Haflingers worden te modern???

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:36

Hhmm, verkloten van het ras vind ik ook een groot woord. Waar ik dus niet zo goed tegen kan (en zo hebben we allemaal wat Haha! ) is dat we met z'n allen maar achter Oostenrijk aan moeten. Nou, ik ben daar geweest en was nou niet direct onder de indruk, mooie paardjes hoor, daar niet van. Maar ik denk dat het niet goed is om -als stamboek- maar blind erachter aan te rennen.

Ik vind het dus ook niet leuk dat hengsten zoals Strauss afgekeurd worden, omdat hij (wat ik ervan gehoord heb hoor, het verhaal kan best heel anders zijn!) wat te zwaar is en te ouderwets van type. Maar wat is daar mis mee als z'n gangen in orde zijn en het tussen de oortjes ook allemaal goed zit? Ik denk dat haflingerfokkers hier in NL zelfstandig genoeg zijn om uit te zoeken welke hengst ze willen, en welke niet. Eentje die modern wil kiest voor Nobleman (of iets in die richting) iemand die dat niet wil, die kiest voor een ouderwetse hengst. Zo is iedereen tevreden toch? Fokker, klant en wat mij betreft heeft het stamboek dan maar te volgen. Ik ben bang dat het stamboek nu een beetje voor ons -de klant uiteindelijk- aan het bepalen is uit welk soort haflinger we kunnen kiezen.


Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:55

Nederland is aangesloten bij de Wereld Haflinger Federatie, en hebben daardoor dezelfde fokdoelen.
In principe heb je gelijk, iedereen moet zelf kunnen kiezen, smaken verschillen nu eenmaal. Misschien een brief richting KVTH of een bezoekje aan de jaarvergadering? Hier klagen lucht misschien wel op, maar helpt uiteindelijk niets.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:06

Wanneer ze aangesloten zijn bij die WHF zou een brief dus ook niet zoveel zin hebben lijkt mij, met zo'n brief is vast het wereldse fokdoel niet veranderen Lachen Tenzij ik een enorme invloed heb, wat ik niet verwacht Haha!

En verder hoor je mij niet klagen hoor, heb het prima naar m'n zin met m'n haf. Vind het te onbelangrijk om erover te gaan klagen bij het stamboek. Want mocht ik in de toekomst nog een keer een veulen fokken (wat me stug lijkt, dat gaat namelijk -ook bij haflingers- nogal moeilijk uit een ruin) dan kies ik een hengst die bij de merrie past EN mij aanstaat, of deze nou goedgekeurd is of niet. Ik hoop (en denk) dat ergens die ouderwetse hengsten altijd wel zullen blijven bestaan (misschien is het moeilijk zoeken) daarvoor zijn er teveel liefhebbers voor het ouderwetse type.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:39

Ik vind dat er teveel op uiterlijk schoon gefokt wordt. Om die reden staat mijn Haf ook te koop, heb meer het idee een Arabier onder m'n kont te hebben... ;0)

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 09:14

Cowgirl schreef:
2 types fokken heeft geen zin.

Waarom niet: omdat de meeste mensen een rijtypische haflinger willen. Ze willen er mee dressuurrijden, springen en mennen.
Geen ploeg trekken op het land van de buurman.



Dat blijkt dus niet zo te zijn. Er zijn duidelijk nog wèl mensen die een ouder type willen.

Maar hey, ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar als je naar België kijkt, Adonis is gekeurd voor het leven, dus helemaal weg zal dat oude type hier niet gaan Lachen.

