Fjord in de dressuur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:59

Als je niet erg ver weg op wedstrijd gaat heb je best vaak dezelfde jury. Dat meisje rijd M dus het is echt niet zo dat ze altijd afgekeurd wordt op het feit dat het een tuiger is, maar ze rijd juist zo goed dat het gewoon niet normaal is dat ze soms echt hele lagen punten krijgt met stomme opmerkingen dat het jammer is dat het een tuiger is.

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:16

het is indd gewoon zo dat de meeste jurys liever een KWPN-er zien met vaders als Ferro en Gribaldi en noem ze maar op.. maar goed ik vind dat ze daar indd mee op moeten houden en gewoon moeten doen waar ze voor zijn.. kijken hoe iemand zijn proef rijd en niet op wat voor paard..!!! daar gaat het toch helemaal niet om..!! maar goed volgens mij hebben we daar weinig over te zeggen..

Bedoel.. ik vind dat als je met je paard in het B start hoeft tie helemaal niet netjes aan de teugel te lopen* het is natuurlijk wel mooier* maar het gaat in het B om de Basis.. dus de stap, draf en Galop.. dus daar komt verder nix bij.. en vanaf het L mag je toch wel verwachten dat hij netjes rond kan lopen.. maar daar denken de meeste jurys ook anders over.. Jammer is dat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:19

foutje
In de B hoort een paard wel degelijk nageeflijk te lopen. Haha!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:23

runningkawa schreef:
foutje
In de B hoort een paard wel degelijk nageeflijk te lopen. Haha!


En hier mogen de juryleden allemaal even over op bijscholing Haha! Ik dacht het ook namelijk altijd (naja niet altijd, he Lielle) en mijn paard loopt ook keurig in de B, lekker losjes en van de grond. Vandaag wonnen er mensen van mij met paarden die met de neus vooruit reden, ik snapte er niks van. In een uitgave van de KNHS staat trouwens letterlijk beschreven dat je paard in de B aanleuning moet hebben en niet nageeflijk hoeft te lopen, boekje kan je bestellen op de site van de KNHS. Vréémd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:25

maar met de neus eruit kan ook nageeflijk zijn Haha!
Achter de LL mag zeker niet.
Dus zeker kan er iemand met een paard dat met het neusje eruit 1e worden.

Groot verschil hoe het neusje eruit is dus.

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:26

ik bedoel dus ook niet dat hij met zijn neus in de lucht moet lopen.. maar een aanleuning is voor mij iest heeel anders dan dat hij nagefelijk loopt..!!! maar goed daar kunne de meningen over verschillen natuurlijk

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:27

xcynthiax schreef:
ja, omdat die te klein is, maar je hebt toch ook young riders?????


Maar geen 'little riders'. Young riders heeft niks met de hoogte van het paardje te maken Knipoog Vind toch dat ze dat wel eens op mogen starten, little riders! Knipoog

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:29

runningkawa schreef:
maar met de neus eruit kan ook nageeflijk zijn Haha!
Achter de LL mag zeker niet.
Dus zeker kan er iemand met een paard dat met het neusje eruit 1e worden.

Groot verschil hoe het neusje eruit is dus.


Nou, dat was i.i.g. niet nageeflijk. Interessante discussie, maar niet hier. Wellicht kun je mij een foto PB'en van een paard met zijn neus in de lucht die toch nageeflijk loopt volgens jou? Ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:30

neus in de lucht is wat anders als neusje eruit.
met neusje eruit bedoel ik een paard wat voor de LL loopt, niet sterren kijkt.

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:32

persies.. dat mag gewoon... kijk als der indd een Sterrekijker tussen zit en die wint dan van een paardje dat netjes nagefelijk loopt dan vind ik het wat anders.. maar als het paard met het neusje eruit komt en dan een goede B proef neer zet dan vind het ook wel goed.!!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:49

[quote="MsMarit"]het is indd gewoon zo dat de meeste jurys liever een KWPN-er zien met vaders als Ferro en Gribaldi en noem ze maar op..


Absoluut niet mee eens. Jury's zien graag een paard dat goed door zijn lichaam loopt met mooie ruime passen. En ja, daar zijn KWPN-ers op gefokt dus zullen die dat plaatje sneller benaderen.

Op het moment dat iemand roept 'ik krijg mijn punten niet omdat ik dit en dit ras rijdt' weet ik al dat ze niet kunnen rijden. Zoals al gezegd, misschien dat er een of twee keer zo'n jury tussen zit. Maar als alle jury's je zo beoordelen zou ik toch echt eens gaan nadenken.

Trouwens, je kunt toch dispensatie krijgen als je een paard rijd onder de 160? Kun je als nog met een fjord nationaal starten Tong uitsteken

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:50

Ey
ik vin het stom dat de jury al een conclusie trekt bij het ras van een paard.
Ze kijke nie eens naar wat het paard in zich heeft..
en SOMMIGE mensen kijken ook naar een fjord alsof het nog een boereknol is en dan vinde ze het ook nog raar as het een prijs wint. Maar de fjorden zijn nu ook sjieker gefokt enz. Ik zeg nie dat een fjord in de GP kan kome maar je weet maar nooit as je goed traint, en niet naar het ras en de grootte kijke enz wie zegt dan dat het nie kan.
MAAR VOOROORDELEN OVER HET RAS VIN IK WEL ZO MIN DAT DE JURY DAT DOEN.
zo denk ik dr over dhuszzz
groete marije

