Haflingers worden te modern???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 17:37

Adonis vind ik nou echt een hafinger.

Stoeri van gister was ook echt mijn type.

Kijk in de laatste klassen waren idd wel wat meer zwaardere types, maar goed die zijn al 10 jaar of ouder.
Deze paarden waren 10 jaar geleden dus moderne haflingers.
Mijn Felix is ook 13 en ik kon zijn bouw dus veel terug zien in die hengsten.
Maar ook bij deze hengsten werd alsnog het zwaarste type achteraan gezet.

maar kijk ik dan naar de 3 jarige die gister doorgingen dan zie je zo al dat het been werk en de borst veel fijner is. Ook de achterhand is veel fijner.

Ik ben zeker niet tegen het iets moderner maken van een paardenras. Maar het moet wel leuk blijven. We moeten niet met elk type paard zz wilen rijden en daar ligt nu juist het probleem want dat willen de mensen.

Wat ik graag wil is een beetje breed paard .145m met stevig beenwerk die een persoon van 75 kg excl westernzadel even 3 uur door de bossen kan sjouwen. Gelukkig heb ik nu zo'n paard maar ik ben bang dat als mijn paard er over pakweg 15 jaar niet meer is dat ik moet uitwijken naar een ander ras.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:06

Adonis is ook al 15. Maar ik vind hem iets tè. Adri leek niet op hem, zijn benen waren bijvoorbeeld wat slanker.
Maar ja, die hengstenhouder van Adonis heeft niet eens de moeite gedaan om zijn hengst te scheren (hij was wschlk zeker van de keuring voor het leven Knipoog), dat geeft ook een vertekend beeld. Ik vind vooral zijn benen te zwaar...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 18:17

Haha! dan moet je felix zijn benen maar niet zien.

Maar het zijn wel benen die werken kunnen.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:36

Wow geweldig!! mensen die hetzelfde denken als mij!! Ik ben ook bij de hengstenkeuring geweest, en ik heb me zelfs zitten ergeren aan sommige haflingers.... Het worden steeds mee arabiertjes!! Niet alleen de bouw maar ook het hoofd, smal neusje, smal koppie...... dit vind ik echt helemaal niets voor een haflinger. Een haflinger is zo een mooi ras.. daar moet je geen arabieren van willen maken, dat ras is er al!! Ik vind haflingers juist leuk omdat het wat stevigere ponys zijn. En koop ik een haflinger en geen andere pony.
Ook liep er gisteren een haflinger bij ( naam vergeten) Het was net een ponytje maar dan een haflinger kleurtje.
Ik ben er mee eens dat er twee lijnen gefokt moeten worden oudere en luxere types. Dan is er voor iedereen wat en wordt de Haflinger zoals deze was in ere gehouden. Roos (roziewozie) en ik hadden het er gisteren over maar volgens haar worden haflingers zo gefokt omdat er anders geen vraag naar is. Daarom vind ik het super fijn om te lezen dat er ook nog mensen zijn die het oudere type haflinger mooier vinden.

Dus ik hoop dat er straks nog mensen die het stevigere type haflinger fokken want anders ga ik voor een ander ras.... want wat er nou gefokt wordt zijn geen haflingers meer

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:01

Ik vind dat Haflingers gewoon breed moeten blijven, er zijn al genoeg luxe paardjes. Mijnes is wel breed ik denk dat het tussen oud en nieuw type in is, dat vind ik mooi maar ze moeten niet steeds groter en slanker worden!! Dat hoort nou eenmaal niet bij het ras.

Girly1
Berichten: 74
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:36

Ik vind dat haflingers breed moeten blijven. Ik heb de foto's van de hengstenkeuring gezien en vind veel hengsten te iel, en dat vind ik niet mooi. Zonde dat de "echte" haflinger zo verdwijnt.

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:45

Na mijn iedee zijn ze niet te modern, zo als ze nu zijn vind ik ze wel leuk In duitseland en oosterijk zagen de hengsten er zo 10 jaar geleden ook al uit. Nederland loopt alleen achter, en begint nu een 'beetje bij te komen' om het zo maar eventjes te zeggen.

Leo

Berichten: 50140
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:51

Ik vind haflingers ook iets te licht worden...
Mijn eiges is ook aardig licht, helaas Verdrietig Maar dat kan altijd nog bijgroeien.