In het PRE-stamboek (zoals eerder vermeld) bestaan er ook meerdere types, met verschillend gangwerk naast elkaar. Dat zal wschlk ook altijd zo blijven, omdat die twee types heel andere mogelijkheden hebben.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 10:44

Citaat:
Ik vind dat er teveel op uiterlijk schoon gefokt wordt


Volgens mij is dat gewoon zo.
Ik vond ook dat bij vele haflingers(hengsten) het achterbeen gebruik niet goed.
hele korte pasjes alsof ze op eieren liepen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:48

ik vind de moderne en ouderwetse allebie wel iets hebben(verzorg zelf een ouderwets type en een moderner type)
maar de haflinger moet zeker niet nog veel moderner worden, want dan is het geen haflinger meer!
dat vind ik juist ook zo mooi aan haflingers, dat ze zwaarder gebouwd zijn.

ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:13

Ik ben het er mee eens dat de haflingers een beetje te modern,te slank worden.Zo blijven het geen echte haflingers meer.
Ik heb een echte haflinger,het oude type en zo hoort een haflinger te zijn vind ik.Die andere haflingers zijn wel mooi maar toch minder haflinger Tong uitsteken
Ik ben trouwens helaas niet bij de hengstenkeuring geweest dus de haflingers die daar waren kan ik niet beoordelen maar je ziet de modernere type's vaak genoeg nu.

Lovers Sound Lovers
Ik denk altijd goed na, voordat ik iets stoms zeg Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:58

Ik ben van het ouderwetse type, echter wat mij tegenstaat, is het feit dat er gewoon geen "ouderwetse" hengsten te vinden zijn die ook nog eens niet zo enorm groot zijn... Ouderwetsen hengsten worden gewoon niet meer gefokt, er wordt niet mee naar de keuring gegaan, want alleen die nieuwe hengsten worden goedgekeurd. Ik heb zelf niets met het oude type, vind ze eerlijk gezegd ook lelijk, en niet echt haflingers meer, maar als er daar vraag naar is. Best, maar dan moet het niet zo zijn, dat dé haflinger is, en dat het oude type eruit gefokt moet worden...
Ik heb namelijk een haflinger van 1.37 jaja, dat zag u goed Knipoog En ik wil een veulen fokken dat niet al te veel groter is, vanwege het dubbelspan dat ik wil bereiken. Maar die hengsten zijn gewoon niet te vinden... Scheve mond

supertammy

Berichten: 2230
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:24

Bij ons staan er 3 haflingers...
Eentje is op de groei goedgekeurd... is erg klein namelijk...wel lekker stevig. Een andere uit Oostenrijk afkomstig is ook super stevig. Echt mooi. Een andere is een hele edele haflinger.
Ik vind wel dat de stevige haflingers bij ons beter bewegen als die andere. En eigenlijk vind ik die ook wel mooier.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:31

Laat ze gewoon kijken naar de "onderdelen". Goede benen zijn goede benen, goede rug is goede rug, goede halsaanzet is goede halsaanzet enz of dat nou modern is of ouderwets. Laat het zwaar of licht gewoon zitten. Dan heeft ieder wat hij wil, en gaat het misschien wat eerlijker op de keuringen. Niet echt eerlijk in de zin van het woord, maar weet niet hoe ik het anders uit kan leggen.

Aan het einde van het kampioenschap ging het tussen Allacher, Stallone en Watson. Naar mijn mening is Watson eruit gegaan omdat hij zijn gangen minder goed kon laten zien, doordat hij veel onrustiger was dan de rest. Wat wil je, hij is 3 jaar oud en is nog niet "publieksbestendig". Maar of de uitslag hetzelfde was geweest als ze alle 3 hadden moeten lopen zonder publiek en lawaai weet ik zo net nog niet... Ik vond Allacher dan ook de mindere van de 3, maar dat ter zijde.

