Niet "dressuurrassen" in de dressuurring

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:50

Euhmmm,
dat was een stuk over jury's op het hogere niveau volgens mij, zover zijn wij met zijn allen (dressuurras of niet) nog lang niet Haha!
Dat ging niet voornamelijk over paarden met bijvoorbeeld een enorme hengstenkap ala Donnerhall, die kunnen onmogelijk de nek als hoogste punt hebben.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:52

Sjuimpje schreef:
Euhmmm,
dat was een stuk over jury's op het hogere niveau volgens mij, zover zijn wij met zijn allen (dressuurras of niet) nog lang niet Haha!
Dat ging niet voornamelijk over paarden met bijvoorbeeld een enorme hengstenkap ala Donnerhall, die kunnen onmogelijk de nek als hoogste punt hebben.


Het ging juist niet over jurys op een hoger niveau het ging over de gewone basis jury die maar 1x in de twee maanden hoeft te jureren wil hij of zij zijn licencie behouden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 19:05

Volgens mij doel jij dan op een ander stuk als ik,
de stukken die ik in de Bit heb gelezen heb ik iig anders geintrepeteerd als jou.
Kan me er nog vaag eentje voor de geest halen vlak na Jerez, en die was niet in het voordeel van de Barokke rassen die daaraan succesvol deelnamen.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 21:24

In de Bit van december (dit jaar Haha! ) heeft een lang stuk gestaan over jury's en dat ging volgens mij ook over jury's in de basissport....Heel apart stuk iig...

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:50

Ik ga binnenkort waarschijnlijk ook met mijn verzorgfjord starten...
Ben benieuwd... Knipoog

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:56

Citaat:
Meestal lopen ze ook nog eens in het M of het Z. Vinden jullie dat dat juist leuk is of juist niet??

Meestal niet!
Ik heb er wel waardering voor omdat ze doorgaans geen punten cadeau krijgen omdat niet elke jury ze zal waarderen omdat ze nu eenmaal niet voor de dressuur gefokt zijn, hetgeen ze toch het liefst zien, waar ze ook wel hun redenen voor zullen hebben. (--> sorry dat ik nooit fatsoelijke zinnen kan maken Clown ) Dit neemt niet weg dat zo'n paarden natuurlijk wel een goede proef neer kunnen zetten, want dat kan ieder paard.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:59

Tsja, wat zal ik er eens even van zeggen......Om te zien vind ik het leuk. Maar ik krijg altijd een beetje de kriebels van AL die mensen (ook hier weer) die zo nodig moeten laten zien dat 'ze' (haflingers, fjorden, tinkers e.d) het wel kunnen. WAAROM??!! Dat soort pony's is niet gebouwd voor een dressuurring en je moet je neerleggen bij de beperkingen. Kun je dat niet? Nou ga dan lekker op een sportpaard zitten. Starten zou je moeten doen omdat je dat leuk vindt, niet om eens even aan de rest te laten zien dat ze het wel kunnen.

En ja, misschien ga ik met Stupa (haflinger, 3 jaar, aardige gangen op dit moment) ook wel starten, maar dat doe ik omdat het me leuk lijkt. Niet alleen het rijden, ook het getut eromheen. En dan zie ik wel waar we stranden. Daarbij zul je mij niet horen mekkeren over een middendraf die gewaardeerd is met een 4 (of lager) omdat dat gewoon niet zijn sterkste punt is, en waarschijnlijk ook niet zal worden.

Al met al vind ik het dus wel leuk, maar ligt aan de ruiters Haha!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:05

pferdtje schreef:

Sommige paarden lopen iets achter de loodlijn vanwege hun bouw maar juryleden zien dat vaak niet en denken het paard loopt achter de loodlijn en loopt dus fout.

Alleen een paard dat door zijn bouw achter de loodlijn loopt kan evenwel goed aan de hulpen zijn en los in zijn lijf.


Volgens mij bestaan er geen paarden die door hun bouw, achter de loodlijn lopen?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:05

Citaat:
Maar ik krijg altijd een beetje de kriebels van AL die mensen (ook hier weer) die zo nodig moeten laten zien dat 'ze' (haflingers, fjorden, tinkers e.d) het wel kunnen.

haha daar zeg je me wat ja... het feit dat jullie graag het tegendeel willen bewijzen impliceert al dat jullie zelf al weten dat ze toch niet tegen de echte dressuurpaarden op kunnen Ach gut Tong uitsteken


Samsam"]
[quote="pferdtje schreef:
Sommige paarden lopen iets achter de loodlijn vanwege hun bouw maar juryleden zien dat vaak niet en denken het paard loopt achter de loodlijn en loopt dus fout.