De meeste oudere hengsten vind ik veel mooier dan de jongeren (Maestro, Star, Starwin.. prachtbeesten )

Stoeri viel mij ook al op in de foto's van bokkers die gister aanwezig waren Wat is zijn afstamming eigenlijK???

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:56

ik vind het oudere ras ook mooier. bij mij achter staan er een paar die zijn super!! echt breed brede benen en borst. een oud type dus. die blijven echt het mooist

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:06

Idra schreef:
Jeetje Lola, je HEBT al 3 paarden! Tong uitsteken Haha!

Kijk anders eens op de site van het Belgische Stamboek. http://home.tiscali.be/haflingersite/

Ikzelf heb mijn haf van een particuliere fokker gekocht, die was iets tussen de twee types in, maar was wel 1m47 (komt vnlk omdat we hem zo vroeg gecastreerd hebben, maar voor mij had hij de ideale maat).


K'zal je straffer vertellen, ik wil ook nog een trekpaardachtige én een Fjord *LOL*

Ik ga hier niet en-public zeggen waarom want misschien pikken ze m'n idee nog Tong uitsteken

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:43

Loolapelooza"]
[quote="Idra schreef:
Jeetje Lola, je HEBT al 3 paarden! Tong uitsteken Haha!

Kijk anders eens op de site van het Belgische Stamboek. http://home.tiscali.be/haflingersite/

Ikzelf heb mijn haf van een particuliere fokker gekocht, die was iets tussen de twee types in, maar was wel 1m47 (komt vnlk omdat we hem zo vroeg gecastreerd hebben, maar voor mij had hij de ideale maat).


K'zal je straffer vertellen, ik wil ook nog een trekpaardachtige én een Fjord *LOL*

Ik ga hier niet en-public zeggen waarom want misschien pikken ze m'n idee nog Tong uitsteken
[/quote]

Ik weet wat jij gaat doen *LOL* hahah nee hoor maar ik las dit en dacht...
Jij gaat een perfect nieuw eigen ras fokken Geef maar toe Haha!

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:45

Elke schreef:
Na mijn iedee zijn ze niet te modern, zo als ze nu zijn vind ik ze wel leuk In duitseland en oosterijk zagen de hengsten er zo 10 jaar geleden ook al uit. Nederland loopt alleen achter, en begint nu een 'beetje bij te komen' om het zo maar eventjes te zeggen.


Sterker nog, liz Alpha zou dit jaar 31 zijn geworden en zijn vader Afghan (voor de meesten wel bekend hoop ik) 35.

Alpha:
Afbeelding

Dit is dus een 'moderne' Haflinger. Voor Nederlandse begrippen dan, hij is al jaren dood. Mijn merrie is een dochter van hem, en voldoet qua type precies aan mijn eisen. Stevig en breed genoeg om mij als lange (1,75) volwassene prima en netjes te kunnen dragen (en ze is 1.44, dus niet bijzonder groot), goede benen, mooi maar wel sterk, gangen om bij te kwijlen, kan goed springen, geeft niet snel op, is lekker voorwaarts en ze heeft een mooi hoofdje. En dit is het type waar het stamboek ook naar streeft, zoals ze zelf zeggen, een veelzijdig recreatiepaard. Ook de 'moderne' paarden zullen nergens de echte top in halen, maar ze kunnen wel overal goed in de basis mee komen.
Met een 'ouderwets' type kom je jezelf tegen, die hebben niet genoeg uithoudingsvermogen voor de endurance, hebben teveel hals om netjes na te kunnen geven voor de basis dressuur, zijn vooral leuk om buiten mee te rijden of om wat rondjes in de bak te hobbelen, maar als je wat meer vraagt is het snel niet eerlijk meer tegenover het paard.

Verder nog wat quotes:
Cowgirl: Haflingers onder de 1.45 kom je niet meer tegen.
#De meeste merries halen die 1,45 niet, veel ruinen ook niet. Zelfs niet eens alle hengsten. Bovendien is de maximummaat van het stamboek 1,54 ofzo.

Schaapjuh: Idd de haflingers die wat hoger in de basissport lopen zijn meestal haffies van het oude type, iig oud bloed.
# Ik ben nu even benieuwd wat jij onder oud bloed verstaat. De Nederlandse gefokte hengsten die al generaties in Nederland zijn? De Oostenrijks gefokte hengsten komen ook allemaal op Folie uit hoor. Alle hengsten zijn terug te leiden op Oostenrijkse hengsten, ik snap je opmerking niet zo.

