vuur erin natuurlijk, maar ik heb toch jaren achterelkaar de meest rustige ijslanders, geschikt als zijnde een kinderpony gezien.
Het karakter moet gewoon goed zijn, een rustige kalme ijslander is misschien beter voor een kind dan een crossende bokkende shetlander waar ze elke dag afliggen.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:18

geef het kind gewoon een hobbelpaard, veel veiliger

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:28

Dat een Fjord een 'paard' was wist ik al langer (tis ook Fjordenpaard), maar een Haflinger?
Dacht dat die gewoon onder de pony's viel?!

Daarbij, de reden die erachter zit weet ik niet, maar het zou voor iedereen makkelijker zijn als er gewoon naar de schofthoogte werd gekeken, wordt bij de wedstrijden ook gedaan voor waar ze bij horen, en niet naar het ras.

Want waarom zou een ras dat een ponyhoogte heeft, een paard genoemd worden?
Daarbij, ook al is het ras een paard, uiteindelijk kan het nog onder de pony's vallen door de grootte, net als het andersom kan zijn.

Kimke
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:51

ja das just , ze kijken naar de schofthoogte bij wedstrijden , omdat anders toch niet "eerlijk " zou zijn maar toch als een ras"paard" is en die is 1.40 is dat een paard.
Volgens mij is een haflinger toch een pony hoor

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:20

een haflinger is een pony ja..tenminste zover ik weet wel!

ijslanders vind ike cht kei gave PAARDEN Haha! ! (wist nie dat het paarden waren) heb er op vlieland een paar keer een strandrit op gemaakt..echt superrr!!! OK dan!

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:16

Nou ik vind ijslanders ook niet erg geschikt', ik heb er wel eens op gezeten m'n tante heeft er 6. Maar zowiezo moet je een goed evenwicht hebben anders donder je met zadel en al er vanaf. En de manier van rijden is ook heel anders als op andere paarden. En ik vind ze inderdaad ook vurig uitgesloten van een oudere ijslander.Maar ook omdat ze 4 of 5 gangen kunnen hebben dat toch wel echt lastig is.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:44

Je hebt IJslander....en je hebt IJslanders..Net zoals je Shetlanders heb , en Shetlanders enzovoorts. De 1 is meer geschikt als kinderpoonie dan de ander. Maar de ervaring in de praktijk leert toch echt dat de meeste IJslanders toch niet geschikt zijn als rijpaard voor een kind.

Een ijslander is gewoon een paard...punt Lachen De 1 vindt dat...de ander vindt zo...Maar in IJsland zijn het simpelweg paarden, hier in Nederland hebben we een IJslands PAARDEN stamboek...en in de rest van de wereld wordt het ook officieel als paard omschreven.

En ik blijf ze bij mij op stal gewoon lekker poonies noemen Tong uitsteken

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:09

Ik las hier op bokt een een of ander ponykind die ook een ijslander had gekocht, leek op de foto een ijslander en die zei dus ook pony.
Ik vind dat als je echt wilt genieten van de ijslander haar speciale kwaliteiten dat je op zijn minst moet verdiepen in het paard en neem eerst les voordat je er zelf aan begint!

en pas op tis best verslavend! Ik heb als niet ijslander mens stagegelopen op en grote stoeterij met ijslanders. Daar zaten hele makke dieren maar ook hele felle waar je toch best mans moest zijn om ze te rijden. Lachen

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:41

Mijn IJslanders noem ik altijd poonies (zo roep ik ze ook uit de wei als het etenstijd is: pooooooonies, eeeeten!), en het interesseert me niet zo veel, die hele pony-paard-discussie. Het gaat er meer om of iemand die een IJslandse poonie koopt, zich verdiept in de eigenschappen van dit ras. En je kunt best een IJslandse poonie voor je peuter kopen, maar verwacht dan niet dat het kind er meteen mee weg kan hobbelen. En laat het kind asjeblieft haar poonietje niet verknuffelen en verpesten met snoepjes-uit-de-hand. Wacht een paar jaar en laat het kind dan meedoen met IJslander-kinderlessen. Beter voor kind en poonie, lijkt me. Anders verandert het harige IJslander-schattebolletje binnen no-time in een lomp, bijtend monster: kindje bang, paardje de deur uit want deugt niet, einde van de prille paardenliefde. En het kan best, kleine kids met IJslanders, kijk maar naar de kinderklasse bij de IJslanderwedstrijden, kinderen komen soms nauwelijks met hun pootjes onder het zweetblad uit, maar kunnen wel rijden doordat ze goeie begeleiding krijgen!

