mag je de benen van een haf scheren en keuringen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

mag je de benen van een haf scheren en keuringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 08:17

Ik scheer nu nog steeds de benen van Bel. Vorig jaar toen we haar net hadden, kreeg ze mok (van de droogte volgens de DA). Op zijn advies hebben we toen ook haar benen geschoren. Dat stond eigenlijk ook niet slecht Bloos .

Maar mijn vraag is nu, mag dat ook als je keuringen wil gaan lopen?

EN moet je pony dan eiogenlijk ook gechipt zijn, of kun je dat op een keuring laten doen? (DA doet het liever zelf niet, op een keuring is goedkoper volgens hem)


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 08:47

Hoe het bij de hafs werkt qua chip weet ik niet.
Bij het NMPRS worden ze als veulen thuis of op de keuring gechipt. Als 3 jarige gaan ze naar de stamboekopname. Is je paardje na 2000 geboren wordt ie thuis door de controleur, of op de keuring gechipt (voor 2000 chip niet verplicht).
Verder over scheren/knippen.
Ik vind dat haflingers sokjes moeten hebben, hoort bij het ras, maar het is natuurlijk ieders vrije keus. Geloof dat het wel mag, maar persoonlijk zeg ik dus nee.
Misschien even een mailtje naar het stamboek? Die weten het wel

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 08:56

ze willen liever dat een haflinger een volle bos sokken heeft langemanen aan beide kanten en chippen kaninderdaad op de keuring wel moeten ze papier heben natuurlijk en als ze 3 zijn kun je ze latenkeuren voor stamboek merrie,ruin of dekhengst.je ziet wel dat sommige dekhengsten de sok er wel af hebben geschoren maar als je het zeker wilt weten kun je beter even bellen met het secreatriaat dat staan op de sit www.kvth.nl

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 10:48

ok dan vraag ik dat bij het stamboek even na, annebel komt uit 1997, dus dan hoeft ze niet geschipt te worden?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:32

Chippen was bij de keuring van Par niet verplicht, het was wel goedkoper het daar te doen dan bij de DA.

Er liepen aardig wat hafs met geschoren beentjes, en dat was geen probleem.
Vindt alleen zelf dat een hafje bij een haflinger keuring sokjes hoort te hebben, maar dat is persoonlijk.

Naar wat ik gehoord heb horen de haflingers hun manen trouwens naar 1 kant te dragen? bij voorkeur rechts?
Links zou verkeerd zijn en alletwee de kanten mag niet omdat ze dan de nek niet goed kunnen zien.

Dit werd mij verteld by the way.

Viel wel op dat de mensen met haffies met een dunne of lelijke hals de manen naar twee kanten borstelen om dit te verbergen.

Werd trouwens op de keuring wel gevraagd of ze het even naar 1 kant wilde doen Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 18:45

officieel is het zo dat het naar 2 kanten hoort en mijn haf heeft het naar rechts en had een 1e premie...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 20:23

Mander is in juni naar de keuring geweest en vooraf had ik geinformeerd of hij gechipt moest zijn, dat hoefde niet perse.

Persoonlijk zou ik de sokken er aan laten zitten, wel een beetje bijknippen, maar niet weghalen! Het hoort nu eenmaal bij de haf!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:27

sorayalover schreef:
officieel is het zo dat het naar 2 kanten hoort en mijn haf heeft het naar rechts en had een 1e premie...


Same here, manen naar rechts en een eerste premie, maar ik dacht dan ook dat dat moest Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Annabel_Simone

Berichten: 299
Geregistreerd: 08-05-02
Woonplaats: Bergen n-h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 11:46

en hoe zit dat bij wedstrijden mag je het er dan wel af scheren?

groetjes annabel

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:29

Sorry, kan je niet helpen, denk haast dat het bij wedstrijden wel mag, weet t alleen niet zeker ..

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 09:13

dan heb ik met de manen ook een problem, die hangen naar links Haha!, ze is ook altijd dwars. Maar daar kun je ook niets aan veranderen, toch? We kijken dan nog wel even aan wat we met de sokken doen.

Maar kun je op de meeste keuingen je pony ook laten chippen? en wat zijn de kosten daarvan?

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:19

op de meeste keuringen kun je wel chippen jah ikweet enit meer precies hoe duur het was volgens mij iets van € 40 ofzow heb je geen brief gehad vor aanmelden voor de keuring?daar staat het wel op als het goed is

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:26

Volgens mij maakt het niks uit hoor hoe de manen hangen!! Ik heb ze ook dubbel en had ook een 1a premie!! Volgens mij zijn hier geen regels voor bij het kwpn is het anders. Het scheren moet je zelf weten in Oostenrijk gebeurd het ook al. Met rijden is het makkelijker omdat je de benen wel schoner kunt houden!!! Maar die keus is gewoon aan je zelf!!!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:36

ze kijken meer anar de gangen,stap en draf hoe ze de benen nerzettenenzo...

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 15:00

ik heb me nog niet ingeschreven, vandaar dat ik daar nog geen bericht van heb ontvangen. Ik krijg de inschrijving en de op naam zetting, lekker woord Haha!, voor mijn verjaardag. Dus moet nog even wachten.

Charaz

Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:43

Ja hafjes mogen geschoren benen hebben, ben een keer met een fokker mee gegaan naar de keuring, beentjes werden ook geschoren. Paarden werden kampioen en reserve kampioen toen volgens mij

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 5 bezoekers