[tinkers] over werken met een jonge tinker

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 16:15

Ja, gelukkig is mijn tinker 3 jaar en wordt ze volgende zomer 4. Haha!

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:30

IwanLuver schreef:
Citaat:
tinkers zijn erg laat rijp dus je moet in het begin erg rustig aan doen ik vind 2.5 jaar erg jong om te beginnen


Helemaal mee eens!! Er wordt veel te gemakkelijk gedaan over jonge paarden!!! Met 2.5 jaar zijn koudbloedpaarden echt nog kinderen!! Ze zijn laat rijp en laat volwassen en daar moet je afblijven!!
Bij ons op stal staat ook een vrouwtje met een Tinker die ze ook heel jong 2.5jr veel heeft laten longeren en daar kan ik mij heel boos over maken. Longeren is heel slecht voor jonge koudbloedpaarden omdat spieren en pezen nog lang niet volgroeid zijn.

Als je zo nodig een paard jong wil inrijden ga er dan mee het bos in, maak meters en blijf uit de bak!!


Ik moet hier even korte metten mee maken: teveel longeren is voor ieder paard (koudbloed, warmbloed, halfbloed) op jonge leeftijd slecht! Ook te vroeg inrijden en op een te jonge leeftijd intensief rijden is voor ieder jong paard slecht! Niet alleen de koudbloedjes zijn laat rijp, dit wordt bij andere discussies net zo hard geroepen over arabiertjes, e.d.
Kortom, met elk jong paard moet je het rustig aan doen en niet teveel van vragen op jonge leeftijd en goed naar je paard kijken wat voor een signalen die zelf geeft.