Alleen een paard dat door zijn bouw achter de loodlijn loopt kan evenwel goed aan de hulpen zijn en los in zijn lijf.


Volgens mij bestaan er geen paarden die door hun bouw, achter de loodlijn lopen?
[/quote]
Lange hals bedoelt ze denk ik

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:09

Lenn"]
[quote="Samsam"]
[quote="pferdtje schreef:
Sommige paarden lopen iets achter de loodlijn vanwege hun bouw maar juryleden zien dat vaak niet en denken het paard loopt achter de loodlijn en loopt dus fout.

Alleen een paard dat door zijn bouw achter de loodlijn loopt kan evenwel goed aan de hulpen zijn en los in zijn lijf.


Volgens mij bestaan er geen paarden die door hun bouw, achter de loodlijn lopen?
[/quote]
Lange hals bedoelt ze denk ik
[/quote]

Lijkt me geen excuus om hem achter de loodlijn voor te stellen. BTW volgens mij is de kwpnér toch een van de rassen met de langere halzen?

Ik vind niet dat een jury rekening moet houden met ras of lichaamskenmerken van het paard maar gewoon onderdeel voor onderdeel moet jureren!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:14

Lenn schreef:
Citaat:
Maar ik krijg altijd een beetje de kriebels van AL die mensen (ook hier weer) die zo nodig moeten laten zien dat 'ze' (haflingers, fjorden, tinkers e.d) het wel kunnen.

haha daar zeg je me wat ja... het feit dat jullie???? graag het tegendeel willen bewijzen impliceert al dat jullie zelf al weten dat ze toch niet tegen de echte dressuurpaarden op kunnen Ach gut Tong uitsteken



Jullie? generalisering een sterk punt? Schijnheilig Ik ben hard bezig om dat dus te doorbreken omdat ik er dus een schurfthekel aan heb dat mensen dat roepen. Kom jij d'r even lekker doorheen hé Haha!

Misschien kunnen ze op dat punt niet tippen aan KWPN'ers nee. Toch zou ik voor geen geld een KWPN'er willen hoor. Die Haflingers zijn veel te leuk.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:18

ik heb met mijn eerste haflinger op een eerste buitenwedstrijd binnen 5 sec al de witte hekjes als domino laten omvallen omdat mijn haffie het moeilijk vond de rechte lijn en dus zo alles lomp om heen geschopt.

toen stond ik dus bij de c HELEMAAL IN EEN DEUK,ik viel bijna van het lachen ook nog bijna van mijn haf.
natuurlijk was ik gedisqualificeerd,logisch,en ik begrijp best dat jury hier wel gek om kunnen worden! gelukkig lag mijn jury ook in een deuk!!

je had de mensen moeten zien naar ons die het gehoord of gezien hadden in de kantine toen ik voor de tweede proef nog ging rijden.
hihi
de tweede proef was ik 1 ste met 170 pt!!

dus ik lachte natuurlijk ook die mensen weer iedereen uit ..

prompter

Berichten: 11119
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:29

Ik heb met mijn dravermerrie ook een tijdje wedstrijden gereden. Het is echter niet een rastypische draver, lijkt meer op een grote sportpony, dus zo erg viel ik niet uit de toon (ook niet qua punten).

Ik heb maar 1 keer gehad dat de jury er iets van zei ("Is dat een draver? Goh, wat leuk"), maar dat was dan ook een jurylid die het inentingsbewijs helemaal zat te bestuderen. Zolang je niet verwacht dat je bij de NVDR terecht zal komen, is er niks mis mee om met een apart ras te starten, voor het publiek is het meestal wel leuk, een beetje afwisseling Lachen.

