Ras van de maand: de draver

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Ras van de maand september poll opties

de Shetlander
50 (26%)
de Clydesdale
78 (41%)
de Groninger
59 (31%)

Totaal aantal stemmen: 187


ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ras van de maand: de draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:15

Ik zeg niet dat je er geen werk in moet stoppen om ze te laten galopperen. Ik denk juist dat mensen onderschatten hoeveel rijtechnisch werk er in zit om ze een goede basis te geven :) .

Maar het ging mij om de uitspraak dat bovenstaande lastiger is als ze gekoerd hebben of getraind zijn.

Dat is niet zo :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl


Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 02:05

tones schreef:
Rex en Peter zijn toch wel de dravers die mij het allermeest bijgebleven zijn.

Bedankt!! Ik vind mijn Peter ook heel bijzonder, maar ben toch wel wat bevooroordeeld na al die jaren :+

@Nina: Die Rex heeft ook al zo'n enorme teddy-beren vacht! Peter ontploft ook zo in de winter, wij noemen dat zijn Tsaren-pak omdat ik hem ervan verdenk Russisch bloed te hebben.
Ooit eens wat informatie gekregen over de Russische draver en dat tikte toch wel echt all the boxes zogezegd. Maar goed, zeker weten doe ik het niet omdat er geen papieren oid bij zitten. Misschien is hij wel gewoon een huis-tuin-en-keuken pony die keihard kan draven :')

Galopperen kon Peter al wel toen ik hem kocht, maar vooral heel hard en met zijn neus in de lucht. Verzamelen en lopen tegelijkertijd heeft even geduurd voordat hij dat onder de knie had. Ik denk vnl ook door mijn (toen) beperkte rijtechnische kennis. Ik was net 18 toen ik hem kocht en kon rijden maar daar was wel alles mee gezegd. We hebben vooral samen veel geleerd en Peter heeft mij in al die jaren ook heel veel moeten vergeven :=

Als er soms op terugkijk waar ik hem allemaal mee naartoe gesleept heb... Een paar bijzondere hoogtepunten uit 18 jaar: Falabella round-up demo's (o.a. de Haagse paarden dagen op het Malieveld), talloze barrelraces (1x NK gestart, geen succes, Peter was als de dood voor de kantine in Marienheem _O- ), een western show-rit door Rotterdam over de Erasmusbrug terwijl de trams voorbij denderden, koeienclinics bij Wendy van Osch, een barrel-demo op het CHIO in Rotterdam waarbij we door de achterdeur naar binnen moesten omdat we er een dag van tevoren achterkwamen dat Peter niet volgens internationale eisen geent was en dus absoluut niet bij de top-paarden in de buurt mocht komen.
Een van de spannendste momenten was toch wel tijdens een demo bij ons in het dorp. We hadden tijd over na de barrel demo. Of ik dat ook nog een keer zonder hoofdstel kon laten zien. Geen probleem, doen we. Dus alles af, touwtje om zijn hals (voor mijn balans, ik kan echt niet rijden zonder wat in mijn handen) en gaan. Wat denk je; komt er een ambulance met sirenes en zwaailichten over het veld heen scheuren omdat er iemand onwel geworden was. Arme Peter kreeg de schrik van zijn leven natuurlijk maar was inmiddels zo gefocust op de barrels dat hij keurig zijn run afmaakte en gelukkig wist mijn trouwe groom hem te grijpen voor we het veld af denderden, want toen was ik de controle toch wel enigszins kwijt :')
Oeps, beetje een lang verhaal geworden. Nou ja, hoop dat jullie het leuk vinden om onze oude avonturen te lezen :o

Might as well share, might as well smile, life goes on for a little bitty while ~ Alan Jackson

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:23

Beetje dressuurwerk

Afbeelding

Exterieur van mijn draver <3

Afbeelding

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

lorelientje

Berichten: 213
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: meterik

Re: Ras van de maand: de draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:09

dravers zijn ook zeer geschikt als bruiloft paard

dit is van afgelopen vrijdag onze bruilof
Afbeelding

pacha (draver) BB+4 B+8 eindstand
siem (haflinger) BB+4 B+27 L1+23 L2+28 M1+28 M2+5

Feline3

Berichten: 25
Geregistreerd: 15-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:49

Een aantal jaar geleden heb ik ook een dravertje als verzorgpony gehad :), een merrie van toen ongeveer 7 jaar. Weet niet echt iets van haar verleden of afstamming, maar ze was een superleuke merrie, deed geen vlieg kwaad, had een uithoudingsvermogen van hier tot Tokyo en zij heeft mij zelfs leren springen :p
Ze heette Whisper en was ongeveer 1,45 groot. Helaas is ze verkocht, maar het waren toch een hele leuke 1,5 jaar met haar!
Afbeelding

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 00:45

Ik viel 16 jaar geleden voor het ras met de grote oren <3. Op zoek naar een niet al te groot paard, braaf in de omgang, maar pittig zodra je in het zadel stapt, kocht ik Salty (Jovial Lobell) die aan alle eisen voldeed. Ze heeft 4 jaar gekoerst op de kleinere banen van Nederland.


