verschil akhal teke en equus kinsky

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

verschil akhal teke en equus kinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:31

Hoi ik vroeg me af wat nu de verschillen zijn met de akhal teke en de equus kinsky.
Wat ik vaker lees is dat ze alle 2 de goudglans hebben en ze wat karakter betreft ongeveer gelijk zijn, alleen de bouw van het kinsky paard is wat breder en een kinsky is duurder als t enkel om rassuiverheid gaat.

Echter ik weet het niet. Ik heb heel lang geleden wat over t kinsky paard gehoord en was verkocht. Hierdoor wel wat meer gaan lezen maar toch erg weinig ervan te vinden. Vooral in het nederlands niet.
Nu heb ik een tijd terug een topic gelezen van een bokker die een prachtige akhal heeft. Hierdoor weet ik nu ook dat er meer types bestaan dan het windhondtype wat in alle boeken staat en gewoonweg niet mijn smaak is.

Maar als ik zo lees over het karakter van een akhal trekt me dit enorm (t intelligente, gevoelige, enigsins eenkennig etc)
Nu heeft de kinsky ook mooie eigenschappen en zouden ze alle 2 mensgericht zijn wat ik hoor uit ervaringen van de kinsky is hij het inderdaad. Uiteraard weet ik ook dat het niet 100% zekerheid geeft en elk paard uniek is. Maar kan iemand me meer vertellen over de verschillen van de 2 buiten de bouw?
Meer info van met name de kinsky is altijd welkom. Weet wel dat het goedgekeurd fokken met een kinsky erg moeilijk is omdat er veel vooraf gaat voor je dat mag doen.

Onwijs bedankt :)
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 22-08-13 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

lideli

Re: verschil akhal teke en equus kinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:35

Wat ik wel weet is dat de Equus Kinsky oorspronkelijk uit Tsjechie komt, en de Akhal teke, uit een hele andere richting. Maar qua gedrag enzo kan ik je niet helpen. Als je wil kan ik wel mijn paardenboeken nog eens voor je doorspitten, want ik weet dat daar wel heel veel instaat.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:41

dat zou al fijn zijn. Nu heb ik zelf ook boeken en hierin staat de akhal dus daar kan ik al wel wat over lezen en vind men ook sneller info. Ook is er een bokker die enorm veel ervan af weet. Maar over de kinsky staat niks in mn boeken zover ik weet.

En aangezien vaak gezegt word dat ze erg op elkaar lijken op de bouw na vraag ik me nu af wat de verschillen dan nu zijn *net als dat er bij de honden tussen de border collie en de australian Sheppard toch verschillen zitten*

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:43

Ik ga straks even voor je kijken en de info die ik kan vinden pb ik je dan wel even ;) want ik heb ook dingen over de Equus Kinsky voorbij zien komen

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:00

De Kinsky komt uit Tsjechië en waarschijnlijk komt de glans inderdaad van de AT of Turkoman af. Ik meende dat er nog steeds wel Kinsky's zijn die AT bloed voeren. Er zit ook volbloed in de Kinsky. Maar de glans zie je ook bij de Don (welke ik persoonlijk erg mooi vind) of Budjonny.
Volgens mij is het wel zo dat de goudglans aanzienlijk minder is bij de meeste van deze rassen in vergelijking met de AT. Wat betreft karakter kan ik er niet zoveel over zeggen want ik heb er geen ervaring mee, maar het is misschien ook interessant om een keer te kijken naar de andere Russische/Oost-Europese warmbloedrassen aangezien veel ervan wel terug te herleiden zijn op bepaalde rassen (oa AT)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:29