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:08

Hij is meestal ( lees: bijna altijd!) onder de 1.568 dus is het voor mij een pony!

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:32

irish_lady schreef:
Hij is meestal ( lees: bijna altijd!) onder de 1.568 dus is het voor mij een pony!


zeg maar rustig altijd...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:07

Hihihi, wat een drukte zeg....mijn pa noemt mijn ponypaard *haflinger* standaard biefstuk Tong uitsteken
Weet die vent veel *neuh* Haha!

En de 1 koopt een barbie de ander een paard, het is maar wat voor geld je er in wilt steken en ieders eigen verantwoordelijkheid en keuze.

Als ik later kids heb en het geld ervoor komt er een lekker knuffeldingetje bij, met de tijd rijpony hoop ik dan maar *alhoewel zij misschien wel weer liever met barbies zal spelen*

En ik heb geen idee wat voor knuffeldingetje dat wordt, als ik een lieve, rustige ijslander tegen het lijf loop ga ik niet zitten wachten op een shet *die ook behoorlijk pinnig uit de hoek kunnen komen*

Hobbelpaardjes kunnen trouwens ook gemeen hoge bokken geven hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:05

Ik rij ook op ijslanders maar vind het echt veel meer pony dan paard hoor. Bovendien snap ik niet dat je je nog het meest opwind over het feit dat het geen ijslander had mogen zijn omdat die zo speciaal zijn. Ieder paard is immers speciaal!

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:20

Fellor, het gaat in mijn ogen niet om het speciaal zijn, maar om de manier waarop ze gereden moeten worden!
Ik ben het met je eensdat ieder paard speciaal is, maar om een IJslander goed te kunnen rijden, zul je toch echt op zijn minst een klein beetje op de hoogte moeten zijn van het rijden van gangen.
Om je IJslander niet te verprutsen zul toch echt moeten weten hoe je er een tolt uit rijdt en daarom is een IJslander in mijn ogen nou niet bepaald geschikt voor een klein kind. Daarnaast zijn ze idd een stuk pittiger dan dat ze eruit zien!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:51

Waarom moet een ijslander speciaal gereden worden? Als ik een ijslander zou hebben en hem 'gewoon' engels zou rijden, zou ik die ijslander dan ongelukkig maken? Ik denk het niet. Een paard kun je heel veel leren en een ijslander weet echt niet dat hij anders gereden hoort te worden dan een fjord of een KWPN'r, ok, je krijgt er dan waarschijnlijk geen tölt uit, maar dat moet toch niet, als je een ijslander hebt?
Tja, dat mensen het een pony noemen, vind ik op zich wel logisch, ik vind ze er absoluut uit zien als pony's. Maar voor mij zijn Jip (haflinger) en Colin (fjord) ook pony's bij ons op de manege, ze horen ook bij de manege-pony's. En dat ze zo sterk zijn en daarom volwassenen kunnen dragen en daarom paarden heten? Ik weet het niet, ik ken ook grote sterke New Foresters, die gereden worden door volwassenen, zijn dat dan ook paarden?
De theorie over dat ze op Ijsland alleen ijslanders hebben en het daarom een paard is, daar kan ik inkomen, maar om dan een ander aan te vliegen als hij er pony tegen zegt? Vind ik overdreven.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:33

