MarcR schreef:Vraag 1 : quarters en paints zijn over het algemeen paarden met een cool, rustig karakter omdat ze eeuwen lang op karakter gekweekt zijn.
Vroeger wel maar nu absoluut niet meer!
Vraag 1: Geen een ras kan aangewezen worden als zijnde over het algemeen rustig, betrouwbare karakters. Iedere paard of pony, binnen de ras, krijgt zijn karakter mee van zijn ouders en dan is de omgeving en opvoeding tijdens zijn eerste twee levens jaren ook van heel veel belang.
Vraag 2 : Bij pony rassen zit er mens-vriendelijkheid en bruikbaarheid in gebakken als consekwentie van generaties werkzaam te zijn als lastdier. Ook vaak zijn de meeste pony rassen toch ietwat meer koudbloedig dan de paarden rassen, en dit speelt ook mee in wat het nuchterheid betreft. Helaas is mijn ervaring (meer dan 40 jaar) dat kruisingen/F1 producten meestal niet het beste wat karakter betreft mee gekregen hebben.
Ik heb arabieren en engelsvolbloeden gehad die nergens van schrokken en heel braaf en betrouwbaar waren; ik heb welsh, new forest en connemara ponies gehad die super braaf waren maar heb er ook zg 'rotzakken' er tussen gehad. Shetlanders zijn een boek apart
! Dartmoors vind ik zalig ponies, zeker voor jong kinderen, maar je moet hier wel oppassen van waar ze vandaan komen. Warmbloeden, haflingers, fjords, tinkers, quarters, paints, ... de 'moderne' rassen die als rijpaarden gebruikt worden ... hun karakters zijn erg afhankelijk van hun opvoeding, hun omgeving EN hun bloedlijnen.
Welke ras of type bij jou past moet je uitzoeken ... wat wil je gaan doen, hoe veel tijd hebt je er voor over, enz enz.