over de "dish"van een arabier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:09

Vind ik ook. Voor jou is je arabier het mooiste dier dat er is. Of je paard of voor mijn part je ezel. Maar voor een ander is het niets. Wie is die ander dan om je paard af te kraken. Hou je van het zeepaardjesmodel nou prima. HOu je er niet van. Ook prima.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:13

stef"]
[quote="AnneOmie schreef:

Ik vind hem in 1 woord prachtig Kwijl , heb ook een zwak voor vosjes Tong uitsteken Prachtig net als alle arabieren hierboven.. ze hebben gewoon allemaal wat, de race arabieren, de showarabieren. Grote dish of minder grote dish ik vind ze allemaal mooi. En Steffie.. ja daar zijn het arabieren voor.. die dish hoort er gewoon bij anders was het geen arabier maar een ander ras geweest Knipoog


Ik heet geen Steffie, komt nogal denigerend over zo....
En ja, veel arabieren hebben een dish, de ene meer dan de ander. Ik vind het vosje in kwestie gewoon niet mooi, simpel. Er zijn zat arabieren (als ik zo eens op de site van Flaxman kijk, daar hebben ze ook niet allemaal zo'n gruwelijke dish) met minder dish.
Is mijn persoonlijke smaak. Over smaak valt niet te twisten.
Als ik bijv naar Wasseem Saaraakh kijk, die heeft hier op de foto (en in mijn herinnering, kwam er vroeger regelmatig) veeeeeel minder dish dan het vosje.
[/quote]

Het was niet denigrerend bedoeld hoor Knipoog Het spijt me dat je je voelt aangesproken. Ik dacht dat je gebruikersnaam zo was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:46

Symmetje schreef:
Op de foto van Youko's arab hengst? Neus vreemd? Misschien als je andere foto ziet, dat het dan wel bevalt?

Ik vind overigens de hengst "van" Youko een prachtbeest, neus ook niet vreemd.... Lachen

MOwet je gelijk geven, vindt die foto in dat profiel van Simeon, de een na laatste gewoon lelijk, zo'n smal toelopens dun snoetjes, eng gewoon later op de andere foto's komt het idd beter uit maar mooi? mijn mening hoor!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:26

Tuurlijk mag je je mening hebben Lachen

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:35

Tsja, gelukkig maar anders staan we allemaal te vechten om één paard Knipoog.

Ik vind het alleen zo vreemd dat sommigen Arabierenliefhebbers roepen dat ze die ene Arabier zo lelijk vinden terwijl hij/ zij wel voldoet aan het rasstandaard en een andere arabier wel mooi vinden die zo kan doorgaan voor een KWPN'er Verward
Ik heb het niet over een specifieke persoon hier op Bokt, maar hoor het gewoon vaak. Maar smaken verschillen Knipoog

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 02:38

Klopt, mij valt ook heel vaak op dat veel NL-se "arabierenliefhebbers" een arabier alleen maar mooi vinden als ze er niet uitzien als een arabier.... mij ook een zeer groot raadsel, maar ja.....

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 08:37

Hmmm, Sabiy. Dan heb je me denk ik niet helemaal goed begrepen. Ik hou best wel van een arabier die er als een arabier uitziet maar dat zit 'm bij mij niet alleen in de dish. Onze Rek heeft ook wel een knik, Raak wat minder maar opgetuigt zie je het wel weer duidelijker. Tuurlijk het zijn geen zeepaardjesmodellen maar het is overduidelijk te zien dat het bieren zijn. Ik hou alleen niet van die overdreven knikken. Hier in nederland zie ik ze overigens ook niet (tenminste niet diegene die ik te erg vind). Het kan gewoon ook TE zijn. Hier in nederland heb ik het nog niet gezien maar in het buitenland wel. En dat is persoonlijk wat mij iets te ver gaat.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 08:44

Om even duidelijk te maken wat ik dus te ver vind gaan:

Afbeelding

Dit vind ik dus kortgezegd lelijk.

