Op zoek naar een knappe tinkerhengst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:59

Soxje schreef:
Ik ben al een paar keer bij de familie Mollema geweest en ze nemen heus wel de tijd voor je. Ik weet dat als je daar een merrie koopt je een gratis dekking van hun hengst(en) krijgt. Maar ik ben ook niet echt geïnteresseerd in een hengst van hen. Ik denk trouwens wel dat als je een bijna zwarte hengst op een zwarte merrie, de kans niet groot is dat er een veulen met veel wit uit komt. Maar ik denk dat je met tinkers nog niet zuiver kunt fokken omdat er teveel ratjetoe in zit. Genetica is zowiezo niet makkelijk met die dominante en recessieve factoren. Maar zoals ik al eerder in dit topic had gezegd: ik wil graag een driekleur als hengst.



Zucht.. *stond iets over mollema*

John Boy vind ik eerlijk gezegd ook niet bij Sox passen hoor... (bouw/hoogte/jouw gekozen kleur)
Ik ga me niet met de hengstkeuze bemoeien, maar wil proberen een paar foutieve gedachten over kleurgenetica weg te werken Tong uitsteken

En succes verder met je zoektocht

*edit: foute tekst...*
Laatst bijgewerkt door snowdon op 06-11-03 22:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:48

leon behave!! laat mensen zelf hun waarheid zoeken.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 23:05

Tja, zo jong en al zó de wijsheid in pacht hebben zoals dat zo mooi heet..Knipoog .
Leuk dat er meer merrie-eigenaren zijn op bokt die hun tinker willen laten dekken. Straks ook leuk om de nakomelingen te zien. Maar dàt duurt nog wel even. Kunnen jullie trouwens goed merken wanneer jullie merrie hengstig is? Sommige merries bij ons op stal slaken gilletjes en doen druk en je ziet het ook maar bij Sox merk ik niks. Dus ik moet in het vroege voorjaar op zoek naar een schouwhengstje of een nogal mannelijke ruin.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 23:17

Soxje schreef:
Tja, zo jong en al zó de wijsheid in pacht hebben zoals dat zo mooi heet..Knipoog .
Leuk dat er meer merrie-eigenaren zijn op bokt die hun tinker willen laten dekken. Straks ook leuk om de nakomelingen te zien. Maar dàt duurt nog wel even. Kunnen jullie trouwens goed merken wanneer jullie merrie hengstig is? Sommige merries bij ons op stal slaken gilletjes en doen druk en je ziet het ook maar bij Sox merk ik niks. Dus ik moet in het vroege voorjaar op zoek naar een schouwhengstje of een nogal mannelijke ruin.


Bij Fayette zie ik het dus bijna niet. Enige tekens zijn dat ze meer interesse heeft in ons buurhengstje (mini-Shet van nog geen meter Lovers ) en dat ze dan lief doet tegen Mikado (normaal gesproken moet ze niks van hem hebben Tong uitsteken ). Verder kan ik het echt niet aan haar zien En moet ik tegen die tijd ook op zoek gaan naar een schouwhengst.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 23:22

Luna is een echte pismerrie.
Als ze hengstig is is ze gewoon niet te berijden, stuitert heel de bak door, en ook in de omgang is ze erg moeilijk en dwars.
En dat terwijl ze als ze niet hengstig is heel braaf is, nergens van schrikt en goed luisterd.
Als ze hengstig is zie ik dat ook in haar gedrag tegen ruinen en haar eeuwige gepies.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 23:34

Tegenstellingen hè! Op stal is een merrie die iedere 3 weken hengstig is en zwaar ook. Maar die hoor ik nooit blèren. Er is ook een schimmelmerrie die altijd staat te gillen, echt een irritant paard, heel druk ook.
Met langere buitenritten moet Sox onderweg ook wel een keertje piesen, maar niet zozeer omdat ze nou een ander paard ziet, gewoon een zwakke blaas denk ik. Maar dan heb ik het over 3 urige ritten of zo. Bij paarden met een hooggedragen of dunne staart kun je het ook zien, wij noemden dat "pinken" in het zuiden, maar tinkers dragen hun staart laag en die zijn ook nog eens dik dus zie je er ook niks aan. Haha, als ik Sox d'r staart optil knijpt ze gelijk d'r billen samen, zo van oeps, niet aankomen Knipoog

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 23:44

Mariska_28 schreef:
Thunder en offspring zijn toch wel heel verschillende types zeg.. kun je dan niet beter naar bijv. Dublin gaan? Die heeft dacht ik ook allemaal bonte tot nu toe, en nog mooi bont ook..


Ik bedoelde hem dus ipv St.Patrick. Vind het harstikke mooi. Maar ik heb een andere reden om niet naar deze hengst te gaan..