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:29

Amulet schreef:
Tsja, wat zal ik er eens even van zeggen......Om te zien vind ik het leuk. Maar ik krijg altijd een beetje de kriebels van AL die mensen (ook hier weer) die zo nodig moeten laten zien dat 'ze' (haflingers, fjorden, tinkers e.d) het wel kunnen. WAAROM??!!


waarom zou ik wedstrijden met me haflinger gaan rijden, om iedereen te laten zien dat ze het wel kunnen.. Verward

ik rijd wedstrijden met me haf.. omdat ik met me haf wedstrijden wil rijden, omdat ik het gewoon geweldig beestjes vind. echt niet omdat ik andere wil laten zien, van kijk ik heb een haflinger aant lopen... Lachen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:40

Amulet"]
[quote="Lenn schreef:
Citaat:
Maar ik krijg altijd een beetje de kriebels van AL die mensen (ook hier weer) die zo nodig moeten laten zien dat 'ze' (haflingers, fjorden, tinkers e.d) het wel kunnen.

haha daar zeg je me wat ja... het feit dat jullie???? graag het tegendeel willen bewijzen impliceert al dat jullie zelf al weten dat ze toch niet tegen de echte dressuurpaarden op kunnen Ach gut Tong uitsteken



Jullie? generalisering een sterk punt? Schijnheilig Ik ben hard bezig om dat dus te doorbreken omdat ik er dus een schurfthekel aan heb dat mensen dat roepen. Kom jij d'r even lekker doorheen hé Haha!

Misschien kunnen ze op dat punt niet tippen aan KWPN'ers nee. Toch zou ik voor geen geld een KWPN'er willen hoor. Die Haflingers zijn veel te leuk.
[/quote]
nouja, ik was eigenlijk met je mee aan het praten, was dus juist niet voor jou bedoeld. Maarja Verdrietig Ja en dat generaliseren... oke ik was de 'misschien' of de 'denk ik' vergeten... jeetje

En samsam: té lange halzen dan Tong uitsteken het was ook maar een gok, ik zou het anders ook niet weten namelijk

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:45

Lenn"]
[quote="Amulet"][quote="Lenn schreef:
Citaat:
Maar ik krijg altijd een beetje de kriebels van AL die mensen (ook hier weer) die zo nodig moeten laten zien dat 'ze' (haflingers, fjorden, tinkers e.d) het wel kunnen.

haha daar zeg je me wat ja... het feit dat jullie???? graag het tegendeel willen bewijzen impliceert al dat jullie zelf al weten dat ze toch niet tegen de echte dressuurpaarden op kunnen Ach gut Tong uitsteken



Jullie? generalisering een sterk punt? Schijnheilig Ik ben hard bezig om dat dus te doorbreken omdat ik er dus een schurfthekel aan heb dat mensen dat roepen. Kom jij d'r even lekker doorheen hé Haha!

Misschien kunnen ze op dat punt niet tippen aan KWPN'ers nee. Toch zou ik voor geen geld een KWPN'er willen hoor. Die Haflingers zijn veel te leuk.
[/quote]
nouja, ik was eigenlijk met je mee aan het praten, was dus juist niet voor jou bedoeld. Maarja Verdrietig Ja en dat generaliseren... oke ik was de 'misschien' of de 'denk ik' vergeten... jeetje
[/quote]

Vergeet de smilies niet Clown

ja oke, nu ik het terug lees, dan heb ik je een beetje verkeerd begrepen, sorry Haha! Knipoog

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 00:03

Andere rassen in de dressuurring vind ik superleuk, wat variatie in de ring . Ik heb zelf een Arabier en behoort ook niet tot een 'dressuurras'. Volgend jaar gaan wij ook eens een poging wagen Tong uitsteken.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 00:08

Kijk op zich hebben jullie wel gelijk...want als je dressuur wilt rijden om te winnen en hoog te komen dan moet je maar een dressuurpaard kopen..
Helemaal mee eens...Haha!
Ik ga dan ook niet mekkeren over die 5en voor mijn middendraf maar probeer wel met gericht trainen er verbetering in te krijgen.
Maar wat is nou leuker om het ras waar je helemaal gek van bent te promoten....
Ik zou echt geen KWPNer meer willen hebben, met Woes kan ik van alles doen en hij vindt het prachtig..
Beetje dressuren..wat endurance, volgend jaar beleren voor de wagen, in het algemeen genomen eens een dagje niets doen...
En ga zo maar door...

Nu stop ik even want mijn bedje roept...