Marije_jiplover schreef:
Waarom moet een ijslander speciaal gereden worden? Als ik een ijslander zou hebben en hem 'gewoon' engels zou rijden, zou ik die ijslander dan ongelukkig maken? Ik denk het niet. Een paard kun je heel veel leren en een ijslander weet echt niet dat hij anders gereden hoort te worden dan een fjord of een KWPN'r, ok, je krijgt er dan waarschijnlijk geen tölt uit, maar dat moet toch niet, als je een ijslander hebt?


alleen wel een beetje zonde om zoveel geld uit te geven aan een paard met een specialiteit, om er geen gebruik van te maken....
overigens ook nog best lastig om een paard met veel laterale aanleg [vijfganger] goed engels te rijden, iemand die daar geen sjoege van heeft kan met een éénganger overblijven, zoals er ook veel verpest worden door mensen die niet weten wat ze doen, en geen aandacht besteden aan het gangwerk.
kan je beter gewoon een fjord of KWPN'r kopen lijkt mij.
maar het paard maalt er niet om dat weet ik zeker, en de discussie over paard of pony, het maakt mij niet uit, als het beessie maar een naampie heeft.
zoals ik al eerder gemeld had, ik noem hem steevast mijn poonie, maar dat neemt niet weg dat het een paard is Haha!

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:55

Even voor de goede orde :
Je kan een IJslander hartstikke kreupel rijden als je niet omgaat met zijn gangenaanleg.
Is dat een feit ? Ja, ik spreek namelijk uit ervaring.
Geldt dat voor iedere IJslander ? Vast niet, iedere IJslander heeft zo zijn eigen gangenaanleg.

Uiteraard kan je ieder paard kapot rijden. Ik ben van mening dat je bij ieder paard moet kijken naar de beperkingen en de dingen die het dier in zich heeft, en daar vervolgens zorgvuldig mee om gaat !

Er zitten soms erg stijve vijfgangers tussen, iets wat Luxx al naar voren brengt. Bij zo'n paard moet je zeker aandacht besteden aan zijn laterale aanleg, wil je hem/haar uberhaupt in draf kunnen rijden.

Iedereen mag het best onderschatten hoor, maar wil je je niet verdiepen in een ras, begin er dan ook niet aan.
Over het algemeen koopt iemand een IJslander voor de extra gangen, heb je daar geen interesse voor en je wilt toch een IJslander. Neem er dan eentje die prima en happy als een drie ganger door het leven gaat.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:01

Ik wil niemand tegen zijn schenen schoppen hoor, maar als iemand gaat zeggen dat iets 'moet' dan kan ik daar erg slecht tegen. Wat voor mij eventueel een reden zou zijn om een ijslander te kopen, is juist de tölt en dan zou ik me er echt wel in verdiepen (lees: lesnemen etc) hoe ik daar mee om moet gaan. Maar als je spreekt over een 4- of 5-ganger, dan heeft het dier niet alleen maar die tölt en telgang, maar ook nog stap, draf en galop, anders kom je volgens mij niet aan 5.
En ik ken mensen genoeg die recreatief rijden en zelden draven, omdat ze het geen fijne gang vinden. Die stappen hele einden en als er een geschikt pad is, gaan ze galoperen. En of dat paard dan ongelukkig is, omdat hij nooit mag draven? Dat bedoel ik dan dus ook met een ijslander.
Nogmaals, niet om ijslandereigenaren tegen hun schenen te schoppen, maar het lijkt me dat dit in principe gewoon mogelijk moet zijn.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:09

Marije_jiplover schreef:
Ik wil niemand tegen zijn schenen schoppen hoor, maar als iemand gaat zeggen dat iets 'moet' dan kan ik daar erg slecht tegen. Wat voor mij eventueel een reden zou zijn om een ijslander te kopen, is juist de tölt en dan zou ik me er echt wel in verdiepen (lees: lesnemen etc) hoe ik daar mee om moet gaan. Maar als je spreekt over een 4- of 5-ganger, dan heeft het dier niet alleen maar die tölt en telgang, maar ook nog stap, draf en galop, anders kom je volgens mij niet aan 5.
En ik ken mensen genoeg die recreatief rijden en zelden draven, omdat ze het geen fijne gang vinden. Die stappen hele einden en als er een geschikt pad is, gaan ze galoperen. En of dat paard dan ongelukkig is, omdat hij nooit mag draven? Dat bedoel ik dan dus ook met een ijslander.
Nogmaals, niet om ijslandereigenaren tegen hun schenen te schoppen, maar het lijkt me dat dit in principe gewoon mogelijk moet zijn.