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 08:48

cindy is afgelopen jaar gedekt door st patrick. Vooral omdat hij met zijn mooie bouw veel lijkt op cindy. Nog 8 maandjes en dan hebben we er een kleine bij. Gelukkig heeft ze nooit last met rijden van haar hengstigheid.
Maar je weet nooit of je een bont veulen krijgt. Heb nu 2 tinkerveulens meegemaakt. De eerste kwam uit een schimmeltinker die is gedekt door een bont hengst, en is pikzwart met 1 wit voetje en een witte bles. Bij de tweede zwartbonte moeder met veel wit en gedekt door kent, daar kwam een heel bruin veulen uit met op zijn benen wat lichtere kleuren. Je kan het dus eigenlijk nooit zeggen of je veulen wel bont wordt.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 08:54

De enige manier om bij Is de hengstigheid te zien en op te wekken was een ritje met Ryon. Madam is namelijk helemaal verliefd en werd dan ook spontaan hengstig! Nu is ze helemaal drachtig en errug ook al! Madam EIST eten voor 2 en WIL absoluut terug als ze vind dat de buitenrit al lang genoeg heeft geduurt!

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 09:03

flettie schreef:
[:n Bij Fayette zie ik het dus bijna niet. Enige tekens zijn dat ze meer interesse heeft in ons buurhengstje (mini-Shet van nog geen meter Lovers ) en dat ze dan lief doet tegen Mikado (normaal gesproken moet ze niks van hem hebben Tong uitsteken ). Verder kan ik het echt niet aan haar zien En moet ik tegen die tijd ook op zoek gaan naar een schouwhengst.
[/quote]


Ik heb er straks nog wel een Knipoog

Maar dit is heel erg offtopic Knipoog

Soxje, zijn er nog andere bepaalde punten die je aan je merrie wil verbeteren? Dan kun je daar ook op gaan selecteren *Misschien dat het dan weer wat makkelijker wordt Knipoog*

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:02

Leuk topic!!!!
Ik wil Vasthi zeker ook laten dekken komend voorjaar, helaas heb ik dit jaar ook geen tekenen van hengstigheid gezien. (Vorig jaar wel toen liep ze ineens dagenlang als een hondje achter een pas gecastreerde ruin met nog volop hengstenmanieren aan)

Glenn King Hill is toch weleen van mijn favorieten, maar ook John Boy vind ik supermooi (wel wat klein voor mijn merrie). Ik vind St. Patrick ook een leuke hengst alleen weet ik niet wat ik van zijn hals moet vinden. In ieder geval vond ik het een vreemde hals voor een Tinker.
Hebben jullie soms ook nog suggesties voor mijn merrie? (zie foto)
Het moet perse een NTS goedgekeurde hengst zijn want ik wil een stamboekveulen.

Nog een vraag: Waarom laat Henk Jansen die hengsten van hem ook niet allemaal keuren bij het NTS?????? Royal Cash is bijvoorbeeld ook een prachtige hengst maar het is voor mij dus niet mogelijk om ermee te fokken.........................
Afbeelding

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:09

Vasthi schreef:
Nog een vraag: Waarom laat Henk Jansen die hengsten van hem ook niet allemaal keuren bij het NTS?????? Royal Cash is bijvoorbeeld ook een prachtige hengst maar het is voor mij dus niet mogelijk om ermee te fokken.........................

Ik denk dat je dat Henk het beste zelf kan vragen telefonisch... Ik weet dat hij dit forum niet leest dus een reactie van hem hier zal je niet krijgen. Maar hij heeft in ieder geval voor de ICS gekozen (met goede redenen) en zal Cash, Sonny, Thunder enzo niet NTS laten keuren.. Maar het zijn inderdaad prachtige hengsten. En dan is Cash nog niet eens fotogeniek, in het echt is hij nog veel mooier.
Een fototje van Cash Tong uitsteken :
Afbeelding

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:07

Hmmz die foto is ook niet bepaald goede reclame voor Cash... Ik vind Cash voor zover ik op foto's gezien heb een prachtige hengst, maar deze foto doet hem echt af....