Nou eigenlijk liever niet. Ik heb al zo'n uitgebreide smaak en wilde juist mn optie's verkleinen door de verschillen in karakter van de 2 te zien. Aan het eind van de dag als je een paard koopt gaat t niet meer om kleur etc maar om t juiste gevoel dat je erbij hebt. Maar oriënteren etc kan nooit kwaad :)

ik weet bijvoorbeeld ook niet waar ze precies geschikt voor zijn. Bedoel elk paard kan iets van dressuur/western/endurance/springen maar je kunt nooit verwachten dat een beetje fries het niveau haalt van een beetje hannoveraan in de springsport.
Weet iemand waar de 2 voor gebruikt kunnen worden en wat in het algemeen niet echt voor ze is weg gelegd
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 22-08-13 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:32

Misschien JoSav hier op bokt even pb'en die kan je iig veel over de AT vertellen. Heb zelf het idee dat er toch best verschillen zullen zijn aangezien de Kinsky meer een warmbloedpaard-type is met veel inmening van volbloed en de AT veel puurder (qua karakterbeschrijvingen die ik op internet vindt lijkt de Kinsky veel meer op de Don dan op de AT bijv).

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:34

volgenmij is zij ook die gene van het topic waar ik het over had (dat had de naam: "wat een lelijk ras, o maar die van jou is wel mooi hoor" of iets in die trent)
Haar zou ik wel eens kunnen mailen en wat meer vragen buiten de dingen die ze al in dat topic vermeld had

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:45

Had je edit nog niet gezien maar de Kinsky is veelzijdig, net als bijv de Don van oorsprong meer een cavaleriepaard, aangevuld met Engels volbloed en meer een sportpaard geworden (steeplechase, jachten, etc. maar ook dressuur door recente inmenging van warmbloed zoals Hannoveraan om het ras terug te fokken)
Kortom een veelzijdig warmbloedpaard.

De AT is een steppepaard, oorlogspaard gehard onder andere omstandigheden. Heeft een andere bouw (uiteraard zijn er verschillende types maar een AT zal niet snel echt een 'warmbloedpaard' zijn qua type zoals wij ze kennen). Werd veel gebruikt voor lange afstanden (rooftochten), races etc, en je ziet ze nog steeds vaak in de endurance.
Maar er zijn ook AT's succesvol in de dressuur zoek maar eens op de hengst Absent. Net als dat er AT's zijn die op goed niveau springen of een cross rijden, maar het blijft een paard wat van oorsprong gefokt is voor lange afstanden.
Ik weet niet wat jij zoekt in een paard?

Is dit niet iets voor je? Ik weet niet waar je woont maar het is misschien een leuke kennismaking met het ras: http://www.tavernerust.nl/horses-en-fun ... insky.html

En JoSav is idd van dat topic :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:49

ik heb dr net gemailt. Oke nouja in principe zouden ze dus wel een leuk sprongetje kunnen maken (mits ze het leuk vinden)
Nu rijd ik voornamelijk veel en lang buiten en grondwerk verder. Dus wat dat betreft ben ik snel tevreden. Echter ik spring voor de fun wel graag al zou ik nooit op wedstrijd gaan omdat dat niks voor mij is :)

Dankje alvast voor de info :D

weert is btw niet gek ver van me vandaan (zuid-limburg) :) ik had ook nog contact gehad met de dame die in bit stond met dr kinsky's (langer geleden) echter nog nooit de gelegenheid gehad er langs te gaan.

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 00:26

Met die eisen zou je in principe wel goed zitten bij bijna elk ras denk ik :D dat scheelt! Succes met je zoektocht :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 09:02

ja dat is ook wat t nu zo lastig maakt :P
Ik vind veel leuk om te doen maar wil in geen enkele discipline wedstrijden doen, en lekker naar buiten kan elk paard :)
Dan nog eens dat ik t al snel wel kan vinden met paarden ongeacht t ras tja.

Daarom wil ik me ruim van te voren gewoon beetje verdiepen in de gene die me echt aanspreken om uiteindelijk een goede en leuke keuze te maken
al moet ik eerlijk zijn, als er een totaal ander paard op mn pad komt die gezond is en waar t goed bij voelt t die gewoon word zodra de mogelijkheden ervoor zijn.