maan oog

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shir007

Berichten: 47
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: hoogvliet

maan oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 18:39

hallo allemaal

ik heb een paard van G Ramiro Z en ze heeft een maan oog
ik hoor vaak van is je paard blind enz. Verward
Hebben jullie dat ook????

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:41

Wij hebben een Welsh (waarschijnlijk) pony die ook een maanoog heeft. Hier is ze absoluut niet blind aan. Wel hebben we het idee dat ze er wel anders mee ziet, ze schrikt aan die kant wel vaker. Dus waarschijnlijk ziet ze toch geen 100% met dat oog.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:44

Ik wete er het precieze niet van, maar een maanoog is gewoon een te kort aan pigment in het oog, vandaar dat je het vaak bij bonte paarden ziet, maar bij een effenkleurig paard is het ook geen uitzondering.
Mijn Tinker heeft trouwens ook 2 maanogen.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:47

Marilyn heeft ook een maanoog (wat elk jaar minder wordt bij haar) en blind zijn ze niet hoor met een maan oog

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:20

Wij hadden een Shetje wat met 1/2 maanoog geboren werd. Na een aantal maanden was het blauw verdwenen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:51

Een tinker eeft vaak een maanoog maar ze zijn absoluut niet blind!! Enne mazzelmeid das wel tof 2 maanogen!!!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:53

Een maan oog krijgt een paard van wege het pigment wat rond om en in het oog zit. Daarom kom je vaker een wit oog tegen in de witte vacht dan een wit oog in de bruine/zwarte noem maar op vacht (ook komt het wel eens anders voor)

Ze hoeven er niet blind aan te zijn, maar ook dit komt wel eens voor. Gewoon toevallig. De kleur van het oog word bepaald door de pigment die er rond om zit.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:42

Fairie schreef:
Ze hoeven er niet blind aan te zijn, maar ook dit komt wel eens voor. Gewoon toevallig. De kleur van het oog word bepaald door de pigment die er rond om zit.


Het hoef nieteens tegen het ook aan te zitten, ook paarden met een brede bles die de ogen niet raken, kunnen blauwe ogen hebben.
Bijvoorbeeld: Lachen
Afbeelding
En zo heb ik nogeens een veulen gehad met blauwe ogen waarbij het wit het oog niet raakt, die had er gewoon zwart omheen, maar ook met een flinke bles.
Vaak vinden mensen het minder eng als rondom de maanogen donker is ipv wit, heb ik gemerkt.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:59

Afbeelding

dit is een foto van mijn paardje haar oog! En ze ziet gewoon alles hoor!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:33

wat mij nu opvalt is dat het paard van Irish-Lady een bijna wit oog heeft, terwijl het veulen van Meavey (is dat willy toch??) echt blauwe ogen heeft... Kwestie van de foto?

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:52

Irish haar oog is idd bijna lichtblauw!

Hollander
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:41

ik hoor vaak van mensen dat een maan oog net zo goed ziet als een normaal oog maar mijn oude whels die dat had reageerde toch minder snel op het maan oog dan het bruine oog maar dat kan natuurlijk aan het whelsje hebben gelegen

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 21:04

Het is een gebrek aan pigment en te vergelijken met een mens, die heb je ook met bruine en blauwe ogen. Dus kan het geen gevolgen hebben voor het zicht!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:43

Meavey"]
[quote="Fairie"]Ze hoeven er niet blind aan te zijn, maar ook dit komt wel eens voor. Gewoon toevallig. De kleur van het oog word bepaald door de pigment die er rond om zit.
[/quote]

Het hoef nieteens tegen het ook aan te zitten, ook paarden met een brede bles die de ogen niet raken, kunnen blauwe ogen hebben.
Bijvoorbeeld: Lachen
Afbeelding
En zo heb ik nogeens een veulen gehad met blauwe ogen waarbij het wit het oog niet raakt, die had er gewoon zwart omheen, maar ook met een flinke bles.
Vaak vinden mensen het minder eng als rondom de maanogen donker is ipv wit, heb ik gemerkt.
[/quote]
[quote="Fairie schreef:
Daarom kom je vaker een wit oog tegen in de witte vacht dan een wit oog in de bruine/zwarte noem maar op vacht (ook komt het wel eens anders voor)

Knipoog

Sterre heeft ook gewoon een maan oog in het bruine deel hoor, ik zei toch ook niet dat dat nooit voor komt Knipoog

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 08:15

Fairie schreef:
Sterre heeft ook gewoon een maan oog in het bruine deel hoor, ik zei toch ook niet dat dat nooit voor komt Knipoog


Beetje te snel gelezen. Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:09

Mijn New Forest heeft ook een maanoog, ik krijg heel vaak de vragen van wàt het is, en of ze daar blind is etc.

Ik leg ze altijd gewoon uit dat het op de kleur na niet anders is dan haar "normale" oog en dat ze daar gewoon een ander pigment in heeft wat de kleur verklaart.
Maar toch vinden ze het altijd maar akelig ....

Ik vind het wel mooi Haha!

Afbeelding

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:29

Snowdon heeft er ook twee Haha! Ik krijg altijd opmerkingen dat ze het zo prachtig vinden *LOL* En waar jullie het over hebben heten officieel GLASOGEN, in de volksmond vaak maanogen genoemd, maanogen was eigenlijk iets dat afkomstig was van de maandagziekte, wat je aan de ogen zag ofziets... En dan waren ze wel (bijna) blind.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:49

snowdon schreef:
Snowdon heeft er ook twee Haha! Ik krijg altijd opmerkingen dat ze het zo prachtig vinden *LOL* En waar jullie het over hebben heten officieel GLASOGEN, in de volksmond vaak maanogen genoemd, maanogen was eigenlijk iets dat afkomstig was van de maandagziekte, wat je aan de ogen zag ofziets... En dan waren ze wel (bijna) blind.


Helemaal fout, maanogen en glasogen zijn exact hetzelfde, maanblindheid is de ziekte die jij bedoeld heel iets anders dan maandagsziekte wat met spieren te maken heeft.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:53

Maanogen en glasogen zijn idd hetzelfde, alleen wordt het woord maanogen dus verkeerd gebruikt.. Ik was idd ff in de war tussen maanblindheid en maandagsziekte, foutje! *had net tentamen achter de rug, was nog duf Haha!*