Verder: Diny, hoe groot was Vasthi ook alweer? Aangezien je Glen King Hill bij haar vind passen, begrijp ik het dan goed dat je een luxere hengst zoekt?
*Ik persoonlijk vind Bram geweldig! Luxe, jong, groot, goed karakter!*
Of Seamus Diar? Of Garish v/d Vrijheidshoeve? (zijn dus de luxere hengsten)

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:24

Aan Shakyra merk ik ook echt niet wanneer ze hengstig is, maar misschien komt dat omdat ik weinig ervaring met merrie's heb.
Maar misschien dat we haar dus hengstig willen laten spuiten, alleen hoorde ik van kennissen dat het bij hun nog nooit gelukt is hun merrie drachtig te krijgen dmv hengstig spuiten, zijn er mensen die er hier ervaring mee hebben?
(meen me trouwens te herinneren dat Esme Nuala ook hengstig heeft laten spuiten? en volgens mij was dat ook gelukt Lachen )
Verder nog mensen ervaring?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 19:18

Leuk Vashti dat je nog meer gezinsuitbreiding wilt Lachen . Ook leuk voor Julian om met een veulen op te groeien. Shakespeare is NST goedgekeurd en is 1.53, mooie hengst met pit. Qua bouw en uitstraling vind ik JohnBoy echt geweldig. Maar Henk Jansen heeft ook een paar hengsten die ik dus heel mooi vind. En dat is vlakbij. Omdat Sox nog nergens gekeurd is maakt het ook niet zo heel veel uit bij welke stamboom de hengst staat ingeschreven. En een veulen met papieren hóeft niet per sé, maar het zou wel mooi meegenomen zijn alleen moet ik dan met Sox ook nog van alles ondernemen. Lid worden, chippen, keuring en eventueel later verdere keuring. Als het een leuk veulen is hou ik het misschien zelf, maakt me niet eens uit of het een hengst of merrie wordt. Mijn favoriete hengsten zijn geslonken tot: Thunder, Shakespeare, JohnBoy, O'Malley. Maar niets is veranderlijker dan de mens Knipoog .
Hm, Tequila, Sox is voor mij de perfecte tinker. Qua karakter kan het niet beter, ik kan bij wijze van spreken met de hondjes onder haar gaan slapen. Buiten is ze lekker pittig. Beenwerk is goed, hoeven idem dito, behang en staart/manen ook. Hoofd vind ik heel mooi, misschien een hengst die niet mokgevoelig is dan. Maar welke hengsteigenaar is daar eerlijk over. En ik zou graag een driekleur willen als ik zou mogen kiezen. Als tie maar niet teveel wit heeft en geen maanogen, let wel: dit is heel persoonlijk!

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:37

Elke, hengstig spuiten zou ik wel voorzichtig mee zijn. Probeer het eerst eens op de normale manier, als het dan echt niet wil, kun je het altijd nog proberen. Ik ken nl ook een merrie die ze helemaal lam hebben gespoten en dus helemaal niet hengstig meer werd (hele leuke dierenarts hebben die mensen... not... Boos! )


Haha, Soxje, je maakt het wel lastig zo Knipoog Als ik jou was zou ik ook gewoon de hengsten die je interesse hebben, allemaal langsgaan en zo je keuze bepalen. Dan kan je ze allemaal in alle rust bekijken en zien hoe ze in omgang zijn ipv alleen maar op verhalen af te gaan. Het duurt nog een paar maandjes voordat het dekseizoen weer begint Knipoog
En ik zou voor een hengst gaan met ongeveer dezelfde maat. Natuurlijk kan het veulen dan ook nog groot/klein uitvallen, maar ze zeggen toch altijd: fokken is gokken Knipoog

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 21:36

Hm Tequila, ik ben niet zo veeleisend geloof ik. Een lieve driekleur van ca. dezelfde hoogte met bruine ogen en zonder mok, en in de buurt. Dat is het. Wat er uit komt, komt er uit, effen, bont of schimmel, mag ook crèmekleurig zijn... Maar hopelijk wel met een goede cob-bouw. Misschien wordt ze wel helemaal niet drachtig, ik ga niet met spuiten werken. Het moet allemaal zo natuurlijk mogelijk gebeuren. Maar ik ga mijn favorieten wel persoonlijk bezoeken uiteraard. Het liefst zou ik Sox overal mee naar toe nemen, of nog liever een soort Bachelor-opstelling, alle hengsten op een rijtje en dan mag zij kiezen, en in plaats van een roos geeft ze dan een wortel Lachen Lachen

kiss

Berichten: 524
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:21

Heb ik even tijd, zie ik een interesante discussie. Ik ben het met Snowdon eens, dat je dus echt niet kan voorspellen wat er uit komt.
onze Blondie is een zwart witte merrie, heeft nu al haar vierde veulen gehad, maar ze waren allemaal zwartwit, terwijl de vaders (Pablo en Gipsy King) allebei driekleuren zijn.
Santana, is een driekleur, en heeft ook twee driekleur veulens gehad van Gipsy King. verder heeft Gipsy King nog twee driekleur veulens gehad, bij een zwart witte en een driekleurmerrie. van Gispy King weten wij dat zijn moeder ook driekleur is en zijn vader zwart wit, dus het is echt koffiedik kijken wat het wordt. En de merrie heeft ook veel inbreng, daarbij is zwartwit dominant.
[/img]Afbeelding
hierbij een foto van Gipsy King onder het zadel, Amber het meisje wat hierop hem rijdt, was bezig met haar examen ruiterbewijs
en hieronder doet Demi hetzelfde