Verder zouden ze ook eens kunnen gaan nadenken over wat wel of niet goedgekeurd wordt. Kijk naar Alfred van het braakzicht. Het publiek vond hem gewoon geweldig, en het leek me dan zelfs niet te ontkennen voor de jury, zoals hij liep. Toch kreeg hij een 3e plek, en werd Arizona 1e. En waarom? Omdat Alfred 6,25 % arabisch bloed heeft. Keur hem dan niet goed, of geef hem de zelfde rechten als de anderen en dus een kans om eerste of zelfs kampioen te worden...

haffiegirl

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:23

Miran schreef:
En ik sluit me dus absoluut niet bij jullie aan. Degenen die bovenaan eindigden, waren wel degenen die het best bewegen. Verder vind ik zulke Haflingers wel mooi, van mij, en velen met mij, hoeft het werkpaardtype niet. Leuk om te zien, maar je kan er niet mee werken.
Weten jullie trouwens dat de Hafligner van oorsprong ook best groot was. Ze zijn kleiner gefokt om tijdens de oorlog in de bergen te kunnen dienen, maar daarvoor waren ze, volgens het boek van Otto Schweisgut, ook deze maat.
Overigens is de gemiddelde Nederlandse Haflinger te dik, en lijken daarom breder. Deze hengsten zijn wel in een goede conditie, maar geef ze in handen van een ander (lees: veel recreatieruiters), en je kunt ze ook rollen.


ik sluit me hier compleet bij aan,

zelf hebben wij ook moderne haflingers en ik vind ze mooier zo.
wij hebben nog een oud type haflinger voor het trek werk. en de moderne haflingers vind ik super bewegen. groetjes marieke

Gezocht ervaren instructrice omgeving Assen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:47

Dat je de moderne haflinger mooier vind, dat is best, en dat is jouw mening, mij best. Maar waarom moet dan het ouderwetse type eruit? Dat zit mij niet zo lekker... En met een ouderwets type haflinger kan je ook werken, kost misschien wat werk, maar ik vind het straf om te beweren dat je er niet mee kan werken. Dat schiet mij in het verkeerde keelgat, ik beweer immers ook niet dat van die moderne haflingers, dat die niet goed kunnen lopen ofzo...

haffiegirl

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:01

zo bedoel ik het ook niet zoals je ziet hebben wij ook een oud type haflinger voor het werk voor de kar enzo en de moderne haflinger hebben wij voor de fokkerij want als je wil fokken moet je wel megaan met het fokdoel. ik verwijt niemand wat. en ik zeg ook niet dat ik het oude type eruit wil hebben maar ik zeg alleen dat ik het moderne type mooier vind. en dat is indd mijn mening.

groetjes marieke

Gezocht ervaren instructrice omgeving Assen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:36

Ik sprak in het algemeen, sorry dat je je aangesproken voelt Knipoog En waarom moet er meegegaan worden met het fokdoel (de moderne haflinger) als er toch nog zoveel vraag naar het oude type is? Wat mij betreft ga je gewoon vrolijk door met het fokken van het nieuwe type, maar ik vind dat er daarnaast ook ruimte moet blijven voor het oude type. En dat dat niet vervangen moet worden door het nieuwe, dat bedoel ik Lachen

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:11

Cowgirl schreef:
Citaat:
Ik vind dat er teveel op uiterlijk schoon gefokt wordt


Volgens mij is dat gewoon zo.
Ik vond ook dat bij vele haflingers(hengsten) het achterbeen gebruik niet goed.
hele korte pasjes alsof ze op eieren liepen.



Helemaal mee eens!!

Heb er niet veel verstand van en ik ben dit jaar voor het eerst naar de hengstenkeuring geweest. Maar zelfs ik zag dat erg veel hengsten van die kleine pasjes maakten met achterbenen. En vooral bij de jonge hengsten (drie jarige)

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:13

Maya schreef:
Ik sprak in het algemeen, sorry dat je je aangesproken voelt Knipoog En waarom moet er meegegaan worden met het fokdoel (de moderne haflinger) als er toch nog zoveel vraag naar het oude type is? Wat mij betreft ga je gewoon vrolijk door met het fokken van het nieuwe type, maar ik vind dat er daarnaast ook ruimte moet blijven voor het oude type. En dat dat niet vervangen moet worden door het nieuwe, dat bedoel ik Lachen





Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers