Welk ras en verschil pony of paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xOhMyGosh

Welk ras en verschil pony of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 17:12

Ik heb 2 vraagjes en ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden!

Ten eerste welk ras is over het algemeen nou echt super braaf, schrikt nergens van (vooral niet buiten), is echt een knuffel en een maatje?
En zit er qua braafheid en nuchterheid verschil tussen een paard of een pony?

catzkillz

Re: Welk ras en verschil pony of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:16

Ben bang dat er geen bomproof ras bestaat.. ieder paard is immers verschillend, zelfs binnen de rasstandaard. Pony/paard hetzelfde vrees ik, enige echte verschil is de schofthoogte en de maatjes (voor als je gaat winkelen :) )

MirandaDvG

Re: Welk ras en verschil pony of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:19

vraag 1- geen enkel ras, er zit altijd wel een draakje of ondeugend paard bij.
geen enkel paard is tenslotte hetzelfde
vraag 2- nee daar zit niet speciaal verschil tussen, dat verschilt juist per paard opzich

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:38

Vraag 1 : quarters en paints zijn over het algemeen paarden met een cool, rustig karakter omdat ze eeuwen lang op karakter gekweekt zijn.
Vraag 2 : ik denk dat hier de opvoeding die je paard of pony krijgt de bepalende factor is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:22

MarcR schreef:
Vraag 1 : quarters en paints zijn over het algemeen paarden met een cool, rustig karakter omdat ze eeuwen lang op karakter gekweekt zijn.

Vroeger wel maar nu absoluut niet meer!

Vraag 1: Geen een ras kan aangewezen worden als zijnde over het algemeen rustig, betrouwbare karakters. Iedere paard of pony, binnen de ras, krijgt zijn karakter mee van zijn ouders en dan is de omgeving en opvoeding tijdens zijn eerste twee levens jaren ook van heel veel belang.

Vraag 2 : Bij pony rassen zit er mens-vriendelijkheid en bruikbaarheid in gebakken als consekwentie van generaties werkzaam te zijn als lastdier. Ook vaak zijn de meeste pony rassen toch ietwat meer koudbloedig dan de paarden rassen, en dit speelt ook mee in wat het nuchterheid betreft. Helaas is mijn ervaring (meer dan 40 jaar) dat kruisingen/F1 producten meestal niet het beste wat karakter betreft mee gekregen hebben.

Ik heb arabieren en engelsvolbloeden gehad die nergens van schrokken en heel braaf en betrouwbaar waren; ik heb welsh, new forest en connemara ponies gehad die super braaf waren maar heb er ook zg 'rotzakken' er tussen gehad. Shetlanders zijn een boek apart :D ! Dartmoors vind ik zalig ponies, zeker voor jong kinderen, maar je moet hier wel oppassen van waar ze vandaan komen. Warmbloeden, haflingers, fjords, tinkers, quarters, paints, ... de 'moderne' rassen die als rijpaarden gebruikt worden ... hun karakters zijn erg afhankelijk van hun opvoeding, hun omgeving EN hun bloedlijnen.

Welke ras of type bij jou past moet je uitzoeken ... wat wil je gaan doen, hoe veel tijd hebt je er voor over, enz enz.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:36

Peterina schreef:
MarcR schreef:

Vroeger wel maar nu absoluut niet meer!

En waarom nu niet meer ?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:40

Veelal kapot gefokt door inteeld of door gebruik van 'commercieel' hengsten (vergelijkbaar situatie zoals bij warmbloeden).

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 09:06

Ik heb de indruk dat je ervaring met quarters en paints eerder beperkt is.
Inteelt komt voor maar op heel beperkte schaal binnen het commerciële "halter" paarden circuit in de VS.
Wat je bedoelt met "commercieel" hengsten weet ik niet.

Gedurende mijn periode binnen de "engelse" wereld ben ik verschillende paarden tegengekomen met duidelijke fouten in hun karakter.
Sinds ik in de western wereld zitten ben ik er een tegengekomen en na enkele jaren zoeken en onderzoeken is hij naar het slachthuis gegaan.