kiezen ICS/ NTS??? brief gehad

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:08

Hmmz, stalgenoot van mij wil zijn merrie ICS inschrijven. Van het voorjaar wil hij haar laten dekken. Ik vroeg of hij dan alleen ICS hengsten mocht nemen, of ook NST. Ja zegt hij, ik mag wel NST, maar dan moet het veulen weer naar de stamboekopname om geregistreerd te worden, terwijl als ik een ICS hengst neem, het veulen zowiezo geregistreerd wordt

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:10

Klopt. Als je merrie ICS is en de hengst ICS krijg je een ICS papier. Als je merrie ICS is en de hengst ICS & NST krijg je alsnog een ICS papier want het NST erkend jouw merrie dan niet. Dan kan je bij het NST alleen een registerpapier krijgen, behalve als je de merrie ook NST laat keuren. Dit geld voor beiden stamboeken hetzelfde.

Sowieso geregistreerd is natuurlijk niet helemaal waar, het veulen moet ook aan de raseisen voldoen.

Mariska_28

Berichten: 10505
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:11

stef schreef:
Hmmz, stalgenoot van mij wil zijn merrie ICS inschrijven. Van het voorjaar wil hij haar laten dekken. Ik vroeg of hij dan alleen ICS hengsten mocht nemen, of ook NST. Ja zegt hij, ik mag wel NST, maar dan moet het veulen weer naar de stamboekopname om geregistreerd te worden, terwijl als ik een ICS hengst neem, het veulen zowiezo geregistreerd wordt

Klopt. De hengst wordt wel genoteerd op het paspoort, maar er staat dan bij dat het een niet goedgekeurde hengst is. Als de hengst later alsnog aangemeld en goedgekeurd zou worden bij het ICS dan kan er alsnog vol papier aangevraagd worden. Wat een service he?! Lachen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:12

Dus als een veulen ICS moeder en vader heeft hoeft deze niet op de keuring te verschijnen?!!?!

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:15

Ik zal ook nog ff in Dennis z'n papieren kijken. Dat van levens nummer en registratie nummer, want daar twijfel ik over.

Mariska_28

Berichten: 10505
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:15

Esme_27 schreef:
Dus als een veulen ICS moeder en vader heeft hoeft deze niet op de keuring te verschijnen?!!?!

Nee, het veulen wordt thuis opgenomen. Er komt dan iemand van het stamboek die het veulen schets, haren trekt voor DNA en foto`s maakt van merrie + veulen. Je krijgt dan een paspoort van het veulen thuisgestuurd. Als je wilt kun je voor een primering naar een keuring, maar het hoeft dus niet. Wel zo fijn, want ik zou niet met zo`n ukkie een hele dag onderweg willen zijn..

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:16

Ok, maar dat kan bij het NST ook. Maar voor opname moet het veulen dus wel "gekeurd" worden. Ok dat wilde ik even weten.

Mariska_28

Berichten: 10505
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:21

Esme_27 schreef:
Ok, maar dat kan bij het NST ook. Maar voor opname moet het veulen dus wel "gekeurd" worden.

Hoe bedoel je dat? Krijg je pas een paspoort als je op een keuring komt of komen ze hem thuis opnemen en krijg je dan een paspoort? Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met opname? Je kunt toch pas een paspoort krijgen als ze hem opnemen? Snap je wat ik bedoel.. Verward Tong uitsteken

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:30

Je krijgt ook een paspoort als je thuis laat opnemen bij het NST.

Wat er eerder werd gesuggereerd is dat een ICS stamboekveulen ongezien zou worden opgenomen bij het ICS, maar dit is dus niet zo.

Mariska_28

Berichten: 10505
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:33

Esme_27 schreef:
Je krijgt ook een paspoort als je thuis laat opnemen bij het NST.

Wat er eerder werd gesuggereerd is dat een ICS stamboekveulen ongezien zou worden opgenomen bij het ICS, maar dit is dus niet zo.

Je krijgt er, ongezien, een veulenpapier bij. Als ze 3 zijn moeten ze naar de keuring voor definitie opname in het stamboek. Maar dat gaat volgens mij bij alle stamboeken zo. Wat ik gehoord had van het NTS (maar dat is dan dus schijnbaar fout of achterhaald) dat je veulen alleen werd opgenomen als je ermee naar een keuring kwam.

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 22:57

Spetter heeft dus twee paspoorten. Had ie al toen ik hem kocht. Ik kan nl niet kiezen en wilde om verschillende redenen niet naar een keuring. Nu moet ik kiezen. In de brief maak ik niet uit dat het verboden is. Staat alleen dat het ongewenst is. Ik bel maandag produktschap PVVE op om eens te informeren wat nu echt de regels zijn. Vandaag kon ik niemand te pakken krijgen. Ik ben nl dat geruzie van die stamboeken beetje zat en heb geen zin om voor 1 te kiezen. Ik heb ook geen idee welke ik zou moeten kiezen dus ik ga eerst maar eens een onafhankelijk iemand vragen. Ik snap er verder weinig van. Ik heb een ruin, zie het nut er niet zo van in. Als ik helemaal niet kan kiezen kies ik gewoon niet en laat het op zijn beloop. Of ik schrijf Spetter uit bij beide stamboeken. Gezeur ook steeds.
groetjes Cindy

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:30

Bij het NTS is het zo dat het veulen inderdaad alleen een papier bij krijgt als deze op de keuring verschijnt. Maar deze keuring kan je ook thuis aanvragen.

