Arabier, korte of lange manendracht ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37290
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 11:57

Lang laten. Ik heb ooit een keer de manen van mijn oude arabiertje helemaal moeten afscheren omdat hij er een paar vlechtjes afgeschuurd had. Geen gezicht en het duurt een eeuwigheid voordat het weer is aangegeroeid.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:01

Een ongeschreven wet is, dat de manen van een Arabier lang moeten blijven. Vanuit America is dan doorgevoerd het scheren voor de show. Bij de dressuur worden er mijnsinziens geen punten afgetrokken, als je met lange manen rijdt. Vroeger reed Mirage nog dressuur en heeft er geen nadeel van ondervonden...dus lang laten.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15464
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:08

Lang laten, dat is toch een echt kenmerk van arabieren!!!!

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:22

LANG!!!

Al vind ik dat korte kapsel bij de hengst op de foto zeker niet verkeerd staan.Lekker sportief Knipoog .

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:26

Lang!! Zeker weten!

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 17:24

mijn voordeel is dus wel dat hij opvalt Knipoog met zijn korte kapsel!!!!

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:14

absoluut lang houden, het is een kenmerk van een arabier en het is gewoon heel mooi. Die wind door de zijden dunne manen heen is echt een heel mooi gezicht... *zwijmel*

juval

Berichten: 13228
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:11

LANG!! ik heb mijn arabier altijd lange manen laten groeien. Toen ik hem heb verkocht ben ik nog een keer gaan kijken en de nieuwe eigenaren hadden zijn prachtige manen dus getrokken. Toen moest ik wel even slikken hoor.

Krab54

Berichten: 349
Geregistreerd: 11-02-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 00:02

Langs, langer langst!!!!

Peerkie

Berichten: 80
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:33

Eigenlijk horen de manen van een Arabier lang natuurlijk, maar als de manen heel dun en zielig zijn zou ik ze ook kort maken. Staat veel vlotter en grote kans dat ze dan dikker terugkomen.

Anouk01

Berichten: 1769
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:20

Lang laten!! Mijn meissie heeft ook mooie lange manen (Kan langer natuurlijk he..) Lovers

Afbeelding

Geheh beetje rare foto...Maar kopjes thee zijn interessant Vork

Anouk01

Berichten: 1769
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 18:24

Oh ja...En als je ze alleen korter wil doen om het invlechten ofzo voor wedstrijden. Arabieren hoeven niet ingevlochten te worden bij wedstrijden...Is mij verteld iig...

Emme
Berichten: 328
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: België (Sint-Eloois-Winkel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:43

Lang laten alstublieft...
Eén van onze merries heeft deze zomer haar maantjes uitgeschuurd, die heb ik dan uit medelijden ook getrokken... zodat ze toch weer gelijk konden teruggroeien...
Ik vind het echt zonde om zo'n mooie manen van onze prachtarabs te moeten korten... Conclusie: Lang laten is de boodschap Knipoog !

Afbeelding

Afbeelding
(En in vlechtjes doen als je er teveel problemen mee hebt... zo komen ze ook niet in de nestels...

Emx

Kikka

Berichten: 4688
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 19:31

LANG !

Indies
Berichten: 694
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:56

Lange manen, hoort bij het ras en het is een stuk mooier Lachen

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:31

Een arabier moet lange manen hebben. Het is een symbool van het ras, lange manen en staart en niet recht afknippen. Lekker de natuur zijn gang laten gaan en alles goed bijhouden. 2x per week in de mane `n tail of equistar en als je paard er niet zuinig op is, in de vlechten.

Rijpaard opf niet, het is en blijft een Volbloed, en een hengstenvlecht staat meestal net zo mooi als gewone knotjes.
Wanneer je de manen eraf haalt, haal je een groot stuk "arabier"weg, vind ik.

Bij sommige showpaarden is de staart ook extreem lang. Neem bijv. KAR Halcon. Diens staart hangt, wanneer deze los is, plm. 50 cm over de grond. Fantastisch om te zien, en als showpaard heeft hij er geen last van. Ook mijn hengst ( KAR Hacedor) had dit, maar door het commentaar van het KNHS ( ik moest zijn staart opknopen voor de wedstrijden) moest ik hem helaas afknippen.

Een arabier is echt pas compleet met lange manen en staart!