Groetjes Angenita

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 00:13

mijn KWPN-er ook: springen, dressuur, sgw, endurance *LOL* en dat is idd geweldig

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 09:10

Lenn"]
[quote]Maar ik krijg altijd een beetje de kriebels van AL die mensen (ook hier weer) die zo nodig moeten laten zien dat 'ze' (haflingers, fjorden, tinkers e.d) het wel kunnen.
[/quote]
haha daar zeg je me wat ja... het feit dat jullie graag het tegendeel willen bewijzen impliceert al dat jullie zelf al weten dat ze toch niet tegen de echte dressuurpaarden op kunnen :(:) Tong uitsteken
[/quote]

Waarom wordt het wedstrijd rijden met een ander ras dan een WPN-er meteen als bewijzen gezien? Heeft ieder ander ras minder recht op het rijden van wedstrijden, als je zo denkt moet je nodig je bovenkamer na laten nakijken. Helaas merk ik iedere keer weer dat iemand op een WPNer er zo over denkt. Niet alleen op internet maar ook tijdens het losrijden, ik schijn met mijn fjord geen rechten te hebben en bakregels schijnen niet te gelden als ik op de linkerhand aankom en er komt een grote bruine op de rechterhand aan, dan moet ik maar wijken. Pech voor degene die aankomt maar ik rij gewoon door, leuk om die kop dan te zien Boos! , tsja sorry maar bakregels zijn bakregels...

Tsja en wat is een echt dressuurpaard of ene echte dressuurruiter? Dat je met een pikeur rijjasje, een anky dekje en broekje en petrie laarsjes op een paard zit met maantjes in knotjes en witte bandages om maakt je nog geen dressuurruiter met een dressuurpaard Ach gut Haha!

[quote="Samsam"]
[quote="pferdtje schreef:
Sommige paarden lopen iets achter de loodlijn vanwege hun bouw maar juryleden zien dat vaak niet en denken het paard loopt achter de loodlijn en loopt dus fout.

Alleen een paard dat door zijn bouw achter de loodlijn loopt kan evenwel goed aan de hulpen zijn en los in zijn lijf.


Volgens mij bestaan er geen paarden die door hun bouw, achter de loodlijn lopen?
[/quote]
Lange hals bedoelt ze denk ik
[/quote]

Een paard wat door zijn bouw zo loopt is niet geschikt voor de sport, althans dan moet je niet zeuren dat je er commentaar op krijgt. Combinatie moet aan een bepaald ideaalbeeld voldoen en kan dat niet door de bouw van het ras (kan evenzogoed een WPNer zijn) dan moet je er of niet mee starten of niet zeuren.

Amen!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 09:38

Amulet schreef:
Tsja, wat zal ik er eens even van zeggen......Om te zien vind ik het leuk.
Citaat:
Maar ik krijg altijd een beetje de kriebels van AL die mensen (ook hier weer) die zo nodig moeten laten zien dat 'ze' (haflingers, fjorden, tinkers e.d) het wel kunnen. WAAROM??!!
Dat soort pony's is niet gebouwd voor een dressuurring en je moet je neerleggen bij de beperkingen. Kun je dat niet? Nou ga dan lekker op een sportpaard zitten. Starten zou je moeten doen omdat je dat leuk vindt, niet om eens even aan de rest te laten zien dat ze het wel kunnen.

En ja, misschien ga ik met Stupa (haflinger, 3 jaar, aardige gangen op dit moment) ook wel starten, maar dat doe ik omdat het me leuk lijkt. Niet alleen het rijden, ook het getut eromheen. En dan zie ik wel waar we stranden. Daarbij zul je mij niet horen mekkeren over een middendraf die gewaardeerd is met een 4 (of lager) omdat dat gewoon niet zijn sterkste punt is, en waarschijnlijk ook niet zal worden.

Al met al vind ik het dus wel leuk, maar ligt aan de ruiters Haha!