Mariska_28

Berichten: 10505
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 11:13

HIERBIJ HET ANDWOORD VAN HET ICS OP DE VRAAG:

Ik had op het forum van de ICS gevraagd of ze uit wilden leggen het hoe en waarom over de gestuurde brief. Dit was het andwoord:

Hoi Maris,
natuurlijk wil ik dat. Ik moest van het PVVE (instituut van het ministerie dat de stamboeken controleert) een lijst insturen van al onze geregistreerde paarden. Het NST moest dat ook en toen hebben ze die lijst naast elkaar gelegd. Vervolgens kregen we te horen dat er paarden in allebei de stamboeken geregistreerd waren en dat mag niet van het PVVE (dit geldt voor merries en ruinen). Wij kregen de opdracht om de mensen te vragen om te kiezen en dat hebben we gedaan. Wel raar was het dat er paarden op hun lijst stonden die al lang waren opgezegd bij hen (bv. mijn Tinka!) en er waren paarden bij die nooit bij het NST gekeurd zijn ( ) Als je een abonnement op de Battie nam bleken ze automatisch je paarden in het stamboek op te nemen en dat was van veel mensen niet de bedoeling en ze wisten dat vaak niet eens. Wij zijn nu met een opschoningsoperatie bezig, want er zijn natuurlijk ook mensen die liever bij het NST zitten en dat is ook hun goed recht. Het NST heeft ook opdracht om dit te doen en die zullen dus ook nog wel een briefje sturen neem ik aan. Maar ja, wij zijn nou eenmaal supersnel overal mee
Groetjes, Marijke


Ik hoop dat het zo wat duidelijker is? Haha!

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 11:37

wat een heerlijk diplomatieke reactie weer van de voorzitter van een wereldstamboek!

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 11:49

wat raar voor mij is het geen nieuws..
Ik wist dit al in het begin van het jaar, of zelfs vorig jaar.
Of zou het mijn eigen logisch nadenken zijn geweest.

Ik dacht dat meerdere mensen dit al lang wisten.
Volgens mij heb ik al maanden geleden een brief gekregen van het NTS hierover, of soortelijke info..

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 15:09

Dennis heeft bij allebei de stamboeken trouwens een ander levensnummer(in het engels idenification No.). Bij het shet heeft hij iets met NL-R(nederlands-regsiter dus) en bij het NMPRS heeft hij CKLM(staat voor kleine maat basis goedgekeurd).
Twee levens nummers kan dus.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 16:03

Een dier kan inderdaad meerdere levensnummers/registratienummers hebben. Kijk maar eens naar de hengst Cor de la Bryere. Dit is van oorsprong een S.F.-hengst. Hij is toen bij de Holsteiners gekomen en kreeg het nummer 210398168. Bij andere stamboeken kreeg hij weer andere nummers. Ik heb in totaal iets van ca. 5 levensnummers van deze hengst van allerlei verschillende stamboeken.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 16:11

Mariska_28"]
[quote="Esme_27"]Dus het ICS accepteerd een dekbewijs van het NST?
[/quote]
Ja, geen enkel probleem!!
[quote="Esme_27"]
en andersom?
[/quote]
Dat gaat wat moeilijker. Ze zouden het wel moeten (edit: hier stond een fout), maar ik heb al gehoord dat ze ze gewoon terug sturen.. Maar ze zullen het vast wel accepteren uiteindelijk (en ze zullen ook wel moeten..)

[quote="Esme_27 schreef:
Wat jij als laatste beweerd ga ik eens opzoeken of dit ook echt zo is.

Is goed. Is namelijk echt zo. Ik heb het er namelijk uitgebreid over gehad met iemand die heel goed in die materie zat..
[/quote]

Nou ik heb even het een en ander uitgezocht en gevraagd om een reactie van het NST. Ik kom tot de volgende conclusie:


Als je ooit op een keuring bent geweest dan staat je Tinker pas in de registers. Een paspoort heeft daar niets mee te maken. Dat was in de beginjaren niet verplicht en hoefden de mensen ook niet aan te vragen.Volgend jaar pas is dat verplicht.
En word je lid van de Battie dan kom je echt niet met je paard in het register of stamboek hoor.......

Verder heb ik uitgezocht of het zo is dat als iemand een merrie heeft die zowel bij het NST en ICS is gekeurd maar een NST-paspoort heeft en gedekt word door een ICS hengst het dekbewijs dan alsnog naar het NST moet sturen omdat deze het paspoort voor de merrie verstrekt heeft.

Dit is dus NIET zo. Het NST accepteert hengsten die alleen bij de ICS staan ingeschreven NIET. Dit voornamelijk omdat bij 99% het zo is dat zij afgekeurd zijn door het NST veterinair of op sperma zijn afgekeurd. Als het om een hengst gaat die oók NST is goedgekeurd, dan accepteren ze dit natuurlijk wel.