Ik voel me zeker niet tegen mijn schenen geschopt als troste IJslanderbezitter Knipoog
Ik heb alleen helaas iets te veel verpeste paarden zien binnen komen op het bedrijf waar ik werkte, omdat mensen geen aandacht hadden besteed aan het gangenwerk. En dat is dus geen pretje... Scheve mond

Iets wat moet, dat moet. En dan in het perspectief gezien om het welzijn van het paard, en niet om wat een een groepje mensen vindt.
Je zegt dat je daar slecht tegen kan. Ik kan me niet voorstellen dat je het bedoeld in het perspectief wat ik hierboven omschrijf. Zal daar dus ook niet verder op in gaan Knipoog

Verder om mezelf nog even te verduidelijken : Ik zal heus niemand gaan verplichten van : "Als je een IJslander hebt, MOET je tolten" ( je weet alleen niet wat je mist Tong uitsteken). Maar als het voor het dier beter is hier wel aan te werken, zal ik het zeker kwalijk nemen als die persoon er vervolgens niets mee doet.

Tolt (en bij sommige telgang) zit er vaak zo natuurlijk in, dat je er bijna niet omheen kan. En als je dit dan toch nog probeert, dan ben je geen ijslander waard Lachen ( of ieder ander paard )

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:05

Marije_jiplover schreef:
Ik wil niemand tegen zijn schenen schoppen hoor, maar als iemand gaat zeggen dat iets 'moet' dan kan ik daar erg slecht tegen. Wat voor mij eventueel een reden zou zijn om een ijslander te kopen, is juist de tölt en dan zou ik me er echt wel in verdiepen (lees: lesnemen etc) hoe ik daar mee om moet gaan. Maar als je spreekt over een 4- of 5-ganger, dan heeft het dier niet alleen maar die tölt en telgang, maar ook nog stap, draf en galop, anders kom je volgens mij niet aan 5.
En ik ken mensen genoeg die recreatief rijden en zelden draven, omdat ze het geen fijne gang vinden. Die stappen hele einden en als er een geschikt pad is, gaan ze galoperen. En of dat paard dan ongelukkig is, omdat hij nooit mag draven? Dat bedoel ik dan dus ook met een ijslander.
Nogmaals, niet om ijslandereigenaren tegen hun schenen te schoppen, maar het lijkt me dat dit in principe gewoon mogelijk moet zijn.


Het probleem is dat bij een groot gedeelte (met name ook jonge) ijslanders deze 4 of 5 gangen niet zo goed gescheiden zijn als bij gewone 3-gang paarden. Veel ijslanders doen wanneer de ruiter het niet goed kan begeleiden dan maar een mixje van alles (een tolthobbeltje in galop een draf-tolt of worden heel lateraal en lopen alleen nog maar langzame telgang), zetten zich vast in de rug etc etc met alle gevolgen van dien. Bij zulke ijslanders moet je je dus wel in de gangen verdiepen om je paard (of pony ook goed) niet te verpesten en erge rugklachten te bezorgen.


Bij 5 gangers speelt dit meer dan bij 4 gangers. Wat Lesfjal dus denk ik bedoelt is dat je een ijslander met minder goed gescheiden gangen (en dat zijn er dus vrij veel) kan verpesten door je niet in de gangen te verdiepen.

