kruising haflinger x andalusier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yentl2010

kruising haflinger x andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 13:06

Mijn dochter wil volgend graag haar Haflinger merrie laten dekken door een Andalusier

Mits ze natuurlijk gezond bevonden word door de DA ze is dan 17 en word haar 1e veulen
Wie kent er zo`n kruising heb al veel gezocht maar kan helaas niks vinden

Anomien

Re: kruising haflinger x andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:08

waarom kruizen met aan anda?
Denk dat haflinger zowieso wel veel gekruist wordt met andere rassen.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 13:11

Knert schreef:
waarom kruizen met aan anda?
Denk dat haflinger zowieso wel veel gekruist wordt met andere rassen.

Omdat onze Haf barokke type is en me dochter is helemaal weg van Andalusiers

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:14

Als het veulen aangehouden gaat worden prima,voor de verkoop zeker niet doen!
Ik denk dat je wel moet opletten dat je een niet te grote hengst op je maiden merrie zet!

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 13:29

Ja het veulen willen we graag houden btw de moeder ook uiteraard die gaat voor geen goud weg
En we zoeken inderdaad een niet al te grote hengst max is 1,58

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:20

Yentl, kijk eens in het topic in mijn onderschrift :D

En twee foto's van vorig weekend, hier is ze twee weken oud
Afbeelding

Afbeelding

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:26

Moeder onder het zadel. Wij hebben ook voor een PRE hengst gekozen omdat ze behoorlijk barok is
Afbeelding

Eerder kreeg ze een veulen van een Paint waar ik heel erg blij mee ben.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:44

Sammyoo schreef:
Yentl, kijk eens in het topic in mijn onderschrift :D

En twee foto's van vorig weekend, hier is ze twee weken oud
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

wow... ik ben om :9

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:49

Heb ook een Hafanda gefokt ( van onze eigen PRE hengst)en ben echt heel blij met het resultaat! Helaas is ze verkocht (zie verkoop advertentie Muchacha dóro), maar als ik meer wei had gehad, had ik graag gezien hoe ze uitgroeide.

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:52

Mijn verzorgpaard is een kleindochter van Grelo! ;)

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 07:54

Oww Geweldig en wat een knap veulen !!
Ben benieuwd hoe ze uit groeit ik heb namelijk nog nooit een kruising HafxAnda gezien
We willen haar KI laten dekken,me dochter heeft al een lijstje gemaakt met de mogelijke hengsten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 08:36

De spoeling voor PRE hengsten die KI dekken is dun (Spaanse machismo!). Ik ben benieuwd welke je dochter op haar lijstje heeft staan.
Dit zijn de hengsten die ik weet:
http://www.antwerp-andalusians.be/
Ik denk deze ook (kijk vooral eens naar Generoso!)
http://www.yeguada-residelca.com/home-NL.html
En Danzarin van stoeterij Rijthof. Meer heb ik er vorig jaar niet kunnen vinden, maar we hadden ook weinig tijd omdat we halverwege het dekseizoen op zoek moesten naar een andere hengst

Leuk dat jullie ook voor die kruising gaan! Ik ben heel benieuwd welke hengst het wordt en uiteraard wat voor schoonheid het wordt! Wij wilden een veulen fokken die later een leuk dressuurproefje kon lopen. In onze hengstenkeuze hebben we onder meer gekeken of de rug correct was. Die is bij de PRE nog wel eens week. Lengte van de hals vonden wij ook een aandachtspunt, Haflingers fokken vaak een wat korte hals door. En natuurlijk de gangen. Onze Haflinger loopt nogal stuwend, ze heeft een erg schuin kruis. Dus het kruis en een goed ondertredend achterbeen was erg belangrijk.

Hoe groot is jullie Haflinger? Wij hebben in onze zoektocht een verschil van max 20 cm aangehouden. Het werd dus Lleno, die 16 cm groter is dan de merrie.

Overigens denk ik dat je bij eventuele verkoop, een goed gefokte Haflingerkruising makkelijker kwijtraakt dan een Haflinger. Zeker als je een knappe hengst hebt gekozen en de ouders hebt vastgelegd middels een cruzado certificaat of het sportregister van het NRPS.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 08:43

Ik moet toch weer even zeuren hoor, maar haflinger kúnnen niet barok zijn :+

Verder: ik denk dat er een hele mooie kruising gaat uitkomen, en zoals hierboven gezegd wordt kan je deze misschien nog wel beter verkopen dan een gewone haf! Ben erg benieuwd voor welke hengst je uiteindelijk gaat.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 09:58