Wat ik me nu dus afvraag; een vriendin van me heeft een NST-merrie die afgelopen zomer ook ICS is gekeurd. Maar ze heeft dus een NST paspoort bij haar merrie. Ze heeft haar ook ICS laten keuren omdat ze haar heeft laten dekken door een ICS hengst, die niet NST is gekeurd. En ze wilde wel een vol papier bij het veulen.
De NST zegt hier dus verder niks mee te maken te hebben, het dekbewijs moet gewoon naar de ICS. De ICS zegt dat ze het op hun beurt niet accepteren dat de merrie in kwestie ook NST is gekeurd. Dus als ik het goed begrijp móet ze haar merrie uitschrijven bij het NST om nog een vol papier bij het veulen te kunnen krijgen?

Het NST vertelde mij trouwens binnenkort ook met een dergelijke brief uit te komen die qua inhoud iets zakelijker en minder dwingend is. Maar het komt wel op hetzelfde neer, dat de regel er is klopt. Het NST zegt wel dat het niet mogelijk is dat NST stamboekveulens opeens register worden omdat de moeder uitgeschreven word. Stamboek is stamboek.
Hoe zit dit bij de ICS?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 16:16

Hierbij nog even de bewuste brief:

Afbeelding

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 17:35

Mariska_28 schreef:
HIERBIJ HET ANDWOORD VAN HET ICS OP DE VRAAG:

Ik had op het forum van de ICS gevraagd of ze uit wilden leggen het hoe en waarom over de gestuurde brief. Dit was het andwoord:

Hoi Maris,
natuurlijk wil ik dat. Ik moest van het PVVE (instituut van het ministerie dat de stamboeken controleert) een lijst insturen van al onze geregistreerde paarden. Het NST moest dat ook en toen hebben ze die lijst naast elkaar gelegd. Vervolgens kregen we te horen dat er paarden in allebei de stamboeken geregistreerd waren en dat mag niet van het PVVE (dit geldt voor merries en ruinen). Wij kregen de opdracht om de mensen te vragen om te kiezen en dat hebben we gedaan. Wel raar was het dat er paarden op hun lijst stonden die al lang waren opgezegd bij hen (bv. mijn Tinka!) en er waren paarden bij die nooit bij het NST gekeurd zijn ( ) Als je een abonnement op de Battie nam bleken ze automatisch je paarden in het stamboek op te nemen en dat was van veel mensen niet de bedoeling en ze wisten dat vaak niet eens. Wij zijn nu met een opschoningsoperatie bezig, want er zijn natuurlijk ook mensen die liever bij het NST zitten en dat is ook hun goed recht. Het NST heeft ook opdracht om dit te doen en die zullen dus ook nog wel een briefje sturen neem ik aan. Maar ja, wij zijn nou eenmaal supersnel overal mee
Groetjes, Marijke


Ik hoop dat het zo wat duidelijker is? Haha!


hahahahhahahha die kan het ook zo mooi brengen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:11

ik las laatst ook ergens iets dat als je je lidmaatschap opzegd bij een stamboek, je de papieren van je paard ook op moet sturen? dennis, jij weet hier ook iets meer van?
dat kan toch niet? daarom vind ik dat er een overkoepeld orgaan moet komen voor registratie net als bij honden het NHSB.

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:44

Loulou had hier van de week een topic over(oke, dat ging weer over een Fjord om het makkelijk te maken Tong uitsteken ).
Het schijnt dat je je paspoort om moet sturen. Maar dat is ook een beetje dubbel omdat je dan ook geen startkaart oid aan kan vragen.
[FA] vraagje opzeggen lidmaatschap stamboek en paspoort
Ik weet ook dat dit voor het NMPRS, het NSPS en het KWPN ook geld(dus het zal wel een algemene regel zijn die voor alle stamboeken geld).

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:52

Pellie schreef:
ik las laatst ook ergens iets dat als je je lidmaatschap opzegd bij een stamboek, je de papieren van je paard ook op moet sturen? dennis, jij weet hier ook iets meer van?
dat kan toch niet? daarom vind ik dat er een overkoepeld orgaan moet komen voor registratie net als bij honden het NHSB.


Toen ik Honey overzette naar het NMPRS moest ik haar NSPS papier opsturen. Dit is vervangen voor een NMRPS paspoort

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 16:37

Ik heb zo juist een brief naar het NTS gestuurd om Flanna uit te schrijven
maar ik heb daar verder geen paspoort of zo van.
Ze staat daar overigens op naam van haar vorige eigenaar ingeschreven.
Ik heb alleen een keuringsrapport. Had ik dat er dan ook bij moeten sturen?

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:00

Jellie schreef:
Ik heb zo juist een brief naar het NTS gestuurd om Flanna uit te schrijven
maar ik heb daar verder geen paspoort of zo van.
Ze staat daar overigens op naam van haar vorige eigenaar ingeschreven.
Ik heb alleen een keuringsrapport. Had ik dat er dan ook bij moeten sturen?


Ik denk dat je daar dan vanzelf een schrijven over terug krijgt..