Maar bij mij zit 't 'm niet alleen in de dish. Ik hoop toch ook niet dat er hier arabierenliefhebbers zijn die alleen op die dish kicken. Een arabier is toch hopelijk veel meer? Karakter? Stroomlijning, Verschijning. Gang. Alleen al de manier hoe ze soms hun koppie kunnen laten zien, uitstraling, ondeugendheid.

jazz-fan

Berichten: 813
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:04

Fasel, ben je dan dit jaar op de Tersk Holland Sale geweest? leek wel of er KWPN-ers geveild werden ipv arabieren. nee allemaal rechte koppen en geen mooie uitstraling. Vraag me af of men net zo massaal naar een egyptische veiling zou gaan als dat NL doet naar de THS.
Citaat:
Hier in nederland heb ik het nog niet gezien maar in het buitenland wel.

dat komt misschien omdat NL fokt in de jaren-weet-ik-veel stijl. misschien jaren '80 toen Amal en Abdullah het WK wonnen. In NL zie je niks anders dan dit soort paarden. niks mis mee hoor, maar die halen het gewoon niet op internationale shows. dan heb ik het niet over Aachen e.d. maar een Borgloon, tja zelfs daar plaats ik mn vraagtekens bij. Dit jaar in Borgloon liepen er bij de 2-jarige merries 2 NL fokproducten bij. 1tje werd er 11e en de andere werd laatste( 14e dus). op de 11e plaats die had 87 pnt en die op de 14e plaats had 85.5 GOOOO NEDERLAND !!

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:34

Daar gaan we weer, pessimisme ten top.Zijn die twee merries nu ineens een voorbeeld van Nederlands glorie of wilden de eigenaars eens internationaal ??De meeste "kenners"hier op bokt gaan er aan voorbij, dat het buitenlands fokprodukt zich ook heeft moeten ontwikkelen. Zet nu een alle wereldkampioenen van het laatste decennia op een rij en ook daar zie je de grote verschillen. Kraak maar heerlijk lekker door en verbeter de wereld en begin bij je zelf!!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:40

Hooooooooooooooo. Wacht. Het enige dat ik zeg is dat ik iets wel en niet mooi vind. Ik ben geen shower en ik hoop het ook nooit te worden. Niet mijn ding. Ik gun ieder zijn geluk en succes maar ik wil er zelf niet bijhoren. Dus ga mij niet als 'kenner' bestempelen want dat ben ik niet en wil ik ook niet zijn. Ik geef heel simpel mijn mening over wat ik wel en niet mooi vind.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:52

Niks pessimisme, gewoon realiteit. Noem jij er dan eens vijf die internationaal scoren ? En dan bedoel ik ECHT scoren ?! Er zijn in NL gewoon zeer weinig paarden die boven de 90 % zitten, en dat moet je toch minimaal halen wil je op internationaal niveau mee kunnen doen (en met 90 win je het niet eens).

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:00

Alles heeft zijn tijd nodig, beste Josje, na een dal kan er weer een top komen...dat moet jij ook weten....goede morgen overigens.

xkirsten
Berichten: 11
Geregistreerd: 25-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:14

en deze dan?? zeer lief en een echte 100% arabier vbranco mfayala
hij is roodschimmel en echte trekjes van een arabier wat een lieverd he??
Afbeelding[/img]

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:20

Ik zie alleen maar een rood kruisje en geen roodschimmel!

xkirsten
Berichten: 11
Geregistreerd: 25-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:24

ik heb helaas geen foto waar je hem helemaal goed ziet maar is hij toch echt hij word alleen wel steeds lichter op de hals

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:44

Je foto komt helemaal niet door! Kijk bij help-fotoplaatsen. Succes.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:47

Tuurlijk Mathieu, maar moet een dal dan twee of drie decennia duren ? En moet er dan niet het een en ander veranderd worden om weer een top te bereiken ? Dezelfde weg blijven vervolgen werkt niet hoor.
Maar jij kent toch zoveel nederlandse superpaarden ? Noem er eens een paar dan ?