Onze dame is 1,44 dus we zoeken een niet al te grote hengst rond de 1,58 tot plm 1,61
Ze heeft er 4 op haar lijstje staan die aan de eisen voldoen ,weet alleen niet welke zei is er mee bezig ik zal haar straks vragen welke hengsten t zijn ze heeft ze opgeslagen alleen ik kan de map niet vinden ;(

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:14

Ik zou nooit een maiden merrie van die leeftijd nog laten dekken.. Boven de 15 jaar wordt ook afgeraden, teveel kans op complicaties. Als het tegen zit kan het je merrie kosten, dat moet je je wel realiseren. En ik heb genoeg gefokt dat ik weet waar ik over praat.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 10:17

We doen dit ook niet zomaar !! Dit doen we in goed overleg met de DA uiterraard en t kan tot haar 20ste voor de 1e keer
En mochten er twijfels zijn dat er risico`s aan verbonden zijn en het ten koste zou gaan van onze dame doen we het never nooit

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:28

Aranel, je moet het woord 'barok' niet te letterlijk nemen. Het woord barok is eigenlijk afkomstig uit de renaissance, een architectuur en kunststroming. Ondertussen wordt 'barok' in het dagelijks taalgebruik voor alles wat weelderig is gebruikt.
Dat een Haflinger geen barok paard is zoals een PRE, Lusitano of Lippizaner is duidelijk. Echter, het woord 'barok' kan ook gebruikt worden om een een bepaald type aan te duiden: rond, weelderig. Op de Haflingerkeuring is mijn Haflinger als een 'barok' type aangeduid. De meeste mensen hebben daar dan wel een plaatje bij.

Yentl, binnen die maat moet er vast wel wat te vinden zijn. Onze merrie is ook 1,44!

Aranel, als je overleg met de dierenarts hebt gehad hoef je je om de leeftijd niet druk te maken hoor. Een vriendin van mij heeft een negentienjarige merrie voor de eerste maal laten dekken nadat de dierenartsen in Utrecht tegen haar zeiden dat ze zo'n leuke merrie toch echt moest laten dekken. Veulen is zonder complicaties op de wereld gezet.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 13:12

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 08:59

Don Enamorado is een hele knappe hengst! De Franse hengsten vind ik van die foto's slecht te beoordelen. Houdt er rekening mee dat het verzenden van sperma vanuit het buitenland aardig in de papieren kan lopen, zeker als je merrie meerdere malen ge-insemineerd moet worden. Die valk kende ik niet, maar lijkt niet verkeerd. Daarmee heb je 50% kans op een bijzonder kleurtje, dat is ook leuk.

Heeft je dochter de hengsten die op de site van het stamboek staan al bekeken?
http://www.pre-stamboek.nl/pages/sub/60 ... gsten.html

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 09:27

Daar had ze nog niet op gekeken volgens mij maar bedankt voor de link heb m gelijk opgeslagen
Er staan aardig wat knappe mannen tussen vooral de Grelo WH En Ulises naar deze eigenaar heb ik gelijk een mail gestuurd ,wil graag informatie over deze zeer knappe hengst
Ga straks alles eens goed lezen en orienteren

Thnxx

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 11:51

Manchego II van www. Fincalinda.nl is ook een hele gave hengst <3 ; hij is zwart en heeft geweldig behang en super beweging en een heel fijn karakter, wat hij vererft, ik heb nl. 2 nakomelingen van hem! Ook Romero de bruine hengst is mooi en ze heeft ook nog een voshengst :j ! Ik zou zeggen ga eens kijken op de site!

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 12:13

gitje65 schreef:
Manchego II van www. Fincalinda.nl is ook een hele gave hengst <3 ; hij is zwart en heeft geweldig behang en super beweging en een heel fijn karakter, wat hij vererft, ik heb nl. 2 nakomelingen van hem! Ook Romero de bruine hengst is mooi en ze heeft ook nog een voshengst :j ! Ik zou zeggen ga eens kijken op de site!

Ow die Manchego is ook prachtig , ben blij met al die tips zo kunnen we onze zoektocht wat uitbreiden
Kijken ook zeer zeker naar het karakter dat is ook erg belangrijk ,zodat dat ook door gegeven word aan het veulen
Onze merrie heeft een super karakter

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:34

De mooiste vind ik ook Don:) super mooie hengst met een super karakter

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:28

Ik ben de dochter van yentl2010, en ik heb mijn keuze gemaakt :D ik heb veel foto's gezien en ik vind de combi gewoon heel mooi, en zijn karakter voldoet helemaal aan wat ik zoek voor me merrie.
Ik heb gekozen voor Don Enamorado

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:45

word een hele mooie kruizing :D