Afbeelding

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 23:38

Ik vind deze uitkomsten toch wel verrassend in die zin dat het allemaal bonte veulens zijn, dus geen enkele effen tinker. Snowdon had het trouwens eerder over dat JohnBoy niet bij Sox zou passen onder meer door de hoogte en kleur?? Kleur maakt niets uit dus, al zou ik ook best benieuwd zijn wat eruit komt met een zwarte hengst... JohnBoy is wel 8 cm kleiner en dat is idd een minpunt. Ik denk dat je gewoon je eigen voorkeur moet kiezen qua bouw en karakter. En de aftekening telt ook alhoewel die dan over het algemeen niet vererft. In het tinkerboek staat trouwens een foto van een merrie en haar kind die wel ontzettend op elkaar lijken. Misschien toeval?

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 09:58

*Tequila* schreef:
Elke, hengstig spuiten zou ik wel voorzichtig mee zijn. Probeer het eerst eens op de normale manier, als het dan echt niet wil, kun je het altijd nog proberen. Ik ken nl ook een merrie die ze helemaal lam hebben gespoten en dus helemaal niet hengstig meer werd (hele leuke dierenarts hebben die mensen... not... Boos! )


bedankt voor je reactie, dat is inderdaad ook niet de bedoeling, dus misschien dat we eens op zoek moeten gaan naar een schouwhengst (schrijf je dat zo Verward ) hier in de buurt..


John-Boy is idd niet groot, maar hij schijnt vrij groot te fokken, dat is ook een van de redenen waarom wij misschien voor deze hengst willen kiezen, aangezien ik wel een veulen met een beetje maat wil fokken.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 00:35

Mariska_28"]
[quote="irish_lady schreef:
Vind crosby ook erg leuk, maar krijg gewoon kippevel als ik zie hoe die bereden wordt! Je zou ze er bijna afrukken!


Volgens mij was dat eenmalig en rijdt dat meisje daar al niet meer.. Hij had toen geen conditie en moest toch lopen op de hengstenshow. Tenminste, dat was vorig jaar.. of was dit jaar weer zo slecht?
[/quote]


mariska, over vorig jaar (is alweer 2 jaar)ja, dat was (voor mij) eenmalig en ik heb er nog steeds spijt van. (en ik ben er inderdaad al 2 jar weg) en van afgelopen jaar, dat kind wat erop zat is gewoon een kreng.


en inderdaad crosby geeft veel enkelkleurige veulens bij ee bonte merrie

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 16:20

Jammer dat Henk Jansen alleen voor het ICS heeft gekozen. De hele discussie rond de twee stamboeken interesseert me niet zo, maar nu zijn de leden van het NST wel de dupe van de stamboekperikelen m.b.t. de keuze van hun hengsten.

Ik wil voor Vasthi inderdaad een niet al te zware hengst (misschien zou Royal Cash zelfs te zwaar zijn, moeilijk te bepalen van een foto....). Ze is trouwens rond de 1.60 Leon. De hengsten die jij noemt zeggen me niet zoveel. Ik zal eens op de stamboeksite gaan kijken voor een fotootje .

Is het sperma van King Rocky trouwens nog beschikbaar voor de Nederlandse markt? Dat vind ik ook zo'n supermooie hengst.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 20:57

Ik denk dat hetzelfde geldt voor de ICS merriehouders. Als je dan een NST hengst voor de dek wil heb je hetzelfde probleem. Je kan altijd kiezen voor een veulen zonder papieren, dan kun je de hengst van je keuze nemen. Volgens mij kan je nog steeds je veulen laten registreren bij ongeacht welk stamboek. De ouders zijn bekend. De discussie boeit mij ook niet, is er nog wel discussie trouwens?

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:24

Nee hij had rocky verkocht maar zou wel sperma naar nederland halen, maar het sperma van rocky blijkt daar niet geschikt voor te zijn!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:35

Vasthi schreef:
Is het sperma van King Rocky trouwens nog beschikbaar voor de Nederlandse markt? Dat vind ik ook zo'n supermooie hengst.



Dit ben ik dus ook gaan uitzoeken. Uiteindelijk bleek dat King Rocky ondertussen in Engeland is (dat paard reist me wat af!) en helaas geen KI mogelijk. Je kan je Tinker wel door hem laten dekken, maar dan moet je daarheen. Ik kon hem echter wel kopen; voor €24000,- excl. importkosten! whahahahhahahaahahahahahaha DAT is pas een duur veulen! Haha!