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:16

Toen ik mijn eerste wedstrijd reed,zag ik ze kijken bij het inrijden;''oh,een fjord,geen concurent''.Helaas,ik won Extreme duivel
De tweede keer keken ze al anders;ik won weer Haha! .
De derde keer hoorde mijn vriendin ze zeggen;''ja,zo kan ik het ook.Die fjord doet alles zelf''. Not!!!!
Ik heb die keer 174 punten gekregen en werd dat zelfde jaar clubkampioen *LOL*
Gelukkig liep ze steeds super.Maar als het minder was geweest,dan hadden ze waarschijnlijk iets gezegd van;''tja,wat verwacht je dan van een fjord?''
Dit is dus wat ik bedoel met ''je moet met een fjord beter presteren''.
Ik denk dat je op zich best hoog kunt komen met een fjord,als hij/zij dressuur gevoelig is.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:32

Kimmes schreef:
De derde keer hoorde mijn vriendin ze zeggen;''ja,zo kan ik het ook.Die fjord doet alles zelf''. Not!!!!

dat zo kan ik het ook is altijd zo in de dressuur, (bijna) niemand heeft wat voor elkaar over, lopen enorm over elkaar te roddelen en goede vriendinnen worden ineens vijanden omdat de een een paar keer beter reed. nu niet zeggen dat is niet zo, jij hoort dan vast bij die groep uitzonderingen maar over het algemeen vind ik dit toch wel. (ken genoeg dressuurruiters om hier over te oordelen). in de andere onderdelen zijn ze over het algemeen veel sportiever. en ik ben het ook wel eens met het gebeuren over bloed, als er een paard te koop staat met springpaarden als ouders, word deze meestal ook gebruikt als springpaard(terwijl hij ook gewoon flut kan zijn). en dus lijkt het mij dan ook dat als je op een dressuurbloedje binnen komt ze al anders naar je kijken dan op een springbloedje(en dus ook op een logge fjord en een sierlijke kwpn'er)

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:46

Ja,zo denk ik er ook over.Een fjord is toch een trekpaard Schijnheilig Misselijk
Verder zegt bloed en /of ouders lang niet altijd wat.Gewoon naar het paard zelf kijken zonder enig vooroordeel,maar dat kan helaas niet iedereen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 08:52

runningkawa schreef:
Je hebt altijd jurys waarvan je denkt

Als ik een keer laag scoor terwijl ik naar mijn idee lekker heb gereden, denk ik van het zal wel. Dan brengt de jury me echt niet van mijn idee van rijden af.
Idem met hoge score bij een slechte proef.
Dan denk ik echt niet dat ik ineens erg goed ben.

Maar als je elke week 140 pnt scoort bij verschillende jurys moet je toch eens eerlijk naar je eigen combi kijken.
Want ik denk dat je daar veel meer van leert dan altijd maar blèren dat je gediscrimineert word.
Je zet dan simpelweg geen goed proeven neer, heel simpel.


100% mee eens!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 09:35

maar marigje van baalen heeft toch ook een pony???

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:58

Ik heb zelf een tinker, zelfde verhaal dus.
Overigens heb ik alleen nog maar leuk commentaar gekregen op mijn pony Lachen
Strekken voor een 8 zal hij nooit kunnen, hoe hij zijn best ook doet, tja als ik het daar niet mee eens ben, moet ik niet met een tinker gaan starten. Dit soort dingen zul je op andere punten goed moeten maken.
Wel ben ik het ermee eens dat je wat minder een steekje kunt laten vallen, inderdaad doordat een KWPN'er met spectaculaire gangen het daarmee eerder goed zal maken. Maar dat geldt ook voor mensen die zoals RK met een springpaard rijden, of gewoon een KWPN'er met mindere gangen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:02

Overigens, dit is een foto van een B-proef. Mijn bijrijdster met mijn tinker.
Hij loopt er hier met de neus een heel stuk uit, maar heeft IMO wel aanleuning:
Afbeelding

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:11

maar het ziet er niet erg nageeflijk uit.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:21

Er is een fjord in Amerika diet Grand Prix dressuur loopt. Ik had er ooit eens een plaatje van, maar die kan ik niet meer vinden.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:23

laurae"]
[quote="MsMarit schreef:
het is indd gewoon zo dat de meeste jurys liever een KWPN-er zien met vaders als Ferro en Gribaldi en noem ze maar op..



Absoluut niet mee eens. Jury's zien graag een paard dat goed door zijn lichaam loopt met mooie ruime passen. En ja, daar zijn KWPN-ers op gefokt dus zullen die dat plaatje sneller benaderen.

Op het moment dat iemand roept 'ik krijg mijn punten niet omdat ik dit en dit ras rijdt' weet ik al dat ze niet kunnen rijden. Zoals al gezegd, misschien dat er een of twee keer zo'n jury tussen zit. Maar als alle jury's je zo beoordelen zou ik toch echt eens gaan nadenken.
[/quote]

Ben ik het helemaal mee eens. Met alle respect, maar er zijn ook zat WPNers waarvan ik zeg: ga daar maar nooit mee starten! Zo ook met fjorden, tinkers, haffies etc.

Als je GP wilt rijden (bij wijze van), neem daar dan ook een paard voor die dat niveau kan halen. Met een doorsnee fjord, haf, tinker, tuiger en KWPNer is dat niet mogelijk.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:25

De tinker op de foto loopt niet echt nageeflijk en niet echt los door het lijf, tenminste, niet op deze foto (en dat is immers maar een momentopname!).

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:16

Shaienne schreef:
Er is een fjord in Amerika diet Grand Prix dressuur loopt. Ik had er ooit eens een plaatje van, maar die kan ik niet meer vinden.


Afbeelding
Abby met Wezz

Wat ze rijdt enzo weet ik niet (is het wel GP?), maar hier is nog een oud plaatje van Fjordenmania Knipoog

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:00

ik begrijp de vraag niet helemaal ik ben blont Haha!