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:48

Inderdaad en een hengstenvlecht is zo gemaakt. Ik vind lang nogmaals veel mooier dat is gwoon de stlyle van een arabier.

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:39

Hier een foto van de hengst met de langste manen van El Zarabia Arabians.

Afbeelding

Afbeelding

Misschien niet helemaal goed zichtbaar, maar wanneer zijn manen loshangen, komen ze tot plm. 10 cm boven zijn knie.
Op stal altijd in de vlechten, zo blijven ze mooi en breken niet af.

Deze foto`s zijn gemaakt door Photodude hier op Bokt, en was afgelopen weekend in de Ahoy op Paard 2003.

riccardo

Berichten: 899
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:40

prachtige foto's hoor sam
r.j prachtig hoor die foto's

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:44

Jeeetje wat een supermooie foto's! Jullie zien er geweldig uit Sam zo samen *LOL*

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 16:45

wauw wat een prachtige foto!!!
en idd ze moeten echt lang hoor het is geen gezicht
een arabier met korte manen (hoewel die ene die hier neer gezet is door Ankie1 niet misstaat zal die toch mooier zijn met langemanen)

die van Mango waren er ook afgeschuurt echt zo zonde maar nu komen ze
aardig bij en ik laat ze groeten tot net boven zn knieen!!! OK dan! hahaah als ze dat redden natuurlijk!!

Emme= die van Faras zijn zoooo lang ik ben daar gewoon super jarloers op he ben benieuwd hoe het met hem gaat ik zal vanavond Sylvia een mailtje sturen!

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:56

oke de meeste hier vinden lange manen dus het mooist Haha! das duidelijk.
nu moet ik ook wel zeggen als mijn arabier zulke manen had als op de foto van hazebas ik ze er echt niet af gehaald zou hebben! alleen mijn arabje heeft 5 jaar de tijd gehad van mij om ook zo,n mooie bos manen te krijgen en dat is hem dus niet gelukt! Clown hij bleef van dat dunne zeikhaar houden,wat snel afbrak(oa door winterdeken etc) ik kon het niet langer aanzien dus vanaf nu gaat hij met korte maantjes door het leven! mijn voordeel is natuurlijk dat ik hem echt alleen voor de dressuur gebruik en geen shows etc. met hem loop.en het ponyachtige waar ik persoonlijk niet van hou is er nu mooi af. maar ja ieder heeft zijn eigen smaak natuurlijk en das maar goed ook Haha! Haha!
ps hij lijkt nog steeds op een arabier Knipoog

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:02

Mijn arabier had ook lange manen.. Dat moest gewoon bij m vondt ik.. maar toen heb ik m verkocht aan een meisje dat er wedstrijden mee wil gaan rijden en die had ze dus getrokken.. Vondt ik enorm zonde, maar toen ik t zag moest ik toegeven dat t m geweldig stond... nu heeft ze alleen alles afgeschoren.. en dat vindt ik dus ECHT niets.....

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:05

ankie1 schreef:
mijn voordeel is dus wel dat hij opvalt Knipoog met zijn korte kapsel!!!!


Voor mij komt het paard op de foto met korte manen over als een warmbloedje met een deukje in het hoofd en niet als een arabier.

Maar smaken verschillen natuurlijk

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:06

ankie1 schreef:
oke de meeste hier vinden lange manen dus het mooist Haha! das duidelijk.
nu moet ik ook wel zeggen als mijn arabier zulke manen had als op de foto van hazebas ik ze er echt niet af gehaald zou hebben! alleen mijn arabje heeft 5 jaar de tijd gehad van mij om ook zo,n mooie bos manen te krijgen en dat is hem dus niet gelukt! Clown hij bleef van dat dunne zeikhaar houden,wat snel afbrak(oa door winterdeken etc) ik kon het niet langer aanzien dus vanaf nu gaat hij met korte maantjes door het leven! mijn voordeel is natuurlijk dat ik hem echt alleen voor de dressuur gebruik en geen shows etc. met hem loop.en het ponyachtige waar ik persoonlijk niet van hou is er nu mooi af. maar ja ieder heeft zijn eigen smaak natuurlijk en das maar goed ook Haha! Haha!
ps hij lijkt nog steeds op een arabier Knipoog


vind ik ook hoor het is jouw paardje en het gaat er om wat jij ervan vind en niet wat je omgeving ervan vind !!!!! OK dan!