Afbeelding


Met haar heb ik vele bloothoefse endurancekilometers (t/m 60 km) gereden en met succes, want we zijn nooit afgekeurd!

Over afgekeurd gesproken...dravers worden niet afgekeurd voor de drafsport. Zie dat zo vaak voorbij komen...die mag van mij in het rijtje met rendravende ex-dravers. :x

Ik heb Salty nog steeds, het is inmiddels een topfitte 25-jarige die ik nog ongeveer 3x per week onder het zadel rijd en nog altijd loopt ze achterwaarts bijna een sloot of de bosjes in als iets haar niet zint of gaat ze wat huppen. En discussies over het te lopen tempo zijn ook standaard.

Ik heb ook een nu 9-jarige merrie v. General November zonder koersverleden. Die is veel blessuregevoeliger dan Salty. Toch wel een nadeel van het niet kunnen wennen aan belasting op jonge leeftijd denk ik. Daarbij is het ook een dondersteen in de kudde wat ook de nodige blessures heeft opgeleverd... Bietje is een merrie die heel snel onder de indruk is en gelukkig lijkt ze door te hebben dat 'bevriezen' of 'voorwaarts' wel, maar steigeren of anderszins 'ontploffen' niet mag als ze onder het zadel van iets schrikt. := Een paardje met een gebruiksaanwijzing, maar ontzettend lief en werklustig!

Overigens heeft ze veel aanleg voor de harddraf en kost de galop haar meer moeite. Dit is dus echt een kwestie van talent/aanleg en niet van koersverleden, Bietje heeft namelijk nooit voor de sulky gestaan.

Afbeelding

Naast mijn eigen dames rijd ik momenteel ook nog een draver bij voor de stalhouder. Deze 4-jarige ruin loopt nog actief in de koersen en de dressurmatige training onder het zadel is een fijne afwisseling voor hem. Hij wordt ook voor de sulky in het bos gereden en uiteraard zowel links- als rechtsom getraind. Volgens mij is dat wel misverstand 1 namelijk over de training van dravers, dat ze alleen linksom worden gereden. :roll:

Ook hij is ontzettend braaf. Na maanden niet onder het zadel gereden te zijn, kon ik zo met hem wegrijden. Uiteraard is ook hij erg voorwaarts en af en toe een stukje met hem wegrijden op de drafbaan geeft het gevoel alsof ik vlieg!

De draver is vaak een mooi en eerlijk paard met een aansprekend hoofd en erg lief karakter. Daarnaast zijn ze ook goed betaalbaar. De grootste kwaliteit van de draver is echter ook hun grootste valkuil...nog veel te vaak komen dravers terecht bij mensen die geen flauw benul hebben van wat ze precies in handen hebben. Ze wisselen nog veel te vaak van eigenaar vanwege 'geen klik' of 'andere ambities' en worden weer ingeruild of eindigen als weidepaard, omdat de eigenaar er niet meer op durft te rijden...

Ik wil dus benadrukken dat ze inderdaad lief, mooi en gehoorzaam zijn, maar ook volbloeden blijven die graag (hard, harder, hardst) willen lopen en dus erg voorwaarts zijn. Ze hebben een eigen gebruiksaanwijzing (ook na een goede omscholing) en zijn zeker niet voor iedereen geschikt. Ook als je eigenlijk op zoek bent naar een dressuurpaard, kun je er beter nog even over nadenken, want dat vele wisselen van eigenaars verdienen dravers zeker niet!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

San_B

Berichten: 6
Geregistreerd: 02-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:57

Afbeelding

Afbeelding
Mijn man heeft alweer 6 jaar een draver en ik nu sinds 2 jaar. Onze dravers staan/lopen 7x24 buiten.
Diesel is een 7-jarige ruin. We hebben hard moeten werken aan onze balans (paard en ruiter) en werken hier nog steeds aan. Diesel heeft mij weer vertrouwen gegeven in paardrijden. Hij schrikt wel eens ergens van, maar hij gaat er niet van door. Buitenritten maken met hem is dan ook echt genieten. Heerlijk paard!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-17 22:58

Het is alweer tijd voor een slotje hier, zodat we aan de samenvatting voor de VN kunnen beginnen.
Bedankt voor de hele leuke reacties!
Uit vorige de poll is de Clydesdale naar voren gekomen, voor de volgende poll mogen nog suggesties worden gedaan. Ik heb er al één binnen, rassen die al eens aangedragen zijn maar nog niet tot ras van de maand zijn gekozen mogen ook nog opgegeven worden.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers