criollo paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 22:02

Ik ben al 6 jaar helemaal gek van criollo's, wie nog meer?
Het zijn oer sterke paardjes uit argentinie.
Zelf heb ik er ook 1, een 3 kleur merrie, ik wil nooit meer een ander ras!
Er zijn er niet veel in Nederland, maar met degene die er zijn organiseren we regelmatig ritjes, a.s. zondag 20 maart in Katwijk aan Zee!

Kijk ook eventueel op www.argentijnsepaardenencriollos.tk

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 23:26

heb een stuk van de site bekeken.
In het eerste filmpje, halverwege zit er een man op in de roundpen, rijden die altijd zo? Ik vond het leuk om die wat onduidelijk gefilmde paardjes te zien vooral die zwarte, maar toen die vent klaar was met rijden heb ik hem uitgezet........Het zal vast het gebruik zijn maar het kwam op mij erg cru en hard over, arme beentjes van dat paard Ach gut echt niet fijn om naar te kijken.

Had de Criollo toch iets anders in mijn hoofd zitten, met westernzadel en mooie ritjes/lessen. Wel geweldige dieren overigens.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:05

Een stalgenoot van mij heeft er 10.
Ga even de url doorgeven

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:51

Ik vroeg me af hoe je weet dat je paard een criollo of argentijn is? Zitten er papieren bij?

Ik ken namelijk een aantal paarden waarvan de eigenaar zegt dat ze argentijns zijn, dat geloof ik best zeker als ik foto's zie van criollo's en argentijnse paarden.
Op het 1e filmpje op de site is in het begin een bonte die erg lijkt op een van de paarden die ik ken.
Nu is het ook zo dat ik vaak hoor dat ze wel ruw omspringen met de dieren daar..is dat zo of is dat meer uitzondering?
Weet iemand ook of die paarden in grote vrachten worden geimporteerd naar Europa als slachtvee? (Dit heb ik namelijk ook gehoord?!)

Toushie

Berichten: 7264
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 19:37

ut zij echt toffe paardjes. heb er een jaar op gereden en ze zijn erug leuwk.
ik heb er ook 1 gehad maar na paar week weer terug gedaan . ze was aan 1 oog blind en vond het hardstikke eng. kon gewoon niet wennen. best wel zielig. maar verder zalige paardje shoor. Haha!

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 20:11

Lise81 schreef:
Nu is het ook zo dat ik vaak hoor dat ze wel ruw omspringen met de dieren daar..is dat zo of is dat meer uitzondering?
Weet iemand ook of die paarden in grote vrachten worden geimporteerd naar Europa als slachtvee? (Dit heb ik namelijk ook gehoord?!)


Onzin van het slachtvee....
Weet jij wat invoeren kost..zou een duur lapje worden Haha!

Ze springen wel ruwer om met de paarden dan wij in hier.
Criollo's zijn vaak geen knuffelpaarden... want ze zijn daar niet gewend om ermee te tutten net als sommigen hier(zou dus voor mij ideaal zijn want ik hou daar ook niet zo van Bloos ).
Ik vind het geweldig leuke paarden,lekkere kort hompjes,op 1 vinger te rijden en zo koel in de kop(maar wel temprament).
Kortom als Quint niet zou hebben ging mijn voorkeur uit naar een Criollo maar ja.... ik heb maar 1 kont dus 2 paarden is voor mij teveel.


Hier in de buurt zijn ze niet zeldzaam in ieder geval,het stikt van de criollo's(woon hier ook vlakbij een grote invoerder van criollo's)

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 22:57

Ik vind het leuk dat er toch mensen zijn die het ras kennen. Het is ook best een bijzonder ras, (vind ik).
De criollo's (die uit het zuiden van Amerika, Argentinie en de landen daar om heen komen) worden per boot naar Italie gevaren, daar worden ze uitgeladen. Een deel zal naar andere landen gaan (zo is die van mij ook naar Nederland gekomen) en zeker vroeger (helaas Huilen ) nu denk ik ook nog wel een deel dat naar de slacht gaat.
Tja men gaat daar anders om met paarden dan hier. Maar daar zijn de paarden echt nodig, koeien, schapen drijven en vervoers middel van A naar B. Ik denk niet dat de paarden daar te weinig eten/drinken krijgen maar ze worden niet geknuffeld, dat zijn ze dan ook niet van gediend als ze in NL aankomen. Uit je hand eten doen ze niet en een appel is echt vies! Maar na veel geduld en rust krijg je ze steeds meer naar 'je hand'. Het heeft 1,5 jaar geduurd voordat ik kon zeggen dat mijn paard en ik elkaar 100% konden vertrouwden. Maar nu gaat ze voor me door het vuur. Het zijn paarden met een verleden, maar met wat tijd en rust zijn het waanzinnige paarden. Ze zijn heel cool in het hoofd en werken graag voor je, hele stoere harde paardjes. Ik probeer haar ook niet te veel te verwennen, ze zijn gewend sober te leven, en anders willen ze ook nog weleens ongewenst gedrag gaan vertonen zoals tegen deuren trappen enz.
Het is een mooie ervaring, het zijn hele lieve dieren, en degene die in NL zijn hebben het vast (nu) heel goed!

De criollo's uit Werkendam? Zijn die al weleens in Katwijk aan Zee geweest? Afgelopen najaar/winter?

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 23:06

Bij de aankoop van je criollo zit er wel een papier/rapport bij, met een nummer bij je paard. Ook hebben ze een brand merk (niet allemaal), die van mij 2.
Het verschil tussen Argentijnen en Criollo's is er wel degelijk.
Criollo's zijn de echte werk paardjes van de pampa.
Argentijnen zijn meer polo paarden.
Sommige mensen hebben mijn criollo wel gezien en gaan er dan vanuit dat bonte paardjes criollo's zijn, maar dat is niet echt altijd het geval.
Verder zijn er verschillen tussen de criollo's zelf ook. Omdat ze zich aan hun eigen gebied hebben aangepast (bergen, rotsen, pampa (gras vlakte) enz.) zien ze er anders uit qua model, de ene kort, de andere wat kleiner, enz. Alle kleuren komen wel bij alle paarden voor.

De site www.argentijnsepaardenencriollos.tk is nog niet af maar daar wordt aan gewerkt.

Vraeghoeve

Berichten: 710
Geregistreerd: 10-06-04

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 02:30

ikzelf heb een polopaard d.w.z kruising criollo/volbloed, geweldig paard maar enorm onafhankelijk, mede door zijn opvoeding niet echt mensen vertrouwd

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:25

Niet alle importeurs geven de papieren mee. Omdat ze op de ranches in argentinie niet zitten te wachten op mensen die het verleden van hun paard zoeken.
Daarbij lopen ze veel in grote kuddes op de pampa's (??) en is het niet altijd zeker welk veulen bij welke merrie en hengst hoort.
Betreft de reis.
Ze gaan met ontzettend veel paarden op een boot, naar Italie, van daaruit gaan ze heel europa door. Niet echt een gezellige reis (6 weken) om het maar even zo te zeggen.
In argentiniƫ gaan ze anders met paarden om dan wij hier, en daarom kunnen geimporteerde paarden soms een behoorlijke gebruiksaanwijzing Hebben.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:32

Bedankt voor de informatie, ik dacht al dat wat ik gehoord had niet helemaal klopte. Is allemaal een beetje aangedikt. Maar dat van 6 weken per schip naar Italie klinkt niet erg leuk.
De paarden die ik ken zijn inderdaad wel zoals jullie de paarden omschrijven, niet gewend om te knuffelen...maar uiteindelijk met veel geduld zijn ze het toch fijn gaan vinden. Ik vind het geweldige paarden!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:58

Waar in nederland zitten importeurs van deze paardjes? Ik kende het ras al en heb er ook al een tijdje interesse in, maar ik kan er niet zoveel over vinden..