Ja bent lekker makkelijk scheer iedereen maar over een kam. Toen ik Taco drie jaar geleden kocht deed ik dat puur omdat ik het fjordenras verschrikkelijk mooi vindt. Qua innerlijk en uiterlijk. Taco was voor mijn plezier. En dat heb ik ook zeker met hem. Toen ik 1 1/2 jaar geleden voor de lol een keer met hem ging starten haalde ik gelijk 2wp. Nou dus dat was voor mij een aanleiding om door te gaan. Nogmaals ik start dus niet om te laten zien dat een fjord het wel kan! En dat wil ik nog niet eens laten zien. Ik wil gewoon kijken hoever Taco kan komen. Wordt het hem te moeilijk of vind hij het niet leuk meer dan ga ik gewoon door met dingen die ik nu ook al met hem doe alleen stop ik dan met wedstrijden rijden en te proberen hem hoger te krijgen in de dressuur.
Wedstrijden starten doe je toch voor jezelf. Of ik nou laatste of eerste wordt zolang ik het idee dat Taco voor mij wil werken in de ring vindt ik alles prima. Met een 6 voor mijn middendrag ben ik uiterst tevreden maar ik weet ook dat dit zijn zwakste punt. Daar en tegen scoort een fjord bij ons op stal in het M1 achten voor zijn middendraf maar die heeft weer moeite met de stap. Zo heeft ieder gek zijn gebrek zelfs Bonfire.
Laat iedereen gewoon in zijn waarde met wat voor paard je ook start.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 09:51

Ik denk idd ook dat mensen geen koudbloed aanschaffen als ze hoog in de sport willen eindigen.

Maar ze kopen een koudbloed voor het plezier, voor de lol en voor de veelzeidigheid van die dieren.

Voor de lol start je dan een wedstrijd, om eens te horen van de jury wat je slechte punten zijn en waar je aan zou kunnen werken.
En het gebeurd ook wel eens dat het wedstrijden rijden zo goed gaat, dat ze verder proberen.
Maar ik denk dat de meeste mensen wel reeel zijn als het echt niet meer verder kan.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 09:55

Vippie schreef:
Waarom wordt het wedstrijd rijden met een ander ras dan een WPN-er meteen als bewijzen gezien? Heeft ieder ander ras minder recht op het rijden van wedstrijden, als je zo denkt moet je nodig je bovenkamer na laten nakijken. Helaas merk ik iedere keer weer dat iemand op een WPNer er zo over denkt. Niet alleen op internet maar ook tijdens het losrijden, ik schijn met mijn fjord geen rechten te hebben en bakregels schijnen niet te gelden als ik op de linkerhand aankom en er komt een grote bruine op de rechterhand aan, dan moet ik maar wijken. Pech voor degene die aankomt maar ik rij gewoon door, leuk om die kop dan te zien Boos! , tsja sorry maar bakregels zijn bakregels...


dat is gewoon lomp, maar als ik los rijd op een oefenspringwedstrijd en door al dat grut met hun pony's overhoop gereden wordt, of mijn paard iedere keer in zijn bek moet rukken omdat er weer eentje achter de sprong langs crosst is dat toch ook geen arrogantie.

Ik blijf een enorm calimero gevoel houden bij ruiters van Fjielinkers in de dressuurring. Niet miepen, rijden.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 10-12-03 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 09:58

Ik merk juist het tegenovergestelde, bij mij met mijn Fjord vragen veel KWPN-mensen van wie ik les krijg, enzovoort. Als ik eerste ben, zijn de KWPN-mensen ook niet echt boos of beledigd ofzo.
Ik vind ook, als je het leuk vind om te starten, waarom in godsnaam niet doen, omdat je toevallig een niet-KWPN'er hebt?
En dan nog iets Haha!
Fjorden hebben hun karakter vreselijk mee. Ik zie wel eens KWPN-ers etc. door de bak heen stuiteren (hè Kel, toen bij jouw wedstrijd bij Hillegom), noem je dat dan dressuur, of goed afgericht zijn? No way!
En ik ben geen anti-KWPN ofzo, want ik vind alle paarden geweldig mooi! En zoals iemand in een ander topic schreef, wat ging over dat Fjorden eventueel minder makkelijk hun punten halen (ben ik het niet mee eens), ook bij KWPN-ers komen doorgaans de punten niet aanwaaien...
Even een terugkoppeling naar het Bit-verhaal: volgens mij zijn er op Bokt heel veel loodlijnkijkers Tong uitsteken Zie [HaW] Cool .
Voor KWPN-er gelden in mijn verhaal alle soortgelijke rassen b.t.w.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 10:18

dat bedoel ik dus, astrid2, jij miept niet maar rijdt *LOL*