Wat ik vaker lees is dat ze alle 2 de goudglans hebben en ze wat karakter betreft ongeveer gelijk zijn, alleen de bouw van het kinsky paard is wat breder en een kinsky is duurder als t enkel om rassuiverheid gaat.
Echter ik weet het niet. Ik heb heel lang geleden wat over t kinsky paard gehoord en was verkocht. Hierdoor wel wat meer gaan lezen maar toch erg weinig ervan te vinden. Vooral in het nederlands niet.
Nu heb ik een tijd terug een topic gelezen van een bokker die een prachtige akhal heeft. Hierdoor weet ik nu ook dat er meer types bestaan dan het windhondtype wat in alle boeken staat en gewoonweg niet mijn smaak is.
Maar als ik zo lees over het karakter van een akhal trekt me dit enorm (t intelligente, gevoelige, enigsins eenkennig etc)
Nu heeft de kinsky ook mooie eigenschappen en zouden ze alle 2 mensgericht zijn wat ik hoor uit ervaringen van de kinsky is hij het inderdaad. Uiteraard weet ik ook dat het niet 100% zekerheid geeft en elk paard uniek is. Maar kan iemand me meer vertellen over de verschillen van de 2 buiten de bouw?
Meer info van met name de kinsky is altijd welkom. Weet wel dat het goedgekeurd fokken met een kinsky erg moeilijk is omdat er veel vooraf gaat voor je dat mag doen.
Onwijs bedankt