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:05

Iemand die bij ons op stal staat heeft een Criollo paardje.. Lachen Ik weet trouwens niet of ze er nou nog steeds staat.. Bloos Tong uitsteken
Maar het was een heel leuk paardje. Maar erg eenkennig en angstig voor vreemden. Maar voorderest was het een superleuk beestje.. Lachen
Hij is Western bereden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:36

Toydoll, in Drenthe zit er 1, pm me even als je serieus op zoek bent

Steff_

Berichten: 5394
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 00:15

ik verzorg een criollo. Het is echt een hardstikke braaf beesie, buitenritjes zijn met hem echt leuk, en dressuren gaat ook wel lekker
Foto's van hem staan in mijn onderschrift. Salsa @ work

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 00:27

Volgens mij heeft De Koning op de Veluwe ook Criollo's, vorig jaar augustus in ieder geval nog wel.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 21:02

Eigenlijk zitten er geen 'echte papieren' bij van afstammeling enz. Als dat wel zo is zijn ze ook ineens een stuk duurder, maar van af het vervoer naar andere landen zit wel een papier bij het paard, waar dan ook een dierenarts is geweest en het heeft gekeurd. Ook gaat het paard op de foto en die worden op het papier geplakt.
Die parieren bedoelde ik eigenlijk.
Ik heb wel het adres van degene die criollo's importeerd, alleen kan ik dat zo hier op de pagina zetten? Degene die vlakbij Ossendrecht zit/zat is namelijk verhuisd.
A.s. Zondag is er een criollo rit in Katwijk aan Zee, ik ben daar ook en ook die man die die beestjes importeerd. Hij heeft hele leuke paarden en zoekt er ook echt een die bij jou past. Goede ervaringen met hem.
Het zijn echt leuke paarden om mee te rijden, schrikken negens van! Mijn paard is zelfs helemaal gek van kleine kinderen. Maar goed, in dat soort situaties er altijd bij blijven want het blijven dieren.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:04

caballos.. Ik denk dat je Ric bedoelt? Die zit idd nu in drenthe. Ik zou dat voor mensen die serieus intresse hebben gewoon via de PB doen.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 20:46

Dat klopt Stef, ik ken hem al 6 jaar.
Ik hoop dat hij er morgen ook bij is. Er worden vast foto's gemaakt van de rit en die komen dan op www.argentijnsepaardenencriollos.tk te staan!!
Zijn de 10 criollo's uit Werkendam omgeving er ook bij?? Wel gezellig!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:40

yup, ze nemen er 4 mee geloof ik. Ric komt ook (althans, ze gaan met 4 paarden rijden, en volgens mij naar katwijk)

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 20:31

De rit was super!! Mooi weer! In de ochtend nog wel wat fris, maar daarna kwam het zonnetje toch wel! Cool
Hopelijk is er snel weer een rit!

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:08

Iemand bij ons op stal heeft er eentje, wij noemen het altijd een agentijns biefstuk Haha! (omdat het zon verwende vetklep is Knipoog )
Het is een braaf paard, die geen stap verkeerd doet

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 22:25

Leuk dat er toch nog best veel mensen de criollo een leuk paard vinden, misschien zijn er wel mensen die belangstelling hebben voor de volgende criollo rit, om te kijken of om met hun eigen criollo mee te rijden?? De ritten zijn bedoeld om ervaringen enz met elkaar uit te wisselen, iedereen die mee heeft gereden vond/vindt het geweldig!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:19

waren er nog foto's gemaakt in katwijk?

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: criollo paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 12:25

er zijn wel wat foto's gemaakt, ik denk dat ze op onze site komen te staan. Dat zal nog wel eventjes duren, maar komt goed