Rijden van een tactzuivere tolt (en eventueel een rentelgang) is dus niet zo eenvoudig als het op een drieganger/ gewoon rijpaard rijden van stap, draf of galop. Meestal moet je hier elke keer weer aan werken. Wanneer je dit niet doet op een ijslander met veel laterale aanleg worden zijn andere gangen (stap, draf en galop) vaak ook onzuiver.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:27

zeer goed omschreven dimmelim.
even in je profiel gekeken, die foto van sefja, kijk dat is nou tolten....
zo wil ik graag dat mijn poonie ook nog eens gaat lopen, die beenactie, dát is nou pure klasse...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:46

Irsa schreef:
Fellor, het gaat in mijn ogen niet om het speciaal zijn, maar om de manier waarop ze gereden moeten worden!
Ik ben het met je eensdat ieder paard speciaal is, maar om een IJslander goed te kunnen rijden, zul je toch echt op zijn minst een klein beetje op de hoogte moeten zijn van het rijden van gangen.
Om je IJslander niet te verprutsen zul toch echt moeten weten hoe je er een tolt uit rijdt en daarom is een IJslander in mijn ogen nou niet bepaald geschikt voor een klein kind. Daarnaast zijn ze idd een stuk pittiger dan dat ze eruit zien!


Dat is wel zo, maar welshjes zijn net zo pittig af en toe en die pony zal er mits hij een goie verzorging en genoeg beweging krijgt om geven of hij nou kan tölten of niet en welke gang die loopt. Ieder paard wordt verpest as er een klein kind op rijdt.
Ik bedoel, je moet ook weten hoe je bijvoorbeeld met een welsh dressuur moet rijden en dat weten kinderen ook niet. Nee, dat punt van die Ijslander zie ii niet zo (al is het zeker zonde van zo'n leuke veelzijdige pony) maar een klein kind een eigen paard, nee, dat krijg je er bij mij niet door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:48

Rij zelf trouwens op een natuurtölter en een ijslander die al bijna niet lateraal te krijgen is. Het si gewoon net zoiets als dressuurrijden dat ijslands rijden (al is het naar mijn idee toch wat sneller en simpeler te leren) je moet goed verteld krijgen hoe het moet en er hard voor oefenen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:04

Fellor schreef:
Het si gewoon net zoiets als dressuurrijden dat ijslands rijden (al is het naar mijn idee toch wat sneller en simpeler te leren)

*LOL* *LOL* *LOL* *ligt helemaal dubbel*

dressuur is gewoon gym voor paarden, daarom rijd ik mijn paard ook dressuurmatig, omdat het gewoon goed voor hem is.
daarbij rijd ik hem ijslands, ik rijd al 10 jaar ijslands, ik hoef je zeker niet te vertellen wat uiteindelijk gemakkelijker onder de knie te krijgen was en waar we nog aan werken he? Haha!

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:32

luxx"]
[quote="Fellor schreef:
Het si gewoon net zoiets als dressuurrijden dat ijslands rijden (al is het naar mijn idee toch wat sneller en simpeler te leren)

*LOL* *LOL* *LOL* *ligt helemaal dubbel*

dressuur is gewoon gym voor paarden, daarom rijd ik mijn paard ook dressuurmatig, omdat het gewoon goed voor hem is.
daarbij rijd ik hem ijslands, ik rijd al 10 jaar ijslands, ik hoef je zeker niet te vertellen wat uiteindelijk gemakkelijker onder de knie te krijgen was en waar we nog aan werken he? Haha!
[/quote]
hahahaha! Haha!
Kijk, om een ijslander (zoals bijv. een natuurtolter) te laten tolten... nee, niks aan... pfffff *makkie*! Cool Maar om een ijslander in een goede tolt te rijden (en dan bedoel ik ook echt wedstrijdniveau, niet boscrossen)... poeh, dat is écht niet makkelijk.
Ik rijd nou een jaar op ijslanders en ik ben nog steeds bij de basis van het hele ijslanderrijden... en dat terwijl mijn paard (natuurtolter) het al heel goed kan. Nee, je kunt mij niet wijsmaken dat ijslands rijden sneller en simpeler te leren is dan dressuur... Lachen