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:58

Dit is helemaal hoe je eigen smaak is, de een vind een grote deuk wel leuk de andere niet, ik ben gek op schimmel en mijn vriendin wil liever een vosje die ik dus nix vind maar al deze arabieren hier genoemd en laten zien zou ik absoluut op stal willen hebben staan omdat ze zo mooi zijn en een super mooie uitstraling hebben, mooi lijf etc etc..

gelukkig heeft iedereen een eigen/andere smaak anders zaten jullie
allemaal achter mijn vriend aan en achter mijn paard ook!! OK dan!

dus laten we hier iedereen zijn mening respecteren en niet weer gaan
zeuren over hoe slecht de nederlandse arabier wel niet is want daar gaat het nu niet om het gaat over de dish en als je iets over het nederlandse fokbeleid (al 100000000 topics gaan erover en absoluut niet interessant Mijn mening) wil hebben PB dan want anders word het zo ongezellig hier op Bokt !!!

dat is mijn mening, dus AUB niet aangevallen voelen !

riccardo

Berichten: 899
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:39

Sabiy schreef:
Klopt, mij valt ook heel vaak op dat veel NL-se "arabierenliefhebbers" een arabier alleen maar mooi vinden als ze er niet uitzien als een arabier.... mij ook een zeer groot raadsel, maar ja.....


Inderdaad en dat vindt ik een slechte zaak.!!!!!!!!!!!!!1
Ikke gelukkig niet OK dan!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:34

Waarom is dat een slechte zaak? Je kan mensen geen mening opdringen vind ik. Ik vind de arabier in vele vormen mooi en zijn 'arabier-zijn' hangt bij mij in ieder geval niet af van alleen een dish. Nogmaals, ik hoop toch dat de arabieren niet alleen om hun 'dish' gefokt worden. Zo jammer wnat ze hebben zoveel meer te bieden dan de dish alleen.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:19

Ik ben al jarenlang een liefhebber van het ras, maar ben absoluut geen kenner...Dus ik meng me ook niet in de discussie wat betreft hoe slecht of hoe goed de Nederlandse Arabieren het Internationaal doen.
Even ontopic Lachen Fasel : Natuurlijk is niet alleen het koppie alles, beenwerk, beweging, karakter etc. is ook heel belangrijk, en ik denk dat de meesten hier het mee eens zijn. Die schimmel vind ik absoluut niet lelijk. Maar niet omdat ik 'kick' op een dish.
Onderstaande hengst vind ik ook prachtig om te zien, een heel andere type dan Classic Shadwan (die schimmel hierboven), en voor velen waarschijnlijk te weinig type.
Afbeelding

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:56

kijk, das mooi. Iets meer mag nog wel, zolang het maar niet TE wordt.
Wie bepaald trouwens dat een arabier eruit moet zien? Dat zijn hetzelfde soort mensen (stamboeken dus) die bepaalde dat een trekpaard geen staart nodig had. Ik ben voor vebetering van een ras, maar niet ten koste van het ras.
Als de dishes (is dat een goed meervoud?) nog erger worden, hoe zit dat dan met het inwendige gebeuren? Luchtwegen, organen naar het oog toe, etc.. Kan me voorstellen dat dat in de knoop gaat raken

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:08

Balasjow heeft een mooi stukje geschreven hierover. Als je het niet erg vindt, kopieer ik jou tekst even hiernaar toe:

Ik ben van plan om onderstaand onderwerp te plaatsen in de a.s. Nieuwsbrief. De gegevens die ik heb verzameld komen van internet (universiteites websites, forums) en uit boeken

Ben benieuwd wat jullie er van vinden en geef jullie mening hetzij voor of tegen deze stelling.

De invloed van de dish van het Arabisch Volbloedpaard op het ademhalingssysteem

Een veelvuldig gehoord misverstand is dat de dish van het Arabisch Volbloedpaard invloed zou hebben op de ademhaling. Als we de anatomie van het ademhalingssysteem bekijken zullen we ons realiseren dat deze stelling niet juist is.

De structuur van het ademhalingssysteem
Om goed te kunnen functioneren heeft het ademhalingssysteem een ingewikkeld stelsel ontwikkeld van buisjes en kamers die de lucht in en uit het lichaam brengen en een rangschikking van beenderen en spieren die ongeveer werken als een blaasbalg: zij zetten uit om de lucht in te nemen en trekken dan samen om de lucht eruit te persen.