En wat ik al zei in een eerdere reactie: De meeste Haflingers zijn gewoon te dik. Ook als ik foto's hier op Bokt zie. Die van mij ook . Als zo'n hengst, of een nakomeling ervan, bij ons in handen komt, zijn het ook niet meer de slanke paardjes van de keuring, dan komt er ook een laagje spek op.

Verder vraag ik me af, als je niet van dit type Haflinger houdt, waarom je dan nog naar de hengstenkeuring gaat en een eventueel lidmaatschap niet gewoon opzegt, ipv hier de mensen die dit wel mooi vinden te beledigen door te zeggen dat we het ras verkloten. Het grootste gedeelte van de Haflingerliefhebbers in de wereld (Nederland houdt de richtlijnen aan van de Wereld Haflinger Federatie) is er wel blij mee. Kies dan voor een ander ras.
[/u]
Laatst bijgewerkt door Miran op 18-01-04 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:46

Ik vind ook het iets oudere type mooier
Ik heb zelf een haflinger met een flinke stevige borst, een stevige achterhand (spieren, spieren! Haha! ), toch een mooi edel koppie ( maar wel weer geen supersmal neusje of minikopje), stevige benen (niet overdreven dik). Tadaa! Een stoere roodbruine haflinger Haha!

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:47

Ik vind ook het iets oudere type mooier
Ik heb zelf een haflinger met een flinke stevige borst, een stevige achterhand (spieren, spieren! Haha! ), toch een mooi edel koppie ( maar wel weer geen supersmal neusje of minikopje), stevige benen (niet overdreven dik). Tadaa! Een stoere roodbruine haflinger Haha!


Afbeelding

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:27

Alle rassen lijken wel wel voor het luxere te gaan zie friezen, shets haflingers erg jammer naar mijn idee, het ouderwetse type vind ik vele malen mooier, maar ja men fokt wat de klant wil en die wil rank/slank en dus luxe.

haha maar ik heb gehoord dat er voor de mensen met ouderwetse shets hoop is, ze komen terug haha gelukkig maar.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 00:09

Over de grootte... Jamaica is 139! Tong uitsteken (maarja, die heeft dus geen papieren....)

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 00:15

Maar Liz Alpha mag dan wel modern zijn (ik vind hem prachtig), maar hij is niet tè...
Vind jij dan ook niet, Miran, dat de twee types naast elkaar zouden moeten bestaan?

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:49

Ik denk inderdaad dat het voor vele mensen beter zou zijn als ze de Haflinger zouden splitsen in een rijtype en een "recreatie" type..
Maar denk dat de slanke type's bijna komen doordat ze goed getraint zijn en doordat ze meer conditie hebben dan laten we zeggen de gebruikelijke fokmerrie die 1 keer per jaar eens op de keuring verschijnt..
En waar dus niet veel mee gedaan word dan dit + elk jaar een veulentje..
Als je ook gaat kijken naar de kant van de fokkerij die het meeste inbreng heeft..de merrie..dan zie ik daar vaak niet de super slanke dennen die op een hengstenkeuring verschijnen..
Maar "gewone" Haflingers die met de 1e premie's weglopen..
(met regelmatig een hangbuikje van de veulens..)
Dus wat is dan het meest doorslaggevende omtrent modern/ouderwets??

Als ik kijk naar Woes heb ik geen flauw idee wat hij er dan voor 1 moet zijn...kijk maar naar zijn foto's de ene keer denk ik dit en de andere keer weer dat..
Modern, ouderwets, tussen in??
Ik heb er ook even een topic over gestart..
[ITP] Woestein..luxe/modern/ouderwets/tussen in....
Dus brand maar los over wat jullie nou van hem vinden..Haha!
Ik weet het zo 1 2 3 niet zo altijd...

Groetjes Angenita

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:35

Zelf heb ik een haflinger van het zogenaamde ouderwetse type. Lekker breed, maar wel elegant (kan echt!!) Persoonlijk vind ik dat een "echte" haflinger. Misschien zien de "nieuwe" haflingers er wel mooier uit, eleganter enz., maar ik vind dat er nog wel iets ronds aan de haflinger moet blijven zitten. Ze moeten de "ouderwetse" haflinger niet doodfokken. Als je dat wilt, koop dan een ander soort paard. Anders krijg je een heel ander ras........

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:54

ik denk ook dat mischien de keuring in '2 type's' gedaan moet worden omdat er toch altijd mensen blijven die de 'moderne' mooier vinden en de 'oudere' haflinger mooier vinden.

zoals cissie zegt is dat idD ook met shets zo...

de mooie dunne gebouwde shets met lange manen eindigen steeds vaker hoger dan de hele stevige shets

tegenwoordig lopen er ook heel veel kruisings met shetxwelsh rond!!


Ik vind eigenlijk dat dat bij de rassen waarbij dit gebeurd niet gebeuren moet!!

als je een rijpaard/pony wil koop je toch een new-forest of kwpn... die zijn er immers voor gefokt om goed te rijden!!!

de hafs etc. zijn gewoon trek/recreatie paarden dat moeten mensen maar waarderen!!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 17:48

2 types fokken heeft geen zin.

Waarom niet: omdat de meeste mensen een rijtypische haflinger willen. Ze willen er mee dressuurrijden, springen en mennen.
Geen ploeg trekken op het land van de buurman.

De hengst Allacher vind ik een mooi voorbeeld van een modern type, maar zo modern dat hij ook zijn stevigheid en robuustheid uitstraalt.
Een paard waarmee ik wel mee rond wil rijden en voor een marathonwagen neer wil zetten zonder dat men zegt dat de verhoudingen niet kloppen.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:28

Cowgirl schreef:
De hengst Allacher vind ik een mooi voorbeeld van een modern type, maar zo modern dat hij ook zijn stevigheid en robuustheid uitstraalt.
Een paard waarmee ik wel mee rond wil rijden en voor een marathonwagen neer wil zetten zonder dat men zegt dat de verhoudingen niet kloppen.


Idd die hengst Allacher vind ik qua bouw ook wel modern en toch straalt hij die stevigheid en robustheid nog uit.
Vind het echt een hele mooie hengst!

Als de moderne haflinger zo ongeveer blijven als die hengst vind ik het nog wel mooi. Maar verder hoeft het van mij ook niet...

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:15

Toch leuk om zo die verschillende meningen te lezen
Ik zelf zou toch voor het stevige(ouderwetse) type haflinger kiezen omdat ik dat gewoon de haflinger vindt zoals ie hoort.
Maar ja ik heb ook genoeg haffies gezien van het moderne type waar ik flink van kan gaan Kwijl
Maar goed als ik heel eerlijk ben is Minco ook niet helemaal het ouderwetse type haf,hij wordt het klassieke type genoemd,ik noem het maar een mengelmoesje Haha!
Minco is een behoorlijke jongen voor een haf,vooral als je hem tussen de haflingers van tegenwoordig zet,maar ik ben gek op mijn beestje en dat vindt ik uiteindelijk het belangrijkste
Hier nog twee plaatjes van mijn spook. Bloos OK dan!
Afbeelding

Afbeelding

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:06

Cowgirl schreef:
De hengst Allacher vind ik een mooi voorbeeld van een modern type, maar zo modern dat hij ook zijn stevigheid en robuustheid uitstraalt.
Een paard waarmee ik wel mee rond wil rijden en voor een marathonwagen neer wil zetten zonder dat men zegt dat de verhoudingen niet kloppen.


En dat is ook wat ze zoeken, hij is niet voor niets kampioen geworden.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:10

Idra schreef:
Maar Liz Alpha mag dan wel modern zijn (ik vind hem prachtig), maar hij is niet tè...
Vind jij dan ook niet, Miran, dat de twee types naast elkaar zouden moeten bestaan?


Van mij mag het 'ouderwetse' type best blijven bestaan, zolang er vraag naar is, vind ik het prima. Ik denk dat het ook zeker geen kwaad kan, om wat stevigere paarden in de fokkerij te blijven gebruiken. Van mij hoeven hengsten niet moderner te worden dan Allacher, zoals Cowgirl al aangeeft een moderne hengst die nog wel de Haflingereigenschappen heeft.

Waar ik over viel, was de stelling over het verkloten van het ras. Ik voel me persoonlijk aangevallen, misschien niet de bedoeling, maar ik vind die 'moderne' Haflingers wel mooi. Iedereen zijn eigen mening, maar de mening van mij en veel andere liefhebbers wordt hier dus niet gerespecteerd en daar kan ik niet altijd even goed tegen.