Neus en keel
De passage van de lucht door dit buizenstelsel begint bij de neusgaten. (Een Arabisch Volbloed beschikt over zeer grote flexibele neusgaten). Van hier gaat de lucht door de neus, vervolgens in een neerwaartse beweging door de farynx (keelholte) en het strottenhoofd, naar beneden door de luchtpijp naar de borstkas. Dit houdt in dat de lucht die wordt ingeademd meteen na inname via de neus een directe lijn naar beneden richting farynx (keelholte) gaat.

Onderstaande afbeelding maakt een en ander duidelijk.
De rode lijn geeft de richting van de adem inhaling weer en de blauwe lijn een eventuele (extreme) dish.

Zoals de tekening aangeeft heeft de dish van het Arabisch Volbloedpaard totaal geen invloed op het ademhalingssysteem.

Onderstaande voorbeelden geven het verband tussen de houding van het hoofd en ademhalingsgeluid.



A) Normale houding van het hoofd.

B) De meer acute hoek die ontstaat tijdens een verzamelde galop, veroorzaakt een belemmering van de luchtweg, zodat het geluid toeneemt.

C) Tijdens een volle galop zijn hoofd en hals tot het uiterste gestrekt, de luchtweg is vrijwel recht zodat er weinig weerstand tegen de luchtstroom is.

Passen wij bovenstaand voorbeeld toe op Arabieren met een al dan niet extreme dish dan zullen we zien dat de ademhaling hierdoor in het geheel niet wordt verstoord.

Neem een foto van wat voor soort hoofd van een Arabier pas bovenstaand toe en je zult zien dat een dish totaal niet van invloed is op de ademhaling.

Ella

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 01:10

Oh gut nou gaan we DAT argument weer aanvoeren....het luchtweggebeuren..... Zoals ook in bovenstaand stukje beschreven staat, het is allang aangetoond dat een dish totaal geen invloed heeft op het ademhalingssysteem, dus dat argument vervalt. Er komt door een diepe dish niks in de knoop, de ademhaling niet, de ogen niet, helemaal niks.

Verder heeft het amputeren van een staart van een trekpaard niks te maken met de dish van een arabier, het is toch niet zo dat we een pasgeboren veulen met een ijzeren staaf een paar flinke klappen op zn neusbeen geven om de dish aan te brengen ?!

Wie bepaald heeft dat een arabier een dish "moet" hebben ? Het is gewoon een van de vele rastypische kenmerken van een arabier, zo simpel is dat. Ik vind het paard op het plaatje hierboven heus wel een leuk en mooi paard, maar geen mooie arabier. Pluis de boeken maar uit over rastypische kenmerken van een arabier, en bovenstaand plaatje zul je er niet in terugvinden. Het dier draagt een arabisch halster, maar dat is dan ook precies het enige arabische dat ik in deze foto kan terugvinden.
Hiermee wil ik niet dit paard persoonlijk afvallen, maar wijs ik slechts op het ontbreken van een groot deel arabisch type.

Dit is en blijft een eindeloze discussie, die in eerste instantie gebaseerd was op een persoonlijke smaak van een bokker, en die erop uit lijkt te draaien dat hoe minder dish een arabier heeft, hoe mooier of beter hij is. Als je niet van een arabisch hoofd houdt, zoek dan een ander paard, er zijn 1001 rassen met een recht hoofd, dus neem die dan.
Dit afgeven op de dish is een van de oorzaken van het feit dat de "kwaliteit" van NL-se arabieren zo achteruit is gehold, met alle gevolgen van dien.
Voor alle duidelijkheid, mijn persoonlijke mening is "hoe meer dish hoe beter", maar dat wil niet zeggen dat ik een arabier met wat minder dish per definitie niet mooi vind; met alleen een dish ben je er nog niet. Maar een arabier moet wel een arabisch hoofd hebben, anders noem ik het geen arabier meer.

Just my two cents.